Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Maximum snelheid 100

Poll eindigt op

Top!
308 (46%)
Nee vreselijk
359 (53%)

Totaal aantal stemmen: 667


turtlelito

Berichten: 1737
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:12

Ik rijd zelf elektrisch (dus weinig 'uitstootwinst' bij mij), maar vind het prima. Overdag kan ik sporadisch 130 rijden (en dan nog hele kleine stukjes) en op de stukken waar je nu 130 mag, mag je straks tussen 19:00 uur en 06:00 uur (als je idd lekker door kunt rijden) nog steeds 130.

Ik rijd ook regelmatig naar het noorden (Delfzijl, dus veel verder naar het randje kan je niet), maar de keren dat ik dan meer dan 20 minuten steady 130 kan rijden zijn echt zeldzaam. Qua tijdsverlies zal het dus echt wel meevallen.

Nayomie
Berichten: 32854
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:15

turtlelito schreef:
Ik rijd zelf elektrisch (dus weinig 'uitstootwinst' bij mij), maar vind het prima. Overdag kan ik sporadisch 130 rijden (en dan nog hele kleine stukjes) en op de stukken waar je nu 130 mag, mag je straks tussen 19:00 uur en 06:00 uur (als je idd lekker door kunt rijden) nog steeds 130.

Ik rijd ook regelmatig naar het noorden (Delfzijl, dus veel verder naar het randje kan je niet), maar de keren dat ik dan meer dan 20 minuten steady 130 kan rijden zijn echt zeldzaam. Qua tijdsverlies zal het dus echt wel meevallen.

Dan weet ik niet waar je rijdt, maar wij rijden gerust 100km lang 130 naar het noorden.

pillow
Berichten: 8099
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:17

Geen probleem mee. Moet wel eens naar Leeuwarden of Zwolle. Dichtstbijzijnde snelweg is 25 km verderop, dus 60 en 80 km pu. Dan nog kun je de resterende 40 km nauwelijks 130 rijden vanwege de drukte en omdat er nu ook hele stukken max 100 zijn. Dus het maakt weinig uit.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:20

Ik rij vooral op op 80-100 wegen. Snelweg af en toe
Maar liever dan 110 ipv 100
Af en toe hou ik wel van lekker doorrijden
Maar wbt brandstofbesparing is t wel fijn haha
En als ik een keer echt wil doortrappen ga ik de grens wel ff over :)

turtlelito

Berichten: 1737
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:21

Nayomie schreef:
turtlelito schreef:
Ik rijd zelf elektrisch (dus weinig 'uitstootwinst' bij mij), maar vind het prima. Overdag kan ik sporadisch 130 rijden (en dan nog hele kleine stukjes) en op de stukken waar je nu 130 mag, mag je straks tussen 19:00 uur en 06:00 uur (als je idd lekker door kunt rijden) nog steeds 130.

Ik rijd ook regelmatig naar het noorden (Delfzijl, dus veel verder naar het randje kan je niet), maar de keren dat ik dan meer dan 20 minuten steady 130 kan rijden zijn echt zeldzaam. Qua tijdsverlies zal het dus echt wel meevallen.

Dan weet ik niet waar je rijdt, maar wij rijden gerust 100km lang 130 naar het noorden.


Voor mij is het langste 130 km stuk tussen Almere en net na Heerenveen. Dat is 100 km, maar de kans dat ik daar dus niet 1 x hoef te remmen vanwege iemand voor me is echt verwaarloosbaar.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:25

Niet alle vrachtwagens rijden exact 80 km. Dus wanneer je maximaal 100 mag rijden en je mag zo'n vrachtwagen inhalen die tegen de 90 zit, denk ik wel dat je de snelheid moet overschrijden.
Plus het inhalen van alle trailers en auto's met aanhangwagens lijkt me ook een leuke onderneming worden.

Danielleeee_
Berichten: 3388
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:26

HorseTimeXL schreef:
Vind het dikke prima, vind 100 hard zat. Ik moet wel lachen hoe mensen helemaal in de stress schieten en lijp worden omdat de snelheid iets omlaag gaat. Kom op zeg :')

Nou inderdaad :') Als je je hier al druk om maakt... Op lange afstand bespaar je bijna niks aan reistijd en je bespaart wel weer brandstof en helpt de natuur wat. Alleen maar voordelen lijkt me :)

Daarnaast denk ik dat, door de minder grote verschillen in snelheden tussen de verschillende banen, er ook minder files ontstaan.

Dieuwke_

Berichten: 4995
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:27

En ergens anders gooien ze de snelheid omhoog naar 140 km/h. Ik vind het flauwekul. Zorg dan dat het openbaar vervoer, carpoolen of fietsen aantrekkelijker wordt, als je écht wat voor het milieu wilt doen. Bijvoorbeeld mensen die maar 10 km van het werk wonen, waarom niet wat vaker op de fiets?

8nnemiek

Berichten: 45249
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:27

Hartstikke blij mee :D
Ik heb nooit begrepen waarom ze die snelheid destijds verhoogd hebben naar 130. Je wint er nauwelijks tijd mee en het kost belachelijk veel extra brandstof.
We rijden nu ook meestal al 110 op de snelweg, dus terug naar 100 vind ik totaal geen probleem. Betere doorstroming, minder ergernis, minder zware ongelukken, beter voor de luchtkwaliteit, voor je beurs..

tiwi1969

Berichten: 8002
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:27

Ik heb er totaal geen probleem mee.

2x per week rij ik de A50 van Apeldoorn naar Arnhem v.v.
Meestal is de spitsstrook open, ook midden op de dag, en mag je 100. Dat rijdt echt relaxed. Vrachtwagens op de spitsstrook en als ze inhalen kan je er rustig uiterst links langs. Gewoon rustig doorrijden.

Als de spitsstrook dicht is met 120 moet je iedere keer op de rem, optrekken remmen. Per saldo rijdt je vaak 80 en gaat je brandstofverbruik en dus je uitstoot flink omhoog. Schiet geen meter op en ben eerder later dan vroeger op mijn bestemming.

Dus 100 ja maar wel alle spitsstroken de hele dag open en waar geen 3e baan ligt vrachtwagens niet inhalen. Dat zou mijn voorstel zijn.

Rebel_Jits

Berichten: 5651
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:29

Fijn, ik doe er nu al drie uur over om naar familie te gaan -O- Maastricht-Deventer rijdt normaal lekker door, maar nu overweg ik sterk via Duitsland te gaan.

ikke

Berichten: 38845
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:29

Dinopino schreef:
Ben benieuwd wat je zegt wanneer je met 100 over de weg scheurt en de vrachtwagens achter je geven groot licht omdat ze moeten remmen.

Dan trap ik zo hard op de rem dat die 40 ton over de vangrail verdwijnt maar ik weet ook dat 2500toeren in vijf gewoon 100 is ongeacht wat de snelheidsmeter aangeeft. DAT is meer een punt dan die vrachtwagen die zogenaamd te hard rijdt.

meggiemeg

Berichten: 12660
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:30

Dinopino schreef:
Niet alle vrachtwagens rijden exact 80 km. Dus wanneer je maximaal 100 mag rijden en je mag zo'n vrachtwagen inhalen die tegen de 90 zit, denk ik wel dat je de snelheid moet overschrijden.
Plus het inhalen van alle trailers en auto's met aanhangwagens lijkt me ook een leuke onderneming worden.

Het inhalen duurt gewoon wat langer als je dan 100 rijdt, dat maakt dan ook niet meer uit want de rest rijdt dan als het goed is ook 100

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:32

Goede maatregel. Ik heb nooit begrepen dat de snelheid van 120 nr 130 gegaan is. Nu begrijp ik ook niet goed waarom je 's nachts wel 130 zou mogen (zo is het toch?) als het de bedoeling is om de stikstofuitstoot te verminderen.
Beter voor het milieu, goedkoper en veiliger.
Nog logischer zou het zijn dat in alle europese landen de snelheden hetzelfde zouden zijn.

Nayomie
Berichten: 32854
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:33

meggiemeg schreef:
Dinopino schreef:
Niet alle vrachtwagens rijden exact 80 km. Dus wanneer je maximaal 100 mag rijden en je mag zo'n vrachtwagen inhalen die tegen de 90 zit, denk ik wel dat je de snelheid moet overschrijden.
Plus het inhalen van alle trailers en auto's met aanhangwagens lijkt me ook een leuke onderneming worden.

Het inhalen duurt gewoon wat langer als je dan 100 rijdt, dat maakt dan ook niet meer uit want de rest rijdt dan als het goed is ook 100

Ja maar een vrachtwagen inhalen met 100 is ook niet echt veilig. Dan zit je een stuk langer in zijn dode hoek.

Maargoed, ik vind 100 traag en duurt gewoon langer.

NatasjavE

Berichten: 30866
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:35

Mijn antwoord staat er niet tussen.

Ik vind het prima maar ik sta niet te juichen. Ik vind hard rijden heerlijk.

Maar ja...het is niet goed voor het milieu. Dus ik vind het prima verder.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:35

Nayomie schreef:
Ja maar een vrachtwagen inhalen met 100 is ook niet echt veilig. Dan zit je een stuk langer in zijn dode hoek.

De dode hoek is rechtsachter de vrachtwagen. Inhalen doe je best langs links...

Nayomie
Berichten: 32854
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:37

Sclimpre schreef:
Nayomie schreef:
Ja maar een vrachtwagen inhalen met 100 is ook niet echt veilig. Dan zit je een stuk langer in zijn dode hoek.

De dode hoek is rechtsachter de vrachtwagen. Inhalen doe je best langs links...

Wat denk je van links naast de vrachtwagen. Er zijn maar weinig chauffeurs die even naar beneden kijken uit hun raampje, anders hadden we nu niet zo vaak bijna een vrachtwagen in de zijkant.

Anoniem

Re: Straks maximumsnelheid 100 kmph wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:40

Links zit bij een vrachtwagen ook een dode hoek. Links een dode hoek heb je zelfs als je in een auto rijdt ;)

janouk

Berichten: 18566
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:40

Ik woon bij Schiphol. Op de wegen rondom Schiphol A4, A5, A9 en A10 zijn toch bijna overal al 100 km per uur bij ons in de buurt. Voor mij maakt het geen verschil. En ik vind 100 rijden prima.

Leentje_P
Berichten: 130
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Daar waar Leentje is, zit ik prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:41

Op zich is met honderd rijden niks mis. Slechts voor één mogelijke consequentie ben ik wel een beetje skeptisch, namelijk de "tik" van hollanders om zo kort op elkaar te rijden.
Kom zelf uit het Zuidste puntje van het land (2 km van de Duitse en Belgische grens) en ik zie heel erg het verschil tussen de rijstijlen van de drie landen.

De Duitsers mogen zo hard op de snelweg als hen goeddunkt. Het gevolg daarvan is dat zij op de rijles zeer correct geleerd hebben/krijgen om met deze snelheid om te gaan. In Duitsland zie je dan ook dat de afstand tussen de auto's de lengte van 4 a 5 auto's (of zelfs meer indien harder wordt gereden dan 130 km/u) bedraagt.

In het Noorden (dus alles boven Roermond) van het land schrik ik me persoonlijk altijd een hoedje als iemand zich tussen mij en de de auto voor mij voegt en er nog geen afstand van één dikke auto tussenzit.

Als alle auto's dicht op elkaar rijden, dan is het nog maar wachten totdat opeens iets mis gaat op de autobaan (dat geen eens per definitie de fout van de desbetreffende bestuurder hoeft te zijn) en de mogelijkheid is groot dat het al snel in een kettingbotsing resulteert.

Daarnaast is er ook nog een keer het bezwaar dat de hoeveelheid mensen op de weg niet daalt maar de tijd dat ze op de weg zitten stijgt. Dit heeft als gevolg dat de weg langer druk wordt.

Bovendien als het echt daadwerkelijk om het milieu gaat, dan heeft Duitsland veel meer praktische ideeën dan Nederland. Namelijk dan er in steden alleen elektrisch mag worden gereden.

Kort samengevat: Mogelijke gevaren op de weg door rijstijl en de drukte op de weg.

Maar... bekijk het positief. Zelf zal ik er weinig last van hebben :) en jullie zullen gelet op de 100 km/u-regeling ook geen last meer hebben van mij (en mijn vervelende en lange berichten ;) )want naar het Noorden ga ik voorlopig niet **\O/**
Laatst bijgewerkt door Leentje_P op 03-12-19 18:42, in het totaal 2 keer bewerkt

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:41

Ik vind het echt suf, we gaan zo vaak naar het noorden en 100km scheelt dan toch.

Daarnaast denk ik niet dat wij als Nederlands de wereld gaan redden en word ik er moe van dat onze overheid maar voorop wil lopen in een klimaat wat zonder onze invloed alsnog verandert....

Qua geluidsoverlast ben ik er dan weer niet rouwig om, we wonen vlak langs de a28 dus dat is allicht fijn.

Overigens betwijfel ik of de auto's zuiniger rijden wanneer ze nog maar tot 100km doorgetrokken worden, onze v70 wordt dan pas wakker en loopt juist zuiniger rond de 120 dan rond de 90/100...

Enfin, we zullen het ermee moeten doen maar vind het niets.
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 03-12-19 18:50, in het totaal 2 keer bewerkt

senna21

Berichten: 13276
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:42

Die 130 heb ik nooit begrepen als politieke stunt van de VVD, maar omdat ik vaak lange afstanden rijdt (ca 1000 per week), is 100 ook wel een beetje wennen.
Maar het is geen echt probleem. Hopelijk wordt het verkeer iets relaxter, al vraag ik mij dat af. Handhaving wordt een flinke uitdaging. Het aantal zgn. verkeershufters en bumperklevers zal mogelijk toenemen.

Electra63

Berichten: 19859
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:43

Persoonlijk baal ik ervan. Ik zit veel en lang op de weg. Ik heb altijd Flitsmeister aan :D En ik hou wel van lekker doorrijden.
Maar als dit bijdraagt aan het milieu en de boeren en bouwers daar voordeel bij hebben, vind ik prima.

NatasjavE

Berichten: 30866
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:44

Leentje_P schreef:
Op zich is met honderd rijden niks mis. Slechts voor één mogelijke consequentie ben ik wel een beetje skeptisch, namelijk de "tik" van hollanders om zo kort op elkaar te rijden.
Kom zelf uit het Zuidste puntje van het land (2 km van de Duitse en Belgische grens) en ik zie heel erg het verschil tussen de rijstijlen van de drie landen.

De Duitsers mogen zo hard op de snelweg als hen goeddunkt. Het gevolg daarvan is dat zij op de rijles zeer correct geleerd hebben/krijgen om met deze snelheid om te gaan. In Duitsland zie je dan ook dat de afstand tussen de auto's de lengte van 4 a 5 auto's (of zelfs meer indien harder wordt gereden dan 130 km/u) bedraagt.

In het Noorden (dus alles boven Roermond) van het land schrik ik me persoonlijk altijd een hoedje als iemand zich tussen mij en de de auto voor mij voegt en er nog geen afstand van één dikke auto tussenzit.

Als alle auto's dicht op elkaar rijden, dan is het nog maar wachten totdat opeens iets mis gaat op de autobaan (dat geen eens per definitie de fout van de desbetreffende bestuurder hoeft te zijn) en de mogelijkheid is groot dat het al snel in een kettingbotsing resulteert.

Daarnaast is er ook nog een keer het bezwaar dat de hoeveelheid mensen op de weg niet daalt maar de tijd dat ze op de weg zitten stijgt. Dit heeft als gevolg dat de weg langer druk wordt.

Bovendien als het echt daadwerkelijk om het milieu gaat, dan heeft Duitsland veel meer praktische ideeën dan Nederland. Namelijk dan er in steden alleen elektrisch mag worden gereden.

Kort samengevat: Mogelijke gevaren op de weg door rijstijl en de drukte op de weg.

Maar... bekijk het positief. Zelf, zal ik er weinig last van hebben :) en jullie zullen gelet op de 100 km/u-regeling ook geen last meer hebben van mij (en mijn vervelende en lange berichten ;) )want naar het Noorden ga ik voorlopig niet **\O/**



Maar als je 180 rijdt moet de afstand ook groter zijn dan bij 100.

De 2 seconden regel.

Hoe langzamer je rijd hoe dichter de auto’s op elkaar kunnen rijden.