Ik mag geen afscheid nemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:35

Wat een nare situatie! Vind het ook onmenselijk om jou de toegang te ontzeggen, zeker gezien het verleden dat je hebt met je oma. Het gebeurt heel vaak in dit soort situaties dat mensen erg egoïstisch worden.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:36

Triest ... maar als ik lees hoe het nu met haar is, ga je het inderdaad niet meer halen. Ik kan je alleen nog heel veel sterkte wensen, vooral ook voor de komende dagen. Daarna ben je waarschijnlijk van de familie af. Rest je de rouwverwerking. Veel troost en kracht!

Voor mensen die nu nog allerlei suggesties doen: een bovendruk van 20, duidt erop dat het einde heel nabij is.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:37

Wat een nare situatie. Als je oma al zover heen is, heeft als een gek naar het ziekenhuis racen ook geen zin, zeker niet zoals je je nu voelt (welk gevoel overigens helemaal recht is). Kan iemand je naar het ziekenhuis brengen? Als je oma ergens nog een beetje is, zal ze zich realiseren dat geen van de kleinkinderen er is en het jou niet kwalijk nemen maar dat maakt het voor jou niet makkelijker. jij wilt haar laten weten dat je van haar houdt. Dat kan ook op afstand of misschien via je moeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:38

Ruzie, gedoe of onenigheid aan een sterfbed vind ik het meest respectloze wat je kunt doen of iemand kunt aanraden te doen. Hoe naar ook, het is wat het is, als diegenen die daar bij haar zijn en waken het niet willen, om welke reden dan ook, zul je dat moeten respecteren.

Heel veel sterkte gewenst.

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:42

SVRL schreef:
Heb net telefoon gehad van mijn vader dat mijn oma nog maar een bovendruk van 20 heeft, wil dus zeggen dat ik helemaal niet meer op tijd in het ziekenhuis zou geraken, moet meer als een uur rijden. |(

Even heel hard,laat het voor nu dan even.

Als je er niet op tijd kan zijn,ga dan nu geen halsbrekende toeren uithalen.

Bedenk dat je met het leven al veel bij haar bent geweest,je veel mooie momenten al samen hebt en dat is heel veel waard.

Ja,ik snap dat je er nu graag bij wilt zijn maar familie kan raar zijn en hou je dan vast dat je er altijd bent geweest voor haar.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:45

Bovendruk van 20?
Gezien ze ook al een hartinfarct heeft gehad en een hersenbloeding, is het wel echt tijd om afscheid te nemen.

Dat je dit niet fysiek kan, daar is nu helaas niet de ruimte voor om een discussie over te voeren.
Je hebt haar nog even gezien en ik neem aan dat ze heel goed weet, dat je van haar hield.

Neem voor jezelf afscheid, zonder daar echt te zijn. Laat je oom en tante en je ouders even het zelf uitzoeken en ga je niet in hun ruzie mengen.

Sterkte, hoe oud iemand ook is, afscheid nemen is altijd erg verdrietig.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:46

Allereerst heel veel sterkte. Ik heb in dezelfde situatie gezeten als jij. Ik heb maar een advies, luister naar je hart en naar je eigen gevoel als jij afscheid wil nemen moet je dat doen anders krijg je achteraf spijt!
Toen mijn oma overleed kregen wij (de kleinkinderen) te horen dat wij geen afscheid mochten nemen van mijn oma en dat wij niet aanwezig mochten zijn bij haar begrafenis. Ik was de enigste van de kleinkinderen die aan die wens heb voldaan.
De rest van mijn neven en nichten en aanhang en kinderen zijn wel naar haar begrafenis geweest. Uiteindelijk hebben ze mij verweten dat ik niet ben gegaan.. Ik heb er altijd spijt van gehad dat, ik tegen mijn zin in, de wens van de familie heb gerespecteerd..

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:49

Familie ...het is soms zo lastig....

Ik zou je oma in gedachten nemen en haar vertellen wat je nog wil vertellen.
Stel je voor dat je bij haar zit, haar aan kunt raken.
Laat je tranen stromen omdat je verdrietig bent, om alles wat er is.

Een waardig afscheid in je hart, in je gedachten, in je herinnering kan 1000x mooier en waardevoller zijn dan een afgedwongen afscheid....want dat is wat het gaat worden.

Wat mij en mijn mijn familie bij elkaar bracht in emotioneel verdriet en dit soort moeilijke kwesties is me te bedenken dat het niet uitmaakt hoe het wordt gedaan.
Soms is het geven, soms is het nemen en soms is het slikken en de ander de ruimte geven.
En soms is het heel veel ruimte geven en zelf een creatieve oplossing vinden die je zelf rust en vrede met de situatie geeft.

Jij kunt niks veranderen aan wat die broers en zussen klungelen, je kunt wel in je hart ruimte maken voor je oma.

Veel sterkte en een dikke knuffel :(:)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:49

Wat een oom of tante mij zou verbieden, zou ik dus dikke vette schijt aan hebben. Niemand gaat mij vertellen of ik wel of geen afscheid mag nemen.

Gaan ze je straks ook bij de uitvaart weg houden? Meis, hoe rot het ook is, jij mag ook verdriet hebben, ook jij hebt het recht om afscheid te nemen. Hoe durven ze jou te weren? Zijn ze helemaal besodemieterd?

Ontzettend veel sterkte, laat je niet afbluffen, jij hebt ook verdriet, dat hebben ze maar te slikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:50

Kan je je moeder niet bellen en dat zij je dan op luidspreker zet? Dan kun je haar nog vertellen dat je van haar houdt?

Sterkte met de situatie :(:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:51

[***] schreef:
Kan je je moeder niet bellen en dat zij je dan op luidspreker zet? Dan kun je haar nog vertellen dat je van haar houdt?

Dit is wel echt een goed idee als je niet op tijd in het ziekenhuis kunt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:56

Ik heb net met het ziekenhuis gebeld. De verpleging had de spanning op de kamer al opgemerkt en ze wilden bemiddelen. Lief van hen, maar mijn oom en tante kennende, zou dat alles alleen maar erger maken en mijn oma en ouders zouden daarvan dan weer de dupe zijn.

Ze zijn nu de verdoving aan het verhogen en gaan de beademing afbouwen. Ze denken dat mijn oma dan binnen de 2 uur zal overlijden. Omdat ik niet zeker ben of mijn vader mijn boodschap wel zal doorgeven, heb ik aan de verpleging gevraagd of zij tegen mijn grootmoeder willen zeggen dat ik enorm veel van haar hou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:58

[***] schreef:

Ze mogen helaas geen gsm gebruiken op de afdeling.

Dieuwke_

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:59

Heel veel sterkte TS, wat ontzettend verdrietig dat het zo moet. De tip van Rakkie vind ik een hele mooie, probeer in gedachten afscheid van je oma te nemen en vertrouw erop dat de verpleging een laatste woordje voor je zal doen. En wat er ook gebeurt, laat je niet weren van de uitvaart.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:00

Bellen met de vaste lijn op de kamer?
Heel veel sterkte

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:03

Wat ontzettend verdrietig. Sterkte TS, het zou niet zo mogen gaan. Ik weet zeker dat je grootmoeder weet hoe belangrijk ze voor jou is geweest en hoeveel je van haar houdt. Dat blijkt hier al uit je berichten. Gelukkig kan de verpleging haar dat nog zachtjes in haar oor fluisteren. :(:)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:06

Ik word hier echt plaatsvervangend verdrietig van. Onbegrijpelijk dat mensen op zo'n moment nog steeds zo ongelooflijk egoïstisch kunnen zijn.

Heel erg veel sterkte TS :(:)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:09

Ze zijn aan het waken begrijp ik? Kun je niet heen wanneer één van je ouders aan het waken is?

Edit: Oh ik lees dat het nog een kwestie van uren is, dus waarschijnlijk zijn alle kinderen nu aanwezig.

Sterkte...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:12

Even een hersenspinsel van mij

Is het geen mogelijkheid om de familie even weg te laten sturen door de verpleging? Onder het mom van katheter legen oid.

Dat jij dan via de "achterdeur" personeel deur de afdeling op komt?

Zo ziet je familie niet dat je bent geweest en naar de verpleging zullen ze hopelijk wel luisteren.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:13

Och, wat ontzettend verdrietig. Onbegrijpelijk ook. Gelukkig heb je nog iets kunnen regelen met de verpleegkundigen, zij zullen er vast voor zorgen dat je bericht bij je grootmoeder terecht komt. Heel veel sterkte :(:)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:15

SVRL schreef:
Ze zijn nu de verdoving aan het verhogen en gaan de beademing afbouwen. Ze denken dat mijn oma dan binnen de 2 uur zal overlijden. Omdat ik niet zeker ben of mijn vader mijn boodschap wel zal doorgeven, heb ik aan de verpleging gevraagd of zij tegen mijn grootmoeder willen zeggen dat ik enorm veel van haar hou.

Dat zullen ze dan toch zeker doen voor je.
Trieste en bizarre verhalen zijn dit toch altijd, vasthouden aan ruzies, ego's, alles belangrijker dan iemand de kans geven om afscheid te nemen.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:22

Wat vreselijk naar voor je.
Misschien kun je je oma een brief schrijven. Ze kan hem niet meer lezen maar misschien voor jezelf als een soort afscheid. Waarin je zet hoeveel je van haar hield en wat ze voor je betekend heeft. Sterkte

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:22

Sterkte meid! Wat erg voor je. Goed van jou dat je geen stennis wil maken aan het bed van je oma, dat moet je ook absoluut niet doen. Ik persoonlijk had ná de uitvaart wel de grootste bonje gemaakt met de familieleden die mij verboden hadden afscheid te nemen van mijn eigen oma, maar of dat verstandig is is een tweede. Ik hoop dat ze er zelf nog wel flink last van gaan krijgen.

Ik wens je veel kracht toe in deze moeilijke situatie! Ook voor je moeder!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:23

Wat een dubbel trieste situatie.
Ten eerste voor jou, omdat je geen afscheid mag/kunt nemen van je oma. En natuurlijk ontzettend heftig dat je oma stervende is.
Maar ook de manier waarop mensen (familieleden!) met elkaar communiceren vind ik triest. Briefjes? Ik snap het niet. (Hoef ik ook niet te snappen, gaat mij niets aan, dus hoef je ook niet op te reageren hoor! Je hebt wel wat anders aan je hoofd nu.)

Toen mijn oma stervende was, zaten wij als complete familie rondom haar sterfbed. Kinderen én kleinkinderen. Kamen was propvol, grote familie. Weet het nog als de dag van gisteren.
Natuurlijk zijn er altijd wel familieleden die je minder ziet of waar je minder mee hebt, maar we waren gewoon allemaal samen, want het ging niet om ons... maar om oma!
Mijn oma is (in mijn beleving) behoorlijk heftig heen gegaan, maar wij stonden met zijn allen aan haar sterfbed, voor háár!
Ook de begrafenis draaide om háár, niet om ons. Iedereen mocht en kon er bij zijn. Of we elkaar als familie nou mochten of niet. We waren er samen, voor oma! Daarna gingen we onze eigen weg weer.

En dat wordt hier volgens mij even vergeten. Om wie draait het? Om de familieleden die niet met elkaar overweg kunnen, of om moeder/oma die stervende is?
Natuurlijk heb ik makkelijk praten. Ik ken de situatie niet, maar dit is enkel een reactie/aanname op je berichtjes.

Wat je keuze ook is, ontzettend veel sterkte gewenst in deze dubbel zo moeilijke periode. Y;(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:25

Ik vind het heel heftig voor je dat je geen afscheid mag nemen. Gelukkig heb je nog met de verpleging kunnen regelen dat zij een boodschap doorgeven.

Heel veel sterkte :(:)