Botsing van achteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:11

Gini schreef:
Ja, klopt. Collega van mij is eens ingereden op een file, waardoor de auto waar hij tegen botste naar voren schoot en op zijn beurt tegen de auto voor hem reed. De bestuurder van de middelste auto (die dus helemaal niks fout deed en netjes stilstond) was aansprakelijk voor de schade aan de auto voor hem. Heel zuur, maar zo is het nu eenmaal geregeld.

Dit heb ik dan weer anders ervaren.
Ik heb middenin ene kettingbotsing gezeten die op dezelfde manier ontstond. Wij stonden allemaal op tijd stil, maar de achterste auto heeft de hele rij een heut gegeven waardoor we met 8 auto’s op elkaar ramde. Wij hebben moeten getuigen voor elkaar en daarmee is alle schade naar de achterste chauffeur gegaan, inclusief alle letselschade (die best behoorlijk was vermoed ik). Wel heeft de verzekering van mijn achterganger eerst betaald en die is gaan verhalen op de schuldige in deze. Blijkbaar is dat de regel om te voorkomen dat letselschade niet wordt uitbetaald door ontbreken van schuldvraag.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:22

secricible schreef:
Gini schreef:
Ja, klopt. Collega van mij is eens ingereden op een file, waardoor de auto waar hij tegen botste naar voren schoot en op zijn beurt tegen de auto voor hem reed. De bestuurder van de middelste auto (die dus helemaal niks fout deed en netjes stilstond) was aansprakelijk voor de schade aan de auto voor hem. Heel zuur, maar zo is het nu eenmaal geregeld.

Ik heb middenin ene kettingbotsing gezeten die op dezelfde manier ontstond. Wij stonden allemaal op tijd stil, maar de achterste auto heeft de hele rij een heut gegeven waardoor we met 8 auto’s op elkaar ramde. Wij hebben moeten getuigen voor elkaar en daarmee is alle schade naar de achterste chauffeur gegaan, inclusief alle letselschade (die best behoorlijk was vermoed ik). Wel heeft de verzekering van mijn achterganger eerst betaald en die is gaan verhalen op de schuldige in deze. Blijkbaar is dat de regel om te voorkomen dat letselschade niet wordt uitbetaald door ontbreken van schuldvraag.

Jij bent inderdaad aansprakelijk voor de schade die jouw voertuig toebrengt aan een ander voertuig. Maar als een ander daarvan de oorzaak is, dan gaat jouw verzekering dit verhalen op de verzekering van de veroorzaker.

Mijn auto stond namelijk bij mijn werk geparkeerd. Een scooter reed op de weghelft waar mijn auto stond en een auto uit tegengestelde richting zag de scooter over het hoofd en wilde linksaf een parkeerterrein opdraaien. Gevolg: rijdt in de flank van de scooter die achterop mijn geparkeerde auto eindigt.

Ookal was de auto overduidelijk fout en de scooter onschuldig: ik moest mijn schade claimen bij de verzekering van de scooterrijder en deze heeft het weer verhaald op de verzekering van de auto.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:24

Wanneer je de getuigenverklaringen op papier hebt of anders hun naam en adres dan alles bij de verzekering neerleggen en dan vechten die het wel uit. Dit is jouw aansprakelijkheid maar wie weet. Vind de reden, kijken of ik mijn tas wel heb, erg achterlijk om daar voor op de rem te gaan maar misschien heb je geluk.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:09

Robijntjah schreef:
Tjah, achterop rijden is aansprakelijk, hoe dan ook.
Ik vermoed dat de verzekering, tenzij bestuurster anders aangeeft, gaat rekenen met de kosten en montage van een nieuwe bumper.

Ik heb ooit eens stilgestaan voor een groen stoplicht en toen is er iemand achter op mij geknald. En kennelijk had diegene een goede rechtsbijstandverzekering want zijn beide schuldig bevonden. Dus schakel je rechtsbijstand in. Of misschien dat je autoverzekering nog iets kan doen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 18:34

Autumnn schreef:
Maar dan vraag ik me af, had je onvoldoende afstand dat je er tegenop reed?

Ik kan me voorstellen dat een verzekeraar dat ook zal vragen dan ja.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 18:50

madeliefw schreef:
Robijntjah schreef:
Tjah, achterop rijden is aansprakelijk, hoe dan ook.
Ik vermoed dat de verzekering, tenzij bestuurster anders aangeeft, gaat rekenen met de kosten en montage van een nieuwe bumper.

Ik heb ooit eens stilgestaan voor een groen stoplicht en toen is er iemand achter op mij geknald. En kennelijk had diegene een goede rechtsbijstandverzekering want zijn beide schuldig bevonden. Dus schakel je rechtsbijstand in. Of misschien dat je autoverzekering nog iets kan doen.

Wat naar. Zelf ken ik persoon die achterop bij iemand is gereden wat die vervolgens heeft kunnen verhalen als dat die werdt afgesneden.

Je zou ook bij recht bijstand voor kunnen leggen dat voorganger dit ongeluk bewust heeft veroorzaakt door voluit te remmen zonder dat hier voor een aanleiding was. Had die persoon jou kort daarvoor nog ingehaald?

Daks

Re: Botsing van achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 19:11

Nee persoon heeft mij niet ingehaald. We stonden beide stil voor een kruising. Ik al iets voorgesorteerd voor rechts. Zij trekt op ik trek op zijn trapt op rem ik ook en mijn auto glijdt iets door mijn sleepoog raakt haar bumper heel zachtjes

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:36

Bel je verzekeraar (of verzekeringsadviseur) eens voor advies :)

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:48

Ik ben bang wanneer je zo verwoordt dat je zeker het onderspits delft.

Ik zou het stuk van stil staan en wegrijden achterwegen laten.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:56

Ik denk het ook.
Had je meer afstand gehouden, had je kunnen stoppen zonder haar te raken.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:58

Google eens op eendjes arrest. Dat ging om een stuk hogere snelheden en alsnog was de achterste partij aansprakelijk.
Natuurlijk, er bestaat ‘remmen zonder verkeersnoodzaak’ en sóms is de voorste partij daarmee (deels) aansprakelijk, maar zeker bij situaties waarbij je wegrijdt vanuit stilstand of lagere snelheden ben je als achterop rijdende partij snel aansprakelijk

Edit: enige wat je kan doen is jouw lezing meegeven aan je verzekering (en op de voorzijde van het schadeformulier, daarvoor tekenen jullie beide). Zij kunnen dan deze specifieke situatie beoordelen op basis van alle beschikbare gegevens.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:02

Waarom zit je sleephaak aan je auto
Dat brengt vaak meer schade toe.
Die dingen draai je er toch weer af

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:04

Hier ooit hetzelfde gehad. Auto voor me rijdt door, ik laat de koppeling los en kijk naar de andere kant of ik ook door kon rijden en ineens staat die man zonder reden op de rem en rol ik er tegen. Helaas ik een stevige auto en hij een plastic bakkie. Heeft me 450 euro gekost

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 21:54

secricible schreef:
Gini schreef:

Hier ook zo'n type ongeluk meegemaakt. Mooi dat de auto die aangetikt werd en daardoor de auto ervoor raakte 'schuldig' werk bevonden. Politie was hier ook bij geweest.

Zo ver ik begrepen heb ben je dus schuldig als je achterop iemand klapt.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:02

Matheno schreef:
Ik kan me voorstellen dat een verzekeraar dat ook zal vragen dan ja.

Afstand kan inderdaad ook meespelen. Maar vaak is het vooral de flow waar je in zit. In je hoofd heb je een plan gemaakt en ineens wordt dat onderbroken. Ook al heb je een bepaalde afstand, je hersens moeten zich dan 'resetten', zeg maar. Ik ben ook ooit een keer bijna achterop geklapt bij iemand die ineens remde voor een groen stoplicht terwijl iedereen aan het optrekken was. Dan heb je die afstand wel, maar je moet heel snel omschakelen van optrekken bij groen licht naar zo hard mogelijk afremmen. Anders dan bijv. bij een oranje of rood licht, want dan weet je dat je op de rem moet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:09

Ik zou er niets mee doen.
Als ik het zo lees ben je gewoon fout door achterin te rijden.
Je stond stil, trekt op en dan moet je stoppen en schuift je auto met lage snelheid door vanwege gladheid? Dat gaat geen verzekeraar accepteren ben ik bang.

Het is dikke vette pech helaas.
Misschien kun je kijken of je het los kunt betalen, scheelt schadevrije jaren.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:14

Ik heb exact hetzelfde gehad. Mijn voorganger trok op, ik ook en zij stond ineens bovenop de rem omdat ze dacht wat te hebben gezien.

Ik was te laat en zat er op. Beiden best wel schade en helaas toch mijn schuld. Dus weg schadevrije jaren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:17

Ik had een keer dat de twee auto's voor me tegen elkaar aanreden en omdat ze daardoor zo snel stil stonden knalde ik er ook achterop en was ik dus ook schuldig. Mijn autootje was totallos en ik heb een beste tijd moeten herstellen terwijl hun lease auto's hadden en niet maalde om hun auto en lichamelijk ook enkel spierpijn hadden.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 04:52

Gini schreef:

Helaas niet altijd.
Ik ben zelf in een stilstaande file gereden met flinke snelheid. Op de A44 net over een hobbel/viaduct (bij oude wetering richting Amsterdam) . Achter de hobbel was niet goed te zien dat er file stond en de matrixborden gaven (nog) niks aan.
Ik klapte op mijn voorganger die vervolgens op zijn voorganger klapte en die ook weer tegen de voorgaande auto aanreed. Alle schade was voor mij, plus mijn auto die total-loss was. 4 auto's dus. Was een duur grapje voor de verzekering. Zelf ben ik in het ziekenhuis beland.

YoniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 07:42

Als je niet achteruit wil in schadevrije jaren met je verzekering is het verstandig om ze te bellen en te laten uitrekenen wat het je gaat kosten als je het door hen laat vergoeden. Ik had een tijd terug een auto heel zacht, maar op een banketstaaf punt geraakt waardoor de schade op meerdere vlakken en de koplamp was, schade 1500 euro. En zelfs dan zou ik goedkoper af zijn als ik dit zelf zou betalen, de premie van de komende jaren werd me voorgerekend. Dus ik gok dat als het alleen de bumper is, je dit inderdaad niet wil gaan claimen. Succes iig! En, ik ken het gevoel van boos zijn als zoiets gebeurt en je vindt dat het door de ander komt. Helaas zijn schuldig en aansprakelijk inderdaad verschillende dingen, mij hielp het om te bedenken dat mijn leven wel érg goed was als ik me zo druk kon maken over een relatief kleine blikschade. Al duurt het even tot het zure gevoel weg was, dit is natuurlijk nooit leuk.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 09:51

Citaat:
Citaat:
Dit ja. Jij bent aansprakelijk helaas, los van of je echt schuldig bent.
Zelfs bij een kettingbotsing ben jij verantwoordelijk voor de schade aan jou voorkant en je voorliggers achterkant en je achterligger voor jou achterkant en zijn voorkant enz.

Daks, niemand wilt bij een ongeval aansprakelijk zijn en men gaat dan overal redenen bedenken waarom de ander toch in fout was, maar zo werkt het meestal jammer genoeg niet. Als je achterop iemand klapt, ben je in principe altijd aansprakelijk. Er zijn enkele uitzonderingen, maar deze zijn in jouw geval (aan de hand van jouw verhaal) niet van toepassing.

Mijn vriend had precies zo’n situatie en dit is met een verklaring van de eerste auto, dat mijn vriend genoeg afstand heeft gehouden en zijn eigen verklaring toch op de achterste auto verhaald (mijn vriend was de middelste)...

TS, ik zou het proberen met de getuigen.. Wie niet waagt...

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:27

Bijzonder eigenlijk dat het ook weer per geval zo verschillende beoordeeld wordt. Wij zijn onlangs van achteren aangetikt bij een afrit. Wij stonden net over de bult stil toen er iemand heel hard achter ons de afrit op kwam rijden. Zo eentje van een viaduct af. Toen hij ons zag was hij al te laat om goed te remmen en tikte hij ons aan waardoor wij op de auto voor ons zijn gebotst. Wij waren aansprakelijk voor de schade aan de auto voor ons en voor de schade aan onze eigen voorkant. De schade aan onze achterkant was voor degene die ons heeft aangetikt. Commentaar van de verzekering "meer afstand houden naar je voorganger"... ( hoeveel denk ik dan je schiet toch altijd maar voren als je flink geraakt wordt van achter?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 15:09

elizabeth85 schreef:
Bijzonder eigenlijk dat het ook weer per geval zo verschillende beoordeeld wordt. Wij zijn onlangs van achteren aangetikt bij een afrit. Wij stonden net over de bult stil toen er iemand heel hard achter ons de afrit op kwam rijden. Zo eentje van een viaduct af. Toen hij ons zag was hij al te laat om goed te remmen en tikte hij ons aan waardoor wij op de auto voor ons zijn gebotst. Wij waren aansprakelijk voor de schade aan de auto voor ons en voor de schade aan onze eigen voorkant. De schade aan onze achterkant was voor degene die ons heeft aangetikt. Commentaar van de verzekering "meer afstand houden naar je voorganger"... ( hoeveel denk ik dan je schiet toch altijd maar voren als je flink geraakt wordt van achter?

Dat laatste inderdaad. Als ik stil sta achter een auto dan wel bij een stoplicht dan wel bij iets anders zit ik er misschien hoog uit 2 meter vanaf. Ik bedoel je staat stil en trekt op met t verkeer lijkt mij. Ik houd dan in ieder geval geen auto lengte afstand als we stil staan

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 17:10

Ik hou zoveel afstand dat ik nog achter mijn voorganger weg kan, dat is bij de gemiddelde auto zo ver dat je zonder uit je stoel omhoog te komen de wielen van je voorligger tot de grond kan zien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 17:28

In mijn geval deed ik zelf een noodstop, waarbij de achterste het dus niet meer redde of niet door heeft gehad. Ik had dus ZEKER geen ruime afstand meer, ik wilde mezelf net een schouderklopje geven dat ik niet zelf tegen mijn voorganger was opgeknalt. Toch ging dus de volledige aansprakelijkheid door naar dr achterste chauffeur.