School kiezen: eigen dorp of school met BSO?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:27

Voor mij was ons eigen dorp dus al 5 km verderop qua school (ook een buitengebied kind) en ik fietste ook gewoon vroeger, samen met mijn moeder en vanaf groep 6 ofzo ook alleen, waarbij mijn moeder me eerst nog aanhaalde bij een druk kruispunt en later alleen. Dus ik zie er geen problemen in, krijg je mooi zelfstandige kinderen van die overal alleen heen durven te gaan. Ik was overigens blij met mijn middelbare want die lag op 3,5 km afstand de andere kant op. :')

Eleeke

Re: School kiezen: eigen dorp of school met BSO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:08

Hier juist geen buitengebied , maar Amsterdam, en toch hetzelfde.
6km van school. Vanaf eind groep 7 fietste hij 's middags alleen naar huis ( s'ochtends met zijn vader) .
Nu Brugklas 11 km ( + pont ) verderop en dat doet hij volledig zelfstandig ( wel met Metro en bus, door het centrum van Amsterdam fietsen ziet hij nog niet zitten) .
Afspreken was nooit een probleem, vanuit school mee met vriendje/ vriendinnetje en wij haalden hem einde dag op of andersom.
Hij ging ook naar de BSO de eerste jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:20

Toen ik nog naar de basisschool ging was dat ook 8 a 9 km. Eerste jaren hadden we een schoolbusje vanuit ons dorp. Daarna werd m'n vader werkloos dus bracht ons. Later ging ie weer werken en kwamen we bij een gastouder in het dorp van de basisschool. Was prima te doen, alleen was ik toen al te oud voor een gastouder, maar net te jong om alleen te fietsen. Je moet kiezen wat jij het beste vind voor je dochter.

Wij speelden trouwens altijd meer bij ons thuis dan bij vriendjes en vriendinnetjes, omdat bij ons meer ruimte was en dat vonden ze altijd leuk.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:32

Ik vind zelf 5 km prima te fietsen vanaf groep 7 - 8. Als ze met meerdere kunnen fietsen groep 6 ook nog wel. Tot een half jaar geleden woonde wij 4,5 km van school. Dit was 18 min. fietsen. Wij woonden buitenaf op een boerderij.
Ik bracht ze vaak met de auto. Met lekker weer op de fiets. Vanaf 10,5 jaar fietste de oudste met een paar buurtgenootjes zelf. Vanaf 7 jaar konden ze het hier makkelijk vol houden om helemaal zelf te fietsen met mij of mijn man ernaast.

Qua afspreken of kinderfeestjes heb ik daar nooit hinder aan ondervonden. Ze werd niet minder uitgenodigd en sprak regelmatig af. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een ouder het een probleem vond hun kind 5 km verderop te halen of brengen.
Met afspreken nam ik het vriendje of vriendinnetje gelijk mee uit school. De ouder haalde het dan op. Of als mijn kind ergens ging spelen hetzelfde, maar dan andersom.
Soms moest ik voor een sport of boodschappen naar het dorp en dan sprak ik af dat ik hun kind thuis af zou zetten.

Wat ik wel jammer vond is dat ze minder makkelijk even naar een vriendje konden fietsen. In vakanties en weekend speelden kinderen in het dorp vaak buiten en met elkaar. Wij woonden buitenaf dus geen buurtkinderen en ze fietsten niet zomaar even 4,5 km om te kijken of er toevallig een vriendje buiten aan het spelen was.

Inmiddels wonen we nu 1 km van het dorp af en dat vind ik eerlijk gezegd veel fijner. Veel sneller op de fiets en ze kunnen makkelijker alleen ergens naar toe.

En toch zou ik de afstand niet de doorslag laten geven. Het zou wel meetellen bij mij in mijn overweging, maar ik vind 5 km geen onoverkomelijke afstand.

Ik lees ook dat een 10 jarige bijv. niet meer gebracht wilt worden. Mijn ervaring is eigenlijk dat de meeste kinderen het op de basisschool nog prima vinden om gebracht te worden. Er zijn zoveel 10-11 jarigen met een jong broertje of zusje dat nog wel gebracht en gehaald moet worden. Die worden dan ook vaak gewoon gebracht of gehaald.
Mijn 12 jarige zit in groep 8 en vind het totaal geen probleem als ik haar afzet met de auto of ophaal.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 00:44

Ik vind het lastig, gelukkig hebben we nog even om na te denken :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 02:02

Hier zitten de kinderen 10km verderop op school, ze hebben een inpandige BSO, je hebt als de school uit gaat 10 minuten de tijd om je kind op te halen en ben je er dan niet gaan ze automatisch naar de BSO.
Hier in Frankrijk ga je in principe naar de dorpsschool (waar die nog bestaan) wil je dit niet zal de burgemeester van jouw dorp "toestemming" moeten geven. Als je verhuisd nadat je kind op een school is ingeschreven dan kan je kind gewoon op die school blijven.

In Frankrijk mogen ze van school echt nog niet alleen komen of weggaan onder de 7 jaar, daarna kun je aangeven of je kind alleen uit school mag of niet, maar de meeste kinderen worden hier toch echt opgehaald en weggebracht, ook degene die 2 straten verderop wonen.
En degene die het kind 's ochtends naar de BSO brengt moet ze ook echt naar binnen begeleiden.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 02:27

Mazida schreef:
Ik vind het lastig, gelukkig hebben we nog even om na te denken :)

Ik zou eens informeren of de bso in het andere dorp een haal/breng service heeft. Dat gebeurt wel vaker

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 04:59

5 km lijkt me helemaal niet ver. En als jullie het als ouders niet erg vinden om te halen te brengen zie ik geen probleem.

Andere situatie maar mijn dochter zit op een school 25 km bij ons vandaan simpelweg omdat er dichterbij geen andere scholen zijn. Ze heeft een aantal goede vriendinnetjes maar schiet met bijna iedereen wel goed op en wordt dan regelmatig uitgenodigd om ergens te spelen of naar verjaardagsfeestjes te komen. Nu hoef ik haar niet van en naar school te doen want er rijd een schoolbus. Maar werkt prima of ze stapt uit de bus bij een vriendje. Ze is 5 dus de bus chauffeur helpt er dan herinneren. Of een andere ouder haalt beide kinderen op van school en ik haal daar op. Kind blij en voor ons werkt het prima.

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 06:21

Heeft de BSO geen mogelijkheid om je dochter te halen? Hier in de buurt is dat heel normaal namelijk.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 08:39

Wij wonen in het buitengebied tussen 2 dorpen in. Hebben echt bewust voor het dorp gekozen. Daar gaan we naar sinterklaas, dorpsfeest etc.
Ook hebben ze in het dorp waar ze op school zitten hun vrienden.
Omdat we aan buiten wonen is het wel veel halen en brengen, maar dat heb ik er graag voor over.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:17

Ik ben recent verhuisd naar een klein dorp 6 km verderop. Aangezien zij op de vorige school veel vriendinnetjes had hebben wij 5 maanden heen en weer gereden. Afspreken gaat prima, enige vervelende was als je op school stond en zij sprak bij iemand af kon ik 2 uur later opnieuw op en af rijden. Buiten dat geen problemen mee gehad.
Ze is nu wel naar de huidige school verhuisd, haar vriendinnen gingen allemaal naar groep 3 en zij is een jonge leerling en bleef in groep 2 "achter"en moest nieuwe vrienden maken. Nu wij in het dorp zelf naar school gaan wil ik ook graag aan de activiteiten hier deelnemen en de mensen/ dorp leren kennen. wat ook meespeelde is dat de kinderen uit dit dorp allemaal naar het zuiden gaan voor een middelbare en de busaansluiting ook, de andere school is allemaal op een andere stad gericht en vanuit hier gaat geen bus en zou ze 6 m door een bos moeten voor ze in het oude dorp is en evt de laatste 10 km samen kan fietsen. Ook al is ze pas 5, dit speelde voor ons wel mee.

bantu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:18

Hoi,

Ik zou vooral doen wat het beste voelt en goed komt het toch wel. Wat is nou 5 km. Volg je gevoel!

Onze middelbare voor de oudste is 14 km verderop die fietst en bij slecht weer met de trein. Ook daarvan dacht ik in begin oef.... maar ook dat gaat helemaal goed.Volgend jaar gaat onze jongste ook.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:22

Heb je überhaupt een andere optie dan?
Je hebt voor de vrijdag bso nodig en die vindt je niet in het dorp. Dus weinig keus lijkt me?

Kids zitten hier ook 15 min met auto verderop.
Bewuste keus ivm school soort.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:24

Jenny21 schreef:
Heb je überhaupt een andere optie dan?
Je hebt voor de vrijdag bso nodig en die vindt je niet in het dorp. Dus weinig keus lijkt me?

Kids zitten hier ook 15 min met auto verderop.
Bewuste keus ivm school soort.

Als de BSO waar wel opvang op de vrijdag kan halen op een school naar keus, dan is dat evt ook een oplossing. Maar ik zou als ik zelf moest kiezen voor gemak gaan. En dan de school kiezen die een inpandige BSO heeft. Kind is ook al bekend met de KDV daar. Dat maakt de overgang naar school en aansluitend BSO makkelijker. Waarschijnlijk zijn er ook al kindjes die nu op hetzelfde KDV zitten, die daar straks naar school gaan.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:44

Mijn dochter zit op 20 minuten met de auto. Voorschoolse opvang heeft ze daar bij mijn moeder (is onze oude woonplaats en mijn werk is daar nog gewoon) en ze zou straks zelf van daar naar school kunnen en weer terug, dat ik haar daar weer ophaal in plaats van aan school.
Ze heeft toch gewoon vriendinnetjes in de straat, speelt allemaal met elkaar en die andere kinderen zitten ook niet allemaal op dezelfde school en sommigen ook niet in het dorp.
Wij zitten wel bij een vereniging in ons dorp en daar kent ze ook kinderen inmiddels best goed van dus ze kent inmiddels toch al aardig wat kinderen uit ons dorp.
Bij na school afspreken bij ons thuis is het enige nadeel voor mij dat ik de kids dan smiddags weer naar huis moet brengen dus dat houden we vaak op woensdag of vrijdagmiddag. Andere dagen kan ze bij klasgenootjes thuis en haal ik haar daarna op (ik kan dan gewoon langer werken, flex, dus best handig dan).
Mijn ervaring is dus dat dat toch allemaal wel goed komt, maar ik heb zelf ook wel een paar praktische dingen die in beide gevallen (school ver/dichtbij) handiger zijn en minder handig, dus voor ons maakt het niet zo heel veel uit, aanpassen moeten we toch.
Het ging er bij de verhuizing vooral om dat ze zich daar zo ontzettend goed voelt op school dat we er toen voor gekozen hebben het zo te laten.
Mocht het zijn dat zij straks aangeeft toch liever bij ons naar school te gaan dan is dat altijd nog een optie.
Voortgezet onderwijs is bij ons in twee naastgelegen plaatsen en is allebei een kilometer of 6/8 dus dat is prima op de fiets te doen. Wil ze zelf liever naar een school verder weg, dan zal het met openbaar vervoer vast wel op te lossen zijn gok ik.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:28

Voor ons is de dichtbijzijnde school minstens 5km verderop. :')

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 15:06

Heb trouwens bij de BSO in dorp verderop gevraagd of ze een haal- en brengservice hebben, maar helaas. Ze willen er wel over nadenken, maar dat zou mijn kind de enige zijn. Dan zet ik haar liever af bij de school een dorp verder.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:10

Wat ik op de school van mijn kinderen trouwens veel zie is dat kinderen die samen op het KDV hebben gezeten een hechte groep vormen en dat daar vaak moeilijk tussen te komen valt.
Mijn kinderen zaten bij de gastouder en hebben daar een vriendje en vriendinnetje van maar alleen de twee meiden zitten nu in dezelfde klas (en dat blijft zo als ze mijn dochter een groep over laten slaan, anders gaan al haar vriendinnen naar een andere klas volgend jaar) nou maakt mijn dochter wel makkelijk vriendjes, mijn zoon wat minder.

Nu na de verhuizing hebben we ook een school op 3km maar dat is voor mij ook weer lastiger op de dagen dat ik werk (ik begin om 9 uur dan, school gaat om tien voor negen open, ik werk nu op 500m van hun school.)

Voortgezet onderwijs is straks wel op 3km afstand, wel een smel rot weggetje de eerste 2km dus kijk tegen die tijd wel of ze op de fiets gaan of dat wij ze halen en brengen.