Wat doe jij met ongezond eten uit je kerstpakket?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doe jij met ongezond eten uit je kerstpakket?

Ik eet het toch maar zelf op
120 (37%)
Mijn gezinsleden weten er wel raad mee
29 (9%)
Ik gooi wat ik niet wil in de kliko
13 (4%)
Ik geef wat ik niet wil weg aan anderen
140 (43%)
Anders, namelijk...
19 (5%)

Totaal aantal stemmen: 321

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:32

Als ik zo'n pakket zou krijgen zou ik het voedsel wat ik niet gebruik aan de voedselbank geven. Dan heeft iemand anders er ook nog wat aan. Een paar maanden geleden ook gedaan met producten die ik had gekregen.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:35

Albert schreef:
Hier in de buurt staat een weggeefkast, daar kun je van alles in zetten dat je zelf niet meer gebruikt.
Van eten tot boeken tot servies tot gereedschap tot speelgoed....
Ik zou het eten dus daar in zetten en dan kan iemand zelf de keuze maken het wel of niet mee te nemen.
Vind niet dat ik hoef te beslissen of een een ander al dan niet ongezond mag eten.

Wat een super-idee, zo’n kast. Hoe weet je dat er zo’n kast in de buurt staat? Kan ik dat ergens opzoeken?

Yonker

Re: Wat doe jij met ongezond eten uit je kerstpakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:37

Opeten :Y)
Het bier in het pakket gaat naar paps en de rest eet ik met alle plezier zelf op _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:40

Ik mis de optie gewoon met veel plezier lekker opeten!

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:41

Wat hier niet op gaat, omdat we het niet lekker vinden (gezond of ongezond), wordt met veel plezier door ons toom kippen opgemaakt. En de eitjes die ze daarvan weer leggen, lusten we dan wel graag }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:41

dieseltje09 schreef:
@Safina, ja echt je doet met dergelijke ongezonde zoete extra's mensen echt een plezier.
Als ik al zie dat sommige niet eens geld hebben voor een pak supermarkt cake op de verjaardag van kids dan breekt mijn hart!
Overigens woon ik in een extreme wijk, zelfs zo erg dat een buurman van mij dagelijks voor 80! kinderen lunch staat te smeren voor op de scholen omdat de ouder van de kinderen op verschillende basisscholen in de omgeving gewoon geld hebben om de kinderen een paar boterhammen mee te kunnen geven voor de lunch

Ik vind je buurman een held. _/-\o_ En als mn kerstpakket vol brood en beleg had gezeten, was het daar zonder meer heen gegaan.

Maar ik blijf twijfelen of ik mn ongezonde spul af moet danken aan gezinnen in armoede. In achterstandwijken is 1 op de 3 kinderen te zwaar. In andere wijken is dat veel minder, 1 op 7. Dat komt onder meer omdat ongezond eten spotgoedkoop is en makkelijk verkrijgbaar. Als een een krappe portemonnee hebt en veel zorgen aan je kop, grijp je naar goedkope, makkelijke voeding. Heel begrijpelijk. Maar moet ik daar dan nog een schepje bovenop doen? Ik doe graag iets voor een ander, maar dit voelt toch niet helemaal oké voor mij. https://www.ad.nl/binnenland/minder-kin ... ~ac987805/

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:44

Doe het in een tasje aan de deur voor de kranten/folderbezorger, die loopt het er wel weer af...:D

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:46

safina schreef:
dieseltje09 schreef:
@Safina, ja echt je doet met dergelijke ongezonde zoete extra's mensen echt een plezier.
Als ik al zie dat sommige niet eens geld hebben voor een pak supermarkt cake op de verjaardag van kids dan breekt mijn hart!
Overigens woon ik in een extreme wijk, zelfs zo erg dat een buurman van mij dagelijks voor 80! kinderen lunch staat te smeren voor op de scholen omdat de ouder van de kinderen op verschillende basisscholen in de omgeving gewoon geld hebben om de kinderen een paar boterhammen mee te kunnen geven voor de lunch

Ik vind je buurman een held. _/-\o_ En als mn kerstpakket vol brood en beleg had gezeten, was het daar zonder meer heen gegaan.

Maar ik blijf twijfelen of ik mn ongezonde spul af moet danken aan gezinnen in armoede. In achterstandwijken is 1 op de 3 kinderen te zwaar. In andere wijken is dat veel minder, 1 op 7. Dat komt onder meer omdat ongezond eten spotgoedkoop is en makkelijk verkrijgbaar. Als een een krappe portemonnee hebt en veel zorgen aan je kop, grijp je naar goedkope, makkelijke voeding. Heel begrijpelijk. Maar moet ik daar dan nog een schepje bovenop doen? Ik doe graag iets voor een ander, maar dit voelt toch niet helemaal oké voor mij. https://www.ad.nl/binnenland/minder-kin ... ~ac987805/

Waarom wil je dit voor een ander bepalen?
Ik werk zelf mee aan een voedselbedeling via mijn werk. We voorzien onder andere verse groenten en fruit, maar reken maar dat er extra drukte is aan de keuzebakken met ongezond spul.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:49

Eens met oryjani, jij wil dus bepalen wat mensen wel en niet gaat eten want je wil het niet weg geven aan mensen die "dik" zijn? Sorry hoor maar dat gaat imo veel te ver, wellicht hebben deze mensen wel gewoon vrede met hoe ze eruit zien en hoe ze eten? Een zak marshmallows betekend niet een gewichtstoename ofzo. Verdeel het gewoon of breng het inderdaad naar de voedselbank of weet ik veel wat.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:51

dieseltje09 schreef:

Jezus nee :oo!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:58

Anoniem schreef:
Ik mis de optie gewoon met veel plezier lekker opeten!

Dit! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:59

Yonker schreef:
Eens met oryjani, jij wil dus bepalen wat mensen wel en niet gaat eten want je wil het niet weg geven aan mensen die "dik" zijn? Sorry hoor maar dat gaat imo veel te ver, wellicht hebben deze mensen wel gewoon vrede met hoe ze eruit zien en hoe ze eten? Een zak marshmallows betekend niet een gewichtstoename ofzo. Verdeel het gewoon of breng het inderdaad naar de voedselbank of weet ik veel wat.

Ik vind het erg dat de wijk waarin je opgroeit en armoede in je gezin blijkbaar samenhangt met wat je te eten krijgt en daarmee met je kans als kind op een gezonde toekomst. En ik twijfel over hoe ik daarmee om wil gaan als het gaat om het afdanken van eten dat ik zelf niet wil. En die twijfels deel ik hier. Omdat ik niet zeker weet of ik daar nou echt oprecht iets goeds mee doe door het op die manier af te danken. Dat is alles.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:02

safina schreef:
Ik weet niet of ik het een leuk extraatje vind. Mensen in armoede leven vaak al erg ongezond en worden daardoor minder oud. https://www.radarplus.nl/consument-geld ... t-ongezond
Ik wil mezelf dat ongezonde eten niet aandoen en ik heb genoeg inkomen en mogelijkheden om gezonder eten te organiseren voor mezelf. Waarom zou ik mijn ongezonde eten doorschuiven naar een arm iemand? Help ik daar echt iemand mee?
.

Van honger ga je ook dood.

Nou, misschien niet direct maar ik denk dat iemand die zo weinig heeft super geholpen is met een beetje extra vreugde in zijn leven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:03

Maar jij vind het niet lekker/ongezond, je man en kinderen, hebben die daar ook nog een stem in?? Ik zou het gewoon eten , soms even ongezond word niemand slechter van.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:05

Sybelle schreef:
safina schreef:
Ik weet niet of ik het een leuk extraatje vind. Mensen in armoede leven vaak al erg ongezond en worden daardoor minder oud. https://www.radarplus.nl/consument-geld ... t-ongezond
Ik wil mezelf dat ongezonde eten niet aandoen en ik heb genoeg inkomen en mogelijkheden om gezonder eten te organiseren voor mezelf. Waarom zou ik mijn ongezonde eten doorschuiven naar een arm iemand? Help ik daar echt iemand mee?
.

Van honger ga je ook dood.

Nou, misschien niet direct maar ik denk dat iemand die zo weinig heeft super geholpen is met een beetje extra vreugde in zijn leven.

Dit denk ik ook.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:05

Beter gezegd, dat weet ik wel zeker.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:06

_San87_ schreef:
dieseltje09 schreef:

Helaas wel: https://www.rijnmond.nl/nieuws/170080/J ... n-Bloemhof

Ondertussen staan er 80 kinderen op de lijst waar hij brood voor smeert, de held _/-\o_
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 20-12-19 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

safina schreef:
Yonker schreef:

Ik vind het erg dat de wijk waarin je opgroeit en armoede in je gezin blijkbaar samenhangt met wat je te eten krijgt en daarmee met je kans als kind op een gezonde toekomst. En ik twijfel over hoe ik daarmee om wil gaan als het gaat om het afdanken van eten dat ik zelf niet wil. En die twijfels deel ik hier. Omdat ik niet zeker weet of ik daar nou echt oprecht iets goeds mee doe door het op die manier af te danken. Dat is alles.

Ik ben even sprakeloos... Als het jou zo na aan het hart gaat zou ik zeggen: Doe er wat aan. En zolang je dat niet doet, gun ze dan op zijn minst wat cake met de feestdagen.

Doutz16

Ik vind dat je een beetje doordraait in het 'ongezonde spul', 'ik hoef dat niet', 'doe mij maar een Frans kaasje' etc.

marshmallows kunnen een geweldige avond maken bij bijv. een kampvuur, zoute stengels, cake, chips etc. Ik denk dat dat bij ongeveer elk huis op tafel staat tijdens kerst/ oud en nieuw. Betekent niet direct dat mensen er direct dik, oud en ongezond van worden. Maar het kan wel schelen in kosten in deze al dure maand, dus mensen kunnen hier heel blij van worden.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:07

Er zijn volgens mij zat gezinnen zijn die maar net genoeg geld hebben voor de normale maaltijden op een dag en niet voor wat lekkers tussendoor, dus voor hen zou dit echt een cadeautje zijn tijdens de feestdagen +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:08

safina schreef:
Yonker schreef:

Als mensen zeggen er blij mee te zijn, wie ben jij dan om te bepalen dat je “daar niet aan wilt meewerken”? Ik vind het echt een ontzettend elitaire manier van denken, en eerlijk gezegd ook nogal betuttelend en neerbuigend.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:08

Jij ziet het alleen maar als ongezond, maar bedenk je eens dat het voor mensen echt een leuk extraatje kan zijn. Ik ga geen geld uitgeven aan spullen om zelf een cake te bakken, omdat ik daar ook ander normaal eten van kan halen. Maar dat betekent niet dat ik niet enorm kan genieten van een cake uit de supermarkt. Daarnaast eet niet iedereen met weinig inkomen alleen maar slecht, nee ik heb niet het geld om biologisch te eten, maar eet niet alleen maar troep.

Als je iemand anders er een plezier mee kan doen, waarom dan weggeven of tegen je zin opeten?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:09

dieseltje09 schreef:
_San87_ schreef:

Helaas wel: https://www.rijnmond.nl/nieuws/170080/J ... n-Bloemhof

Ondertussen staan er 80 kinderen op de lijst waar hij voor smeert, de held _/-\o_

Nondeju zeg... Een prachtig initiatief, maar wat ontzettend erg dat dat in een welvarend land als Nederland nodig is :x.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:10

Ik zou het lekker opeten hoor, en anders hebben wij een buurman die je er echt dol gelukkig mee zou maken....

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:17

safina schreef:
dieseltje09 schreef:

Er zijn ook arme gezinnen die wel gezond eten en dus nooit geld hebben voor een keer een plakje cake bij een bijzondere gelegenheid. En dus heel blij zijn met een keer iets extra’s, ook ongezonde cake ect.