Mest afvoeren hoe/wat/waar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Mest afvoeren hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:20

Als zo'n bak volzit, dan vul je de volgende, einde rijtje = eerste compost.
Composteren zal met zulke hoeveelheden altijd langer duren dan het vullen ervan. Die bakken zijn mooi voor huishoudelijk gebruik, maar op deze hoeveelheden zijn ze niet gemaakt. Je zal meer naar iets als grote moestuin oplossingen moeten kijken als je al een container om je compost wil hebben.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:27

Je kan met pallets ook zo maken dat je 1 kant eruit kan tillen.

Moestuin complexen/volkstuinen zijn vaak heel blij met mest. Courgette en Pompoenen vinden het geweldig om te groeien op een mesthoop.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:36

Voorkant open laten kan ook, nog makkelijker, zeker als je met een kruiwagen vult en leegt.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:51

Wij laten het eens per halfjaar opkranen door een plaatselijke loonwerker, kost ons 125,- voor ongeveer 8 kuub.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:29

tamary schreef:
Als zo'n bak volzit, dan vul je de volgende, einde rijtje = eerste compost.
Composteren zal met zulke hoeveelheden altijd langer duren dan het vullen ervan. Die bakken zijn mooi voor huishoudelijk gebruik, maar op deze hoeveelheden zijn ze niet gemaakt. Je zal meer naar iets als grote moestuin oplossingen moeten kijken als je al een container om je compost wil hebben.

het is alleen voor onze 2 pony's dus valt wel mee, in de zomermaanden gebruiken we die mest in de boomgaaard en najaar in de moestuin

Marcella schreef:
Je kan met pallets ook zo maken dat je 1 kant eruit kan tillen.

Moestuin complexen/volkstuinen zijn vaak heel blij met mest. Courgette en Pompoenen vinden het geweldig om te groeien op een mesthoop.

hoe maak je dat dan?

tamary schreef:
Voorkant open laten kan ook, nog makkelijker, zeker als je met een kruiwagen vult en leegt.

dan rolt toch alle mest er uit?

Pinda_Dipje schreef:
Wij laten het eens per halfjaar opkranen door een plaatselijke loonwerker, kost ons 125,- voor ongeveer 8 kuub.

die kosten willen we daar juist voorkomen :) zal niet om 8 kuub gaan, is voor welsh en mini-shet, we denken hooguit 3-4 kuub

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:30

Ik heb een 12 m3 betonnen mestbak en die wordt 2x per jaar geleegd door de loonwerker voor 80 euro. Geen stro, alleen houtkrul en mest.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 22:56

Hier mogen we zo’n bak niet zetten. Buiten dat mesten de pony’s 1/3 van dat. M’n vader zei dat het ongeveer totaal om 4 kuub zal gaan (4 van die bakken?)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 23:26

Ik denk dat je je er op verkijkt wat een mest paarden produceren :) ik heb ook maar 2 e'tjes dus geen grote paarden en ze staan ook niet elke nacht op stal, alleen als de paddock echt nat is.

Nouk83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:53

DubbelDun schreef:
Ik heb een 12 m3 betonnen mestbak en die wordt 2x per jaar geleegd door de loonwerker voor 80 euro. Geen stro, alleen houtkrul en mest.

Waar heb je die mestbak aangeschaft? Of weet iemand anders nog een adres waar dergelijke bakken te koop zijn? Ik vind een container vrij prijzig in aanschaf..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:06

Nouk83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:53

[quote="DubbelDun"]@nouk: door een loonwerker heb ik een kuil laten graven en vlakken en ik heb losse betonnen elementen gekocht die zijn door het bedrijf in de kuil geplaatst en voila een mestput :)
https://www.cbs-beton.com/nl/betonproducten/keerwanden[/quote

Thanks, loopt het vocht met zo’n plaat niet de grond in?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:50

Niet hard genoeg ;) , dus als het hard geregend heeft moet ik het overloopputje even leegscheppen en vervolgens gooi ik dat over de wei (gratis bemest water). Dus of het nu de grond intrekt onder de mestput of 10 mtr verder de wei op... 8-)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:41

DubbelDun schreef:
Ik denk dat je je er op verkijkt wat een mest paarden produceren :) ik heb ook maar 2 e'tjes dus geen grote paarden en ze staan ook niet elke nacht op stal, alleen als de paddock echt nat is.
wij gebruiken geen strooisel alleen mest is dus de hoop. Paardjes staan op zand en in de schuilstal Liggen tegels