Boete met geleende auto, hoe bezwaar maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:13

En dat is prima. Zoals gezegd, soms is het OM nogal ruim met de boetes zonder bewijs. Bezwaar maken is een prima recht. En ik denk dat de meeste agenten in persoon de situatie mee laten wegen: als ze duidelijk zien dat iemand een vergissing maakt en die zo goed mogelijk oplost is het een andere situatie dan (bv) eerst slalommend met te hoge snelheid 5 auto's inhalen, dan via een lege baan (bv rechtdoor als je linksaf wilt) knal door rood rijden, tot het middenstuk rijden, en dan weer zo snel mogelijk doorrijden. (Daadwerkelijke situatie.)

We hoeven niet zo'n hardvochtig systeem te hebben waar iedere kleine fout keihard wordt afgestraft omdat we (nu) niet veel beters hebben om de echte aso's eruit te pikken. Dat kan allemaal echt wel genuanceerder. En als je denkt dat je een goed verhaal hebt, dan mag je bezwaar aantekenen of in beroep gaan. (En weet wat het OM dat zelf ook regelmatig genoeg doet in totaal kansloze zaken.)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:18

Klopt wat je zegt, maar dan komen we dus bij het verhaal van TS. "Ik zag te laat dat de baan volstond" is geen goed verhaal. En stilvallen wanneer je ruimte wilt maken is niet de situatie zo snel en eenvoudig mogelijk oplossen. Dus als dat de waarheid is, is bezwaar aantekenen in dit geval daadwerkelijk nutteloos.
Of je zou het verhaal wat moeten opsmukken, dat zou nog kunnen, maar dat moet je ook maar net willen (de waarheid verdraaien).

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:31

Feit is dat echte zware feiten (bv. verkrachting) in verhouding veel te licht worden gestraft. En een startende chauffeur die van goede wil is en een inzichtelijke fout maakt in verhouding veel te zwaar wordt gestraft. In dit geval zou een waarschuwing (met opvolging) moeten volstaan. In wat voor een harde en genadeloze samenleving leven wij toch.

Extra: ik denk dat bezwaar in dit geval geen zin heeft en dat je moet betalen.
Laatst bijgewerkt door Riel op 24-11-19 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 14:32

Het was niet de bedoeling dat dit topic gelijk op een discussie uit zou lopen.

Ik denk dat er veel mensen wel eens in een situatie terecht komen die je niet gelijk had voorzien, met name bij drukte kan het wel eens vollopen, dit betekend niet direct dat ik als een aso de weg blokkeerde. Het verkeer reed gewoon door, het stond niet stil toen ik de afslag nam, het liep alleen wat vol waardoor ik afremde. Ik reed langzaam, dus als je afremt sta je dan algauw stil. Ja, ik zat fout doordat ik even stil stond op het kruispunt, maar gezien de situatie en dat ik direct weer door kon rijden vind ik het persoonlijk niet boete waardig. Vandaar mijn reden om bezwaar te maken.
Als je geflitst wordt, krijg je hoe dan ook een boete, maar dat betekend niet dat er naar de foto wordt gekeken om de situatie in te schatten. Dat gebeurt pas als je bezwaar maakt (tot zo ver gaat mijn kennis in ieder geval). Vandaar dat ik graag zou willen dat er naar de foto gekeken wordt en naar mijn verhaal. Stel ze vinden nog steeds dat ik door rood reed of te lang stil stond, prima. Ik zit niet in om het geld, natuurlijk is het zuur, maar als ik het moet betalen dan is dat geen probleem.

Verder heb ik geen zin om mij te verdedigen en eigenlijk is dat ook helemaal niet nodig en doe ik het toch. :')
Maar ik heb zelfs met mijn theorie geleerd dat iedereen foutjes maakt en je in het verkeer ook fouten van anderen hoort op te vangen. Was de situatie handig? Nee. Heb ik daarvan geleerd? Ja. Had ik het in het vervolg beter kunnen doen? Weet ik niet, want ik had groen en de auto's voor mij en op de baan waar ik heen wou reden ook, dus ik zag geen reden om te stoppen. Dat ik toch voor een moment heb moeten afremmen om niet per ongeluk compleet op de andere weghelft te komen, was in mijn ogen wel de beste manier om de onhandige situatie op dat moment op te lossen. Alleen vette pech dat ik precies op een flitsplek stond.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:36

Riel schreef:
Feit is dat echte zware feiten (bv. verkrachting) in verhouding veel te licht worden gestraft. En een startende chauffeur die van goede wil is en een inzichtelijke fout maakt in verhouding veel te zwaar wordt gestraft. In dit geval zou een waarschuwing (met opvolging) moeten volstaan. In wat voor een harde en genadeloze samenleving leven wij toch.

Extra: ik denk dat bezwaar in dit geval geen zin heeft en dat je moet betalen.

Feit is dat verkeer mensen dood. Heel veel mensen, jaarlijks. En niemand doet dit met opzet. En toch gebeurt het. Door inschattingsfouten, door mensen die het goed bedoelen maar toch fout handelen.
Nope sorry, dat verkeersfouten streng bestraft worden, vind ik niet erg.
Maar goed, mijn opinie over het onderwerp is bekend. Veel succes TS als je besluit toch bezwaar in te dienen. Hopelijk heeft dit je plezier in het rijden niet vergald. oliebol happens, volgende keer pak je de situatie vast heel anders aan.
Laatst bijgewerkt door Gini op 24-11-19 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 14:36

Gini schreef:
Klopt wat je zegt, maar dan komen we dus bij het verhaal van TS. "Ik zag te laat dat de baan volstond" is geen goed verhaal. En stilvallen wanneer je ruimte wilt maken is niet de situatie zo snel en eenvoudig mogelijk oplossen. Dus als dat de waarheid is, is bezwaar aantekenen in dit geval daadwerkelijk nutteloos.
Of je zou het verhaal wat moeten opsmukken, dat zou nog kunnen, maar dat moet je ook maar net willen (de waarheid verdraaien).

Ik heb het ook niet helemaal handig in de OP gezet. Toen ik wegreed stond het verkeer ook niet stil, het reed langzaam maar wel gestaag door. Ik had groen, dus volgde ik de verkeersstroom. Al voorbij het stoplicht bleek de linkerbaan toch wel erg volgelopen te zijn. De auto's voor mij remde af, dat deed ik ook. Ik bleef voor een tel op het tussenstuk staan, want anders stond ik op de andere weghelft. Ik kon in principe direct weer doorrijden, dit duurde helaas wat langer doordat de motor afsloeg. Vervolgens zonder problemen verder kunnen rijden.

Edit: als toevoeging op je laatste bericht. Nee hoor, ik vind rijden nog steeds leuk, mogelijk vermijd ik Nijmegen even :') (dat was sarcastisch natuurlijk)
Daarnaast ben ik het absoluut met je eens dat het goed is dat verkeersfouten gestraft worden, of ze nu expres of niet expres zijn. Maar ik zie zelf het bezwaar maken niet perse als een welles/nietus discussie starten, maar meer als een kans dat er ook echt iemand naar de foto en het verhaal kijkt en kan zeggen of het terecht is of niet. Want die boetes worden automatisch verzonden, en niet gecontroleerd, vandaar dat het wel eens mis gaat. Nee heb je, ja kun je krijgen. Zo niet, prima, dan betaal ik het.
En mijn les had ik zonder de boete er ook al uitgehaald, want ik dacht niet voor niets direct aan dit kruispunt omdat het dus niet zo soepeltjes ging als ik had gewild. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:41

Gini schreef:
Niet als je bezwaar aantekent, dan zeg je 'ja, maar...'

Nou, zo moeilijk doet TS niet over de boete hoor... Ze vind het gewoon het proberen waard...
Het kost haar tijd en energie, niets meer... Zoals ik haar lees heb ik niet de indruk dat ze teleurgesteld zal zijn als het bezwaar wordt afgewezen...

Vind dit nogal overtrokken... Ik heb ook een keer met succes bezwaar gemaakt tegen een fout van de stadswacht. Ik stond geparkeerd zonder mijn blauwe kaart voor het raam te hebben. Kreeg een bekeuring die 2 uur afweek van het werkelijke feit. Dus ik heb gezegd dat ik er op dat moment niet stond maar op mijn werk was, was ik dus ook kon overdragen met kloktijden. Bezwaar succesvol.
Nu verwacht ik dat die betreffende stadswacht deze fout express maakte, maar soit...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:50

Janine1990, je ziet toch zelf wel het belangrijkste verschil met betrekking tot jouw situatie?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:58

Gini schreef:
Janine1990, je ziet toch zelf wel het belangrijkste verschil met betrekking tot jouw situatie?

Uhm nee, want de overeenkomst is dat ik in het geval van camerabeelden (wat dus normaal is zoals je weet, kenteken fotograferen) ook gewoon had moeten betalen.

Gini

Re: Boete met geleende auto, hoe bezwaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 15:01

Maar je hebt een foutieve bekeuring gekregen waarop gesjoemeld werd met de tijd.
Als er gesjoemeld is met de bekeuring dan ben ik de eerste die zegt dat je bezwaar moet aantekenen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 15:04

Gini schreef:
Maar je hebt een foutieve bekeuring gekregen waarop gesjoemeld werd met de tijd.
Als er gesjoemeld is met de bekeuring dan ben ik de eerste die zegt dat je bezwaar moet aantekenen.

Wie zegt dat er is gesjoemeld? Die man kan zich ook vergist hebben in de tijd...
Ik verwacht het hooguit omdat ik me niet kan voorstellen dat zo'n verschrikkelijk lekker ding met een best slimme kop (ik heb hem gezien toen hij verderop in de garage stond te bekeuren) genoegdoening kan halen uit het bekeuren van auto's in een half lege garage.

En als het bij mij nut had, waarom zou TS met misschien wat minder kans van slagen, niet gewoon bezwaar mogen aantekenen? Ik heb vaker gehoord dat een bezwaar tegen een bekeuring gegrond werd verklaard dan niet...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 15:21

Hier staan beide auto's op mijn naam en mijn man rijdt nogal eens in Nederland.

Helaas heeft hij een aantal keer net een paar kilometer te hard gereden maar op de boete werd gevraagd of ik zelf had gereden of een ander. Heb daar nooit iets mee gedaan, is toch een pot nat maar ik denk datzo de boete naar de bestuurder kan gaan?

Laatst zelf een bon gehad, reed met een vriendin in de cabrio met mooi weer op een, dacht 80 km. weg. Er stond nergens een verkeersbord wat anders vermeldde.

Nu mag je hier in België op de provinciale wegen overal 70 km. per uur en ben ik zo aan die snelheid gewend dat ik 67 km. per uur reed, volgens mij dus ruim onder de snelheid.

Kreeg een paar weken later dus mooi een bekeuring in de bus omdat ik 7 km. te hard zou hebben gereden op een 60 km weg.
De vriendin wees mij erop dat de gemeente verplicht is om een snelheidsbord te plaatsen en dat staat er niet.

Ik ben gaan zoeken en kwam bij verkeersboetes.nl uit. Die werken met no cure, no pay en dus heb ik hen ingeschakeld.
Heb een formulier op de pc ingevuld en de situatieschets erbij gedaan.
Zij hebben voor mij bezwaar aangetekend. Kreeg daarvan een bevestiging van het OM, en de mededeling dat ik, hangende het beroep niet hoef te betalen.

Misschien kunnen ze jou ook helpen?
Ik hoef verder niets te doen, als ik win krijgen zij hun advocaatkosten vanuit de overheid betaalt, Ik heb er verder geen kosten van.
Je moet wel een lange adem hebben want de dag van de boete was het dus meer dan warm genoeg om met open dak te rijden en ik hen nog geen antwoord ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 15:46

Janine1990 schreef:
Gini schreef:

Wie zegt dat er is gesjoemeld? Die man kan zich ook vergist hebben in de tijd...

Omdat je zei: Nu verwacht ik dat die betreffende stadswacht deze fout express maakte, maar soit...
Dat heet 'sjoemelen'.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 15:47

janderegelaa schreef:
Het is heel makkelijk, er zit een sensor vóór en ná de streep. Je moet allebei de sensoren raken om geflitst te worden. Dus kan er maar 1 conclusie zijn.

Dit is het enige juist antwoord.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 15:57

Gini schreef:
Janine1990 schreef:

Omdat je zei: Nu verwacht ik dat die betreffende stadswacht deze fout express maakte, maar soit...
Dat heet 'sjoemelen'.

Misschien de rest van mijn quote even lezen... Daarbij was het eventuele gesjoemel wel in mijn voordeel.

Betekend niet dat ik niet fout zat...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 15:58

Sunnda schreef:
janderegelaa schreef:
Het is heel makkelijk, er zit een sensor vóór en ná de streep. Je moet allebei de sensoren raken om geflitst te worden. Dus kan er maar 1 conclusie zijn.

Dit is het enige juist antwoord.

Juiste antwoord maar indien ts is overtuigd van het feit dat ze door groen is gereden zal een flitsfoto dit zeker op kunnen helderen dus snap heel goed dat ze bewijs wil zien ondanks dat ze aangeeft gewoon te betalen.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 15:59

Heel eerlijk denk ik gewoon dat je (onbewust) een fout hebt gemaakt helaas. Een duur grapje helaas.
Zou eerst de flitsfoto opvragen en dan heb je meer duidelijk, ook voor jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 16:00

Als je in beroep wil gaan: niet eerst betalen! Staat ook heel duidelijk op de boete. :-)

Duurt zeker wel een week of 12-16 voor je antwoord hebt, dus dan kun je ook het geld in die tijd bij elkaar verzamelen, dan is het niet ineens zo'n hap uit je portemonnee.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 16:34

Nijmegen staat vol met flitspalen.
Ben stiekem benieuwd welk kruispunt het is.

Ook zeker een tip om proberen ruim 5 auto's voorruit te kijken met rijden!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 16:39

Marie_Anne schreef:
Je schoonmoeder moet jou machtigen, dan kun jij in beroep gaan. Hier kun je daar meer over lezen:
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/b ... rs-beroep/

Hier staat meer over de verschillende stappen:
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/b ... oete-stap/
Als je in beroep gaat bij de officier van justitie hoef je de boete nog niet te betalen, als je het niet eens bent met de beslissing en je daarna nog in beroep zou willen bij de kantonrechter, moet je wel eerst betalen.

Je moet wel echt op tijd in beroep gaan, dus let daar goed op! Een dag te laat en het wordt niet ontvankelijk verklaard, dus niet behandeld. Op de boete staat tot welke datum je beroep aan kunt tekenen. Je hebt daar 6 weken voor.

Hier vind je ook nog meer informatie:
https://www.juridischloket.nl/politie-e ... eersboete/

Dit inderdaad.

En let op, als je bezwaar wilt maken hoef (moet) je dus inderdaad niet eerst betalen. Bij bezwaar wordt er automatisch uitstel van betaling afgegeven.

Terrecht verder of niet ga ik me niet over uitlaten, want dat heeft weinig zin . De OvJ zal daarover in de eerste instantie beslissen. Krijg je een bekeuring en ben je het er niet mee eens? Dan kun je bezwaar maken. Heeft dat zin? Dat hangt van de situatie af en van degene die het in behandeling neemt. Geen bezwaar maken betekend sowieso betalen. Wel bezwaar maken dan is er kans dat ze het met je eens zijn. Of dus niet.

In deze situatie zou ik persoonlijk wel de moeite nemen om bezwaar te maken, maar dat is zoals ik al zei persoonlijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:20

Janine1990 schreef:
Gini schreef:
Dat heet 'sjoemelen'.

Misschien de rest van mijn quote even lezen... Daarbij was het eventuele gesjoemel wel in mijn voordeel.

Betekend niet dat ik niet fout zat...

Ja goed, maar als de bekeuring foutief is opgesteld heb je wel een poot om op te staan als je bezwaar wilt indienen. Moesten er camera's gehangen hebben, werd je alsnog bestraft inderdaad, maar je had wel een beginargument om bezwaar aan te tekenen. Als je in de fout bent, je weet dat je in de fout bent en de bekeuring is ook correct opgesteld en je kunt het tegendeel van de info op de bekeuring niet bewijzen, op basis waarvan ga je dan bezwaar aantekenen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:52

Gini, precies op wat TS zegt... Ik vind het heel moeilijk om een geschreven situatie in het verkeer te begrijpen, zeker als ik het betreffende kruispunt niet ken.
Maar als zij het gevoel heeft dat er een poot is om op te staan, waarom zou ze dat dan niet moeten doen?

Bezwaar ongegrond; TS leert ervan. Bezwaar gegrond; TS leert er ook van...
Win-win als je het mij vraagt... :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:58

pimaude schreef:
Als je in beroep wil gaan: niet eerst betalen! Staat ook heel duidelijk op de boete. :-)

Duurt zeker wel een week of 12-16 voor je antwoord hebt, dus dan kun je ook het geld in die tijd bij elkaar verzamelen, dan is het niet ineens zo'n hap uit je portemonnee.

Eh wel eerst betalen. Ik heb in de zomer bezwaar gemaakt tegen een parkeerboete in Eindhoven. Dit kon online. Ik had gewoon betaald tot 's avonds plus mijn kaartje op het dashbord. Er stond heel duidelijk dat ik eerst moest betalen. Heb ik gedaan, tijdje daarna contact gehad met iemand van de gemeente Eindhoven en een dag erna kreeg ik een mailtje dat ik het geld terug zou krijgen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:00

Supervixen schreef:
pimaude schreef:

Eh wel eerst betalen. Ik heb in de zomer bezwaar gemaakt tegen een parkeerboete in Eindhoven. Dit kon online. Ik had gewoon betaald tot 's avonds plus mijn kaartje op het dashbord. Er stond heel duidelijk dat ik eerst moest betalen. Heb ik gedaan, tijdje daarna contact gehad met iemand van de gemeente Eindhoven en een dag erna kreeg ik een mailtje dat ik het geld terug zou krijgen.

Ik heb juist niet meteen betaald, gewoon snel bezwaar gemaakt en genoteerd wanneer ik uiterlijk moest betalen. Had ik geen reactie gekregen op tijd had ik betaald, maar ik kreeg keurig op tijd reactie en de boete werd kwijtgescholden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:07

Janine1990 schreef:
Gini, precies op wat TS zegt... Ik vind het heel moeilijk om een geschreven situatie in het verkeer te begrijpen, zeker als ik het betreffende kruispunt niet ken.
Maar als zij het gevoel heeft dat er een poot is om op te staan, waarom zou ze dat dan niet moeten doen?

Bezwaar ongegrond; TS leert ervan. Bezwaar gegrond; TS leert er ook van...
Win-win als je het mij vraagt... :)

Ik heb inderdaad nergens TS aangemaand A dan wel B te doen. Is uiteindelijk volledig haar eigen beslissing. Alleen zijn dit mijn bedenkingen over de situatie.

Ik zou nooit voor een rechter gaan staan en zeggen 'ik heb de verkeerssituatie verkeerd begrepen'. Dat is schuld erkennen. Je hebt juist een examen moet afleggen voor je rijbewijs om verkeerssituaties in te schatten. De regel die van toepassing is, is deze "Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten."
Dit gaat dus juist over het inschatten van 'ga ik kunnen doorrijden of niet'. Het verkeerd inschatten op zich is dus geen verzachtende omstandigheid.

Maar nogmaals, ik zeg niet dat TS de kans niet mag wagen. Wie weet treft ze een rechter met een hele goede dag.