Hoe gaan jullie om met invallen/extra werk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:06

Ik zei (vroeger) eigenlijk altijd ja. Omdat ik geen relatie of eigen paarden heb ben ik redelijk vrij en kan ik altijd extra werken, vind dit ook niet erg.
Wat mij echter na een tijdje tegen begon te staan was dat het altijd dezelfde mensen zijn en er ook nooit iemand anders was die extra kwam. Als ik dan eens vrij/ruilen wilde, zoals b.v. 1x vrij ivm diploma uitreiking van mijn broer, dan was er nooit iemand op wie ik kon rekenen. Toen was ik er wel klaar mee.

Als er vanwege ziekte of iets dergelijks iemand uitvalt ben ik echt niet te beroerd om extra te komen, ben de laatste die nee zegt maar dan mag er soms wel eens iets voor tegen in de plaats staan.
Waar ik ook slecht tegen kan is wanneer je niet mag kiezen of je extra uren uitbetaald krijgt in geld of verplicht vrije dagen op moet nemen....

Persoonlijk vind ik dat leidinggevende hier ook wel heel gemakkelijk mee om gaan en zouden collega's best vaker aangesproken worden als zij niet flexibel zijn.

In jouw geval: ik snap dat het vervelend is als je met je lijf zit wat extra werken zwaar/moeilijk maakt en je je hierdoor bezwaar voelt om nee te zeggen.
Aan de andere kant: waarschijnlijk weten collega's dit ook wel van je en ik zou het wel terecht vinden als bekend is dat je het fysiek nu eenmaal niet aankunt om veel extra te werken.
Als je echt nooit met iemand ruilt en nooit extra werkt zou ik er na een tijdje wel klaar mee zijn maar als je af en toe een uitzondering of iets maakt zou ik er minder moeite mee hebben.
Weet je of andere collega's extra werk weigeren als ze gevraagd worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:22

E4D schreef:
Persoonlijk vind ik dat leidinggevende hier ook wel heel gemakkelijk mee om gaan en zouden collega's best vaker aangesproken worden als zij niet flexibel zijn.

Om die reden durf ik dus geen nee zeggen, want mij moeten ze dan ook aanspreken. En dat zijn echt geen leuke gesprekken als je altijd goed wil doen voor iedereen.

Overigens ben ik wel heel flexibel als collega's iets nodig hebben. Ruilingen zijn geen probleem en doe ik altijd wel (tenzij ik net die dag echt iets gepland heb natuurlijk). Volgende week werk ik ook een dag extra om een collega een plezier te doen die nergens een dag kan terug doen vanwege ons 'flexibele rooster'. Daar heb ik allemaal geen probleem mee. Maar dat zijn ook dingen die op voorhand besproken worden en dan kan ik daar rekening mee houden. Want jammer genoeg moet ik dat wel, mijn overige dingen plannen aan de hand van het werk omdat ik na een werkdag nog maar weinig kan.

Maar dat is dus anders bij dit soort last minute dingen. Ik weet dat je zieken niet kan voorzien, maar vaak kan ik het gewoon echt niet erbij hebben :o De directe collega's zijn op de hoogte, degene die erover praten lijken begripvol (maar in hoeverre zich dat doortrekt als ik er niet bij ben weet ik niet), anderen kan ik niet inschatten. Blijft altijd moeilijk, anderen lijken altijd ja te zeggen maar vaak zijn dit ook de jongeren en die durven niet anders denk ik. Ouderen hoor ik toch wel meer dat ze zeggen 'ze hadden mij gevraagd maar het kwam echt niet uit' of dergelijke.

mvdende

Re: Hoe gaan jullie om met invallen/extra werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:29

Op dit moment werk ik niet, maar ik zou waarschijnlijk nee zeggen. Zeker als het maar één of een paar dagen van te voren wordt gevraagd.

Ik ben zo flexibel als een stalen buis, dat komt voornamelijk door mijn autisme.

Toch lees je in vacatures steeds vaker dat flexibiliteit een harde eis is om ergens aan het werk te kunnen.

Ruilen zou ik eventueel nog wel willen, als de dag die geruild moet worden bij mij ook uitkomt. Of dat ik die dag extra werk en later op kan nemen.

Let wel op met overwerk, het salaris van overuren wordt extra zwaar belast, dus het is niet altijd financieel een voordeel als je veel overwerkt.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:45

[***] Als ik jou verhaal zo lees vind ik dat jij gewoon voldoende flexibel bent. Je doet niet moeilijk over af en toe ruilen met collega en laatst heb je ook nog een dag extra gewerkt.
Je doet je best om flexibel te zijn binnen jou mogelijkheden. Als je er fysiek niet meer bij kan hebben is dat een prima reden om af en toe nee te zeggen en dat is (in jou geval) prima.

Zou er dan ook verbaasd over zijn als leidinggevenden je op iets dergelijks zouden aanspreken.
Wat andere collega's over je zeggen wanneer je er niet bij bent weet niemand nooit. Laat dat gaan. Je hebt er geen invloed op, overal zal af en toe wat gezeurd worden. Zolang het geen invloed heeft op de werksfeer gewoon lekker laten gaan en niet over nadenken. Je doet wat je kan en dat is genoeg :Y)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 22:49

mvdende, dat klopt niet over extra zwaar belast. Alleen als je zoveel uren maakt dat je in een andere belastingschijf valt wordt het uiteraard duurder. Het zit zo:
Als overwerk wordt uitbetaald, is dat meestal een maand later. Op je salarisstrook zie je dit apart vermeld en wel in de categorie ‘bijzondere beloning’. Veel mensen denken dat ze daarom extra belasting betalen over overwerk. Dat is een misverstand: in de gewone reguliere loonbetaling wordt al rekening gehouden met alle heffingskortingen. Incidentele loonbetalingen zoals overwerk of vakantiegeld zitten daar meestal al boven, waardoor je daarover meteen belasting betaalt. Voor de meeste werknemers zal daarop het tarief van de tweede of derde schijf van in totaal 38,10 procent van toepassing zijn. Als dit toch niet het geval blijkt, omdat bij de belastingaangifte blijkt dat je te weinig hebt verdiend om in een van deze schijven te vallen, dan krijg je de te veel betaalde belasting uiteraard terug.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:17

Allereerst, wat je niet kan hebben, moet je niet doen. Ga niet over je grenzen qua wat je aan kan maar kom op voor jezelf.

Wat betreft je huidige situatie (en vergelijkbare in de toekomst):
Wat misschien nog een mogelijkheid is is aangeven dat je best een extra dienst wil draaien, maar deze nachtdienst je niet lukt. Als een dagdienst(volgend op de betreffende nachtdienst) wel lukt kunnen ze misschien mensen die die dagdienst gepland staan vragen voor de nachtdienst, en dat jij dan hun dagdienst overneemt. Zo kom jij niet in de problemen en kunnen zij nog weer wat anderen voor de nachtdienst vragen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 19:05

Ik ben geneigd op alles ja te zeggen := is de werkhouding die ik van thuis uit heb mee gekregen, alles wat je erbij kan doen is mooi meegenomen. Voor aankomende zondag ook weer. Dus ik heb gezegd, alleen als je niemand anders kan vinden mogen jullie me wel vragen. Vond ik van mezelf wel een goed compromis :') nu mag ik inderdaad zondag werken, maar had zelfs nog de keus uit dag of avond dienst, omdat iemand van de dag had aangeboden te kunnen wisselen als dat zou helpen.
Anderzijds als ik heel graag iets weg wil hebben door omstandigheden kan dat tot nu toe ook altijd. Juist daardoor ook graag iets terug willen doen zeg maar.

Ik ben zelf inderdaad ook heel flexibel. Ik ben jong, geen relatie, geen vaste dingen en lichamelijk ook alles ok dus alles is mogelijk en alles kan ik eigenlijk ook nog wel aan.
Niet iedereen is zo, maar dat is ook niet te verwachten van iedereen om maar altijd bij te kunnen springen. Ik heb er ook genoeg die omwille van lichamelijke/geestelijke klachten geen extra werk pakken. Maar dat is dan maar zo, als je jezelf kapot maakt aan de extra diensten kan je straks je gewone werk niet meer en dan creëer je een domino effect dat anderen jouw gewone diensten weer over moeten pakken. Ruilen doet iedereen wel en iedereen kijkt wel of ze kunnen helpen.

Het moet trouwens wel altijd "willen" overnemen blijven en niet "geïntimideerd tot" overnemen zijn.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 19:15

Ik werk ( nou ja stage nu even momenteel) in een heel fijn team. iedereen vangt elkaars diensten op en er is altijd wel een oplossing te vinden. Nu hebben we dan als je ruilt dat diegene dan een andere dienst van mij gaat draaien. Heel netjes opgelost. Meestal zeg ik wel ja maar nu ik wel wat minder betaald krijg zeg ik toch wat vaker nee. Ook mensen die mij de avond van te voren appen ( tenzij ze ziek zijn) zeg ik ook wel vaak nee tegen. Maar meer omdat ik dan denk van hallo je weet al best lang dat je dan wat hebt als je eerder was gekomen was het prima geweest. Op de donderdag en de vrijdag zeg ik wel altijd nee omdat ik dan op school zit en geen zin heb om halsoverdekop na school nog naar stage te gaan wat ook gewoon niet haalbaar is. Een dienst ruilen vind ik niet heel erg dus maar snap wel dat je dan zo'n app krijgt en niet goed weet of je wel of niet wil en je daar ook niet prettig bij voelt om nee te zeggen.

ik zeg nu ook vaker nee omdat je echt naar je eigen lichaam moet luisteren.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 19:57

Ik ben heel selectief van welke mensen ik diensten overneem. Sommige collega's draaien alleen de mooie diensten en als ze eens een minder leuke dienst hebben dan zijn ze ziek. Die neem ik niet over

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:39

Ik werk elk weekend, alle feestdagen en doordeweekse dagen voor collega's die verlof hebben of ziek zijn. Ik leef van invalwerk :7 Het meeste zijn de geplande dagen natuurlijk, maar ik ben al geregeld opgebeld om extra te komen. Geen probleem.
Die afwisseling vind ik fijn, ik heb een hekel aan sleur in m'n werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:54

Ik ben freelancer en heb in het kader van collegialiteit echt de raarste stunten gedaan. Om 7 uur beginnen bij mijn ene werkgever om vervolgens gelijk door te rijden naar mijn ander voor de avonddienst tot 23, ik heb op een gegeven moment een keer een maand lang geen enkele vrije dag gehad (werkte 65 uur per week ongeveer) omdat er personeelstekort was op mijn werkplek en ik tegelijkertijd fulltime stage liep etc.

Ik ben daar dus wel overspannen van geraakt en heb een maand thuis gezeten. Achteraf heb ik daar echt enorm veel geluk mee, ik ga er nu gefaseerd weer in maar mis door dit hele gebeuren wel een gigantische hap uit mijn inkomen.

Zelf kijk ik er dus tegenwoordig mee uit. Als ik een dienst van een collega kan opvangen zonder dat ik mezelf in hele rare bochten moet wringen doe ik het graag, maar als het mij in een lastige situatie brengt of ik moet bijvoorbeeld slaap of sociale activiteiten opgeven (dingen waar ik rust van krijg) om te werken probeer ik het zo veel mogelijk te vermijden.