Bang fietsen in donker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:36

Jes schreef:
Eilish schreef:
Een deo spray meenemen/in je zak stoppen? Volgens mij mag je dit niet als wapen gebruiken, maar is misschien wel fijn om bij je te hebben.

Het mag officieel misschien niet, maar bij een controle zal de politie er niets van zeggen, en als je door iemand van je fiets gesleurd wordt kan ik mij niet voorstellen dat een rechter je veroordeeld omdat je je met deo verdedigde ;)

Je bent me al voor, ja ik adviseer deo mee te nemen. Het zal me een worst wezen of het als wapen niet gebruikt mag worden. Kidnappen en verkrachten zijn ook illegaal dus ik pak mijn kansen wel bij de rechter als het zo ver zou komen.

TS, niet bang worden hierdoor. Het is puur voor eigen gemoedsrust dat ik het zelf doe. Om 5 uur langs een drukke weg fietsen is op zich niet het ergste. Al blijf ik me nog steeds afvragen wat je ouders hiervan denken.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:39

In elk geval NIET bellen tijdens het fietsen, tenzij je te veel geld hebt. Gewoon je licht aan doen zodat je goed zichtbaar bent.

DreamGuide

Re: Bang fietsen in donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:42

WhatsApp live locatie maar een vriendin of familie sturen terwijl je fietst. Als er dan iets gebeurt ben je gemakkelijk te vinden. Daarnaast idd goed licht.

Niet teveel zorgen maken, ik fiets wel vaker rond die tijd nog buiten, dan is er echt nog heel veel verkeer.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:43

Isabel schreef:
In elk geval NIET bellen tijdens het fietsen, tenzij je te veel geld hebt. Gewoon je licht aan doen zodat je goed zichtbaar bent.

Als je headset oortjes hebt kan dat prima hoor.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:43

Gelukkig is het 5 uur en niet 11 uur 's avonds, dus ik denk dat het wel druk is met auto's en andere fietsen :) Weet je of het een beetje een drukke weg is?

Verder inderdaad goed licht op je fiets, dan kan je zelf ook beter om je heen kijken. Misschien kan je zachtjes een muziekje op je telefoon aanzetten, dan kan je het verkeer om je heen nog wel horen. En als je je echt onveilig voelt op een bepaald moment, lekker iemand opbellen (op luidspreker?) :) Je kan er een boete voor krijgen natuurlijk, maar liever dat dan dat je je echt niet op je gemak voelt.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:44

Wel je id meenemen als je wil gaan bellen tijdens het fietsen, scheelt een boel geld als je dan gepakt wordt.

SannaFotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:49

Deo mee nemen in je jaszak is inderdaad wel slim. Wat ik ook zelf heb ik een persoonlijk alarm aan een keykoord die je af kan laten gaan als je er aan trekt en ik kan je verzekeren dat maakt een herie en dan schrik mensen wel af mocht er wat gebeuren.

kijk zo'n ding
Afbeelding

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 19:52

als je je niet veilig voelt in zo'n situatie zou ik dit aangeven bij je ouders.. wie weet valt er wat te regelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 20:06

Flevolander schreef:
als je je niet veilig voelt in zo'n situatie zou ik dit aangeven bij je ouders.. wie weet valt er wat te regelen

Inderdaad :)

Hoewel ik zelf vroeger vaak alleen ('s nachts) wandelde en fietste, ik zou het mijn kind toch niet laten doen op onverlichte paden...
En als ze aangeeft bang te zijn al helemaal niet. Wellicht ben ik te soft geworden := maar goed..

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 20:16

Ik snap dat je het geen fijn idee vindt. Valt er echt niets te regelen?
Ik fietste toen ik jonger was vaak in het donker alleen, ik woonde erg afgelegen. Belde altijd (bevalve midden in de nacht) als ik vertrok en als ik thuis was belde ik naar degene waar ik vertrok.

Nu ik in de stad woon, merk ik dat ik hier fietsen veel enger vind dan vroeger op de boerenlandweggetjes, heel apart. %)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 20:22

Waar ben je precies bang voor?

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 21:33

Ik ga mee met (enkele) voorgangers. Het is niet alsof je in het holst van de nacht fietst. Goed verlichting (niet die afneembare lampjes) en een fluor hesje aan. Vooral hesje zie je enorm goed! Eventueel iemand bellen met oortjes in. Je locatie via whatsapp laten volgen. Dat komt wel goed. Als je maar zichtbaar bent voor auto's! Ook als er een strook gras tussen de weg en het fietspad zit

(Ja tot enkele jaren geleden fietste ik vanaf m'n 12e tot 18e elke dag een uur in het donker heen en terug naar school), rond dat tijdstip is de zichtbaarheid voor auto's een grotere zorg dan van je fiets gesleurd worden.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:30

Waar ben je bang voor?

Goede verlichting is altijd fijn om goed zelf te kunnen zien.

In het donker fietsen is net als gewoon fietsen, maar dan in het donker.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:46

Pepperrr schreef:
Zelfs nu ik volwassen ben laten mijn ouders mij niet zo'n afstand in het donker fietsen :n

Is OV geen mogelijkheid? Of iemand die je kan brengen?

Dat jij om 5 uur niet een stukje buiten mag fietsen van je ouders terwijl je volwassen bent lijkt me nou niet iets om als juist op iemand anders te projecteren :o

Ik vind midden in de nacht wat anders, maar 5 uur smiddags kan echt wel hoor. En blijft iedereen in de winter anders altijd binnen tussen half 5 smiddags en half 9 sochtends?

Ik zou bellen met iemand (handsfree)/een muziekje opzetten, whatsapplocatie versturen aan je ouders en lekker doortrappen :)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:50

Trek een veiligheid hesje aan. Dan zien de automobilisten je ook goed :)

Ik vind het niet zo gek hoor, ik reed vroeger ook een uur in de polder naar school, ook in wintertijd. Goed aankleden lekkere muts op, veiligheid hesje. Verlichting fiets aan, en gaan ;)

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:54

@TS laat je niet te snel bang maken. Ik denk dat veel van degene die reageren niet vaak buiten de stad/bebouwde kom fietsen.

Het is nogal een verschil of je rond 17/18 uur moet fietsen of 's avonds om 22.00 uur.
Er zal heel wat ander verkeer langskomen.

Wij wonen in het buitengebied van een dorp en mijn dochters hebben vanaf de brugklas altijd bijna een uur moeten fietsen. 's ochtends voor 7.30 weg en 's avonds soms tegen 17.30/18.00 uur pas terug. Dan is er een behoorlijke periode dat ze in het donker weggingen en ook in het donker weer thuiskwamen. In het begin wel spannend, maar het wende snel.
Je zult zien dat het ook een kwestie van wennen is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:57

...ik rijd in het donkere seizoen vele uren in het donker.

Als ik de weg ken is er niets aan de hand.

(Maar die keer in Arnhem toen er een omleiding was, zodat ik in het donker op een leenfiets over een slecht verlichte weg werd geleid terwijl ik ook nog eens een zware rugzak op had - daar ben ik op mijn leeftijd wat voorzichtiger in geworden.)

Morgen schijnt het tegen de avond droog tezijn, hopelijk heb je wind mee.

Goede kleding, telefoon uit, en ordentelijke verlichting (lamp die helder licht geeft op een gebied van twee tot zes meter voor je, en liefst nog een klein strooilichtje pal naast het voorwiel).

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:57

Muziek of bellen, zie niet het verschil. Met muziek op ben je ook van de wereld. Je mag toch gewoon bellen als je hem gewoon weer vergrendeld en er niet op zit. Met oordopjes ofzo en dan je tel in je zak.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:58

Niks geks aan om in het donker te fietsen toch? Anders had ik als kind altijd het eerste lesuur gemist in de winter :')
En mijn paard had me dan ook niet gezien na 16:00...

Afijn, laat idd weten hoe laat je waar bent en hoe je verwacht te fietsen. Je live locatie delen kan ook. Anderzijds,he gaat gewoon een stuk fietsen, no big deal,gewoon lekker trappen en je bent er zo!

PonyPaardxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 23:12

Heel erg bedankt iedereen voor jullie reactie.

Het is mij uiteindelijk gelukt om me te laten ophalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:36

Pepperrr schreef:
Zelfs nu ik volwassen ben laten mijn ouders mij niet zo'n afstand in het donker fietsen :n

Is OV geen mogelijkheid? Of iemand die je kan brengen?

Serieus? Je bent volwassen en mag van je ouders niet in het donker fietsen :?

Misschien had ik hele ontaarde ouders maar ik mocht dagelijks mooi in het donker naar school op de fiets via buitenaf weggetjes en naar m’n paard door de weilanden.

Goede lichten op je fiets, en je wordt er heus niet vanaf gereden. Ik had toentertijd niet eens een mobiel :=

Ik zou gewoon gaan fietsen, niks mis mee zeker niet rond 5.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:55

Ik ben ook volwassen en uit huis. En als het aan mijn ouders ligt fiets ik niet in het donker.
Als ik bij ze op bezoek ben of ergens met ze afspreek brengen ze mij naar huis als het donker is. Ik moet echt mijn best doen om om 10 uur 's avonds naar huis te mogen fietsen, terwijl ik er zelf niet zoveel problemen mee heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 01:14

Verootjoo je reactie komt nogal spottend over naar Pepperrr.
Of je nu wel of niet mocht fietsen in het donker van je ouders, dat zal voor iedereen verschillend zijn, en daar gaat dit topic niet om.

Ik krijg wel het gevoel dat er steeds meer gekken en gefrustreerde mensen rondlopen / rondrijden, en ik zou er zelf dan ook niet voor kiezen om een jonge meid alleen op pad te sturen. Voor een lange afstand, volledig in het donker... gewoon, liever niet. Al moet ik zeggen dat het om 17 uur allemaal best wel zal meevallen :)

Ik heb zowel op het platteland als in en rond de stad gewoond dus ik ken de verschillen, daar ligt het niet aan.

Als volwassen vrouw ben ik er niet bang voor (en als pubermeid vroeger ook niet), maar ik vind tienermeiden toch een kwetsbare groep.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 07:42

Niet spottend bedoelt eigenlijk, meer verbaasd.
Als ik hier naar of uit m’n werk met de auto door de weilanden in het pikkedonker rijdt kom ik heel veel fietsers tegen. Ik fietste/fiets zelf ook door het donker.

Als het om de gekken gaat die je van je fiets trekken gebeurt dat juist overdag als je kijkt naar de laatste grote zaken :o volgens mij komt dat niet in het donker vaker voor. Waarom zou je dan overdag wel alleen mogen fietsen.
En het is echt uitzonderlijk, er staat niet op elke hoek van de straat een gek te wachten.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 07:46

PonyPaardxo schreef:
Heel erg bedankt iedereen voor jullie reactie.

Het is mij uiteindelijk gelukt om me te laten ophalen.

Fijn, goed geregeld TS.