Waarschuwen of niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:11

Dus je openingspost klopt niet? Ze is niet alleen maar een bazig type maar ze mishandelt haar omgeving? Waarom schrijf je dat niet meteen?

Ik denk dat jullie elkaar ontzettend op zitten te fokken. Lekker laten waaien, iemand van 40 zou voor zichzelf goede keuzes moeten maken.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:14

Ik ben door iemand gewaarschuwd voor mijn man en zijn familie.
Na 22 jaar zijn we nog steeds samen, dus wat voor de een niet werkt kan voor de ander prima werken :-) ;-)

justkid

Re: Waarschuwen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:22

Wat lief dat je je zorgen maakt om een vriend die niet eens zo heel erg dichtbij staat. Ik kan me je dilemma erg goed voorstellen.

Kent de ex van die vrouw deze man ook? heeft hij daar een mening over?
Ik weet niet wat ik zou doen maar iets laten vallen of "waarschuwen" zou ik zeker wel overwegen. Hij kan ermee doen wat hij wil.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:23

Ik zou me er zeker niet in mengen, maar wel een opmerking maken, niet te opvallend, tussen neus en lippen door zeg maar dat als er iets is hij bij mij terecht zou kunnen. Dan weet hij in elk geval dat hij het kwijt kan als hij zelf twijfels of moeilijkheden ervaart. Maar is hij tot over z'n oren verliefd dan zal hij er inderdaad geen boodschap aan hebben en dan zou ik dat ook prima zo laten.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:50

Niet mee bemoeien, misschien is het wel de liefde van zijn leven. En zo niet dan komt hij er waarschijnlijk zelf wel achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:53

MarcoBorsato schreef:
SVRL schreef:
Mijn ex was manipulatief en agressief en ik kwam net uit een relatie met een andere agressieve man. Gezamelijke kenissen vonden het niet nodig om mij te waarschuwen voor mijn ex, maar hebben wel tegen hem gezegd dat hij mij, gezien mijn verleden, netjes moest behandelen. Heeft ie niet gedaan, heb echt afgezien met hem. Hadden mijn kennissen verteld wat voor iemand hij was, had ik nooit een relatie met hem begonnen. Ik ben dan ook voor moeien.

Maar je was al volwassen, had al een verleden en bent ook niet weggegaan toen het slecht ging?

Ik ben wel weggegaan, daarom is het ook mijn ex.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:13

Ik zou het wel willen weten. Betekend niet dat ik er direct iets mee zou doen als ik verliefd ben. Ik zou bepaalde dingen dan wel extra in de gaten houden. Opdringen dat ik het direct uit moet maken of drammen zou bij mij zorgen dat ik mijn hakken in het zand zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:17

SVRL schreef:
Mijn ex was manipulatief en agressief en ik kwam net uit een relatie met een andere agressieve man. Gezamelijke kenissen vonden het niet nodig om mij te waarschuwen voor mijn ex, maar hebben wel tegen hem gezegd dat hij mij, gezien mijn verleden, netjes moest behandelen. Heeft ie niet gedaan, heb echt afgezien met hem. Hadden mijn kennissen verteld wat voor iemand hij was, had ik nooit een relatie met hem begonnen. Ik ben dan ook voor moeien.

Want jij had daar naar geluisterd vanaf je roze wolk?
Dit zijn zaken waar je je niet mee moet bemoeien.
Wat voor hun werkt, werkt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-19 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:19

Wil je echt de persoon zijn die gaat vuilbekken over iemand om een mogelijke relatie te saboteren? Ga je gang. Maar dan heb je zelf ook een karaktereigenschap waar ik niet zo goed tegen kan, moet ik mensen dan ook behoeden voor een relatie met jou?

Het is niet omdat jij (en nog andere personen) een bepaald karakter moeilijker kan verdragen, dat dat voor iedereen geldt. Wie weet is die oude bekende wel into bazige types en vindt die het wel gemakkelijk dat alles voor hem bepaald wordt. Wie weet werkt deze relatie wel perfect. Wie ben jij om dan te bepalen dat het niet mag?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:19

Wat je wel zou kunnen doen is voorzichtig laten merken in een gewoon gesprek tussen jullie dat je haar kent en niet zo aardig vind. Als hij daar niet op in gaat, hou je je mond. En als hij het wel graag wil weten en door blijft vragen, dan vertel je hem wat je weet. Niet overdrijven, alleen de feiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:24

Anoniem schreef:
SVRL schreef:

Want jij had daar naar geluisterd vanaf je roze wolk?
Dit zijn zaken waar je je niet mee moet bemoeien.
Wat voor hun werkt, werkt.

Ja, daar had ik naar geluisterd. Ik was niet onmiddellijk een stel met die man, heb even de kat uit de boom gekeken. Had iemand mij tijdens die periode gezegd hoe agressief mijn ex kon zijn, dan had ik hem nooit een kans gegeven. Ze zijn pas open tegen me geweest, nadat ik er een punt had achter gezet en al een hele boel ellende had doorstaan.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:28

Misschien is ze bij hem totaal anders wat ze bij de partner ervoor niet kon/wilde zijn, zou het persoonlijk een beetje stoken vinden als iemand zich ermee gaat bemoeien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:30

Ik zou wel willen weten waar ik aan begin. Dus als iemand bijv. een strafblad zou hebben of grote schulden, dan zou ik wel willen dat ik ingelicht zou worden.En of ik dan met iemand zou willen doorgaan,dat zou ik dan zelf kunnen bepalen.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 12:39

@Gini, dat vind ik dus zo moeilijk. Ik wil de relatie zeker niet saboteren zoals jij het noemt. Ondanks alles gun ik haar dat ze gelukkig wordt met een andere man. En ook hem gun ik het aller beste. En als ze samen gelukkig zijn zitten ze niet te wachten op iemand die zegt: PAS OP.
Ik zie hem binnenkort. En met jullie reacties gelezen te hebben zal ik alleen aangeven dat ik haar ken.
Dan is het aan hem of hij meer wil weten. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:29

SVRL schreef:
Ja, daar had ik naar geluisterd. Ik was niet onmiddellijk een stel met die man, heb even de kat uit de boom gekeken. Had iemand mij tijdens die periode gezegd hoe agressief mijn ex kon zijn, dan had ik hem nooit een kans gegeven. Ze zijn pas open tegen me geweest, nadat ik er een punt had achter gezet en al een hele boel ellende had doorstaan.

Kan aan mij liggen, maar ik wil sowieso iemand leren kennen voor ik zo'n beslissing maak.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:30

Nee, zijn jouw zaken niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:33

Ik zou graag gewaarschuwd worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:35

Maar gewaarschuwd voor wat? Dat je date een ex heeft en dat die ex geen goed woord over heeft over zijn ex?
Welcome to life, zou ik zeggen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:37

Als het ter sprake komt, zou ik melden dat ik haar "ken", als in dat zij deel was van de vriendengroep. Als hij vraagt naar wat jij van haar vindt, kan je vertellen hoe jij haar ervaren hebt. Hij is oud en wijs genoeg om daar wel of niet iets mee te doen.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:48

Ik zou ook graag gewaarschuwd worden hoor!
Je zou het hem gewoon kunnen vertellen en dan zou je haar ook even kunnen inlichten dat je een gesprekje heb gehad met haar vriend. Zo, dan is het ook niet achter haar rug...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:00

Jeetje, wat veel mensen vinden het stoken? Ik zou het wel graag horen? Als ik net iemand heb leren kennen, en ik zou afspreken met een oude vriendin/kennis, zou ik het fijn vinden te horen dat die mijn nieuwe vriend kent en wat de ervaringen zijn. Het is dan aan míj wat ik ermee doe, je hoeft me ook geen advies te geven.

Maar achteraf horen als het niet goed blijkt te zijn gegaan, dat een ander dit wel kon voorspellen, zou ik echt heel naar vinden.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:26

Ik zou me er lekker buiten houden... Over mijn, inmiddels 3 maanden man, werd ook een hoop gezegd... Door zijn ex, mijn vrienden en zelfs zijn oude “vriendenkring” werd er gewaarschuwd...

Helaas blijken ook mensen die er kort op staan, doordat ze onbewust een kant kiezen, er in sommige gevallen een soort tunnelvisie op na te houden... Ik ben in ieder geval heel blij dat ik die waarschuwingen naast me neer gelegd heb en vertrouwd heb op mijn eigen gezonde boerenverstand. Inmiddels al een aantal jaar erg gelukkig en getrouwd..

Elk verhaal heeft 2 kanten en hij heeft haar gedrag ook mogelijk gemaakt.. Denk dat dat iets is wat je niet moet vergeten.. Dat iemand in de ene relatie heel dominant kan zijn, wil niet zeggen dat dat in de volgende relatie ook zo is.. Zeker niet als je elkaar kunt aanvullen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:45

Marocje schreef:
Jeetje, wat veel mensen vinden het stoken? Ik zou het wel graag horen? Als ik net iemand heb leren kennen, en ik zou afspreken met een oude vriendin/kennis, zou ik het fijn vinden te horen dat die mijn nieuwe vriend kent en wat de ervaringen zijn. Het is dan aan míj wat ik ermee doe, je hoeft me ook geen advies te geven.

Maar achteraf horen als het niet goed blijkt te zijn gegaan, dat een ander dit wel kon voorspellen, zou ik echt heel naar vinden.

Dit dus.

Ik snap echt niet goed dat het algemeen begrip over mensen die te lang in een abusieve relatie blijven stijgt (dus minder mensen die roepen; 'Hij sloeg je? Dan had je maar weg moeten gaan, stop met zagen.'), en gelukkig maar, maar als het dan gaat om elkaar beschermen voor die situaties, is er plots niets aan de hand en is het bemoeien.

Ik heb het nog nooit iemand kwalijk genomen als ze me met goede bedoelingen waarschuwen voor iemand. Meestal zeg je dan iets van 'Hey fijn dat je aan me denkt, ik weet dat het een bijzonder persoon is, maar ik kan er voorlopig goed mee overweg.' en dan is er niets aan de hand en weet ik dat die persoon eerlijk en open is tegen mij en dat ik er achteraf ook bij terecht kan als het toch misgaat.

Vaak is het eerder omdat mensen niet goed beseffen welk gedrag normaal is in een relatie en welk niet dat ze in een spiraal van misbruik (al dan niet fysiek) terechtkomen. Iemand wijzen op de abnormaliteit van bepaald gedrag, kan al heeeel veel doen wanneer er uiteindelijk een twijfelmoment ontstaat. Dan zal iemand het sneller voor zichzelf opnemen en dat is alleen maar positief.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:57

Maar in deze situatie, TS vindt haar bazig, haar ex heeft een boekje open gedaan, kun je toch helemaal niet stellen dat ze een vreselijke partner is? TS hoort ook maar 1 kant van het verhaal. Ik zou daar dus helemaal niet tussen gaan zitten. Dat het met de vriend van TS niet werkte zegt toch nog niks over haar volgende relatie?

Als je de ex van mijn partner vraagt hoe ze over mijn partner denkt lusten de honden daar ook geen brood van. Ik vind het juist een hele fijne man.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:03

MarcoBorsato schreef:
Maar in deze situatie, TS vindt haar bazig, haar ex heeft een boekje open gedaan, kun je toch helemaal niet stellen dat ze een vreselijke partner is? TS hoort ook maar 1 kant van het verhaal. Ik zou daar dus helemaal niet tussen gaan zitten. Dat het met de vriend van TS niet werkte zegt toch nog niks over haar volgende relatie?

Als je de ex van mijn partner vraagt hoe ze over mijn partner denkt lusten de honden daar ook geen brood van. Ik vind het juist een hele fijne man.

Dat is waar, maar ik las vooral de 'nog ergere dingen' die ze noemt als meer richting misbruik. Natuurlijk zijn er zaken die niet relevant zijn en is een ex niet echt de beste bron voor een oordeel over iemand, dat ben ik met je eens. Maar de TS zegt zelf ook aanvaringen gehad te hebben en dat het richting misbruik gaat, daar baseer ik me op.