Stress bij drukke planning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:50

Castilja schreef:
Pardon, erop afgerekend worden als je zonder make-up naar school komt?! In welke tijd leven we? Oei wat eng :=

Er zijn diverse scholen die dit beleid hanteren :) IVA Driebergen heeft bijvoorbeeld ook strikte regels wat betreft persoonlijke verzorging van hun leerlingen.
En voor veel opleidingen vind ik het ook helemaal geen gekke insteek :) Zijn wel opleidingen waar je er specifiek voor kiest en wist waar je aan begon :)

TS: als je stopt met werken, hou die avond dan ook écht voor jezelf :) en plan er dan niet snel andere dingen op ;)

Castilja

Re: Stress bij drukke planning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:56

Maar je hebt persoonlijke verzorging en persoonlijke verzorging. Zodra een student niet serieus genomen wordt als er een lippenstift ontbreekt ben je mij kwijt en je gaat nooit mijn hoofd in krijgen dat dat wel belangrijk is.
Dat je bij een opleiding vaak je handen moet wassen omdat je veel in contact bent met mensen vind ik dat een heel ander verhaal en daar zul je me ook nooit over horen. Maar in 2019 nog 'gekeurd' worden op je vrouwelijk voorkomen.. Bah.

Anyway. Daar gaat dit topic niet om. Ben het eens met dat je die vrije avond echt voor jezelf moet houden en dingen moet doen waar je van kunt ontspannen! :D

Marlinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 14:05

Tsja ik ken dit probleem wel een beetje helaas en ben destijds ook vol tegen de muur gelopen wat dat betreft. Mijn advies zou ook zijn ga dingen schrappen, maar let er dan echt op (want daar gaat het vaak alsnog mis :P ) dat je niet alleen de dingen schrapt die je ook energie geven/ die je leuk vindt. Ik zie het te vaak gebeuren dat mensen gaan studeren 'dus stoppen ze met hobby X Y en Z, want daar is geen tijd meer voor'... :P En zelf deed ik dat (onbewust) destijds op een gegeven moment ook, want ik vond het makkelijker om daarmee te stoppen dan om anderen teleur te stellen. Het kan ook goed helpen om regelmatig de tijd te nemen om bijvoorbeeld gewoon een wandeling te maken in het bos. Probeer dan echt in het moment te zijn en bijv. de wind te voelen, de bomen te zien, de vogels te horen enz. Dat kan je meer goed doen dan je zou denken! :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 14:07

Castilja schreef:
Maar je hebt persoonlijke verzorging en persoonlijke verzorging. Zodra een student niet serieus genomen wordt als er een lippenstift ontbreekt ben je mij kwijt en je gaat nooit mijn hoofd in krijgen dat dat wel belangrijk is.
Dat je bij een opleiding vaak je handen moet wassen omdat je veel in contact bent met mensen vind ik dat een heel ander verhaal en daar zul je me ook nooit over horen. Maar in 2019 nog 'gekeurd' worden op je vrouwelijk voorkomen.. Bah.

Anyway. Daar gaat dit topic niet om. Ben het eens met dat je die vrije avond echt voor jezelf moet houden en dingen moet doen waar je van kunt ontspannen! :D

Niet serieus genomen worden omdat je lippenstift ontbreekt is onwenselijk inderdaad.
Maar erop aangesproken worden dat je lippenstift ontbreekt omdat je die volgens de afgesproken regels zou moeten dragen lijkt mij normaal.

Citaat:
Uiterlijke verzorging

Tijdens de studie leggen we continu de koppeling met het bedrijfsleven. Omdat dit bedrijfsleven bepaalde 'zakelijke gedragingen' kent, leren we je die maar gelijk aan tijdens de opleiding. Zo sla je twee vliegen in één klap. Op het gebied van kleding en uiterlijke verzorging hanteren we behoorlijk strikte regels. Het spreekt voor zich dat we die zakelijke normen en waarden bij de start van de opleiding met je doornemen.

Kleding

Onze Business School hanteert de zakelijke normen op gebied van uiterlijk en kleding. Het dragen van spijkerbroeken, spijkerjacks, slobberbroeken, T-shirts, sportschoenen, leren jacks en andere (te) modieuze kleding of schoolpleinmode wordt niet op prijs gesteld. De heren dragen een pantalon (met vouw), stropdas en overhemd. Daarover mag een trui, pull-over of natuurlijk een colbert worden gedragen.

Geen bedrukte T-shirts (zichtbaar) onder een overhemd.
Geen bergschoenen, gympen of sneakers en in hun schoenen dragen de heren uiteraard sokken (geen witte sportsokken).
Petjes en duimringen zijn niet toegestaan, evenmin als zichtbare kettingen, piercings en tatoeages.
Overhemden worden niet los over de broek gedragen.
Voor de heren geldt uiteraard dat zij goed geschoren zijn.
Overalls worden alleen in het Technisch Centrum gedragen (zie ook de informatie van het Technisch Centrum).

https://www.iva-driebergen.nl/over-iva- ... orwaarden/

Dit bijvoorbeeld :) lijkt mij normaal dat je daar op aangesproken wordt. JE gaat er mee akkoord zodra je een studie overeenkomst tekent met een dergelijke instelling voor bepaalde beroepen :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 14:11

Fijn toch, dat je opleiding is wat je wilt.
Dan is je stage inderdaad wel balen maar blijkbaar wel behapbaar.

Lekker die avond minder gaan werken en zoals iemand hier ook al aangaf: echt een me-time avond inplannen. Alleen maar iets gaan doen wat jou energie geeft en niet kost. Of niets gaan doen, als je dat fijn vind en kan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 14:28

Stap 1: voorlopig elke week 1 dag een ‘uitreisverbod’ voor jezelf instellen. Dan doe je nooit iets, en wat je al gepland hebt voor de komende periode zeg je af. Omdat je anders overspannen raakt en je lichaam dit zelfstandig gaat instellen maar dan voor 7 dagen in de week. Geloof me dat wil je koste wat het kost voorkomen!

Vervolgens je activiteiten eens gaan indelen op activiteiten die energie kosten en activiteiten die je energie geven. Dat kan best confronterend zijn trouwens. En vervolgens eens op een rijtje zetten wat je wanneer doet. En vervolgens vrij rucksichtlos de zaken die energie kosten flink terug snoeien. Neem tijd voor jezelf, en ander zal het niet voor je doen namelijk...

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 14:28

Even een waarschijnlijk minder populaire insteek: wat wil je met deze opleiding gaan doen? Want als je doel is om ondernemer te worden, kan ik je plechtig beloven dat je huidige schema niet gaat veranderen. Sterker nog: als ik je goed begrijp heb je het weekend vrij. Dat is luxe die de meeste startende ondernemers niet hebben.

Je bent jong en ik snap dat dit in het begin best shocking is. En bedenk ook dat als je er niet mee wil/kunt dealen, dat helemaal ok is. Maar wil je hiermee verder, dan gaan de komende tien jaar er niet relaxter op worden.

Het hoeft niet altijd leuk te zijn, je mag af en toe best even instorten en niet meer weten hoe je verder moet, maar als ik het zo lees ben je hartstikke goed in tijd indelen en weet je wat je wilt. De enige valkuil is zorgen dat vrije tijd echt vrije tijd is. Dus als je gaat rijden en je vindt daar je ontspanning in (waar ik helemaal in kan komen) leg dan daarbinnen jezelf geen extra druk op. Dus niet haasten, willen presteren of irriteren, gewoon lekker rijden. En de avonden die je wel vrij hebt, geniet daarvan!

Het gaat niet om het aantal uren dat je draait, maar om hoe je daarmee omgaat: het gaat om je mindset. Iemand die 25u/w draait kan drukker zijn dan iemand die 80u/w draait.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 14:54

Keet schreef:
Citaat:
Uiterlijke verzorging

Tijdens de studie leggen we continu de koppeling met het bedrijfsleven. Omdat dit bedrijfsleven bepaalde 'zakelijke gedragingen' kent, leren we je die maar gelijk aan tijdens de opleiding. Zo sla je twee vliegen in één klap. Op het gebied van kleding en uiterlijke verzorging hanteren we behoorlijk strikte regels. Het spreekt voor zich dat we die zakelijke normen en waarden bij de start van de opleiding met je doornemen.

Kleding

Onze Business School hanteert de zakelijke normen op gebied van uiterlijk en kleding. Het dragen van spijkerbroeken, spijkerjacks, slobberbroeken, T-shirts, sportschoenen, leren jacks en andere (te) modieuze kleding of schoolpleinmode wordt niet op prijs gesteld. De heren dragen een pantalon (met vouw), stropdas en overhemd. Daarover mag een trui, pull-over of natuurlijk een colbert worden gedragen.

Geen bedrukte T-shirts (zichtbaar) onder een overhemd.
Geen bergschoenen, gympen of sneakers en in hun schoenen dragen de heren uiteraard sokken (geen witte sportsokken).
Petjes en duimringen zijn niet toegestaan, evenmin als zichtbare kettingen, piercings en tatoeages.
Overhemden worden niet los over de broek gedragen.
Voor de heren geldt uiteraard dat zij goed geschoren zijn.
Overalls worden alleen in het Technisch Centrum gedragen (zie ook de informatie van het Technisch Centrum).

https://www.iva-driebergen.nl/over-iva- ... orwaarden/

Dit bijvoorbeeld :) lijkt mij normaal dat je daar op aangesproken wordt. JE gaat er mee akkoord zodra je een studie overeenkomst tekent met een dergelijke instelling voor bepaalde beroepen :)

IVA driebergen is wel een ander kaliber. Dat is een speciale business school waar eigenlijk alleen 'rijkeluis' kinderen heengaan om het zo even te noemen. Dat is ook louter voor studenten die de business in willen. Ik zit op een doodgewoon ROC waar je van alles wat hebt.
Maar dat is verder natuurlijk niet heel relevant :P

Wat jij zegt, KPet, is precies waar ik tegenaan loop.
Voor mijn gevoel mag ik helemaal niet aangeven dat het veel voor me is op dit moment, want ik ben maar een student en dalijk wanneer ik echt een lopend bedrijf heb wordt het nog 3 x zo druk en zo zwaar.
Maar als het teveel is is het wel teveel en ik vraag me ook af of het op dit moment iets is van de maatschappij of dat het echt alleen aan mijzelf ligt.

Ik wil er hoe dan ook iets aan veranderen want dit houd ik nog wel een maand vol maar dan ben ik denk wel op.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:04

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar dat het lijkt of andere elke dag wel druk bezig zijn betekend niet dat je dat ook hoeft te doen en je je daar oke bij moet voelen. Ik heb in de winter heel weinig energie en ik plan dan in het weekend ook maar op 1 dag iets in de andere hou ik vrij. In de avond loop ik met de hond, maar ik maak het liefst geen afspraken op een door de weekse avond. Ik vraag me vaak af waar andere de energie vandaan halen, maar het is oké dat ik niet zoveel energie heb. Want als ik er rekening mee hou ben ik zelf minder snel uitgeput.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:21

Shaggy09 schreef:
IVA driebergen is wel een ander kaliber. Dat is een speciale business school waar eigenlijk alleen 'rijkeluis' kinderen heengaan om het zo even te noemen. Dat is ook louter voor studenten die de business in willen. Ik zit op een doodgewoon ROC waar je van alles wat hebt.

Nou nou "rijkeluis kindjes" poehpoeh. Het is particulier onderwijs inderdaad.
Maar aangezien jij niet aangeeft dat het een normale ROC opleiding betreft in je openingspost kunnen we veel kanten op he ;)
Jij wilt duidelijk ook de business in en je opleiding lijkt je daar ook op voor te willen bereiden. Dus aanspreken op persoonlijke verzorging hoort daar ook bij :) standaarden hoog houden en vaardigheden en normen en waarden aanleren hoor bij je opleiding.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:03

Er lopen twee "discussies" langs elkaar heen; enerzijds 'het überhaupt aangesproken worden op uiterlijk vertoon' en anderzijds 'het volgen van de regels die gesteld worden'. :)
Ging mij voornamelijk om de eerste omdat ik er enorm de kriebels van krijg, maar als je daar als persoon minder moeite mee hebt gaat het over het tweede discussiepunt en dan moet je vooral doen waar je voor hebt getekend.

Het verschil zit hem erin dat ik als Castilja zijnde nooit zou tekenen voor op m'n lazer krijgen als ik niet gekleed ga volgens 'hoe vrouwen eruit zouden moeten zien'. Ik wil niet anders behandeld worden als ik me heb opgedoft en dus aantrekkelijker ben voor andere mensen (mannen). Sorry wilde toch echt nog even dit verschil benoemen, omdat ik het wel met je (Keet) eens ben dat als je er akkoord mee bent gegaan je er dan ook op aangesproken mag worden. Of iemand er akkoord mee gaat is weer een andere discussie dus. :) En nu hou ik er echt over op. :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 16:04

Keet schreef:
Shaggy09 schreef:

Nou nou "rijkeluis kindjes" poehpoeh. Het is particulier onderwijs inderdaad.
Maar aangezien jij niet aangeeft dat het een normale ROC opleiding betreft in je openingspost kunnen we veel kanten op he ;)
Jij wilt duidelijk ook de business in en je opleiding lijkt je daar ook op voor te willen bereiden. Dus aanspreken op persoonlijke verzorging hoort daar ook bij :) standaarden hoog houden en vaardigheden en normen en waarden aanleren hoor bij je opleiding.

Nou je kan er kort of lang over lüllen, maar het zijn niet de kinderen van 3 hoog achter die naar de IVA gaan hoor. :+

Ik vind aangesproken worden op dat per se make-up moet dragen op een normale school belachelijk en veroordelend. Vooral omdat bij ons daar nooit afspraken of regels voor zijn gemaakt.
Iemand staat vrij om wel of geen make-up te dragen, dat heeft verder niks met persoonlijke verzorging te maken. Persoonlijke verzorging staat voor gekamde haren, fris ruiken, gepoetste tanden, geen vieze kleding aan. Maar make-up? Nee dat is echt niet netjes om mensen dat te verplichten.

Maar dat gezegd hebbende wil ik er niet langer over doorgaan want dat is niet de issue.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:37

Shaggy09 schreef:
Maar dat gezegd hebbende wil ik er niet langer over doorgaan want dat is niet de issue.

Ik denk dat dit onbewust juist wel een issue is.
Als ik lees dat de lerares sommige meiden hierom voortrekt, is dit al een stressfactor op zich.

Uiteraard niet zoals jij bedoelt in je OP, maar in elk geval een bron van ergernis. Wat stiekem ook best energie vreet als je er dagelijks mee te maken krijgt.

Ik begrijp natuurlijk wel dat hier niks aan te veranderen valt.

Maar nogmaals, zorg goed voor jezelf. Anderen gaan het niet doen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 21:52

Shaggy09 schreef:

Wat jij zegt, KPet, is precies waar ik tegenaan loop.
Voor mijn gevoel mag ik helemaal niet aangeven dat het veel voor me is op dit moment, want ik ben maar een student en dalijk wanneer ik echt een lopend bedrijf heb wordt het nog 3 x zo druk en zo zwaar.
Maar als het teveel is is het wel teveel en ik vraag me ook af of het op dit moment iets is van de maatschappij of dat het echt alleen aan mijzelf ligt.

Ik wil er hoe dan ook iets aan veranderen want dit houd ik nog wel een maand vol maar dan ben ik denk wel op.

Dat snap ik. En het gaat me er ook niet om dat ik je daarin verder wil pushen. Ik heb zelf eerst een dubbele studie gedaan en daarnaast gewerkt. Nu zit ik in het derde jaar van mijn bedrijf en ben 9mnd geleden gestopt met 30u ernaast werken. Was niet meer te combineren (in positieve zin, want bedrijf loopt goed). En ja, ik heb een burnout gehad en heb ook daarna momenten gehad dat ik huilend op de trap zat omdat ik niet meer wist hoe ik t moest rooien. Paniekaanvallen komen ook af en toe voor.

Ik heb in mijn kennissenkring een aantal andere ondernemers en bijna allemaal hebben zij die momenten gehad. Het gaat er niet om dat je constant sterk moet zijn, want dat is niet realistisch. Wat wel belangrijk is, is dat je leert omgaan met die periodes.

Ik wil je NIET pushen om verder te gaan. En het is ook niet opscheppen over hoe makkelijk jij het hebt en hoe moeilijk je het nog gaat krijgen. Je moet ook de tijd nemen en krijgen om daar in te groeien. Maar je moet wel realistisch zijn en weten dat ALS je hiermee verder wilt, je dit nog veel vaker gaat tegenkomen.

Kleine aanvulling: ik weet ook niet of dit ok is. Het voelt voor mij niet als maatschappelijke druk, maar als iets dat ik mezelf opleg. Toch denk ik niet dat het in negatieve zin aan jou ligt. Als ik om me heen kijk is het iets dat in ambitieuze mensen zit. Je hebt een enorme drive en dat is geweldig! Ik heb van 100 mensen te horen gekregen dat ik moest kiezen, maar ik vertik het. Jij bepaalt hoe jij je tijd indeelt, niemand anders. Jij bent ook de enige die kan bepalen wanneer het te veel is. Maar een bedrijf vereist momentum en daarin kan de druk soms heel hoog worden. Aan de andere kant krijg je straks als je het goed inregelt ook enorm veel vrijheid. Nu zijn er nog de regels van de opleiding, straks niet meer. Maar dan heb je de klanten die je beoordelen. Je zult steeds meer je eigen regels moeten gaan maken. De vrijheid is enorm, maar de druk en verantwoordelijkheid ook. Waar leg JIJ de focus op?
Laatst bijgewerkt door KPet op 25-10-19 22:06, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 21:59

Lijkt me idd dat je lichaam aangeeft dat het teveel wordt. Ik ken het, voorheen ook elke avond weg, vergadering hier, commissie daar. Ik deed verschillende vrijwilligersbanen, bestuurswerk etc.
Vond ook alles geweldig leuk maar het werd toch teveel.
Nu heb ik alles geschrapt (behalve mn betaalde werk) en het is heerlijk. Gewoon bijna elke avond niks te doen, wat een zegen :') Ik voel me rustig en heb energie om dingen te doen :)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 23:46

Stap 1: schrap enkele dingen uit je agenda.

Stap 2: werk aan je eigen veerkracht, lees een goed boek over omgaan met stress (+ doe de oefeningen), …

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 00:05

Je lichaam geeft het duidelijk aan. Dit is te veel. Je moet dus iets gaan schrappen, luister naar je eigen.

Goed dat je met werk gaat stoppen. Dan heb je mooi 1 avond in de week vrij, en hou die dan ook vrij en spreek niks af.

En avonden voor vrienden, ik snap dat dat ontspanning is. Maar je kan ook van 8- half 10 even naar je vrienden toch? En dan nog even lekker een uurtje tijd voor jezelf, Ik weet natuurlijk niet hoe laat je naar bed gaat, maar bij mezelf wordt het vaak een avond van 8 tot half 12, ook doordeweeks. Soms is een uurtje ook gewoon even genoeg, om vervolgens lekker op je eigen bank neer te ploffen en te ontspannen.