Volledige bachelor studie doen in Engeland, ervaringen/tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Volledige bachelor studie doen in Engeland, ervaringen/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 15:35

Ik heb een hele studie gedaan in de vs, maar ook daar zul je de portemonnee moeten trekken. Collegegeld loopt daar op tot ongeveer EUR 40.000,--/EUR 50.000,-- per jaar (afhankelijk van de universiteit weliswaar)! En dan moet je nog housing betalen, je onderhoud etc. Best kostbaar dus!
Ook geldt er meestal een bepaald aannamebeleid. Je dient een GPA te hebben van een bepaalde hoogte, je zult een IELTS of TOEFL moeten doen, en je zult moeten motiveren waarom je naar een bepaalde universiteit wil.
Er zijn wel scholarships, zoals de Fulbright, maar het zal niet gemakkelijk zijn om daarop kans te maken. Er zijn natuurlijk meerdere studenten die dat willen. Daarbij zul je zoiets ook tijdig moeten aanvragen!

Wat een ander idee is: Wanneer de studie bij de UU eventueel in de smaak valt, kan hij nog een tijdje dmv uitwisseling naar het buitenland wellicht.

Seltje

Re: Volledige bachelor studie doen in Engeland, ervaringen/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:07

Misschien ook even de studies in België bekijken. Zowel Leuven als gent bieden Bachelors en masters aan in Geologie met meteorologie als vakken.

Studeren in België is namelijk goedkoop in vergelijking met Nederland, en misschien zit daar ook iets interressants bij.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:28

Seltje schreef:
Misschien ook even de studies in België bekijken. Zowel Leuven als gent bieden Bachelors en masters aan in Geologie met meteorologie als vakken.

Studeren in België is namelijk goedkoop in vergelijking met Nederland, en misschien zit daar ook iets interressants bij.

Collegegeld is inderdaad een stuk goedkoper. Echter zul je ook een kamer moeten huren, en in de studenten steden is dit nog steeds niet goedkoop.

Edit: het is wel makkelijker om kamers te vinden dan in bijvoorbeeld Amsterdam. Maar zal daar wel optijd mee beginnen (rond april). En volgensmij zijn de prijs/kwaliteit verhoudingen ook wel wat beter dan in de studentensteden in Nederland.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 09:10

Dank voor alle reacties weer!

Mkango schreef:
Is het echt een tweede studie of een joint honours? In het laatste geval doe je namelijk meer twee halve studies dan echt twee volledige studies. Persoonlijk zou ik dat niet doen en ik heb er ook niet heel goede resultaten van gezien.:)
Meteorologie is een volledige studie, ik vermoed dat de klassieke talen meer een halve studie zal zijn. De uni van Reading gaf op de open dag die de mannen bezochten aan dat je een tweede studie erbij mag doen.

E4D en Hanmar dank voor het aanbod! We maken er graag gebruik van, zeker als het concreter wordt!

Elanor, we zijn ook heel benieuwd hoe hij aardwetenschappen in Utrecht vindt. Ik laat het hier weten!

Edinburgh klinkt heel goed, zeker die flexibiliteit qua vakken en tempo. En kostenbesparing. Volgens zoon is de opleiding daar helaas anders (meteorologie als vak ipv als uitgangspunt in de studie, meer vergelijkbaar met het aanbod in Nederland) maar we gaan er evengoed serieuzer naar kijken.

Joman, wat een mega bedrag aan studiekosten! Zonder scholarship lijkt me dat niet te doen... Nu heeft de meteorologie opleiding in Reading een samenwerkingsverband met de uni van Oklahoma. Zoon kan ervoor kiezen, als hij in Reading gaat studeren, een jaar van de studie in Oklahoma te doen. Dat lijkt hem erg leuk.

Dank voor de tip Seltje en Joy_Mennings; we zijn onze horizon wat meer aan het verbreden! Het is wel heel lastig een volledige meteorologie studie te vinden, de meeste studies zijn breder dan alleen dat en hebben als onderdeel meteorologie

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 13:27

Meteorologie is natuurlijk effectief ook "gewoon" toegepaste natuurkunde. Net als sterrenkunde bv. Je ziet dat ook bij de nederlandse studies vaak dat de bachelor vakken grotendeels overlappen. (En in UK ook trouwens)
Voor zover ik weet beginnen alle studenten natuurkunde/sterrenkunde/meteorologie/aardwetenschappen/etc met dezelfde basis en kiezen dan hun keuzevakken in de gewenste richting.
Tegen het eind van de bachelor of aan begin van de master wordt het dan pas echt gesplitst, en dan zijn er nog steeds vakken gemeenschappelijk voor alles wat een natuurkunde basis heeft. Aanbod van keuzevakken is natuurlijk afhankelijk wat een universiteit heeft lopen qua onderzoek enzo. Kan best dat er in Reading dan al vroeg veel meteorologie keuzevakken zijn, en geen sterrenkunde bv.

Het kan dan best een voordeel zijn om ergens te starten waar een breed aanbod is; dat maakt het makkelijk om aan alle kanten wat rond te neuzen en dan een keuze voor een MSc te maken die echt bij je past.

Zo ben ik zelf ook ooit begonnen. Ik wilde graag de sterrenkunde kant op maar had meteorologie als tweede keus. Bij mijn keuzevakken in 2e jaar studie bleek dat meteorologie echt totaal niet bij me paste én dat ik er een heel ander beeld van had dan wat het was. En dan zou het best onhandig zijn om al ergens te zitten waar alleen meteorologie is bv.

Meelopen is altijd een goed idee, dat geeft een veel beter beeld van wat de studies echt inhouden dan open dagen bv.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 15:47

Het is al even geleden, maar tijd voor een update! Zoon heeft de dag in Utrecht als positief ervaren. Niet zo leuk als de meteorologie studie in Reading, maar wel leuk genoeg om zich aan te melden in Utrecht. Hij kon na de herfstvakantie een dagje meelopen in Reading, maar dat kwam erg onhandig uit met zijn tentamenweek, dus dat heeft hij uiteindelijk niet gedaan. Omdat de Brexit spannend blijft, de eisen van Reading nog wat hoger zijn dan hij had verwacht en de studiekosten heel veel hoger zijn dan hier, heeft hij Reading nu als 2e keus staan. Dank voor alle ervaringen en tips!