6 jarige bang met slapen en alleen boven zijn.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: 6 jarige bang met slapen en alleen boven zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 06:32

Ik neem aan dat het welzijn van je kind belangrijker is dan je geloof.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 06:40

Wat lastig.
Hier hebben we er ook 1 die moeilijk slaapt. Word bij elk klein geluid wakker en komt meermaals uit bed, wat zorgt voor slapeloze nachten.

Ze heeft sinds kort; slaapstenen.

En voor haar werkt het, ze slaapt goed door en komt alleen bij harde regen/onweer nog wel eens uit bed.

Misschien het proberen waard?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 07:26

Slaap stenen nog nooit van gehoord gaan we ook even googlen.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 07:47

Eventueel zou je nog een zoutlamp of essentiele olien kunnen proberen als je daar voor open staat. Verder niet echt tips.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 08:39

Mindfulness botst in niks met het geloof. Het is een manier om je gedachten te ordenen en te stroomlijnen en zo te horen heeft hij dat wel nodig. Zijn hoofd gaat met hem op de loop.

Ik ben er zelf nooit in meegegaan. Er zijn geen monsters, klaar. Monsters bestaan niet, nu slapen. Stel je niet aan, lampje aan, zie je geen monsters, klaar.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:01

Oei... ik ben zelf ook hooggevoelig en het zinnetje dat mij vroeger het meest pijn deed was "stel je niet aan". SuzanneF bedoelt het alleen maar goed, maar ts doe dat alsjeblieft niet...

Misschien helpt het om 's avonds te vragen "waar zou je over willen dromen vannacht?". Dan fantaseer je samen een verhaaltje wat hij mee kan nemen in zijn slaap. Beetje zoals de roze olifant, zorg dat er in zijn gedachten geen plaats is voor monsters.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:11

JorineV schreef:
Oei... ik ben zelf ook hooggevoelig en het zinnetje dat mij vroeger het meest pijn deed was "stel je niet aan". SuzanneF bedoelt het alleen maar goed, maar ts doe dat alsjeblieft niet...

Misschien helpt het om 's avonds te vragen "waar zou je over willen dromen vannacht?". Dan fantaseer je samen een verhaaltje wat hij mee kan nemen in zijn slaap. Beetje zoals de roze olifant, zorg dat er in zijn gedachten geen plaats is voor monsters.

Zijn angsten zullen wel echt zijn maar je moet er niet in mee gaan, want anders geef je hem bevestiging dat die monsters er zijn. Jij bent de ouder, degene die de stabiliteit moet geven, de baken, hetgeen waar ze aan spiegelen. Als jij niet sterk en zelfverzekerd bent, is niemand het. En wordt zo’n jongetje alleen maar banger omdat jij blijkbaar ook twijfelt en niet weet wat je aan die monsters moet doen.
Hoogsensitief, allemaal leuk en alle begrip maar een beetje nuchterheid en stabiliteit is hier wel belangrijk hoor. Je hoeft zijn gevoelens niet te bagetelliseren maar de oorzaak wel.
En inderdaad, de roze olifant werkt goed. Neem fijne gedachten in je hoofd. Denk aan dingen je blij en rustig maken. En dat is alweer richting de mindfulness.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:15

Anders laat je de keuze en mening over mindfulness even aan TS over. Ze zegt toch dat dat geen optie is. Reacties als : ik neem aan dat het welzijn van je kind groter is dan je geloof, slaan dus helemaal nergens op.

TS, ik ga je even pben vandaag!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:18

Amado7 schreef:
Anders laat je de keuze en mening over mindfulness even aan TS over. Ze zegt toch dat dat geen optie is. Reacties als : ik neem aan dat het welzijn van je kind groter is dan je geloof, slaan dus helemaal nergens op.

Zeker is dat haar keuze. Net zoals het mijn mening is dat welzijn boven het geloof hoort te staan. Dat zij eerst andere dingen wilt proberen prima. Maar om iets bij voorbaat af te schieten vanwege geloof terwijl het wel zou kunnen bijdragen aan het welzijn is gewoon belachelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:24

Suzanne F. schreef:
Mindfulness botst in niks met het geloof. Het is een manier om je gedachten te ordenen en te stroomlijnen en zo te horen heeft hij dat wel nodig. Zijn hoofd gaat met hem op de loop.

Ik ben er zelf nooit in meegegaan. Er zijn geen monsters, klaar. Monsters bestaan niet, nu slapen. Stel je niet aan, lampje aan, zie je geen monsters, klaar.

Dat botst zeker wel met het christelijk geloof. En ik snap dat ze dat niet wil.

Máár TS, het principe van mindfulness komt wel uit de Bijbel en kan je ook met kinderen toepassen.

Zeggen dat er geen monsters zijn en het kind zich niet aan moet stellen zou ik ook niet doen, die monsters zijn er namelijk wel, het kind ziet ze. Ze zijn op die leeftijd nog te jong om fantasie te scheiden van de werkelijkheid.

Hier ook een bang vogeltje. Nu weer even weg. Mijn man heeft een tijd voor het slapen gaan alle monsters weggejaagd. Daarmee kun je hun fantasie juist gebruiken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:30

verootjoo schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat botst zeker wel met het christelijk geloof. En ik snap dat ze dat niet wil.

Máár TS, het principe van mindfulness komt wel uit de Bijbel en kan je ook met kinderen toepassen.

Zeggen dat er geen monsters zijn en het kind zich niet aan moet stellen zou ik ook niet doen, die monsters zijn er namelijk wel, het kind ziet ze. Ze zijn op die leeftijd nog te jong om fantasie te scheiden van de werkelijkheid.

Hier ook een bang vogeltje. Nu weer even weg. Mijn man heeft een tijd voor het slapen gaan alle monsters weggejaagd. Daarmee kun je hun fantasie juist gebruiken.

En hoe botst het ordenen van gedachten met het christelijk geloof? Er zijn er hier genoeg bij ons in de kerk die aan joga, meditatie en andere dingen doen. De boodschap is dat God van iedereen houdt dus waarom mag jij je gedachten niet ordenen dan? Je aanbidt geen andere goden toch?

En meegaan in het idee dat zijn fantasieën echt zijn, daar kan ik me echt niet vinden. Dat lijkt me erg schadelijk voor later. Ik zou het nooit doen en heb het ook niet gedaan. Er zijn fantasieën en werkelijkheid en daar moet jij als stabiele ouder het onderscheid in maken als hij dat nog niet kan.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 09:32

Zoutlamp ken ik niet.

Essentiële oliën wel. Vriendin van mij gebruikt dat bij haar kids ga eens vragen of ze een voor angst kent

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:34

hetgeen wat je doet met mindfulness komt uit het christelijk geloof, maar het mindfulness/yoga wat tegenwoordig aangeboden worden komt uit een ander geloof en je begeeft je daarmee op andere terreinen dan goed is voor christenen.

Maar zoals ik al zei kun je het wel doen, als je oplet welke versie je gebruikt :) er is ook christfullness bv.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 09:35

Suzanne F. schreef:

Mijn man heeft precies dezelfde insteek. Maar ook die aanpak helpt niet. Want ja ook die fase hebben we gehad.
Ik vond het als kind vreselijk als mijn ouders mij niet serieus namen.

Ligt aan de manier van mindfulness. Maar 9 v/d 10 keer past dat niet bij onze leefwijze.
(En voor de andere bokker het welzijn van mijn zoontje is heel belangrijk maar ons geloof ook.)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 09:36

verootjoo schreef:
hetgeen wat je doet met mindfulness komt uit het christelijk geloof, maar het mindfulness/yoga wat tegenwoordig aangeboden worden komt uit een ander geloof en je begeeft je daarmee op andere terreinen dan goed is voor christenen.

Maar zoals ik al zei kun je het wel doen, als je oplet welke versie je gebruikt :) er is ook christfullness bv.

Oké dat wist ik niet. Meditatie etc komt idd voor in het christendom. Maar wel heel anders dan mensen op yoga doen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:37

Ik sliep vroeger ook niet, toen mijn ouders mijn slaapkamer verhuisde baar de dichtsbijzijnde slaapkamer naast de woonkamer was het over. In 1 huis hebben ze zelf de woonkamer opgedeeld met een kast afgeschermd en daarachter mijn slaapkamer gemaakt. Toen ik ouder werd ging dit over :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 09:37

Amado7 schreef:

Dank je :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:43

blokje schreef:
Ik vond het als kind vreselijk als mijn ouders mij niet serieus namen.

Dat. Neem alsjeblieft je kind serieus. Dat je het zelf niet ziet wil niet zeggen dat het er niet is. Voor het kind is het net zo echt als de knuffel op zijn bed.

TS, 6 jaar is best jong, maar als je het al hebt over zijn gevoeligheid, overprikkeling, fantasie en angsten zou ik toch onderzoeken in gaan en niet, zoals school wil, langer wachten.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:46

Wij hebben destijds zo'n wichelroede loper laten komen. Geloof daar zelf niet zo in, ben nogal nuchter. Maar de volgende dag sliep mijn tweeling wél door!

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:47

Onze dochter van 6 is ook vaak bang in de nacht en ook een slechte slaper. Misschien is het droomkonijn ook iets voor hem. Het is een konijn die licht geeft bij naanraking en een rustgevend medodietje speelt.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:57

Weet je zeker dat hij over zijn night terrors is?

Ik heb ze zelf namelijk ook. En ik ben er nooit overheen gegroeid. Het gaat periodes goed, en het gaat periodes gewoon heel slecht.
En meestal herinner ik me het niet meer omdat ik niet echt wakker geworden ben, maar als ik wel echt wakker wordt herinner ik het me wel en geloof me maar die beelden zijn niet mals. Die ik dan zie. En nu omdat ik volwassen ben, weet ik gewoon wat er is gebeurd en dat het niet echt is. Maar zelfs ik heb dan even nodig om met het licht aan in slaap te vallen of gewoon even rustig tegen mijn vriend aan te liggen. Dus ik kan me best voorstellen wat dat met een kind van 6 moet doen... die kan nog niet zo goed zien dat het niet echt is en een droom was. Want tijdens zo'n aanval, ik noem het aanval, lijkt het net of het echt gebeurd of het werkelijkheid is. Je ligt gewoon op bed, en alles is precies hetzelfde behalve dan dat er iets engs is. Ik zou het in ieder geval wel serieus nemen, want toen ik nog niet wist dat ik night terrors had dacht ik dat ik paranomaal begaafd was. Zo echt is het ..

Wat je er mee kan doen weet ik niet zo goed. Omdat ik niet weet wat er in het hoofdje van je zoon omgaat. Bij mij helpt tijdens zulke slechte periodes met licht aan, niet perse op de kamer zelf. En je zou eens een kinderpsycholoog kunnen raadplegen? Ik weet niet zeker of dat mag van het geloof hoor.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:02

Hier ga ik er deels in mee.
Een deel die de monsters belachelijk maakt.

Vraag mijn zoon welk monster hij ziet. Als hij uitgelegd heeft wat en hoe, zie jij hem ook, maaaar, dat monster is een lolbroek, hij moet gewoon een dikke stinkende wind laten en komt daarom dan vlug zijn kamer binnen om een kindje te doen omvallen van dr stank(daarna moet mijn zoontje heel hard lachen), het volgende monster moet super dringend pipi doen, kijkt daarom zo zuur en zoekt een huis om te plassen,..,.

Na 3 monsters ligt hij glimlachend neer en kan ik gaan.

Geen idee of het werkt bij jou.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:03

blokje schreef:
Ligt aan de manier van mindfulness. Maar 9 v/d 10 keer past dat niet bij onze leefwijze.

Kun je uitleggen waarom dat zo is?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:03

Wat een lastig probleem ts en ontzettend naar voor jullie zoontje.
Ik heb een dochter van 7 die ook erg gevoelig is en ook erg last heeft gehad van night terror. Zij slaapt uit zichzelf ook erg moeilijk in en we hebben ook vaak momenten dat ze bang is of verdrietig (dat is bij haar meer de uiting van de hooggevoeligheid).
Wij geven haar s avonds een tabletje melatonine 0,1 hierdoor is ze veel sneller in slaap. Ik kan me voorstellen dat je niet zomaar je kind supplementen wilt geven maar misschien kan het wel het patroon wat doorbreken. Ik heb zelf delayed sleep syndroom en wij vermoeden dat zij dat ook heeft vandaar dat we er wat makkelijker in zijn omdat een goede nachtrust heel belangrijk is.
Verder blijf ik inderdaad vaak boven wat aanrommelen als ze angstig is, licht aan, deur open.

Ik ben zelf ook christen en begrijp je twijfels over mindfulnes. Echter is het inderdaad een heel bijbels principe en zijn er goede christelijke boeken over, bijvoorbeeld mindfull met Jezus heb ik zelf en vind ik erg mooi.
Misschien kan je een liedje aanleren aan je zoontje wat hij kan zingen als hij bang is ( onder, boven, voor en achter, God is altijd bij je is hier het lijflied).

Veel succes en wijsheid toegewenst!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:17

Ik had vroeger een plek in mijn kamer als der mijn den stond sliep ik altijd erg slecht. Bed naar een plekje en dat ging beter.