Sparen met doelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 00:52

Ik heb twee betaalrekeningen bij de ING. Eén voor ontvangst van het salaris en het afschrijven van de vaste lasten. De ander voor “spend it all”, boodschappen en alle leuke extra’s.

Op de vaste lasten rekening houd ik wel wat speling. Ik reken de vaste lasten wat ruimer dan ze eigenlijk zijn. Zo kan een iets hoger uitgevallen nota of de leuke gemeentelijke belasting toch zonder problemen worden afgeschreven.

Daarnaast zijn er twee spaarrekeningen. Eentje bij de ING voor “kortlopende” zaken. Vakanties, eigen risico zorgverzekering, betalen rekeningen die niet tot de vaste lasten behoren (reparatie auto oid). De andere spaarrekening is van Centraal Beheer, dat is de spaarrekening voor als er echt stront aan de knikker is :')

magda_90

Re: Sparen met doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 07:17

Ik heb ook potjes bij ING en vind het ongelooflijk fijn! De ene is voor grote dingen waar ik voor spaar en deels voor later. Dan heb ik een waar mijn eigen risico op staat van de zorgverzekering. Dan heb ik een voor de afschrijving en onderhoud van de auto. Dan heb ik een voor de afschrijving en onderhoud van mijn fotografie apparatuur. En nog eentje waar ik alvast de bedragen op heb staan die maar slechts eens per jaar ipv maandelijks geïncasseerd worden.

Die 2 van de afschrijving en de grote vul ik maandelijks aan. De andere 2 zijn vol en vul ik na gebruik weer aan.

Zo houdt ik op mijn lopende rekening precies mijn maandelijkse lasten, budget wat ik mag uitgeven en een buffer.

Mijn vriend wordt hier gek van, maar het geeft mij rust. :j

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 17:58

Ik zit bij Rabobank en daar kan dat ook!
Naast mijn aparte spaarpotje voor als er iets mis is met mijn PK's (auto, motor en paard) heb ik nog andere: Trailer, zadel, vakantie, en vrij spaargeld. Voor dingen in huis hebben m'n vriend en ik samen een rekening dus die reken ik nu niet mee.

Vrij spaargeld zet ik elke maand €50 op en mag ik besteden aan wat ik wil. Spaardoel voor het zadel was €2000, dat heb ik bereikt maar die moet iets omhoog door de keus van een ander zadel. Trailer en vakantie zet ik per maand ene verschillend bedrag op, doel voor de trailer staat op €3000 en de vakantie heeft geen doel :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 18:22

Ongeveer 20% van mijn loon stort ik direct op mijn spaarrekening. Ik heb nu ook een Rabobank spaarpotje waar ik wekelijks 21 euro op stort sinds ik ben gestopt met roken (het bedrag wat ik anders weg blies per week). Dit is bedoeld voor mijn vakantie eind mei.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:21

naomiiiii schreef:
Ik wil het niet anders. Ik wil weten welke doelen iedereen heeft zodat ik daar inspiratie uit kan halen en dus ook meerdere potjes kan maken. :)

Ik heb één rekening voor alle vaste lasten en daar spaarpotjes aan hangen voor vaste lasten die één keer per jaar worden afgeschreven. En een andere rekening voor alle lopende uitgaves (boodschappen en leuke dingen doen) met daar een spaarrekening voor leuke dingen.

Denk bij vaste lasten aan:
huur
gas en elektriciteit
water
afvalstoffenheffing
rioolheffing
waterschapsbelasting (ingezetenen)
waterschapsbelasting (vervuilingseenheid)

inboedelverzekering
wa verzekering personen (AVP)
reisverzekering
uitvaartverzekering
rechtsbijstandsverzekering
ziektekostenverzekering
eigen risico ziektekosten

Internet en televisie
mobiele telefoon

afschrijving AUTO
wegenbelasting
autoverzekering
onderhoud auto
pechhulp auto

sport abonnement
hobby's

kosten bankrekening

sparen voor vakantie
sparen voor onderhoud huis en vervanging spullen
sparen voor onvoorziene kosten

Zo heb je dus de volgende potjes:
-gemeentelijke heffingen
-zorgverzekering, zorgkosten en eigen risico
-verzekeringen (AVP, inboedel, rechtsbijstand, uitvaart etc)
-auto (afschrijving, onderhoud, verzekeringen)
-sportschool abonnement
-vakantie
-onderhoud huis en vervanging spullen
-onvoorziene kosten

Misschien heb je hier iets aan :)
Ik heb zelf een document gemaakt waarin ik al mijn kosten van het hele jaar opschrijf en die splits in een bedrag per maand zodat er altijd genoeg op de vaste lasten rekening staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:25

Dankjewel! Ik heb inderdaad net even een 'opstelling' ( :') ) gemaakt voor mijn potjes! Ik heb nu dit;

Algemene Oranje Spaarrekening
• Voor later. (Huis etc)
• Hier gaat het geld heen wat aan het eind van de maand over blijft.

Onverwachte kosten (buffer)
• Hier moet minimaal 1.000 op staan.
• Voor als er iets onverwachts nodig is of kapot gaat.

Maandelijkse rekeningen
• Budget voor alle maandelijkse rekeningen. Spaardoel is juiste bedrag voor elke maand.

Maandelijkse boodschappen
• Budget voor maandelijkse boodschappen. Spaardoel is juiste bedrag voor elke maand.

Jaarlijkse rekeningen
• Budget voor alle jaarlijkse rekeningen zoals afvalheffing. Spaardoel is onbekend.

Auto
• Spaarrekening voor een auto later. Spaardoel is onbekend.
• Elke maand €?

Leuke dingen
• Spaarrekening voor alle leuke dingen. Hieronder vallen vakanties, kledij, feestjes etc.
• Elke maand €?

Bedragen heb ik alleen nog wat moeite mee. Vooral omdat mijn loon ook echt verschilt. Dat ga ik dus nog even aankijken.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:35

Ik heb een aantal spaardoelen waar ik wekelijks in inleg. Afhankelijk van prioriteiten schuift de hoeveelheid die ik inleg hier en daar wat.
-buffer (algemene buffer voor extra uitgaven)
- zorg (voor mijzelf)
- vakantie enzo (vakanties en uitjes)
- DUO (voor extra afbetalingen)
- katten (dierenartskosten)
- rekeningen (voor maandelijkse rekeningen en reisgeld, de reden hiervoor is de wekelijkse uitbetaling van werk)
Hier gaat overigens ook altijd iets extra naartoe voor de leuke riool en waterschapsbelasting.
- huis

Daarnaast net een beleggingsrekening geopend om een start te maken voor het sparen voor mijn pensioen, omdat ik niet tot mijn 70e wil werken.Je kunt nooit te vroeg beginnen :+

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 23:14

Wij hebben de volgende potjes bij de ING waar maandelijks met automatische opdracht naartoe gaat:

Pensioen - 100 euro
Paard 1 - 100 euro
Paard 2 - 100 euro
Aflossing huis extra - 100 euro
Baby - 50 euro
Leuke dingen samen - 50 euro
Leuke dingen mijzelf - 50 euro

Wat verder overblijft mag maandelijks opgemaakt worden. Betreft dus echt spaarrekeningen. We halen er ook niks af tenzij we bv de extra aflossing voor de hypotheek overmaken.