Nieuw paspoort na trouwen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 19:01

Prrrr schreef:
Dan moet je bij Den Haag correctie vragen van de registratie van de huwelijksakte, omdat ze ten onrechte jouw achternaam als dubbele naam hebben geregistreerd. Jij kunt als Nederlander niet door het huwelijk in Amerika je achternaam veranderen. Dan is er gewoon een fout in de registratie gemaakt, en dat kunnen ze corrigeren. Dan krijg je gewoon je eigen achternaam weer terug en hoef je ook geen nieuwe papieren.

Ik ga er morgen achteraan! Bedankt!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 19:33

Prrrr schreef:
Tiggs schreef:
Kan een rechtskeuze wel bij een simpel gemeente-papiertje?
Dat moet toch of bij huwelijksvoorwaarden of wordt bepaald door zaken als nationaliteit en eerste gewone verblijfplaats?

Het gebruik van de naam gaat niet bij huwelijksvoorwaarden, de naam is een BRP-dingetje en niet vrij ter bepaling van partijen. Je bent er ook niet met alleen rechtskeuze.

Ik vraag me dit wel af: als je de Nederlandse nationaliteit hebt, dan kan je achternaam niet zomaar wijzigen door een rechtsfeit in het buitenland. Heeft Den Haag dan wel terecht de nieuwe achternaam ingeschreven? Beetje afhankelijk van of TS zelf, naast Nederlands, ook Amerikaans is.

Nee, weet ik. Maar ik vind rechtskeuze an sich bij de gemeente een beetje raar?

hartjeDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:00

Prrrr schreef:
Tiggs schreef:
Kan een rechtskeuze wel bij een simpel gemeente-papiertje?
Dat moet toch of bij huwelijksvoorwaarden of wordt bepaald door zaken als nationaliteit en eerste gewone verblijfplaats?

Het gebruik van de naam gaat niet bij huwelijksvoorwaarden, de naam is een BRP-dingetje en niet vrij ter bepaling van partijen. Je bent er ook niet met alleen rechtskeuze.

Ik vraag me dit wel af: als je de Nederlandse nationaliteit hebt, dan kan je achternaam niet zomaar wijzigen door een rechtsfeit in het buitenland. Heeft Den Haag dan wel terecht de nieuwe achternaam ingeschreven? Beetje afhankelijk van of TS zelf, naast Nederlands, ook Amerikaans is.

Een buiten Nederland verkregen huwelijksnaam wordt in Nederland erkend. Als je niet instemt met de verkregen naam hoeft het niet erkend te worden. Je kan dan schriftelijk verklaren (verklaring van rechtskeuze) dat je niet instemt met de wijziging, met het gevolg dat je in de BRP je 'oude' naam behoudt.

pjer

Re: Nieuw paspoort na trouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:56

Ik heb alle reacties gelezen en ik vind het wel vreemd. Wij zijn in las vegas getrouwd en hebben dat later om laten zetten naar een nederlands huwelijk (de hele postillion rambam etc doorlopen en het ingeleverd bij gemeente almere) Daarna nooit meer wat gehoord tot ik een jaar of 5 later een nieuw paspoort kreeg en daar stond dan evv [mansnaam] bij.
Eigenlijk ook wel grappig want net als dat liedje wist ik eigenlijk ook 5 jaar lang niet wat nou eigenlijk mijn achternaam was. Ik heb overigens niet zijn naam overgenomen en ook geen dubbele naam, gebruik altijd gewoon mijn eigen achternaam.
Ben benieuwd wat de gemeente je als antwoord gaat geven.