Twijfelen over trouwen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Twijfelen over trouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:52

Pak allebei lekker elkaars achternaam erbij en kies welke je waarvoor wilt gebruiken.
Als mijn vriend en ik gaan trouwen nemen we allebei elkaars achternaam erbij (dus achter onze eigen naam). Zo kun je kiezen welke jou het beste uitkomt en ben je elkaars 'aanhang' en niet 'meneer en mevrouw *zijn achternaam*'.
En ipv 'ja, ik wil' kun je iets anders leuks verzinnen. En qua ring kun je ook wat anders doen (een tattoo, een armband, ketting whatever).
Ga daarna lekker uiteten met je naasten om het te vieren en klaar.

Of maak er gewoon een een romantische dag van met veel fotos. Misschien heb je een paard. Doe een fotoshoot met je jurk aan etc. Maak het niet te groot.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:45

Bride2Be schreef:
Dat van die achternaam dat wist ik niet, dat is al een hele geruststelling :j.

:wow:

Dan zou ik me maar eens gaan verdiepen over wat trouwen nou inhoudt afgezien van je romantische idee erover. Lijkt me wel handig voordat je een groots contract aangaat met (soms vergaande) rechten en plichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 20:01

Wordt hier serieus een goedgekeurd schaduwaccount voor aangemaakt?

TS, succes met je keuze.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 20:28

Bride2Be schreef:
verootjoo schreef:
Ik zou even kritisch kijken waar dit vandaan komt :) Is het echt alleen die naam en het feit dat hij dan je man wordt? Of zit er meer achter?

Ik heb af en toe last van bindingsangst, getrouwd zijn voelt denk ik voor mij als 'niet meer weg kunnen'. Terwijl ik juist niet meer weg wil, ik wil met hem oud worden. Samen grijs en strompelend achter een rollator lopen :+ . Hem verzorgen als hij ooit misschien ziek wordt, tot de dood ons scheidt...

Ik heb mijn gevoelens vorige week aan hem verteld en hij heeft er veel begrip voor (zo niet dan was trouwen sowieso van tafel :Y) ). Hij heeft dat benauwde gevoel niet.

Dat van die achternaam dat wist ik niet, dat is al een hele geruststelling :j.

Dan is een geregistreerd partnerschap ook een hele reele optie.

Dan heb je dezelfde zekerheid wat betreft fiscale zaken, testamenten en zulke dingen, maar niet het gevoel van trouwen. Ik snap je prima, ik krijg het ook benauwd bij het woord trouwen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 21:04

Ik snap het probleem niet?

Waarom trouwen? Een samenlevingscontract plus testament voorziet in alles wat je nodig hebt.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 21:17

Ik heb het ook wel een beetje. Ik week best trouwen maar dan het liefst wel de gene zijn die vanuit achter in de zaal die toekijkt.

Ik heb ik altijd geroepen dat ik ook heel hard weg ren als er iets gebeurt wat ik niet wil.

Het lijkt mij toch ook nog wel een beetje leuk. Maar waarschijnlijk geen traditionele bruiloft.
Een trouwjurk vind ik voor die ene dag en veel te duur grapje en zonde van het geld. Ook zou ik nooit zijn achternaam overnemen.

We gaan wel kijken hoe het ooit gaat lopen. Maar je kan alles natuurlijk doen op je eigen manier. Je hoeft niks te doen wat jij niet wilt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 23:15

In België is trouwen nog steeds het meest waterdicht qua bescherming. Dat krijg je hier met wettelijk samenwonen niet precies zo goed voor elkaar.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 23:26

Vreemd. Een contact is een contract zou je denken. In Nederland kun je alles regelen wat je maar wilt.

Aangezien ik niks met trouwen heb, hebben wij een fantastisch samenlevingscontract. Uitgebreider dan de meeste mensen hun huwelijkse voorwaarden hebben zonder de verplichting dit ieder jaar te herzien om up to date te blijven. Zelfs met de mogelijkheid dit te herzien onderling zonder tussenkomst van een notaris. Scheelt ook weer geld ;)

Weet niet waar je vandaan komt TS maar als trouwen niet goed voelt dan is dat zeker een goede optie.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 23:29

In België was het bij ons eenvoudiger om te trouwen. Ja België verschilt zeker wel qua wetgeving.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 23:34

Wij zijn getrouwd en eigenlijk is er weinig veranderd voor mijn gevoel. Getrouwd met deels huwelijkse voorwaarden, ik heb mijn eigen naam en noem hem nog steeds mijn vriendje :P Man klinkt zo volwassen, hoewel ik het steeds vaker ga zeggen nu. Eigenlijk het enige wat anders is is dat ik nu een ring heb die ik vaak omdoe (niet eens dagelijks ivm werk, zelfde voor hem).

Bride2Be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 00:30

Hoi bokkers,

Ik heb vanavond met mijn vriend gepraat. Werd kotsmisselijk toen we het erover hadden, een teken dat ik niet kan negeren.

Ik heb daarom besloten dat ik niet wil trouwen, het voelt niet goed. Hij zegt dat er niets verandert maar dat voelt voor mij niet zo...Hij snapt mijn bindingsangst niet, maar heeft er begrip voor.

Bedankt voor jullie adviezen, ik volg nu mijn onderbuikgevoel en dat voelt goed..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 00:33

Heel wijs. Heel goed gedaan ook :) nergens voor nodig om te trouwen :)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 00:35

Nielojram schreef:
Wordt hier serieus een goedgekeurd schaduwaccount voor aangemaakt?

TS, succes met je keuze.

Exact mijn gedachte :=

Als je gaat trouwen, dan kies je echt voor elkaar en ook voor een leven samen.
Grote onzin dat je zijn naam moet aannemen. Ik heb allebei de namen nu.

Misselijk omdat je aan trouwen moet denken? En je noemt dat bindingsangst? Ben je wel blij met je vriend?! Mag aannemen dat trouwen na een lange relatie nou niet bepaald onder bindingsangst valt....

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 00:38

Wauw.....

Ik snap TS best, ik krijg het ook benauwd bij de gedachte aan trouwen, maar ik vind mijn lief er niet minder leuk om :)

Waarom is dat erg? Overigens, als er veel mensen zo reageren snap ik wel dat iemand een schaduw account wil.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 00:53

Misschien omdat ze familie/vrienden op Bokt heeft?? Ik vind het niet zo gek hoor.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 01:22

Officieel heb ik wel de naam van mijn echtgenoot voor mijn eigen achternaam geplakt. Maar in de praktijk gebruik ik gewoon mijn eigen nog steeds (ik vind die van hem niet zo mooi en ik moet me dan een ongeluk spellen). Voor de belastingdienst en de verzekering etc wordt wel mijn officiële naam gebruikt, maar voor de rest heb ik gewoon mijn eigen naam.

Als je gillend weg wilt rennen, kan dat getrouwd overigens nog net zo goed hoor :)
Verder verandert er maar weinig (behalve een hoop centen minder, mooie jurk in de kast, ring om je vinger) of helemaal niets van dat alles als je dat niet wilt.
Als jullie toch dingen goed vast willen leggen, kan dat ook op een hoop andere manieren. Samenlevingscontracten etc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 09:18

Wat fijn dat je vriend zo veel begrip heeft :)
Misschien komt het nog wel een keer en indien niet, is het ook prima.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 11:41

Goed dat je ben gaan praten met je vriend.

Je kan ook bij een notaris van alles regelen.
En iets regelen is wel handig als je samenwoont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 11:46

Moedig dat je het hebt afgezegd, goed gedaan TS!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 11:47

Wat een onzin Coconut. Door daadwerkelijk je leven met iemand te delen kies je voor een leven samen. Daar heb je geen feestje voor nodig waarbij je verplicht het zinnetje: “... die door de Wet aan de huwelijkse staat worden verbonden..” moet beamen.

Wat mij betreft kan de wet niks aan liefde verhogen.

Ts, heel wijs dat je je gevoel volgt. Fijn dat je vriend je begrijpt!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 11:52

Lekker laten gaan en er samen goed over blijven praten.

Hier ook niet traditioneel getrouwd en noem hem nog steeds mijn vriend en ik heb ook nog mijn achternaam. Kortom er is alleen op een papiertje ergens iets anders, verder helemaal niets!

Bride2Be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 12:24

Avalanche81 schreef:
Wauw.....

Ik snap TS best, ik krijg het ook benauwd bij de gedachte aan trouwen, maar ik vind mijn lief er niet minder leuk om :)

Waarom is dat erg? Overigens, als er veel mensen zo reageren snap ik wel dat iemand een schaduw account wil.

Dank je. Mijn bindingsangst komt voort uit verlatingsangst. Heb ervoor bij een psycholoog gelopen dus om te zeggen dat mijn misselijkheid geen indicatie voor bindingsangst is maar mijn gevoelens voor mijn vriend vind ik behoorlijk kwetsend.

Bride2Be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 12:25

xPabloBokt schreef:
Misschien omdat ze familie/vrienden op Bokt heeft?? Ik vind het niet zo gek hoor.

Klopt...en ik vind het tegenover mijn vriend niet fijn als mensen dit weten...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:12

Ik snap het best, ik vind trouwen altijd iets bezitterigs hebben.

Om het goed te regelen kun je toch ook gewoon een samenlevingsovereenkomst en testamenten op laten stellen?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:17

poes schreef:
In België is trouwen nog steeds het meest waterdicht qua bescherming. Dat krijg je hier met wettelijk samenwonen niet precies zo goed voor elkaar.

In België is volgens mij de positie van de kinderen in nalatenschappen sterker? Dat zal dan helemaal spelen als je niet getrouwd bent.

@ Ts: ik vind met name 'ik krijg een andere achternaam' op de een of andere manier heel naïef overkomen. Hoe oud ben je en wil je dit wel echt of wordt het van je verwacht?

Edit: ik zie dat dit mosterd is... Goed dat je naar je gevoel luistert!