Ontslag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 19:32

Liezel1 schreef:
Als ik het zo hoor is het een kwestie van tijd tot de boel dicht gaat hoor

Ja denk het ook, maar wat ik niet snap. Bij die andere fabriek zitten de mensen al 2 weken thuis, zonder dat hun ontslag is aangevraagd. Dat dat allemaal zomaar kan.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:33

BigOne

Re: Ontslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:37

Ze ontmantelen blijkbaar de boel. Zoveel mogelijk centen er uit halen en dan faillissement aanvragen.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:53

Een eventueel faillissement zou ik niet afwachten. Heb het onlangs meegemaakt en hoop dit nooit meer te hoeven doorstaan, zowel mentaal als financieel.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:03

OleJon schreef:
Liezel1 schreef:
Als ik het zo hoor is het een kwestie van tijd tot de boel dicht gaat hoor

Ja denk het ook, maar wat ik niet snap. Bij die andere fabriek zitten de mensen al 2 weken thuis, zonder dat hun ontslag is aangevraagd. Dat dat allemaal zomaar kan.

Totdat er eind december een faillissement wordt uitgesproken en de salarissen van december niet meer betaald kunnen worden....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:05

Bij een faillissement hoeft de werkgever ook geen ontslag aan te vragen voor de werknemers.
Vanaf het moment dat het bedrijf failliet is, ben je technisch gezien ontslagen. En dan kan het zomaar zijn dat je zelfs je laatste loon niet meer krijgt van de werkgever, dat dat via het UWV moet.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:11

Liezel1 schreef:
Bij een faillissement hoeft de werkgever ook geen ontslag aan te vragen voor de werknemers.
Vanaf het moment dat het bedrijf failliet is, ben je technisch gezien ontslagen. En dan kan het zomaar zijn dat je zelfs je laatste loon niet meer krijgt van de werkgever, dat dat via het UWV moet.

Dit dus. Ik heb nog ruim anderhalve maand door moeten werken met een forse vertraging van mijn loon. Vakantiegeld en eindejaarsuitkering wordt maar drie maanden vergoed en overuren/reiskosten ook in bepaalde mate. Een deel van het geld krijg je pas bij afronden van het faillissement (half jaar). Uit dienst gaan na aanvraag faillissement kan ontzettend lastig worden, bv. Als je al een nieuwe baan gevonden hebt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:12

OleJon schreef:
Ik heb een vaste baan. Zit al 19 jaar bij dit bedrijf. De laatste 4 jaar is het bedrijf financieel niet gezond. Het laatste half jaar is het een drama. Zijn geruchten over sluiting of overname, of misschien eerder faillissement. Heb al een paar leuke vacatures gezien. Kans op vaste baan of langere tijd. Maar eerst via uitzendbureau. Als ik nu ontslag neem en ga via het uitzendbureau aan het werk, en het nieuwe bedrijf zegt na bijvoorbeeld 6 weken je voldoet niet. Kan ik dan wel ww krijgen?

Judgement call/kan vriezen kan dooien. Neem contact op met het UWV, leg het uit en vraag het na. Wellicht per mail zodat je het op papier hebt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:13

Als ze geen faillissement aanvragen, maar afscheid willen nemen van deel personeel, zullen ze wachten tot na 1.1.2020, want dan gaat de transitie vergoeding regeling fors omlaag naar 1/3 maand per dienstjaar.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:34

janouk schreef:
Als ze geen faillissement aanvragen, maar afscheid willen nemen van deel personeel, zullen ze wachten tot na 1.1.2020, want dan gaat de transitie vergoeding regeling fors omlaag naar 1/3 maand per dienstjaar.

Jij zegt wat ik ook net dacht.
Die rekken gewoon tot in het nieuwe jaar ;(

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 20:34

Liezel1 schreef:

Dat snap ik, maar kun je een bedrijf nog failliet laten gaan als je als eigenaar eerst alles Veilig stelt.nog dingen verkopen? Productie overhevelen. Dan is het met voorbedachte rade.
Verder iedereen bedankt met meedenken.
Ik weet hoe het is om failliet te gaan. Zijn 10 jaar geleden ook failliet gegaan. Toen kon ik met de doorstart blijven. Maar dat faillissement kwam onverwacht. Deze niet

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:45

Misschien is het wel handig om nu al bij het uwv langs te gaan want er gebeuren vreemde zaken.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 20:49

bigone schreef:
Misschien is het wel handig om nu al bij het uwv langs te gaan want er gebeuren vreemde zaken.

Je hebt helemaal gelijk

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:52

'k Zou ook even een afspraak maken en daar binnen lopen.

Je kunt af gaan zitten wachten totdat het doek valt, maar daarmee kom je zelf ook behoorlijk in de penarie. Uiteindelijk krijg je je geld wel via het UWV hoor, maar het duurt allemaal lang en je zit gewoon even klem. Nu zit je nog in een relatief luxe positie: je hebt weinig van ze tegoed en je kunt in principe (na opzegtermijn) gaan en staan waar je wilt.

Wel veel sterkte gewenst. Het is altijd rot om zo'n zorgen te hebben over je werk en in deze tijd van het jaar helemaal, dat is echt niet gaaf.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 20:49

Oscar schreef:
'k Zou ook even een afspraak maken en daar binnen lopen.

Je kunt af gaan zitten wachten totdat het doek valt, maar daarmee kom je zelf ook behoorlijk in de penarie. Uiteindelijk krijg je je geld wel via het UWV hoor, maar het duurt allemaal lang en je zit gewoon even klem. Nu zit je nog in een relatief luxe positie: je hebt weinig van ze tegoed en je kunt in principe (na opzegtermijn) gaan en staan waar je wilt.

Wel veel sterkte gewenst. Het is altijd rot om zo'n zorgen te hebben over je werk en in deze tijd van het jaar helemaal, dat is echt niet gaaf.

dank je wel.
vanmidag vergadering gehad, vandaag is de aanvraag faillsement gedaan. wachten op defenitive faillisement en dan ww aanvragen en soliciteren. geeft wel rust nu.