Hoelang duurde de zoektocht naar jullie koophuis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Hoelang duurde de zoektocht naar jullie koophuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 19:01

Aankoopmakelaar had ik niet, ook niet t gevoel gehad dat ik m nodig had

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 19:09

Een aankoopmakelaar is vooral fijn in tijd van huizenstress. Zij krijgen veel huizen binnen voordat het op funda komt. Je had vaak dan eerste keus als het ware.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 19:15

Ik zou inderdaad ook eerst kijken hoeveel hypotheek je kunt krijgen, maar daar vroeg je niet om :') ik denk een maand of vijf, maar wij gingen kopen in de crisis dus we konden rustig drie keer een huis bezichtigen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:32

NatasjavE schreef:
Een aankoopmakelaar is vooral fijn in tijd van huizenstress. Zij krijgen veel huizen binnen voordat het op funda komt. Je had vaak dan eerste keus als het ware.

Bij mij was dat niet perse zo, maar wel dat je met aankoopmakelaar als serieuzere partij gezien werd. En soms ook eerder kon kijken, doordat de makelaar wat kon regelen. In ons geval was ze haar geld dus vooral waard doordat er bij de andere partij niemand was met verstand van zaken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:38

imd schreef:
NatasjavE schreef:

Bij mij was dat niet perse zo, maar wel dat je met aankoopmakelaar als serieuzere partij gezien werd. En soms ook eerder kon kijken, doordat de makelaar wat kon regelen. In ons geval was ze haar geld dus vooral waard doordat er bij de andere partij niemand was met verstand van zaken.

Oh echt?

Bij ons wel.

Was een NVM makelaar en dan kregen wij de huizen gemaild die aan het einde van de dag op Funda zouden komen te staan.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:47

Steentje schreef:
Mijn vriend en ik zijn rustig om ons heen aan het kijken naar een koopwoning.

We wonen nu in een huurhuis en het had onze voorkeur om ons huidige huurhuis te kopen, maar de woningbouwvereniging heeft helaas laten weten dat ze op dit moment geen huurwoningen verkopen. : Dus onze zoektocht begint..

Hoelang heeft de zoektocht naar jullie koophuis geduurd?
En hebben jullie tips, behalve het feit dat we geduld moeten hebben? ;)

Mijn ex heeft een oproep gedaan op facebook en had binnen 5 weken een huis.
Dat is vooral handig, omdat je dan 1 op 1 bent en geen mensen hebt die tegen elkaar opgaan bieden.

In deze tijd is het gewoon er lastig, omdat er vaak overboden wordt op de vraagprijs. Je kan max lenen naar de taxatiewaarde van de woning, dus als er overboden wordt meer dan wat het huis waard is volgens de taxatie moet je dat met eigen geld kunnen financieren en daar komt dan nog kosten koper bovenop.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:04

Toverbal schreef:
In deze tijd is het gewoon er lastig, omdat er vaak overboden wordt op de vraagprijs. Je kan max lenen naar de taxatiewaarde van de woning, dus als er overboden wordt meer dan wat het huis waard is volgens de taxatie moet je dat met eigen geld kunnen financieren en daar komt dan nog kosten koper bovenop.

Maar vraagprijs en taxatiewaarde zijn niet altijd hetzelfde hé. Als de taxateur het huis taxeert op waarde van je bod is er niets aan de hand.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:18

Ik zit nu ook in een zoektocht verwikkeld. Het valt me bar tegen. Ik heb echt wel wat te besteden maar zelfs in die prijsklasse gaan de huizen als zoete broodjes over de toonbank. En ook ik heb al geboden boven de vraagprijs :=

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:36

Relaxed schreef:
Bij mij duurde mijn zoektocht 2 weken, maar in het noorden is de woninggekte nog niet zo extreem.

Hier in het noorden wel...

Op de vraag:
Wij zijn zo'n 2 jaar bezig geweest. Net ons eigen huis verkocht (direct, meerdere biedingen, flink boven de vraagprijs verkocht).

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:45

Doubtless schreef:
Toverbal schreef:

Maar vraagprijs en taxatiewaarde zijn niet altijd hetzelfde hé. Als de taxateur het huis taxeert op waarde van je bod is er niets aan de hand.

Dat klopt, maar op dit moment zijn de vraagprijzen best pittig, ik denk niet dat je een huis kan vinden die te koop staat met een vraagprijs onder de werkelijke taxatie waarde.

Of er moet echt mee aan de hand zijn. Zeer slechte staat of in de middle of nowhere.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:49

Wij zijn van Utrecht naar Twente gegaan, met de gedachte dat het in Twente net zo zou gaan als in Utrecht. Was dus niet zo :D
Er was een open dag bij een huis dat aan al onze eisen voldeed, een uur nadat we waren wezen kijken hebben we ons bod neergelegd (vraagprijs) en een week later was het voor die prijs van ons. Misschien wel heel snel gehandeld (gelijk bod uitgebracht) en misschien wel hoog gestart met de vraagprijs, maar we wilden dit huis gewoon echt heel graag. Achteraf hoorden we dat er meer geïnteresseerden waren (bekenden) die nét onder de vraagprijs hebben geboden.

Toen we 4 jaar terug in Utrecht een huis kochten, ging het minder snel. Stuk of 12 huizen bekeken in een tijdsbestek van een half jaar ongeveer, alles ging net aan onze neus voorbij (flink boven de vraagprijs). Toen kwam er een appartement voorbij in hetzelfde complex als waar we eerder een appartement hadden bekeken, en toen hebben we heel snel gehandeld; zo snel mogelijk bezichtiging ingepland, dezelfde dag nog een bod neergelegd. Paar dagen onderhandeling en toen was het van ons. Zonder aankoopmakelaar overigens.

Denk dat het heel erg ligt waar in Nederland je een huis zoekt, in de randstad moet je volgens mij echt heel snel zijn anders gaat alles aan je neus voorbij. Spannend? Jazeker, maar vergeet niet dat je na het tekenen van een koopcontract nog 72 uur bedenktijd hebt. Je kan altijd terugkrabbelen zonder opgaaf van reden. Dat gaf ons bij beide huizen wel een fijn gevoel.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:52

Toverbal schreef:
Dat klopt, maar op dit moment zijn de vraagprijzen best pittig, ik denk niet dat je een huis kan vinden die te koop staat met een vraagprijs onder de werkelijke taxatie waarde.

Of er moet echt mee aan de hand zijn. Zeer slechte staat of in de middle of nowhere.

Hmm mijn ervaring is dat ze met taxeren echt wel kijken naar de vraagprijs (= marktwaarde). Ons appartement in Utrecht werd 5000 euro hoger getaxeerd dan de verkoopprijs. Ons huidige huis is 1000 euro hoger getaxeerd dan de verkoopprijs. Ken eigenlijk geen verhalen waarbij de taxatie lager is uitgevallen dan de verkoopprijs. Zijn dan wel ervaringen omgeving Utrecht en Twente, wellicht gaat het elders in NL anders.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:55

Taxatie is niet zo spannend eigenlijk hoor.
Tenzij je een huis hebt die eigenlijk 100.000 waard is, maar voor 200.000 verkocht word.
Normaal gesproken wordt het huis wel gewoon op de koopsom waarde getaxeerd.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:15

Vanaf moment dat de discussie starte kopen of thuis blijven wonen tot de sleutel een maand of 10.

Wij hebben 2 huizen gezien. De eerste leek ruim maar viel tegen en dit huis leek heel klein als je er langs kwam en op plaatjes, dus manlief met ouders gekeken op open huizendag en die was verkocht. Later nog 2x gekeken en besloten dat het dit moest worden. Nog steeds heel blij mee.

Regio wel tussen Arnhem en Nijmegen :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:25

8 maanden :)
We woonden in een huurappartement en wilden vlakbij het werk van mijn vriend wonen.
Uiteindelijk eind februari de zoektocht gestart en in maart gekeken en toen bleek een heel leuk huisje net verkocht (onder voorbehoud).

Daarna naar nog wel wat rijtjes huizen gekeken maar dat was niks voor ons.
Tot opeens begin augustus precies het huis online kwam wat we wilden.
Vrijdag gebeld, maandag gekeken en donderdag gekeken en gelijk een bod gedaan op vrijdag. Na wat onderhandelen een week later een huis gekocht :+
Er waren heel veel kapers op de kust voor dit huis, groot huis, groot perceel en een lage vraagprijs. We hadden een beetje geluk dat het met de vorige eigenaren heel goed klikte en ze zo graag wat jongere mensen in dit vergrijzende dorp wilden hebben :D
Dus nu wonen we op een hele mooie plaats met pony’s aan huis als starters :+

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:37

Mloes schreef:
vraagprijs (= marktwaarde)

Nee dat klopt niet. Vraagprijs kan hetzelfde, maar ook (veel) hoger of lager zijn dan de marktwaarde.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:53

Begonnen met rondkijken op Funda en de wijken verkennen die we interessant vonden. Daarna gesprek met financieel adviseur. Op een open huizen dag voor het eerst een aantal woningen bezichtigd, bod gedaan en binnen een paar dagen was het geaccepteerd. Al bij al hadden we binnen een half jaar de sleutel.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:01

Hier ongeveer 6 weken, we begonnen de zoektocht in Utrecht, maar na 1 bezichtiging daar uitgeweken naar een dorp 20 km verderop, en daar na 3 bezichtigingen een mooi ruim huis kunnen kopen, 2 keer zo groot als het huis in Utrecht, veel betere staat en voor dezelfde prijs als dat het kleine in slechte staat zijnde huis weg ging. :) wel hadden we een aankoopmakelaar, dat maakt het bieden echt een stuk makkelijker omdat hij al even wat verder informeert naar de verwachte opbrengst. Het ontzorgt een heleboel.
Laatst bijgewerkt door Ann_moi op 30-10-19 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:16

In februari hadden we ons eerste gesprek met de aankoopmakelaar, en in juni kregen we de sleutel van ons huis. Was in 2018.

Wij zochten in een moeilijke regio (Leiden) en uiteindelijk hebben we superveel geluk gehad want wij hadden niet eens het hoogste bod op het huis maar toch is er voor ons gekozen omdat wij de enige voor zelfbewoning waren.
Hadden we niet verwacht want het huis was van een woning coöperatie dus wij dachten die gaan wel gewoon voor het hoogste bod :+

Zeg altijd dat dat door m’n vriend komt, is echt een zondagskind die altijd geluk heeft :')

Wij hebben wel echt heel veel gehad aan onze aankoopmakelaar, die snapt het spelletje goed en weet ook wat je moet bieden om een kans te hebben. Daarnaast is het ook gewoon handig dat zij huizen zoekt en ook weet in wat voor buurt ze liggen en dergelijke. In Leiden is het ook niet echt mogelijk om te onderhandelen, vaak is er 1 moment waarop je kan bezichtigen en moet je daarna een bod uitbrengen en is het gewoon ja of nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:40

Wat betreft aankoopmakelaar; wij hadden geen haast met verhuizen en hebben er voor gekozen om geen aankoopmakelaar in te schakelen. Eerst maar eens het geld in de zak houden en kijken hoe ver we zouden komen zonder. Wel met in ons achterhoofd dat als we steeds zouden misgrijpen we alsnog een aankoopmakelaar zouden inschakelen. Dat bleek achteraf dus niet nodig, we hadden ons huis al snel gevonden.

Wel heel prettig was een goede onafhankelijke hypotheekadviseur, dat kostte best wat maar we zitten nu bij een hypotheekverstrekker waar we zonder hem echt niet op gekomen waren en die een stuk scheelt tov de bekende banken (en dezelfde of meer service biedt). Ook hadden we zonder hem niet snel genoeg alles rond gekregen qua papierwerk (verkoper wilde snel handelen). De eerste (paar) gesprekken zijn vaak gratis dus leg je oor zeker te luister :j

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:08

Niet...
Ik had als kind altijd in een bepaalde straat een huisje waarvan ik zei: dat is mijn droomhuis.

Plots stond dat 5 j geleden te koop, aangebeld en gekocht, pas daarna naar de bank gegaan, want was eigenlijk helemaal niet zeker of ik wel genoeg kon lenen... oeps..

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:31

Eerder al gereageerd, maar niet gelezen dat je ook om tips vroeg }:0

Financieel adviseur is heel fijn om bij langs te gaan voor hypotheekadvies. Een financieel adviseur kijkt namelijk naar je volledige financiele situatie. Hij/zij vraagt naar geplande grote uitgaven anders dan het huis, eventuele studieschuld die nog niet is vastgesteld, pensioenopbouw, of er wijzigingen te verwachten zijn qua inkomen (wil je minder werken als je een kind krijgt?). Zo kom je tot een inschatting van maandlasten die voor jou/jullie goed op te brengen zijn - ook in de toekomst. Mogelijk is het bedrag dat je dan wil lenen lager dan wat je maximaal zou kunnen lenen. Beperkt je mogelijkheden maar het geeft je een boel rust en vrijheid :j

Nog een tip: wees je ervan bewust dat verhuizen, klussen, nieuwe meubels, vloeren, gordijnen, de tuin en eventuele verbouwing ook een bak geld kost. Stop je alles in het huis, dan heb je het eerste jaar (of langer :=) nauwelijks budget om het naar je smaak in te richten. Maar hee, kamperen is ook leuk :D

Veel succes!!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:17

Zeker zes maanden. Veel op Funda gekeken, veel huizen gekeken tot we zoiets hadden van: "dit zoeken we".

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:21

Binnen 3 maanden. Al ken ik ook wel mensen die er jaren over doen. Al heb ik bij ene vriendin het idee dat ze eigenlijk bij haar moeder uit huis wilt en daardoor steeds een excuus zoekt :=

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:02

Wij toch wel een dikke twee jaar... Waarvan het laatste jaar pas echt intensief, daarvoor was het nog even sparen...