Kanker: het woord strijden/vechten, is dat wel gepast?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 23:01

Danique_G schreef:
Niobe schreef:

Sorry, ik gun het de overlevers natuurlijk van harte en ben hartstikke blij voor ze, dat lijkt me vanzelfsprekend.

Dat neemt niet weg dat ik dat mijn vader ook had gegund en hem ook een winnaar vind ook al is hij er aan overleden.

Hoezo zeg je sorry? Ik hoop namelijk dat ik niet iets verkeerd heb gezegd!
Ik snap je gevoel wel, daarom probeerde ik ook te zeggen dat er een spectrum aan emoties is. Misschien had ik het wat beter kunnen verwoorden :)

Oh nee hoor, je hebt het prima uitgelegd! Ik realiseerde me alleen dat wat ik zei misschien wat naar over zou kunnen komen eventueel.

sassefras

Re: Kanker: het woord strijden/vechten, is dat wel gepast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 23:06

ik vind het echt waardeloze uitspraken, als je niet hard genoeg vecht ? wat dan ? je hebt mazzel of niet vrees ik

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 23:20

Ik vind het ook een stomme term.
Mijn vader was een enorm levenslustige positivo en deed alles om zijn conditie goed te houden enzo, dus als positiviteit en vechtlust kanker zouden genezen, was m'n vader er nog geweest.
En ik zelf ben een doemdenker met een chronische depressie en ik leef 3 jaar na borstkanker nog steeds.
Slaat dus echt helemaal nergens op.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 00:39

Ik kan de termen niet vervelend vinden.
Zelf heb ik vier jaar een hele pittige en onwijs pijnlijke strijd tegen Lyme gevoerd.
Ja mijn lijf heeft keihard geknokt, en ondanks dat de toekomst niet rooskleurig was, heb ik de strijd gewonnen.
Had ik als het niet gelukt was een verliezer geweest? Nee tuurlijk niet!
Mijn vader daarintegen heeft kanker gehad dit jaar en vroeg ontdekt.
Een gunstige niertumor van 1.5 cm welke maar met 3 mm ofzo contact met de nier had, en ondiep vast in de nier.
Ons leven stond op zijn kop door de onzekerheid en het woord kanker, maar toen het ok bleek was het vooral de reis uitzitten.
Hij moest na 6 weken weer een operatie ter controle, daarna 3 maanden, nu een half jaar.
Het ergste was de impact van de narcoses en de urineweginfecties en twee keer een bloedvergiftiging.
De bloedvergiftiging was echt ernstiger dan de tumor, hij praat dus ook niet over overwinnen, strijden, terwijl ik dat wel gedaan heb 4 jaar lang.
Voor iedereen zal het anders voelen denk ik maar ik vind de termen strijder en survivor niet storend.
Al kan ik me voorstellen dat je dat als gezond mens niet ziet, maar ik had gevoelsmatig zwaar zwaar oorlog in mijn lichaam.
Heb oa immunotherapie gehad, en nog meer ellende zoals gruwelijk ellendige neurologische kwalen.
Ik heb zo ontiegelijk geknokt, dat ik die termen qua kanker goed kan plaatsen.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 10:30

Ik heb ook een hekel aan die termen. Mijn tante is op dit moment bezig met de laatste periode van haar leven. Ze heeft gestreden als een Leeuw, maar je kan niet winnen van iets wat geen gelijke tegenstander is of helemaal geen tegenstander is. Je kan niet winnen of verliezen. Je kan genezen of niet. Ik vind het jammer dat deze term dan ook (bij mijn weten) alleen aan een ziekte hangt waarbij je er helemaal niks aan kan doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 10:40

Gini schreef:
Elisa2 schreef:
Ik ben het met je eens TS, je moet ook gewoon een hele grote dosis geluk hebben om zo'n rotziekte te overwinnen en dat geldt voor meerdere ziektes. Welke ook iedere dag een strijd kunnen zijn.

Maar goed, als je net kanker overwonnen hebt, wil je dan horen dat het een kwestie van geluk hebben was? Dan hoor ik liever het woord survivor of winnaar dan 'je hebt geluk gehad', want dat heb je als kankerpatiënt überhaupt niet.

Daar kan ik niet over mee praten, maar ik kan me voorstellen dat het woord survivor/ winnaar het gevoel geeft dat je er wellicht nog wat controle over hebt gehad, wat het gevoel van controle verlies en de angst die daarbij komt kijken wellicht wat tempert?

Uiteraard heb je geen "geluk" als je kanker krijgt, maar imo geldt dat voor alle dodelijke ziektes die je kunt krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 10:52

Voor is het het vooral belangrijk dat de patient en familie zich goed kunnen uitdrukken. Die moeten er immers mee leven. Ik heb er dus niet echt een mening over. Je ziet ook wel eens texten op rouwkaarten die jouw smaak niet zijn, maar dat hoeft ook niet.

Survivor is gewoon Engels voor overlevende; een Nederlands woord domweg vervangen door een woord in een andere taal snap ik dan weer niet. Maar anderzijds doet men dat ook in het bedrijfsleven (meeting, performance etc).