Asking for a friend...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:09

Ik snap best dat die bekende van TS graag zou willen weten wat sociaal gangbaar is en ze daarom hier opties vraagt om dat aan te pakken. Het is een simpele vraag.. (los van escalaties met koelkastinhoud, inboedelaankopen e.d. wat ik nu zie verschijnen van andere schrijvers. dan snap ik de uitspraak "jezus wat moeilijk gedacht weer" volledig.. :') No offence..)

Ik hou het simpel en zou zeggen, Als ze het allebei niet breed hebben: of samen bekostigen, of niet mee eten..

En dit :j
Bienotje schreef:
Misschien dat de kok de aanschuivende huisgenoot voor kan zijn bij het koken al.

'Eet je vanavond mee? Dan hou ik er rekening mee en stuur ik je zo gelijk even een tikkie'

Heb je het tactisch heel helder in de hand. En kom je ook niet grof over ofzo..
Laatst bijgewerkt door Canon op 09-12-19 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:09

Ik heb de indruk dat de huisgenoot zich van geen kwaad bewust is en geen weet heeft van eventuele afspraken? Dan zou de gastheer een vriendelijk gesprek moeten aangaan over de afspraken.
Indien de huisgenoot wel weet heeft van de afspraken, maar deze moedwillig aan de kant schuift, dan is het ook de taak van de gastheer om de afspraken weer even op te frissen en er ook op te staan.
Andere gasten hebben hier weinig of niets mee te maken.

Ocean_Child

Re: Asking for a friend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:13

Als de gastheer er geen punt van maakt, hoef jij dat ook niet de doen lijkt me?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 11:16

Ocean_Child schreef:

loveslimpie schreef:
Gewoon wiebetaaltwat gebruiken voor alle uitgaven in huis? Zo deden wij dat in het studentenhuis, wat schoonmaakmiddel en toiletpapier werd gedeeld tussen alle bewoners en als er een of 2 meeaten werd het onder die personen verdeeld, aan het eind van een periode werd het verrekend met elkaar. Maar doordat er vaak voor elkaar gekookt werd, waren de verschillen meestal erg klein.

Dus, mocht jij daar gasten van buiten het huis uitnodigen en een huisgenoot zou aanschuiven was dat ook geen probleem.

GDG schreef:
Ik vind dat je heel veel invult voor je vriend. Vraag gewoon eens wat die ervan vindt en óf hij er iets mee wil. Want weinig geld dat kan, maar hij kookt blijkbaar ook graag dus misschien geeft hij zijn geld er graag aan uit. En in het geval van aanschuiven: tja het eten wat al gekocht was wordt nu door drie ipv twee gedeeld, de kosten worden er niet hoger van hè.
En natuurlijk ga je je hier als gast niet mee bemoeien, hou het bij die vriend en ga dus gewoon het gesprek aan. Als die vriend er iets mee wil zal hij gewoon assertiever moeten worden, daar zijn zelfs cursussen voor.

Beetje raar hoe je zo je best doet om de situatie zo vaag te omschrijven trouwens.

Je kent de uitdrukking toch vast wel? Ik wil het graag op die manier brengen, gewoon de situatie schetsen. Ik weet ook hoe ik het zelf zou oplossen, ik zie dat ik daar niet alleen zo over denk gezien de reacties.
Mag, toch? Zelfs als het een hypothetisch geval zou zijn?

_San87_ schreef:
Wat een onduidelijk verhaal. Hoe moeilijk is het als kok die het niet zo breed heeft om aan te geven dat er een bijdrage geleverd moet worden of dat het feest anders over is?

Voor jou niet en voor mij niet. Het betreft hier een onuitgenodigde huisgenoot die als eerste aanschuift aan tafel. Alle huisgenoten betalen mee aan de huur maar hebben verder geen relatie.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:19

Als er in het verleden voor meerdere mensen is gekookt en er is niet voor betaald, dan is de situatie wel een soort van gecreërd om aan te nemen dat het oke is. Oplossing lijkt mij een appje aan alle huisgenoten waarin medegedeeld wordt dat wanneer er meegegeten wil worden dat geen enkel probleem is, maar dat dat van te voren moet worden aangegeven én dat er kosten aan verbonden zijn. Dit lijkt me vrij normaal en gaat, in de studentenhuizen die ik ken, overal zo.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:24

balance schreef:
Ocean_Child schreef:

loveslimpie schreef:
Gewoon wiebetaaltwat gebruiken voor alle uitgaven in huis? Zo deden wij dat in het studentenhuis, wat schoonmaakmiddel en toiletpapier werd gedeeld tussen alle bewoners en als er een of 2 meeaten werd het onder die personen verdeeld, aan het eind van een periode werd het verrekend met elkaar. Maar doordat er vaak voor elkaar gekookt werd, waren de verschillen meestal erg klein.

Dus, mocht jij daar gasten van buiten het huis uitnodigen en een huisgenoot zou aanschuiven was dat ook geen probleem.

GDG schreef:
Ik vind dat je heel veel invult voor je vriend. Vraag gewoon eens wat die ervan vindt en óf hij er iets mee wil. Want weinig geld dat kan, maar hij kookt blijkbaar ook graag dus misschien geeft hij zijn geld er graag aan uit. En in het geval van aanschuiven: tja het eten wat al gekocht was wordt nu door drie ipv twee gedeeld, de kosten worden er niet hoger van hè.
En natuurlijk ga je je hier als gast niet mee bemoeien, hou het bij die vriend en ga dus gewoon het gesprek aan. Als die vriend er iets mee wil zal hij gewoon assertiever moeten worden, daar zijn zelfs cursussen voor.

Beetje raar hoe je zo je best doet om de situatie zo vaag te omschrijven trouwens.

Je kent de uitdrukking toch vast wel? Ik wil het graag op die manier brengen, gewoon de situatie schetsen. Ik weet ook hoe ik het zelf zou oplossen, ik zie dat ik daar niet alleen zo over denk gezien de reacties.
Mag, toch? Zelfs als het een hypothetisch geval zou zijn?

_San87_ schreef:
Wat een onduidelijk verhaal. Hoe moeilijk is het als kok die het niet zo breed heeft om aan te geven dat er een bijdrage geleverd moet worden of dat het feest anders over is?

Voor jou niet en voor mij niet. Het betreft hier een onuitgenodigde huisgenoot die als eerste aanschuift aan tafel. Alle huisgenoten betalen mee aan de huur maar hebben verder geen relatie.

Er is geen touw vast te knopen aan wat je nu wil weten. In je op heb je het over wat zou je als gast doen. Hier reageer je weer als was je de gastheer. Voor wie wil je nou advies?

En ja 'asking for a friend' ken ik in de forumwereld staat dat vaak voor 'ik zeg dat ik het voor een vriend vraag maar eigenlijk gaat het over mezelf'. Het maakt het er alleen maar nóg onduidelijker op. Is het echt niet mogelijk dat je gewoon duidelijk bent? Je gaat ook nog eens niet in op de inhoudelijke opmerkingen, wat wil je nu met dit topic?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:30

Ik begrijp ook niet helemaal voor welk persoon je nou een advies zoekt.

Voor degene die is uitgenodigd of voor degene die er woont en gaat koken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:32

Dus groep studenten samen in een huis en keuken word gedeeld? Staat daar die vriend voor zijn gasten te koken en komt huisgenoot er bij zitten. Zonder te betalen maar gewoon mee-eten . Daar moet die kok mee afwerken, of betalen of duidelijk maken dat hij gasten krijgt en hij daar voor kookt en niet voor hem. Zijn toch geen stelletje kleuters dus gewoon zeggen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:50

Degene die kookt kan toch vooraf zeggen ‘joh vanavond komen x en y eten, ik kook met plezier maar we hebben afgesproken de kosten te delen. Dus als je mee eet wil je dat even laten weten dan haal ik wat extra en stuur ik je een tikkie’.

Niet te moeilijk maken.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:10

balance schreef:
loveslimpie schreef:

Ja dat kwam regelmatig voor, zowel ik die gasten had, alswel ook als gast op bezoek ergens. Met de gast(heer/vrouw) had ik een afspraak hoe we het eten verdeelden, namelijk de ene keer bij mij en de andere keer bij haar. Dus dan vul je in persoonA was alleen en persoonB had een gast dus die 2x. Dan verrekend dat programma dus 1/3e voor persoon A en 2/3e voor persoonB

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:30

Ik als gast zou me er op het moment zelf niet mee bemoeien. Je bent geen partij in de onderlinge verstandhouding tussen gastheer en huisgenoot, dus daar zou ik me mooi buiten houden.

Voor in de toekomst: als gastheer graag kookt en huisgenoten eten daar graag van mee: communicatie communicatie communicatie. Overleg inroepen tussen alle huisgenoten, afspraken maken over hoe de kosten te verdelen van het eten (over het algemeen is voor meerdere mensen koken goedkoper dan elke dag voor jezelf) dus dan profiteren ze er allemaal van als ze allemaal een beetje bijleggen.

Niet bijleggen = niet mee eten. Dan moet gastheer wat eelt op zijn ziel kweken en huisgenoot daarop aanspreken als het gebeurt.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:36

balance schreef:
*D Stel je kent iemand die het niet zo breed heeft en je wordt thuis uitgenodigd om te eten. Een huisgenoot schuift onuitgenodigd aan tafel.
Om hem niet buiten te sluiten wordt het eten gedeeld.
Die huisgenoot blijkt dit met enige regelmaat te doen.
Nu is er weer een etentje in datzelfde huis. Stel die persoon schuift weer aan.
Wat doe je (beleefd, etiquette).
Asking for a friend ;).

Gewoon zeggen: als je mee wilt eten moet je mee betalen, ik heb het helaas niet breed genoeg om gratis voor anderen te koken.

Lijkt me simpel genoeg.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:38

Pantykous schreef:
balance schreef:
*D Stel je kent iemand die het niet zo breed heeft en je wordt thuis uitgenodigd om te eten. Een huisgenoot schuift onuitgenodigd aan tafel.
Om hem niet buiten te sluiten wordt het eten gedeeld.
Die huisgenoot blijkt dit met enige regelmaat te doen.
Nu is er weer een etentje in datzelfde huis. Stel die persoon schuift weer aan.
Wat doe je (beleefd, etiquette).
Asking for a friend ;).

Gewoon zeggen: als je mee wilt eten moet je mee betalen, ik heb het helaas niet breed genoeg om gratis voor anderen te koken.

Lijkt me simpel genoeg.

Als gast ja? Dat vind jij beleefd en bij de etiquette horen? Belachelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:44

Ik zou de gastheer/kok aanraden om voordat het etentje plaatsvind aan te geven dat er vanaf nu vooraf betaald moet worden als huisgenoten willen mee eten, met de simpele reden dat het financieel gezien anders niet leuk meer is om te koken.
Doet ie dat niet en weet ik dat dat uit onzekerheid is dan zou ik wel wat zeggen als huisgenoot gaat zitten maar dan wel met toestemming van de gastheer/kok zodat ik die niet voor het blok zet.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:51

GDG schreef:

Rustig aan vriendin, ik heb niet met je geknikkerd.

Had even de OP niet goed gelezen, mijn reactie is duidelijk toegespitst op de persoon die krap zit. Niet op de gast. Als gast zou ik niks zeggen, zijn allemaal volwassenen lijkt me.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:51

Als er de vorige keer dat ik bij iemand thuis kwam eten onaangekondigd/onverwacht een huisgenoot aanschoof die ik niet kende en waar ik ook geen zin in had, dan zou ik vóórdat ik aankomende keer weer bij die iemand ga eten, aan die iemand duidelijk maken dat ik voor hem of haar kom en niet zit te wachten op een aanschuivende huisgenoot. Dan kan de gastheer/gastvrouw dat van te voren regelen met de huisgenoot. Die dus maar voor zijn/haar eigen eten gaat zorgen die avond.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:52

Als jij de gast bent:
Jou probleem niet en dat is op te lossen door jou kok en zijn/haar huisgenoot. Jij kan er in elk geval niks over zeggen

maar aangezien ik geleerd heb dat Asking for a friend meestal toch betekend dat het stiekem voor jezelf is:
Dat melden bij je huisgenoot. niet dat als je meeeter er is, maar vooraf van jo, alles goed en wel en ik vind je super tof maar vanavond kun je niet mee eten. Daarbij aangeven dat je het sws lastig vind omdat je het niet breed hebt en jij graag wilt dat hij dan meebetaald. zo iets Ik zou het in elk geval gewoon bespreekbaar maken

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:57

Pantykous schreef:
GDG schreef:

Had even de OP niet goed gelezen, mijn reactie is duidelijk toegespitst op de persoon die krap zit. Niet op de gast. Als gast zou ik niks zeggen, zijn allemaal volwassenen lijkt me.

Aanvaard.

Dat vind ik ook maar zo duidelijk is dat blijkbaar niet voor iedereen, dan had TO geen topic geopend namelijk om te vragen wat je als gast zou doen :)* .

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:03

bigone schreef:
Dus groep studenten samen in een huis en keuken word gedeeld? Staat daar die vriend voor zijn gasten te koken en komt huisgenoot er bij zitten. Zonder te betalen maar gewoon mee-eten . Daar moet die kok mee afwerken, of betalen of duidelijk maken dat hij gasten krijgt en hij daar voor kookt en niet voor hem. Zijn toch geen stelletje kleuters dus gewoon zeggen.

Dit dus... Heel simpel, blijf je koken en je eten delen zonder er iets van te zeggen, zal de huisgenoot ervan blijven profiteren.
Sowieso lijkt het me raar om onaangekondigd aan te schuiven, je houdt als "kok" toch rekening met de hoeveelheid eters? Dan ben je dus verplicht om of altijd teveel te kopen/maken (wat niet handig is als je als krap bij kas zit) of altijd je eten te delen en zelf dus te weinig te eten.
Ik zou er geen moeite mee hebben om daar wat van te zeggen. ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:10

Heel simpel: slecht-bij-kas-zittende-kok vindt het leuk voor anderen te koken (die niet tot zijn huishouden behoren). Kok heeft huisgenoten die al dan niet uit gewoonte aanschuiven, ook bij privé-etentjes.

Als gast zou ik het simpel oplossen: "kok, kom jij bij mij koken? Ik zorg voor de ingredienten, jij zorgt voor de magic pollepel-touch."
Twee problemen opgelost: slecht bij kas zittende kok hoeft geen eten voor anderen te kopen. Gasten hebben een kok-aan-huis die voor hun kookt, en gezellig mee eet.
Ongewenste huisgenoot kan thuis voor z'n eigen eten zorgen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:17

Ik kook regelmatig voor andere grote partijen, op stal voor 30 mensen.
Ik doe het altijd zo:
ik bedenk een menu/maaltijd en bereken wat het per persoon kost.
Mensen kunnen zich opgeven en betalen op die avond eten hun aandeel.

Dit kun je gewoon per direct invoeren.
Gewoon een briefje maken en ophangen. En daarbij vermelden dat niet opgeven/betalen = niet mee eten.
Verder, als ík die kok was zou ik gewoon diegene die zomaar aanschuift erg duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:14

Ts vraagt toch ook helemaal niet of de gast er iets van moet zeggen?
Veel mensen reageren daarop maar dat vraagt ze toch niet ?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:21

LukieBradley schreef:
Ts vraagt toch ook helemaal niet of de gast er iets van moet zeggen?
Veel mensen reageren daarop maar dat vraagt ze toch niet ?

Als je de OP letterlijk leest vraagt ze dat wel.

Stel JE bent uitgenodigd
bla bla bla
Wat doe JE?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 20:27

Ibbel schreef:
Heel simpel: slecht-bij-kas-zittende-kok vindt het leuk voor anderen te koken (die niet tot zijn huishouden behoren). Kok heeft huisgenoten die al dan niet uit gewoonte aanschuiven, ook bij privé-etentjes.

Als gast zou ik het simpel oplossen: "kok, kom jij bij mij koken? Ik zorg voor de ingredienten, jij zorgt voor de magic pollepel-touch."
Twee problemen opgelost: slecht bij kas zittende kok hoeft geen eten voor anderen te kopen. Gasten hebben een kok-aan-huis die voor hun kookt, en gezellig mee eet.
Ongewenste huisgenoot kan thuis voor z'n eigen eten zorgen.

Ghe Ghe, zo zou ik het ook oplossen in dit geval. Prachtig dit.
‘Je’ aangeven, tja... hoe kan ik het anders brengen. Vul maar in. Men, iemand? Ik koos voor je. Ik wilde er graag verschillende meningen over horen en uiteindelijk blijken die veel met elkaar gemeen te hebben.
Ik vroeg me ook af of er daadwerkelijk etiquetteregels voor zijn. In elk geval zou degene die zomaar, zonder overleg aanschuift mijn persoonlijke fatsoensnorm overschrijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 20:31

Oh, de etikette is eenduidig hoor: je nodigt jezelf niet uit. Punt.