Nederlandse gezinnen met au-pairs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:39

Dizzy505 schreef:
Ik werk op dit moment zelf als Au pair in Amerika. Hier is het hebben van een Au pair erg gebruikelijk.
Het werk word gezien als een ‘culturele uitwisseling’ en een au pair moet je daarom ook eigenlijk zien als een extra gezinslid. Ik ga dus ook mee op vakantie met de familie en ik doe leuke dingen samen. Er zijn vast au pairs die dat niet willen maar voor mij is dat wel iets wat er bij hoort.
Ik werk zelf via een bureau. Dit bied mij als au pair zijnde veel voordelen en zo voelde het veilig aan voor mij. Mijn bureau kan ik altijd contacteren wanneer er een probleem is, dat is een veilig gevoel want je gaat toch in je eentje naar de andere kant van de oceaan in mijn geval. Ook is mijn zorgverzekering geregeld door het bureau, in Amerika wil je niet slecht verzekerd zijn als er iets gebeurd.

Ik heb mijn eigen slaapkamer en badkamer op een andere verdieping dan de familie. Ik ervaar dit zelf als erg prettig. Het werk als au pair is niet altijd makkelijk, je woont met een familie die je eigenlijk niet kent. Daarom vind ik het heel fijn om mijn eigen plekje te hebben.

Er is voor mij een duidelijk contract op gesteld met de volgende dingen:
- Maximaal aantal werk uren per week (45 uur)
- maximaal aantal werk uren per dag ( 10 uur)
- hoeveel salaris per week ($200)
- aantal vrije dagen per week (1,5 dag aaneengesloten)
- vakantie dagen ( 14 per jaar)
- vrije weekenden ( 1 heel vrij weekend per maand)
- gebruik van de auto ( onbeperkt betaal alleen benzine kosten)
- gebruik van mobiele telefoon ( abonnement en telefoon van de familie, word ook voor persoonlijke zaken gebruikt)
- afspraken over wat er gedaan moet worden als er een ongeluk gebeurd is
- afspraken over wie er welkom zijn in het huis

Er zijn hier eigenlijk 2 soorten au pairs, de ene au pair wil graag iets van de wereld zien. De andere au pair hoopt op een beter leven en hoopt te blijven wonen in het land waar ze naartoe gaan.
Ik vind een salaris van 340 euro per maand toch eigenlijk wel schokkend, dat is echt heel erg weinig. Dat is met 25 uur per week werken nog geen 3,40 per uur :wow:

Het bedrag wat je noemt voor au pairs die naar Nederland komen is heel normaal. Ik heb, toen ik au pair was in de VS, contact gehad met een meisje die au pair was in Nederland en gaf aan dat ong dat bedrag haar loon per maand was.

Flexibel werken is voor au pairs geen probleem, mits dit tijdig en in overleg gaat. Au pairs zijn mensen die een heel nieuw leven gaan opbouwen in een onbekend land. Mijn hostfamilie was hier heel slecht in waardoor ik, onnodig, vaak mot met ze had.

En kijk inderdaad goed uit met nationaliteiten, veel au pairs uit sommige landen hebben niet de juiste mentaliteit, Skype ze ook eerst een aantal keer voor de beeldvorming.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:51

Een kennis van ons had een flexibele gastouder aan huis. Een soort 'oppasoma' die verder toch weinig om handen had en daardoor erg flexibel was en het heel leuk vond om betrokken te worden bij hun gezin. Ze kookte bijvoorbeeld ook en deed ook wat huishoudelijke klusjes.
Ik denk echt dat er wel meer van dit soort 'oppasoma's' zijn hoor. Misschien je netwerk gebruiken, her en der rondvragen.
Lijkt me een stuk minder complex dan een au pair in huis..

veerledec

Re: Nederlandse gezinnen met au-pairs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:57

Een au pair krijgt geen loon, het is zakgeld/een onkostenvergoeding. Het is in Nederland een culturele uitwisseling. Als het loon zou worden, moet je inderdaad rekening houden met minimumloon, arbeidstijdenwet, arbeidscontract en arbeidsrecht, inkomstenbelasting, werkgeverschap, loonbelasting en verzekeringen.

Ik vind jouw werktijden en weinige vrije dagen wel heftig klinken hoor dizzy.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 00:05

Blij met dit lijstje van contractbepalingen, Dizzy! Dank daarvoor! Zelf heb ik ook een comfortabeler gevoel bij een bemiddelingsbureau, maar deinsde ik heel even terug van die €2000. Daar bovenop kwamen dan nog de visa-kosten en dergelijken. Mag ik vragen via welk bureau jij werkt? Dat mag uiteraard ook middels PB. Neem je trouwens 'genoegen' met een ruime, comfortabele zolder? Ik lees ervaringen van één kamer tot een compleet bijgebouw in de tuin. :') Ik schrok overigens ook van het vrij lage bedrag (al helemaal in het licht van die bemiddelingskosten) en wil nog even op onderzoek uit hoe of wat. Er blijft, als het ook gebruikt moet worden voor onkostenvergoeding, vrij weinig over om vrij te besteden voor de au-pair. Ik kan me namelijk voorstellen dat ze ook graag dingen voor haarzelf zou willen kopen.

In de oriëntatiefase is het lastig om in te schatten hoe het zal werken tussen ons als gastgezin en de au-pair, echter is ze voor ons hartelijk welkom en zouden we ernaar uitkijken haar een welkom gevoel te geven, als we dit gaan doen. Het is dan ook haar keuze of ze zelfstandig gebruik wil maken van het weekend of dat ze meegaat met ons op uitstap. Lijkt me niet dat je het haar kan verplichten?

little_birdy schreef:
Waarom gaat je vriend niet een dag minder werken ?
Ik snap niet zo goed dat je een kind hebt en dan er geen tijd voor hebt/maakt ?
Klinkt misschien hard maar vind het sneu voor de kleine

Dat is niet mogelijk. :) Het is ook niet zo dat ons kind de gehele week ergens zit te koekeloeren. Mijn studie biedt alleen een heel verspreid rooster over de hele week. Wij doen er bijvoorbeeld wel alles aan om gezamenlijk te ontbijten en te dineren. Ons zoontje wordt altijd door een van ons (maar meestal door ons beiden) naar bed gebracht en uit bed gehaald. Ik ben door het gespreide rooster ook geen hele dagen weg en daarom willen we ook van het kinderdagverblijf af. Als ik dan eens vier uur weg ben, moet ik mijn kind wel acht uur afstaan. Dat is zonde, in mijn ogen.

We onderzoeken daarom of een au-pair flexibeler is en ervaren het dan ook als prettig dat zij als een extra gezinslid zou zijn. Dan is het niet erg dat wij ook thuis zijn. Ik zou het voor een oppas-oma namelijk niet fijn vinden als ik ineens op de stoep sta en vroeger thuis ben. Ook kosten-technisch zou een au-pair 'goedkoper' zijn voor ons.

Poes, bedankt voor je input wat betreft taal! Als we het doen, willen we graag een au-pair die (als ze geen Nederlands beheerst, wat een goede kans heeft) Engels spreekt. Het is alleen even onderzoeken hoe dat in zijn werk gaat voor ons zoontje in combinatie met leren spreken. Hij leert nu natuurlijk nog volop Nederlands en het is best een project om hem goed Nederlands aan te leren. Hier ga ik ook even nader onderzoek naar doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 00:13

Er is zeker onderzoek over te vinden :j Bij 'ons' op het werk is het dus juist normaal om bewust meerdere talen aan te bieden en kind naar een school/opvang met andere taal te sturen. Levert enorm veel op later. Hier wordt minder gekeken naar perfect beheersen overigens, maar meer naar zich vlot kunnen uitdrukken in meerdere talen. Wij staan eigenlijk altijd wel te springen om mensen met talenkennis dus ik vind het altijd een goede kans. Maar ik ken dus niet alle ins en outs, dus dat kan je idd even goed nakijken :j

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 00:17

Maar even helemaal los van het oppas verhaal, jij hebt dus geen vast rooster? Je kan niet in het voren plannen? Ook geen week of 2 weken?

Mijn moeder is gastouder en zij werkt over het algemeen per maand met roosters van ouders. Zij appen welke dagen welke uren ze de kinderen komen brengen. De ene dag 3 uurtjes en de andere dag 7 uurtjes. Het wil wel eens voorkomen dat er per 2 weken wordt gewerkt en de uren zijn zo flexibel als maar zijn kan tussen 6:30 en 18:30. Als je een rooster hebt kun je vast een gastouder vinden die binnen jullie tijden oppast?

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 01:08

Ik werk zelf voor Cultural Care, deze organisatie richt zit op au pairs in Amerika.
Toen wij hier bezoek kregen heb ik een week ‘mijn’ kamer afgestaan en ik de gastenkamer geslapen en de badkamer met de kinderen gedeeld. Dit voelde toch wat ongemakkelijk voor mij. Je moet dan continu overal rekening mee houden, en ook de familie hoor alles wat je doet. Dus als ik wilde gaan douchen wilde ik niet iedereen wakker maken. Maar het moment dat ze wakker zijn begint mijn werk dag, dus wanneer doe je dat dan?

Maar ook had ik bijvoorbeeld een vrije dag en werd ik sochtends 6 uur wakker omdat mijn host kid ruzie aan het maken was met zijn moeder. Hoe leuk ik ze ook vind, dat is toch wel vervelend.

Ik vind mijn uren niet persee heel zwaar, het zouden 4 dagen van 7 tot 5 en 1 dag van 7 tot 12. Dan zit je al aan de 45 uur werk.
De kinderen waar ik voor zorg zijn bijna 7 en 9.
Mijn rooster ziet er vaak zo uit:
6:00- 8:00 kinderen wakker maken en naar school brengen
Gedurende de dag haal ik soms boodschappen en 1 dag per week doe ik de kinderen hun was.
14:30-20:30 kinderen ophalen van school, naar activiteiten brengen, huiswerk maken, eten koken en soms klaar maken voor bed.

In het weekend ben ik vaak vrij of werk ik een halve dag. Wanneer de ouders zelf tijd hebben om de kinderen naar school te brengen doen ze dat ook wel eens en ben ik de ochtend vrij of eerder vrij.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 07:18

Chiave schreef:
Blij met dit lijstje van contractbepalingen, Dizzy! Dank daarvoor! Zelf heb ik ook een comfortabeler gevoel bij een bemiddelingsbureau, maar deinsde ik heel even terug van die €2000. Daar bovenop kwamen dan nog de visa-kosten en dergelijken. Mag ik vragen via welk bureau jij werkt? Dat mag uiteraard ook middels PB. Neem je trouwens 'genoegen' met een ruime, comfortabele zolder? Ik lees ervaringen van één kamer tot een compleet bijgebouw in de tuin. :') Ik schrok overigens ook van het vrij lage bedrag (al helemaal in het licht van die bemiddelingskosten) en wil nog even op onderzoek uit hoe of wat. Er blijft, als het ook gebruikt moet worden voor onkostenvergoeding, vrij weinig over om vrij te besteden voor de au-pair. Ik kan me namelijk voorstellen dat ze ook graag dingen voor haarzelf zou willen kopen.

In de oriëntatiefase is het lastig om in te schatten hoe het zal werken tussen ons als gastgezin en de au-pair, echter is ze voor ons hartelijk welkom en zouden we ernaar uitkijken haar een welkom gevoel te geven, als we dit gaan doen. Het is dan ook haar keuze of ze zelfstandig gebruik wil maken van het weekend of dat ze meegaat met ons op uitstap. Lijkt me niet dat je het haar kan verplichten?

little_birdy schreef:
Waarom gaat je vriend niet een dag minder werken ?
Ik snap niet zo goed dat je een kind hebt en dan er geen tijd voor hebt/maakt ?
Klinkt misschien hard maar vind het sneu voor de kleine

Dat is niet mogelijk. :) Het is ook niet zo dat ons kind de gehele week ergens zit te koekeloeren. Mijn studie biedt alleen een heel verspreid rooster over de hele week. Wij doen er bijvoorbeeld wel alles aan om gezamenlijk te ontbijten en te dineren. Ons zoontje wordt altijd door een van ons (maar meestal door ons beiden) naar bed gebracht en uit bed gehaald. Ik ben door het gespreide rooster ook geen hele dagen weg en daarom willen we ook van het kinderdagverblijf af. Als ik dan eens vier uur weg ben, moet ik mijn kind wel acht uur afstaan. Dat is zonde, in mijn ogen.

We onderzoeken daarom of een au-pair flexibeler is en ervaren het dan ook als prettig dat zij als een extra gezinslid zou zijn. Dan is het niet erg dat wij ook thuis zijn. Ik zou het voor een oppas-oma namelijk niet fijn vinden als ik ineens op de stoep sta en vroeger thuis ben. Ook kosten-technisch zou een au-pair 'goedkoper' zijn voor ons.

Poes, bedankt voor je input wat betreft taal! Als we het doen, willen we graag een au-pair die (als ze geen Nederlands beheerst, wat een goede kans heeft) Engels spreekt. Het is alleen even onderzoeken hoe dat in zijn werk gaat voor ons zoontje in combinatie met leren spreken. Hij leert nu natuurlijk nog volop Nederlands en het is best een project om hem goed Nederlands aan te leren. Hier ga ik ook even nader onderzoek naar doen.

Ah kijk dat is al wat duidelijker.
Ik zou dan toch eens kijken of je eens zonder bureau iemand kan vinden .
Zo te lezen zijn er ook veel bokkers die wat meer weten.
4 uur weg en dan 8 uur kind weg moeten brengen is inderdaad zonde zeg

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:31

Chiave schreef:
Hij is peuter en praat net met enkele woorden per zin, hoe zou een anderstalige (bij voorkeur dan Engels) au-pair dan van invloed zijn op zijn taalontwikkeling? Was dit positief bij andere au-pairgezinnen?

We vinden afspraken heel belangrijk en willen dit graag ook direct duidelijk maken, om inderdaad gevallen als een corrigerende tik te voorkomen. Ieder zo z'n ding, maar voor ons is dat een no-go. Dank trouwens dat je me hier nog op attendeert. Misschien een poos geleden, Myca, maar ik lees veel over zakgeld voor de au-pair Wat is daar ongeveer gangbaar in? En weet je toevallig nog welke website je gebruikt hebt om toentertijd in contact te komen met de au-pairs.

We zijn nog aan het oriënteren, zo ook op onze nieuwe woning. Daarin nemen we, zodra we een besluit genomen hebben, de faciliteiten voor een comfortabel verblijf voor de au-pair mee.

Getup, oh, dat is hoopgevend. :') Ik hoop dat het de uitzondering op de regel is, al moeten we natuurlijk realistisch blijven en beseffen dat we een risico lopen. Dank voor het delen in elk geval!

Het bedrag van €2000 voor het bemiddelingsbureau wat wij tegenkwamen, vonden wij wel erg gortig. We zijn ons bewust van de kosten van de reis, het visum, het levensonderhoud en het zakgeld, maar vonden die €2000 voor het bedrijf zelf echt bizar. We willen het wel graag proberen, maar als ik zie dat de garanties ook niet zo denderend zijn... Is er ook een aanbod van Belgische, Franse of Duitse au-pairs?

Wij spraken vooral Engels met onze aupairs, dat was geen probleem voor de kinderen, vooral kleine kinderen passen zich erg makkelijk aan. Onze kinderen vertaalden de aupairs zelfs op het schoolplein voor andere ouders. Ze hebben daardoor zelfs een voorsprong in het Engels gekregen ten opzichte van kinderen waarbij alleen Nederlands gesproken wordt.
Een talencursus hoort erbij, wij lieten ze vrij welke taal ze wilden leren en de meesten kozen voor Engels omdat je daar gewoon meer aan hebt in de wereld dan aan Nederlands.

Wij hebben indertijd een account aangemaakt bij GreatAupair en bij AuPairWorld, die sites bestaan nog steeds. De bemiddelingskosten van Aupair-bureaus was toen ook al erg hoog. Je moet er wel goed in duiken hoe alles werkt bij de IND en verzekeringen en dergelijke.

Onze aupairs kregen toen 450 Euro zakgeld per maand voor 20 uur per week. Effectief betekende dat dat wij ongeveer 1000 Euro per maand kwijt waren. Een ticket, talencursus, visum en vooral een ziektenkostenverzekering kunnen er best inhakken en daarnaast krijgen ze kost en inwoning dus het is echt vrij te besteden zakgeld. Onze elektriciteitsrekening schoot ook omhoog. Toen de kinderen naar een kinderdagverblijf gingen was het overdag een paar graden kouder in huis. Als je ineens iemand hebt die vaak thuis is merk je dat meteen.

Westerse aupairs stellen hogere eisen aan het gastgezin dan niet-westerse meisjes. Wij wonen in een dorpje op het platteland en dat vinden ze echt niet interessant. Ons openbaar vervoer is duur en beperkt. Ze hadden niet allemaal een rijbewijs. We hadden wel een autootje voor de aupair en die moest allrisk verzekerd worden.

Er zitten best wat haken en ogen aan, maar ik zou het weer zo doen als we nog in die situatie zouden zitten.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 17:46

Nogmaals veel dank voor de reacties. Reactie van mij is even uitgebleven: we hebben ons verder georiënteerd. De voorkeur gaat inmiddels meer uit naar een nanny, oppasoma of gastouder aan huis. Het is voor nu nog even zoeken naar wat precies bij ons zou passen en wat de mogelijkheden zijn. Waar we tegenaan liepen bij het au-pairverhaal, is toch de privacy van beide partijen. Met de huizen die we nu op het oog hebben, is het simpelweg niet mogelijk om een in onze ogen comfortabele, privé-plek te organiseren voor de au-pair. Ook vonden we de risico's bij het in huis nemen van een au-pair groot. Zo zou ze dus inderdaad zo maar kunnen vertrekken of zou er mogelijkerwijs een slechte klik zijn. En dan?

Zelf heb ik bij de universiteit een regeling kunnen treffen dat ik in elk geval in vaste tijdvakken aan kan sluiten bij werkgroepen, zodat mijn rooster niet elke week overhoop ligt. We proberen wat vaart te zetten achter het proces van verhuizen en het vinden van een geschikte manier van oppas voor onze zoon. Mochten er dan nog ervaringen met nanny's of gastouders aan huis zijn, dan hoor ik dat nog steeds graag. Een oppasoma leek ons ook prettig, maar waar vind je zo iemand in een stad waar je niemand kent. En we vroegen ons af of dat niet te vrijblijvend is.

Nogmaals veel dank voor jullie input!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 21:45

Dizzy505 schreef:
Ik werk zelf voor Cultural Care, deze organisatie richt zit op au pairs in Amerika.
Toen wij hier bezoek kregen heb ik een week ‘mijn’ kamer afgestaan en ik de gastenkamer geslapen en de badkamer met de kinderen gedeeld. Dit voelde toch wat ongemakkelijk voor mij. Je moet dan continu overal rekening mee houden, en ook de familie hoor alles wat je doet. Dus als ik wilde gaan douchen wilde ik niet iedereen wakker maken. Maar het moment dat ze wakker zijn begint mijn werk dag, dus wanneer doe je dat dan?

Maar ook had ik bijvoorbeeld een vrije dag en werd ik sochtends 6 uur wakker omdat mijn host kid ruzie aan het maken was met zijn moeder. Hoe leuk ik ze ook vind, dat is toch wel vervelend.

Ik vind mijn uren niet persee heel zwaar, het zouden 4 dagen van 7 tot 5 en 1 dag van 7 tot 12. Dan zit je al aan de 45 uur werk.
De kinderen waar ik voor zorg zijn bijna 7 en 9.
Mijn rooster ziet er vaak zo uit:
6:00- 8:00 kinderen wakker maken en naar school brengen
Gedurende de dag haal ik soms boodschappen en 1 dag per week doe ik de kinderen hun was.
14:30-20:30 kinderen ophalen van school, naar activiteiten brengen, huiswerk maken, eten koken en soms klaar maken voor bed.

In het weekend ben ik vaak vrij of werk ik een halve dag. Wanneer de ouders zelf tijd hebben om de kinderen naar school te brengen doen ze dat ook wel eens en ben ik de ochtend vrij of eerder vrij.

mijn dochter is ook bezig met dit bureau om naar amerika te gaan , de begeleiding is nu al goed.
ze is bezig met een family om te orienteren of het iets is.
maar wordt echt alles zo goed geregeld als ze zeggen, papierwerk etc

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 22:45

Au-pair, nee dank u. Zelf geen ervaring mee in het gezin maar wel van dichtbij meegemaakt in verschillende gezinnen. En een aantal kwamen o.a. via workaway.

De meiden die hun hadden waren gewoon backpackers, ze gaven de kinderen geen normen en waardes mee. De au-pairs gingen idd ook mee naar feestjes en familie gelegenheden, want ze dienen onderdeel van het gezin te zijn. En als ik nu sommige van die kinderen als oudere tieners zie, ze hebben een beter band met alle mensen die er als au-pair gewerkt hebben dan met hun eigen ouders. Ben je bereid om te zien hoe je zoontje naar een ander rent om getroost te worden en jou dus afwijst?

Je moet zelf heel makkelijk zijn met je kinderen wil het wel werken.

Maar ik ben dan ook niet voor niets thuisblijvende moeder. En er zullen ook echt wel goede verhalen te vinden zijn.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:37

Ik werk zelf als family manager/nanny. Flexibiliteit is zeker wel mogelijk, echter hangt daar ook een prijskaartje aan. Wanneer een nanny min of meer stand by moet zijn om binnen een dag tot binnen enkele uren opvang te kunnen bieden zal die tijd in principe meegenomen worden in de prijsberekening.

Hou verder rekening met het verschil in terminologie. De mensen die tegenwoordig nanny genoemd worden zijn in de meeste gevallen gewoon gastouders aan huis, iets waar een mbo 2 diploma voor volstaat. Een echte nanny is iets exclusiefs en zij zijn opgeleid op het Norland College in Groot-Britannië of via het Nederlandse Görtz and Crown. Nanny's hebben meer en aanvullende skills dan van gastouders (aan huis) mag worden verwacht.

Daarnaast brengt die terminologie ook een verschil in betalingsvorm met zich mee. Een gastouder valt onder de regeling dienstverlening aan huis (max. 3 dagen, ouders hoeven geen loonadministratie te voeren, de gastouders kan zich zelf verzekeren voor ww en ziekte), terwijl een nanny in loondienst en meestal fulltime (min. 30 uur oplopend tot soms meer dan 60) bij het gezin is.