De zoektocht naar een eerste auto.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hawkeye

Re: De zoektocht naar een eerste auto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:10

Mijn eerste auto is was PT Cruiser, zalige auto!! Was amper iets aan, enkel de koppeling was stuk en die laten maken. Ik had gewoon een gloednieuwe auto voor weinig geld.

Mijn broertje heeft een oude BWM (20 jaar oud denk ik) op de kop getikt voor nog geen €1000. Was van een oudere man dus heeft heel weinig kilometers. Ook echt een fijne auto, zeker voor dat geld.

Ik denk dat je je ogen moet open houden, je komt vast wat tegen!

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:11

mijn eerste auto heb ik vorig jaar gekocht van mijn nicht, die toevallig een lease auto van de zaak kreeg. dat was een renault modus uit 2004. Niet de allermooiste auto ooit, maar reed super fijn en was voor dat bouwjaar best luxe uitgerust met allerlei snufjes. ik heb m toen na een paar maand weggedaan omdat ik stopte met mijn stage en een auto dan wel erg duur werd. achteraf heb ik daar wel spijt van gezien ik nu opnieuw een auto heb gekocht maargoed je kunt niet in de toekomst kijken natuurlijk. die auto heeft mij 1000,- gekost.

Nu heb ik een wat nieuwere betere auto gekocht, omdat ik toch ruim 400 kilometer in de week rij, en ik mij niet fijn voelde in een oudere auto met mogelijke gebreken. Dit is heel erg persoonlijk en het is ook maar net welke auto je lekkerder vind rijden. Uiteindelijk ben ik met een renault twingo eco sport uit 2011 thuis gekomen. Heerlijk zuinig autotje die dan ook nog eens lekker rijd. ondanks dat het een klein ding is met niet mega veel PK scheur ik er heerlijk meer rond en rij ik er ook gerust stukken 130 mee op de snelweg. Deze auto heeft een bevriende garage houder voor mij aangekocht, een grote beurt terwaarde van 800,- aan gedaan om echt alles op en top te laten zijn (echt alle mini dingen zijn vervangen die ook maar iets aan vervanging toe waren). Daar kreeg ik ook nog 3 maanden volledige garantie bovenop. Deze auto heeft mij uiteindelijk 4200,- gekost. Dat was echt even flink pijnlijk voor mijn studenten portemonnee maar ik heb er verder nog geen dag spijt van.

Mijn advies is om je heel goed te oriënteren op wat jou prettig lijkt, dus veel rond kijken, veel proefrijden, misschien eens in wat auto's van vrienden of kennissen rijden. En alle voor en nadelen voor jezelf op papier zetten, wat wil je wel en wat vooral niet? is leasen misschien een optie? dat zijn allerlei dingen die je moet bekijken voor jezelf. Dan vind je vanzelf een fijn auto'tje.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 19:07

S8903N schreef:
san4nie schreef:
Een Toyota starlet. Aanschaf is makkelijk binnen je budget. Goedkoop in verzekering, belasting, onderhoud en vrij zuinig.
Voor dat budget heb je geen luxe bak, en is er inderdaad ook een hoop troep te koop. Maar ook genoeg goeds. Mijn starlet is nooit wat mee, behalve gewoon normaal onderhoud.

Liefde voor de Starlet! Heb er zelf ook een uit ‘94 en het ding start altijd! Op een keer een lampje vervangen na is er dan ook nooit wat mee. Overal waar ik kom bij autobedrijven krijg ik altijd ode aan mijn koektrommel, blijft leuk :D

Team starlet! :)F

Heb eigenlijk nog nooit iemand gehoord die grote problemen heeft gehad met zo’n ding. Wat er niet is, kan ook niet stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:00

Precies San4nie :)
Ik word zelfs op straat aangesproken of ik hem wil verkopen hihi.

nienke_layla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:21

Ikzelf heb 4 jaar geleden m’n Ford Ka gekocht uit 2004, ontzettend degelijke auto's en persoonlijk vind ik ze er ook nog leuk uitzien. Ook heel goedkoop in gebruik! Ik was er 1200 voor kwijt bij een garage, maar heb ze bij menig andere garages ook voor minder zien staan. Ik denk dat als deze op is ik er gewoon weer eentje ga aanschaffen.

p.s er past ook veel in! ik kan er minprincipe op de achterbank en de kofferbak 5 pakken vlas in kwijt als ik ze goed neerzet. Dus ook nog eens ontzettend handig

kiertje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:34

nienke_layla schreef:
Ikzelf heb 4 jaar geleden m’n Ford Ka gekocht uit 2004, ontzettend degelijke auto's en persoonlijk vind ik ze er ook nog leuk uitzien. Ook heel goedkoop in gebruik! Ik was er 1200 voor kwijt bij een garage, maar heb ze bij menig andere garages ook voor minder zien staan. Ik denk dat als deze op is ik er gewoon weer eentje ga aanschaffen.

p.s er past ook veel in! ik kan er minprincipe op de achterbank en de kofferbak 5 pakken vlas in kwijt als ik ze goed neerzet. Dus ook nog eens ontzettend handig

Mijn zus wilde ook heel graag een Ford Ka, die heeft ze uiteindelijk ook gekocht maar het was heel goed zoeken (bij de oudere Ka's) naar een met een degelijk carrosserie. De meeste waren van onder helemaal doorgeroest. Ik weet niet of dat misschien een slechte serie was maar het viel op dat het bij veel Ka's was.

Zelf heb ik nu bijna een jaar een Toyota Aygo en ik vind het een heerlijk ding! <3. Je kan er prima 130 mee rijden, is vrij zuinig en kost niet veel in de wegenbelasting. Ding heeft al bijna 300.000 km gereden maar ziet er aan de onderkant en motorisch nog super uit. Mijn vader heeft vrij veel verstand van auto's en is zelf ook heel erg fan van Toyota omdat hij het gewoon degelijke auto's vindt.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:38

Starslets zijn heel trouw :j
Mijn moeder had er eerst een uit '84 maar die roestte uiteindelijk net te ver door. Nu heeft ze een ander uit '95 en die gaat prima!
Vroeger kreeg ze altijd kaartjes dat mensen intresse in de auto hadden :D

Wat me ineens te binnen schiet, check voor je een auto koopt of hij tegen E10 kan! De meeste starlets kunnen dat niet helaas. Veel hyundai auto's kunnen het wel :j
E10check.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 00:21

Heb het 'geluk' mijn vaders bots auto te hebben gekregen, Peugeot 206 uit 1998 en zonder luxe en 240.000 op de teller , maand verder en de start motor de accu vervangen en de uitlaat gelast . Maar pa reed amper en reed tegen alles aan omdat hij het inzicht kwijt was , of naar de sloop of naar mij. In deze staat niet veel meer waard , maar rijd als een zonnetje als hij zin heeft. Harder dan 100 schiet de temperatuur meter omhoog richting de 95 , maar hoop dat hij het een jaar volhoud :) . Prima model vind ik zelf

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:41

laran schreef:
san4nie schreef:
Een Toyota starlet. Aanschaf is makkelijk binnen je budget. Goedkoop in verzekering, belasting, onderhoud en vrij zuinig.
Voor dat budget heb je geen luxe bak, en is er inderdaad ook een hoop troep te koop. Maar ook genoeg goeds. Mijn starlet is nooit wat mee, behalve gewoon normaal onderhoud.

Onverwoestbaar die dingen :+
Mijn vader kocht een toyota corolla uit 97 voor mij toen ik mijn rijbewijs had gehaald, met het idee dat ik daar mooi 1 of 2 jaar in kon rijden. Nu 6 jaar later en 335.000 op de klok rijd het nog altijd *\o/*
Ieder jaar voor een paar tientjes door de keuring, nooit gekke dingen. Top auto _/-\o_

+1!
Ik ben begonnen met een starlet uit ‘92. Topwagen, ontzettend veel km op de teller en nooit kapot. Ik heb hem zelf niet meer, maar hij rijdt nogsteeds :D

Daarna overgegaan op een toyota yaris. Zelfde verhaal als de starlet.

Nu rijd ik een toyota corolla 1.6. Die is helaas wat duurder in vaste lasten maar hetzelfde als zijn voorgangers een topwagen. Ik kocht deze omdat ik ontzettend veel km rijd en meer comfort wilde. Anders had ik nog makkelijk met de starlet of yaris gekund.

Overigens zijn al deze auto’s onder de 2000 euro :)
Dus mensen die zeggen dat je geen goede auto kan kopen onder de 2k praten poep :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:45

Ik zou me minder focussen op een specifieke auto maar meer oriënteren op auto's die je uberhaupt kan krijgen binnen je prijsklasse. Ik zou zeggen zo nieuw mogelijk met zo min mogelijk op de teller, met voorkeur voor Japanners of hele populaire auto's als Polootjes of oude Golfjes omdat die in reparatie vaak een stuk goedkoper zijn.

Mijn eerste auto kostte 3000 euro, dat was een Nissan Almera Tino uit 2005 met iets van 120 op de teller. Vond het echt een verschrikkelijk lompe wagen, maar uiteindelijk gaat het er vooral om dat je gewoon kan oefenen.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:49

Nou nou.. Niks zinnigs te koop...

Mijn eerste auto was 1000 euro, vw golf, van een oud mannetje geweest, weinig kms. Heb er 5 jaar mee gereden en daarna verkocht voor 500 euro.

Dus vast wel iets te vinden met een beetje geduld.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:33

Ik heb vorig jaar ook met dit budget rondgekeken. Ben uiteindelijk bij een Renault Twingo terecht gekomen. De nog ‘ouderwetse’ maar schattige versie. Kwam uit 2003 dus zeker niet nieuw meer, 65000km, en onlangs distributieriem vervangen, kosten 1400 euro. Ik heb hem particulier gekocht, ben daarna doorgereden naar de garage en hoefde enkel de bougiekabels te vervangen. Echt een heerlijk beginnersautootje. Goedkoop in onderhoud, wegenbelasting, verzekering etc. Maar geen luxe, oke electrische ramen en bij het stuur een handeltje om muziek te regelen :’) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:06

Heb niet alles doorgelezen,

Maar mijn eerste autootje was (en is.... :D) een daihatsu sirion. Perfect beginnersbotsautootje. Heb hem nu 6 jaar, en alleen de accu is vervangen :) Hij begint nu tegen zijn einde aan te lopen, maar autootje is nu 20 jaar oud, en ben er niet altijd even zuinig meegeweest.
Heb hem toendertijd voor 2100 euro gekocht....

Heb toendertijd reviews van de wegenwacht opgezocht, en die zeiden ook dat ze dit model auto alleen kenden omdat ze hem af en toe langs zagen rijden, en er weinig specifieke problemen mee bekend waren.

Er zijn geen daihatsu dealers meer in Nederland, maar het is wel echt een heel degelijk merk in een lage prijsklasse. Ik weet niet of ik nog voor de oude ' Sirion ' zou gaan, maar ook die nieuwe versie is wel in jouw prijsklasse te vinden. En zoals ik al zei, qua reviews lees ik niets dan goeds erover.

Wilde aanvankelijk voor een peugeot 206 gaan, probleem is dat dat ding kneiterpopulair is, en je er dan al 1000 euro bij op kunt tellen omwille van de populariteit en gewildheid. Zelfde geldt een beetje voor volkswagen polo's en golfjes bv. Daihatsu is stukken minder begeerd, en dat is terug te zien in de ocassionprijs.... Terwijl ze dus oerdegelijk zijn :)

betaal tussen de 50 en 60 euro aan verzekering per maand (heb nu 10 euro korting ivm schadevrije jaren :+ ), en 20 euro aan wegen belasting per maand :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:09

kiertje22 schreef:
nienke_layla schreef:

Mijn zus wilde ook heel graag een Ford Ka, die heeft ze uiteindelijk ook gekocht maar het was heel goed zoeken (bij de oudere Ka's) naar een met een degelijk carrosserie. De meeste waren van onder helemaal doorgeroest. Ik weet niet of dat misschien een slechte serie was maar het viel op dat het bij veel Ka's was.

Zelf heb ik nu bijna een jaar een Toyota Aygo en ik vind het een heerlijk ding! <3. Je kan er prima 130 mee rijden, is vrij zuinig en kost niet veel in de wegenbelasting. Ding heeft al bijna 300.000 km gereden maar ziet er aan de onderkant en motorisch nog super uit. Mijn vader heeft vrij veel verstand van auto's en is zelf ook heel erg fan van Toyota omdat hij het gewoon degelijke auto's vindt.

Klopt, ik heb ook gezocht naar Kaatjes, maar er zijn dus wel echt veel problemen mee bekend. Ik zou ze niet echt als degelijk omschrijven, tenzij je dus geluk hebt met een goed exemplaar.

Heb je wel iemand nodig die met je mee gaat en er echt veel verstand van heeft.... Zijn wel hele leuke autootjes :D

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:15

Ik heb van het voorjaar als 2e auto een Peugeot 205 uit 1989 gekocht :D
Misschien niet de meest betrouwbare auto, maar hij kostte me inclusief grote opknapbeurt bij de locale sloop 1400,-. Rijdt als een zonnetje, en heeft karakter (zo noem ik interieur dat is samengesteld uit 6 andere auto's en een beetje startmoeilijkheden :') )

Nu snap ik dat je misschien iets betrouwbaarders wil als eerste eigen auto. Mijn tip is dan ook eigenlijk: voor onderhoud en beurten etc. raad ik je echt aan contact op te nemen met de sloop bij jou in de buurt. Het scheelt bij mij echt meer dan de helft in geld per keer dat er iets aan moet gebeuren, en ze zijn ook nog eens kundiger en aardiger dan de meeste andere bedrijven!