Vier jij sint Maarten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vier jij snt Maarten?

Ja
94 (41%)
Nee
124 (54%)
Wattes?
11 (4%)

Totaal aantal stemmen: 229

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 00:47

Annet_Dottie schreef:
Joh rustig maar hoor :+ ik ben gewoon geïnteresseerd. Beetje apart sorry. Snap nooit zo goed waarom mensen niet 1 avond per jaar voor een hoop blije gezichtjes even de deur open kunnen doen, kunnen glimlachen en een snoepje kunnen uitdelen. Maar als je het als kind zelf nooit hebt gedaan is het natuurlijk vrij onbekend überhaupt voor je..

Ik ben rustig hier, het is maar hoe je het leest :Y) Maar ik heb sowieso al niks met kinderen, dus daar ga ik niet vrolijk de deur voor opendoen nee. Helemaal niet wanneer je een verjaardag aan het vieren bent. Tevens ook niet op Halloween, want dan vieren we ook een verjaardag, maar dan zijn we gelukkig nooit thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 00:48

Whale schreef:
dito schreef:
Waarom doen jullie er niet aan mee whale? Op zich zijn het de kosten niet en duurt misschien anderhalf uur hooguit? Misschien ken je de traditie niet of nooit zelf gelopen?

Omdat we geen zin hebben in zingende en schooiende kinderen aan de deur. Maar nee, ik ken de traditie er ook niet achter, en die boeit mij ook niet, en nee ik heb dus zelf ook nooit gelopen.

Jeetje klinkt als erg gezellig bij jou... Sorry hoor ben niet zo van de sneren uitdelen maar m'n mond valt echt open, ben je echt 22? Schooiende kinderen, interesseert me niet, boeit me niet.. wat een negatieve instelling..

Wat een logica ook, ik heb niks met kinderen dus. :Y) :roll:

Whale

Re: Vier jij sint Maarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 00:50

Het is maar waar iemand zich druk om kan maken :') Als jullie het helemaal geweldig vinden, prima toch.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 00:50

In deze contreien gebeurt het vrij weinig volgens mij. Ik kan me vaag herinneren dat er ooit een keer een groepje zingende kinderen voor de deur stond in een ver verleden.
In een buurtapp zag ik dat mensen in dit dorp zich op konden geven als ze mee wilden doen, als in: snoep in huis hadden en bereid waren de deur open te doen. Op zich vind ik dat wel slim bedacht, dan staan die kinderen ook niet steeds voor niks bij een deur.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 01:48

Hier is het wel de gewoonte, kinders maken op peuterspeelzaal of basisschool een lampion en doen dan hun rondje. Woon in echter in het buitengebied, dus ik heb alleen m'n neefjes en twee buurkinders gehad.

Ik vind het zelf uitermate vervelend, ik kan niets met kinderen die ik niet ken en vind het vreselijk ongemakkelijk, maar hier ligt snoep klaar en er hangen lampjes langs de oprit voor ze. :)
Ik was als kind zelf ontzettend fanatiek en vond het helemaal geweldig, en dat gun ik de kinders van nu ook.

(Ik vind mezelf nu trouwens ook erg zielig: Er is snoep over en ik ben op dieet dus ik mag het niet opeten :+ )

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 01:52

julius_juut schreef:
Hier is het wel de gewoonte, kinders maken op peuterspeelzaal of basisschool een lampion en doen dan hun rondje. Woon in echter in het buitengebied, dus ik heb alleen m'n neefjes en twee buurkinders gehad.

Ik vind het zelf uitermate vervelend, ik kan niets met kinderen die ik niet ken en vind het vreselijk ongemakkelijk, maar hier ligt snoep klaar en er hangen lampjes langs de oprit voor ze. :)
Ik was als kind zelf ontzettend fanatiek en vond het helemaal geweldig, en dat gun ik de kinders van nu ook.

(Ik vind mezelf nu trouwens ook erg zielig: Er is snoep over en ik ben op dieet dus ik mag het niet opeten :+ )

Als niemand het ziet, tellen de calorieën niet Y)(^)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 01:55

Niobe schreef:
julius_juut schreef:

Als niemand het ziet, tellen de calorieën niet Y)(^)

Oh die is prachtig, die moet ik onthouden. _O-

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 02:02

Ja, hier in Hoofddorp vieren we het ook. Ik denk 14 kinders gehad. Het was wel echt vies regen weer. Zo jammer!

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 02:13

In Noord-Limburg maakten we lampionnen en hadden we een optocht met liedjes, maar we kregen alleen wat snoep bij de kerk.
Wij gingen met het nieuwjaar de buurt in om snoep op te halen :j

Hier in Canada komen ze natuurlijk met de Halloween langs, ik vind het altijd wel leuk om ze allemaal te zien!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 06:27

_Snow_White schreef:
In Noord-Limburg maakten we lampionnen en hadden we een optocht met liedjes, maar we kregen alleen wat snoep bij de kerk.
Wij gingen met het nieuwjaar de buurt in om snoep op te halen :j

Ik heb het hier in Den Haag voor het eerst meegemaakt. Daarvoor nooit gevierd en ik had ook geen idee wat te verwachten. Het bleek allemaal erg mee te vallen gelukkig, mede dankzij het weer, gok ik.

Waar ik vandaan kom wordt de elfde van de elfde het begin van het carnavalsseizoen gevierd.
Langs de deuren gaan om te zingen gebeurde inderdaad 's ochtends met Oudjaar ('Nieuwejaorke Ouwe').

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 07:16

Bij ons in de straat wordt het gevierd.
Lampje bij de voordeur als je mee wil doen.

Mensen die geen lampje bij de deur hebben, worden sowieso overgeslagen.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 07:20

Ja hoor hier wordt het ook wel gevierd, maar omdat we in het buitengebied wonen alleen de buurkindjes gehad!
Toen we nog in Zwolle woonden hadden we maar zo 100 kinderen en soms wel meer aan de deur.
Na 9 uur deed ik dan de deur niet meer open, dan was ik er ook wel klaar mee, stond al vanaf 17.30 ongeveer aan de deur. :(:)

Tja Mevrouw Prikkebil, wil je natuurlijk niet zijn!

Leuke traditie en inderdaad begin van de gezellige feestmaand

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 07:29

In ons dorp wordt het ook gevierd.
Nu woon ik in een dorp met ongeveer 250 inwoners dus niet zo groot. :+
Hier hebben ze er een goed doel aangehangen.
De kinderen verzamelen allemaal in het dorpshuis en worden van daaruit in groepjes verdeeld het dorp ingestuurd.
Ze halen dan geld op voor het goede doel en uiteraard wat lekkers voor de kinderen die aan de deur komen.
Wij waren alleen niet thuis omdat we bij mijn schoonouders zouden eten.
Vorig jaar waren we ook al weg met Sint maarten.

Ik kom zelf van oorsprong uit het zuiden en daar kenden we het idd niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 07:39

Whale schreef:
Het is maar waar iemand zich druk om kan maken :') Als jullie het helemaal geweldig vinden, prima toch.

Nou idd. Ik woon nu niet meer in St. Maarten-gebied maar toen ik dat wel deed, deden wij ook de bel uit. Geen behoefte aan zingende kinderen. Ik heb zelf ook geen kinderen en voel ook niet de behoefte om te luisteren naar die van anderen :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:02

wauw, dat vind ik toch wel erg onaardig overkomen, heb zelf geen kinderen en interesseert me niks en geen behoefte aan etc. 1x per jaar, kids zijn er al druk mee, lampion gemaakt en in het donker bij de deuren langs, ik kom uit Drenthe en we keken er altijd naar uit. Was ook echt niemand in de buurt die de deur niet open deed. In de regio waar ik nu woon doen ze niet aan Sint Maarten maar aan foekepotten :D
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rommelpot ... instrument)

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:04

Ze zullen er vast geen trauma van krijgen van dat er een paar mensen de deur niet opendoen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:06

vast niet, en dat zeg ik ook niet. Ik vind het gewoon ontzettend onaardig. Je loopt ook geen trauma op door naar een paar kids te luisteren die een liedje komen zingen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:07

We gingen ook vaak uit eten. Waren we niet thuis, is dat ook onaardig ? :D
Ik heb er niets mee, zelf nooit gevierd en het werd eerst nooit gedaan, maar kwam steeds zuidelijker. Ik houd niet van opgedrongen feesten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:18

Ik vier zeker sint Maarten. Had gisteren ook weer flink uitgepakt met snoep :))

Alleen jammer dat ik blijkbaar de enige ben die er aan doet. Geen kind aan de deur geweest :')

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:21

Hier in Zwolle was het wel altijd een ding. Vroeger zelf ook gedaan, maar dan bij vriendinnetjes want we woonden zelf heel afgelegen zonder buren. Moesten op school altijd een lampion knutselen idd.

Gister was de eerste keer Sint-Maarten in deze buurt sinds we er wonen en de bel is 1 keer gegaan. Ik hou niet van kinderen dus heb niet open gedaan. Vriend lag ook te slapen ivm onregelmatige diensten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:26

Ik woonde eerst in ZO Brabant en nu in Midden Brabant maar bij ons vierde nooit iemand wat. 9 jaar geleden 1x 1 kindje aan de deur gehad. Die heb ik een paasei gegeven. :o

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:28

Hier word wel sint maarten gevierd maar doe ik de deur niet open. De eerste twee jaar dat we hier woonden wel gedaan, maar na zeer onbeleefde kinderen die het snoep afkraakten en niet eens de moeite namen te zingen, maar er mee gestopt. De chocolaatjes waren namelijk niet goed genoeg, want het was niet van a-merken en zo ook met het andere snoepgoed. Sneu voor zij die wel de moeite deden, maar die waren ook op 1 hand te tellen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:30

Normaal gesproken is het heel erg druk met Sint Maarten. Maar gisteren maar 3 keer de deur open gedaan voor 3 groepjes kinderen.

Nou wilde mijn oudste eerst wel en daarna niet gaan lopen. Het was hier ook wel erg slecht weer.

Ik vier het overigens niet. Ik heb alleen een bak snoep klaar staan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:35

Fitzroy schreef:
Whale schreef:

Nou idd. Ik woon nu niet meer in St. Maarten-gebied maar toen ik dat wel deed, deden wij ook de bel uit. Geen behoefte aan zingende kinderen. Ik heb zelf ook geen kinderen en voel ook niet de behoefte om te luisteren naar die van anderen :+

Bij ons is het de regel dat de mensen waar je aanbelt een kaarsje branden bij het raam.

Dan hoef je mensen die er geen zin in hebben niet te storen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:40

Wij wonen in het buitengebied, en krijgen welgeteld 3 kindjes in één bezoek aan de deur; de overburen. Ja ik vind het nog steeds schattig; die kinderen die geknutseld hebben aan hun lampion, verguld zijn met het snoep wat ze krijgen. Blije gezichten, dat is toch fijn?