Hoevaak controleren jullie verlichting?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:36

Ghostattack schreef:
Ik zie het gelijk als ik de auto van het slot haal, als ik op de knop op mijn sleutel druk gaan mijn lampen direct aan namelijk. Ideaal :D Ik had toevallig laatst een groot licht en koplamp stuk, kon het vrij simpel zelf vervangen (oke met hulp van mijn vader O:) )

Hier ook, zodra ik richting de auto loop met mijn sleutel gaat hij open, en knippert alles een keer. Maar moet eerlijk bekennen dat ik er dan niet op let.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:37

Ineke2 schreef:
Automatische verlichting gaat NIET aan overdag als het somber weer is / regent / mistig.
Kan echt gevaarlijk zijn, let daar alsjeblieft op :)

Trouwens als je ruitenwissers automatisch gaan wissen bij een bevroren ruit heb je ook een probleem. Ik zet dat daarom uit als ik de auto uitga. Omdat ik standaard doe word het een gewoonte die je minder snel vergeet.

Jawel bij mij gaat bij somber weer/regen/mist de automatische verlichting wel aan. Die staat echt super gevoelig afgesteld.

En dan nog, zou deze niet aangaan ben ik nog steeds zichtbaar omdat de dagrijverlichting(ook led) voor en achter aanstaat. Dat is echt zeer goed zichtbaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:38

Auto's van ná 2011 hebben daglichtverlichting waarbij ook de achterlichten branden.
Daglichtverlichting schakelt ook door naar dimlicht als het donker/grauw weer is.

De mijne doet dat naar mijn zin niet snel genoeg, dus die heb ik 's winters wel permanent op dimlicht staan. Gaat toch ook automatisch uit zodra je de auto uit zet.

NatasjavE

Ghostattack schreef:
Ik zie het gelijk als ik de auto van het slot haal, als ik op de knop op mijn sleutel druk gaan mijn lampen direct aan namelijk. Ideaal :D Ik had toevallig laatst een groot licht en koplamp stuk, kon het vrij simpel zelf vervangen (oke met hulp van mijn vader O:) )

Ja hier ook.

rina

zonnebloem18 schreef:
Mensen met automatische verlichting, hebben jullie wel door dat overdag je achterlichten niet branden, ook als het mistig is, het hard regent of je op een wat donkerder stuk rijdt? Je kan jezelf beter aanleren hem door te draaien naar dimlicht.

Nee hoor das niet altijd. Ok tis gemeen, ik heb een Zweed en die voeren altijd gewoon dimlicht :D Zit via contact van de auto, en ja die van mij controleert ook zelf of alle lampen het doen. Hij vertelt me zelfs welke lamp kapot is *D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:41

rina schreef:
zonnebloem18 schreef:
Mensen met automatische verlichting, hebben jullie wel door dat overdag je achterlichten niet branden, ook als het mistig is, het hard regent of je op een wat donkerder stuk rijdt? Je kan jezelf beter aanleren hem door te draaien naar dimlicht.

Nee hoor das niet altijd. Ok tis gemeen, ik heb een Zweed en die voeren altijd gewoon dimlicht :D Zit via contact van de auto, en ja die van mij controleert ook zelf of alle lampen het doen. Hij vertelt me zelfs welke lamp kapot is *D

De onze ook. Laatst vertelde hij dat 'rechtsvoor' stuk was, dus ik doe de motorkap open op de vroege ochtend en begin rechtsvoor te frunniken. Lamp niet kapot... "Ja maar jong! Je zei rechts, je liegt tegen me, kan ik je nog vertouwen?!" tegen de auto. Ik moest de andere rechts hebben, de auto had gelijk! :Y)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 14:43

Ik vind het wel bijzonder dat hier opeens de automatische verlichting het wel altijd doet ook overdag, met mist / regen etc... is dit dan ook echt met dimlicht of alleen de stadsverlichting?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:45

Ineke2 schreef:
Ik vind het wel bijzonder dat hier opeens de automatische verlichting het wel altijd doet ook overdag, met mist / regen etc... is dit dan ook echt met dimlicht of alleen de stadsverlichting?

Je weet dat er meer dan één automerk bestaat? En dat ook ieder jaar nieuwe auto's ontwikkeld worden? :+

Er zit behoorlijk war verschil in auto's, de MAN van dit jaar zitten weer veel meer snufjes op dan onze Caddy van een aantal jaar oud.

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:46

NatasjavE schreef:
Mijn auto controleert zelf de lichten, bandenspanning en dergelijke.

Daarnaast gaat de auto om de zoveel km naar de garage(gemiddeld 2 x per jaar) en 2 keer per jaar bandenwissel(profiel check)

Dit. En als ik de auto open doe gaan de lampen automatisch aan dus kijk vaak dan zelf even.

Moet wel zeggen dat ik soms vergeet overdag de dagverlichting aan vergeet te zetten, in principe regelt de auto dit zelf maar ik betwijfel het of die dat altijd wel netjes doet als het zonnetje een beetje schijnt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 14:47

Ja dat weet ik, maar omdat ik dagelijks iets anders zie in de praktijk is het maar lastig te geloven dat iedereen het hier keurig doet :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:50

Ineke2 schreef:

Bedoel je met stadsverlichting de dagrijverlichting?

Want bij mij staat de dagrijverlichting altijd aan. Tenzij ik hem bewust uitschakel. Maar als ik hem op automatisch zet staat de dagrijverlichting altijd aan.

Maar zodra het gaat schemeren, regent, somber weer is of mistig is gaat het dimlicht aan.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:51

Als er een lamp kapot is geeft die dat op dashboard aan(vw golf 6). Als ik de auto start staan de lampen meteen aan, ook achter.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:53

Ineke2 schreef:
Ja dat weet ik, maar omdat ik dagelijks iets anders zie in de praktijk is het maar lastig te geloven dat iedereen het hier keurig doet :D

Zie je dat dan ook bij auto’s van minder dan een jaar oud?

Want bij oudere auto’s zie ik inderdaad vaker dat ze overdag zonder verlichting rijden.
Of minder goed zichtbare verlichting.

Mijn auto is nog geen half jaar oud.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 15:00

Ik weet natuurlijk niet hoe oud auto’s zijn die ik zie hè tijdens het rijden. Zelfs een kenteken zegt niet alles.
Als je mijn kenteken ziet zou je denken dat de auto van dit jaar is, maar dat is hij niet.

Ik bedoel met de stadsverlichting inderdaad de dagrijverlichting :)

Anoeska27

Re: Hoevaak controleren jullie verlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:02

Mijn auto geeft het ook aan, maar toch controleer ik iedere 2 weken of ik nog goed zichtbaar ben. Ik moet dagelijks over een onverharde weg en dat geeft veel troep. Mijn nummerbord maak ik ook regelmatig schoon, ik kom regelmatig in verkeerscontroles terecht omdat de politie academie vlak bij de school van mijn kinderen is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:03

Ineke2 schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoe auto’s zijn die ik zie hè tijdens het rijden. Zelfs een kenteken zegt niet alles.
Als je mijn kenteken ziet zou je denken dat de auto van dit jaar is, maar dat is hij niet.

Ik bedoel met de stadsverlichting inderdaad de dagrijverlichting :)

Ok die staat bij mij altijd aan.

Ja geïmporteerde auto kunnen een jonger kenteken hebben.

Maar ik volg de nieuwe modellen altijd wel een beetje.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:04

KimD schreef:
NatasjavE schreef:
Mijn auto controleert zelf de lichten, bandenspanning en dergelijke.

Daarnaast gaat de auto om de zoveel km naar de garage(gemiddeld 2 x per jaar) en 2 keer per jaar bandenwissel(profiel check)

Ik controleer dus zelf eigenlijk nooit.

Dit!

Onze auto checkt alles zelf, en er gaasst een lampje branden als er iets kapot is, of leeg. :j

Edit: Bij ons staat dus alles op automatisch qua verlichting en ook ruitenwissers.

Het leuke is dan als ik in de Ka van mijn moeder stap, 9 van de 10 keer vergeet ik het licht aan te maken of ik wacht als een debiel op de ruitenwissers als het regent. _O- En ik vergeet hem standaard af te sluiten, je went zó snel aan die automatische dingen. :=

Oude of nieuwe model ka? Want ik heb gewoon automatische verlichting in mijn ka gelukkig :D

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:22

zonnebloem18 schreef:

Bij ons staan zowel de voor- als achterlampen altijd aan...

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:47

Achterverlichting nauwelijks tot niet. Voorverlichting in elke auto voor mij en muren etc.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:07

Hier geeft de auto ook een melding wanneer een lamp het niet doet, ideaal. Ook bij lage vloeistofdruk ergens, bandenspanning dan weer niet.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:58

NatasjavE schreef:
Ineke2 schreef:

Zie je dat dan ook bij auto’s van minder dan een jaar oud?

Want bij oudere auto’s zie ik inderdaad vaker dat ze overdag zonder verlichting rijden.
Of minder goed zichtbare verlichting.

Mijn auto is nog geen half jaar oud.

Ook hier weer ligt aan het merk auto :+ Mijn andere stoere Zweed is uit het jaar 1991 en rijdt ook altijd met dimlicht. Bij die KAN je zelfs de verlichting niet uitzetten :D En ik zei het toch al, tis een beetje gemeen, in Zweden is overdag verlichting voeren verplicht, en aldus bij Zweedse auto's, die ook nog in Zweden gemaakt zijn, loopt het licht altijd via het contact en is zelfs zo gemaakt dat het als het op uit staat nog steeds aan is :+ Pas de jongere generatie is er een stand ingezet dat het licht bij uit ook daadwerkelijk uit is. Maar mocht je dat niet willen kan dat gewoon op standje Zweden gezet worden, en dat het licht uit ook licht aan is. Oja ook mijn ouwe stoere Zweed verteld me als er een lamp kapot is. Alleen zegt hij er niet bij welke het is. Dan moet ik dus wel zoeken _O-

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:25

Altijd als we weggaan, maar hebben ook een golf 4 die bekend staan om de kapotte achterlichten. :))

Marije_1997 schreef:
Voordat ik vertrek controleer ik m'n verlichting altijd. Alsnog seinen er een stelletje idioten heeeeel vervelend naar mij. Irriteer me ook dood aan de led verlichting die net iets te hoog staat afgesteld

Waarom stel je ze dan ook niet lager af? Zo irritant, zeker 25 % heeft de verlichting niet goed afgesteld staan en is verblindend. Zeker op niet verlichte wegen gewoon gevaarlijk voor de tegenliggers.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:28

MyWishMax schreef:
verootjoo schreef:
Ik ga altijd naar de garage voor een kapotte lamp. Is dat ook zelf te doen dan? :+

Bij oudere auto's wel, nieuwere niet, haha. Ik heb een oud gebakje en kan het binnen 5 minuten aan de voorkant.

Nieuwere ook wel hoor, kost alleen meer moeite.

Hier krijg ik ook een melding op het Dashboard als m’n lichten het niet doen.

Hier vertrouw ik ook op de automatische verlichting maar dat komt ook omdat dit ook altijd het dimlicht is (wel wat oudere auto,2008 maar ook zo n Zweed zoals hierboven)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:33

Eigenlijk elke dag standaard even. Of mijn man of ik. Goede verlichting vinden wij erg belangrijk :) . Laatst achter een bus gereden op de snelweg, deze had beide achterlichten kapot := doodeng!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:34

Coconut schreef:
Eigenlijk elke dag standaard even. Of mijn man of ik. Goede verlichting vinden wij erg belangrijk :) . Laatst achter een bus gereden op de snelweg, deze had beide achterlichten kapot := doodeng!

Dit had ik laatst met een tesla. Die had ook geen remverlichting en die reed in de schemer. Inderdaad erg eng!