Bekeuring te gladde banden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:53

Rex_Rolfo schreef:
Sunnda schreef:
bellen met de politie en die kunnen als het goed is zien wie je geholpen heeft en dan navragen.

Vooral slapende honden wakker maken :Y)

Vooral bij auto's die weinig rijden ook de leeftijd van de banden in de gaten houden. Banden kunnen zo hard worden dat ze ook met voldoende profiel weinig grip op nat wegdek hebben.

Gewoon bellen en vragen naar de behandelend agent, deze kan je antwoord geven of en waarvan er proces-verbaal is opgemaakt. Auto is al naar de sloop. Achteraf proces-verbaal opmaken gaat niet meer. Dus je kunt geen slapende honden wakker maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 23:01

Oscar schreef:
Waar kun je op het APK-formulier de profielen nakijken? Voor zover ik weet van toen ik nog bij een garagebedrijf werkte, werd er alleen met codes (AC1) gewerkt bij profieldieptes tussen 1.6 en 2.5 mm. profiel.

In 3 maanden tijd kan het trouwens wel hard gaan hoor, zeker bij banden die al richting hun eind lopen. Er zal waarschijnlijk minimaal een paar duizend km. mee gereden zijn en er kan ook nog vanalles gebeurd zijn, bijv. een rand geraakt waardoor de auto niet meer 'spoort', temperaturen van +40 graden in de zomer, wellicht een keer een flinke noodstop moeten maken etc. Het is niet zo dat banden die 3 maanden geleden nog net oke waren dat na 3 maanden automatisch ook nog zijn, zeker niet als ze al zo ver weg waren.

En zou dat takelbedrijf niet ook gewoon uit z'n nek kunnen zwammen?

Auto is niet in beslag genomen, als ik het zo lees, dus was er blijkbaar geen aanwijzing om te twijfelen aan de technische staat van de auto.

Zolang er nog profiel boven de markeringen staat, is er formeel niks aan de hand.

Over zelf doen: hoeveel mensen weten het knopje van de motorkap te vinden; laat staan dat ze weten wat ze onder die motorkap allemaal aantreffen........

tienus63

Re: Bekeuring te gladde banden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 00:04

Ik sluit me bij laatste alinea van ikke aan.
Daar verbaas ik me ook over.
Gisteravond programma onrecht gekeken, iemand had een auto gekocht voor € 1000,-
Ding kon ie rap naar de sloop brengen en hij kwam er later achter dat de auto niet eens apk (goed) gekeurd was.
Als wij op pad gaan voor een andere auto, kijk eerst kenteken na bij RDW, en tijdens proefrit kijk ik of onderhoudsboekje in de auto ligt.
Tuurlijk kunnen je ze dan een oor aan naaien.

Zoals al eerder opgemerkt door iemand anders, stoepje raken of wielen niet goed uitgelijnd en je krijgt rare en snelle slijtage.

Mijn ouders hebben het ook weleens gehad.
Aan de binnenkant van de voorwielen.
Zag het plots toen stuur gedraaid stond en ik zicht op de banden had.

Je wilt mensen niet de kost geven die even voor een apk andere wielen onder een auto zetten omdat ie anders waarschijnlijk niet door de apk komt en dag later de banden met (te) weinig profiel er weer onder zetten.

Na een eenzijdig ongeval bekijkt de politie ook de technische staat van het voertuig.
Althans dat is wat ik mij herinner toen ik onze auto na eenzijdig ongeval totall loss had gereden.
Meen dat we toen een rapport hadden gekregen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 10:18

Bedankt voor jullie adviezen! We gaan maandag denk ik maar gewoon even bellen :)

Het stomme is dat ik wel zelf mijn bandenspanning kan controleren, weet wat er onder de motorkap zit en dus ook zelf motorolie enzo kan bijvullen. Maar banden profiel heb ik gewoon nooit aan gedacht. Ging er vanuit dat dat wel gewoon goed zat. Goede les dus en ik hoop dat ik misschien nog wat bokkers bewust heb gemaakt :)

Sporthorsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:44

Janneke2 schreef:
Ja, lekker he.

'Dom van me', schrijft TS. Ik heb het gelezen.

Je hebt gewoon gelijk.

Gewoon zelf je verantwoordelijkheid nemen en blij zijn dat je er nog relatief goed vanaf komt.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:53

HappyBuddha schreef:
Bedankt voor jullie adviezen! We gaan maandag denk ik maar gewoon even bellen :)

Het stomme is dat ik wel zelf mijn bandenspanning kan controleren, weet wat er onder de motorkap zit en dus ook zelf motorolie enzo kan bijvullen. Maar banden profiel heb ik gewoon nooit aan gedacht. Ging er vanuit dat dat wel gewoon goed zat. Goede les dus en ik hoop dat ik misschien nog wat bokkers bewust heb gemaakt :)

Goed om inderdaad zo bewustzijn te creeeren en ik zou ook eerst zelf maar even gaan meten. Bergingsbedrijf kan het ook opblazen..

Ik heb tijdens een super-safe rij training eens een video te zien gekregen mbt profieldiepte, heeft me toen ook aan het denken gezet. De trainer was ex-agent en fel tegen de 1.6mm norm.
1.6mm is dan wel wettelijk minimum maar er zijn al veel tests uitgevoerd (eerlijk is eerlijk, veel door banden-fabrikanten ;)) om aan te tonen wat de invloed is op de remafstand...

Ter illustratie: nieuwe banden vs deels versleten vs de 2/32” in deze video is 1.6mm... het maakt echt heel veel uit!
https://youtu.be/zA6MUlVNkLM

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:57

pillow schreef:
Je APK is gewoon een jaar geldig. Dus ook de staat van de banden

Dat is natuurlijk dikke onzin!
De apk zegt alleen maar iets over dát moment. Als een dag later je banden minder profiel hebben of je lampjes stuk zijn, kom je daar niet mee weg hoor. ;)

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 11:25

tienus63 schreef:
Gisteravond programma onrecht gekeken, iemand had een auto gekocht voor € 1000,-
Ding kon ie rap naar de sloop brengen en hij kwam er later achter dat de auto niet eens apk (goed) gekeurd was.
Als wij op pad gaan voor een andere auto, kijk eerst kenteken na bij RDW, en tijdens proefrit kijk ik of onderhoudsboekje in de auto ligt.

Moet zeggen dat ik ook dit soort dingen geleerd kreeg tijdens auto rijlessen.
Ik sluit je helemaal bij aan dat bizar is dat zoveel automobilisten zijn dit dit niet weten.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 11:29

Mooie reminder dit topic.

Mijn auto heeft apk tot het voorjaar 2020.
Maar er werd wel bijgezegd dat de banden voor de winter wel aan vervanging toe zouden zijn.

Afspraak gemaakt inmiddels voor nieuwe banden.

Moest onverwacht gisteren bij de garage zijn omdat mijn accu de geest had gegeven.
(Op de pont notabene, daar sta je dan met autopech... :') )

En mede door dit topic dus even naar mijn banden laten kijken, en afspraak ingepland!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 11:53

Kan het niet dat juist door de slippartij de banden op een bepaald punt 'vlak' zijn gesleten?
Dus geen slijtage rondom?

Je bent als bestuurder verantwoordelijk voor de staat van het voertuig waar je in rijdt.
Niet alles is even makkelijk te controleren, maar verlichting, bandenspanning en profieldiepte zijn wel te doen.
Maar zelfs als je voor elke rit alles controleert kan er bij het uitrijden van de straat een lampje stuk gaan en als je dan de pech hebt dat je verderop een politiecontrole tegen komt, kun je gewoon een boete krijgen.

Op veel banden zitten ook een soort controle blokjes in het profiel, als de rest van de band gelijk is gesleten met dat punt, dan weet je ook dat je voor nieuwe banden moet.
Maar als je banden niet goed uitgelijnd zijn, dan kan het bij dat blokje in orde zijn en aan de andere kant van de band niet.

Ik heb enkele maanden terug m'n banden laten vervangen en die waren op het randje qua profieldiepte.
En ik voelde ook echt verschil in rijden toen de nieuwe banden er onder zaten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 13:51

Blussem schreef:
tienus63 schreef:

Moet zeggen dat ik ook dit soort dingen geleerd kreeg tijdens auto rijlessen.
Ik sluit je helemaal bij aan dat bizar is dat zoveel automobilisten zijn dit dit niet weten.

Je kunt daarin ook bewust een "risico" nemen. Ooit voor 500 euro een Pinda gekocht omdat de hele auto goedkoper was dan op Marktplaats gaan speuren naar de losse onderdelen. Drie jaar mee rond gereden.

Een paar jaar later dezelfde stunt uitgehaald met een oude Saab 900 Cabrio. Ik dacht het wrak van de eeuw te kopen, bleek ie alleen op de zichtbare plekken slecht; de rest van de auto was klokgaaf!
Dus in plaats van onderdelenleverancier, wordt ie opgeknapt en heb ik volgend jaar zomer een lekkere cabrio om mee te rijden!