moet je betalen voor hulpdiensten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:49

Janine1990 schreef:
Cinnepin schreef:
Ik ben eens na een val van mijn paard afgevoerd met de ambu. Nooit een rekening gehad, ging allemaal via de verzekering.

Ten tijde van het ziekenfonds nog misschien?

Want tegenwoordig krijg je echt wel een rekening... Ik werd dit jaar door de huisarts doorverwezen naar de SEH, mijn ER is nu wel op zeg maar :')

Neehoor, paar jaar terug

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:54

Cinnepin schreef:
Janine1990 schreef:
Ten tijde van het ziekenfonds nog misschien?

Want tegenwoordig krijg je echt wel een rekening... Ik werd dit jaar door de huisarts doorverwezen naar de SEH, mijn ER is nu wel op zeg maar :')

Neehoor, paar jaar terug

Maar je krijgt toch gewoon een rekening via je verzekering? Of was je ER al op?

Ik weet nog dat een paar jaar geleden ik een rekening voor een operatie na bijna een jaar pas kreeg. :+

Cinnepin

Re: moet je betalen voor hulpdiensten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:10

Ja ER was al op ja :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:10

Hier ook auto ongeluk.
Ik met ambulance afgevoerd.
Auto met bergingsbedrijf mee.
Politie is ook ter plaatse geweest.

Moest alleen mijn eigen risico aftikken.
De rest is vergoed door zorg verzekering en wa dekking.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:12

Brainless schreef:
beert schreef:
Volgens mij is het voor je auto zo dat de afsleep vanaf het ongeluk naar locatie 1 gratis is (valt onder de verzekering). Als je daarna je auto liever bij een andere garage laat maken, betaal je wel die kosten voor verplaatsen. Daarom is het handig om meteen aan te geven waar je auto heen moet.

Ze rijden je auto naar de dichtstbijzijnde garage/schadebedrijf.
Als jouw garage dichtbij is dan willen ze dat ook wel eens doen, maar alleen bij weinig schade.
Ze rijden niet naar de andere kant van Nederland.

Nee, zo heb ik het niet begrepen. Als ik in de algemene voorwaarden van Centraal Beheer kijk (ik pak even een willekeurige). Daar staat bij hetgeen waar je recht op hebt bij Een ongeval in Nederland

"Vervoer van je auto naar een adres in Nederland".

Bij een ongeval in het buitenland staat wel "vervoer van je auto naar de dichtsbijzijnde garage".

Ik heb bij een aanrijding ook mijn auto naar een paar garages verderop laten brengen, dat was geen probleem.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:15

Ik ben ook ooit met de ambulance weg gebracht.. geen kosten gezien..

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:20

Babootje schreef:
Hutcherson schreef:
Kosten voor hulpdiensten zijn er alleen als iemand echt een eigen schuld heeft geloof ik. Laatst was dat in het nieuws, dat meisje/vrouw die dagen weg was en ineens kwam ze weer in beeld. Die had gewoon per ongeluk niks laten horen en geen reactie gegeven op pogingen tot contact. Heel de politie was uitgerukt. Die moest de kosten wel zelf betalen.

Dit wordt af en toe wel eens geopperd, maar volgens mij is dat nog nooit echt gebeurd.

Jawel, ik ken iemand die een zelfmoordpoging deed (overdosis) en met de ambulance naar het zkh werd gebracht. Die kreeg toch echt wel de rekening hoor.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:25

De rekening van de ambulance gaat naar jouw zorgverzekering. Dan betaal je:
- niets als je je hele eigen risico al hebt verbruikt dat jaar, óf
- je resterende eigen risico.
Alles wat jij zelf niet betaalt, wordt betaald door je zorgverzekering.

Dus: “ik ben afgevoerd met de ambu, maar heb nooit een rekening gezien”: dat kan, dan heb je je eigen risico ergens in het afgelopen kalenderjaar al uitgegeven.

Edit: het maakt niet uit of je met de ambu mee mocht omdat je zelf bedacht dat door rood wandelen een goed idee was of dat iemand anders door rood reed en jij door groen liep en werd platgereden, even cru gezegd. Ritje ambu is ritje ambu, net als een brood bij de supermarkt hetzelfde kost als je honger hebt en ‘m nu gaat opeten of ‘m eerst nog in de vriezer stopt (of ‘m koopt voor de buurvrouw).

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:37

Daaphh schreef:
In België betaal je standaard 60euro

Helaas de ervaring dat dit dus niet waar is. Regio Antwerpen betaal je per km. Maar je krijgt dat terug vd ziekenkas of hospitalisatieverzekering . Ligt aan het vervoer hoe en waarom. Brandweer betaal je niks voor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:48

estja schreef:
Jawel, ik ken iemand die een zelfmoordpoging deed (overdosis) en met de ambulance naar het zkh werd gebracht. Die kreeg toch echt wel de rekening hoor.

Dat is echt BS met hoofdletters.
Mss het eigen risico.. maar verder hoeft er echt niets betaald te worden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:54

Brainless schreef:
estja schreef:

Dat is echt BS met hoofdletters.
Mss het eigen risico.. maar verder hoeft er echt niets betaald te worden.

Zou ook krom zijn, een suïcidepoging doe je over het algemeen omdat je ziek bent en waarom zou dat anders zijn dan een gebroken been of hartaanval?

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 20:03

Volgens mij is er ook een verschil tussen Nederland en België. Hoe en wat precies gelukkig geen ervaringen mee

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-19 20:07

Eigen risico wisten we idd, het bergen van de auto ook. Fijn om te weten dat politie en brandweer niks gaat kosten :)
Nu nog zien of de gemeente nog komt met een rekening voor berm en boom, ik begreep dat dat ook nog wel een leuk bedrag kan gaan worden...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 20:12

estja schreef:
Babootje schreef:

Dit wordt af en toe wel eens geopperd, maar volgens mij is dat nog nooit echt gebeurd.

Dit is natuurlijk echt onzin... Hoogstens krijg je dan de rekening van je eigen risico (zoals iedereen) Maar ook in de psychiatrische crisiszorg hoef je echt je eigen kosten van de ambu niet te betalen.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 20:13

beatje schreef:
Daaphh schreef:
In België betaal je standaard 60euro

Helaas de ervaring dat dit dus niet waar is. Regio Antwerpen betaal je per km. Maar je krijgt dat terug vd ziekenkas of hospitalisatieverzekering . Ligt aan het vervoer hoe en waarom. Brandweer betaal je niks voor.

Dat was misschien voor 1 januari? Ik rij mee met de ambulance in Antwerpen, de prijs is echt 60€ per rit. Onafhankelijk wat de afstand is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 20:14

Mag hopen dat wanneer je bewust teveel zuipt je dat dan zelf mag dokken. Maar dat zal wel niet. Misschien leren mensen het dan eens. :o

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 20:16

Toen mijn vader een ongeluk had gekregen, kreeg ik een brief van de ziektekostenverzekering of hij even 600 euro wilde betalen. En een hele vragenlijst om te bepalen wiens schuld het was.
Heb die brief terug gestuurd met een post it dat hij was overleden bij dat ongeluk.
Gelukkig niets meer van vernomen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 20:39

HappyBuddha schreef:
Eigen risico wisten we idd, het bergen van de auto ook. Fijn om te weten dat politie en brandweer niks gaat kosten :)
Nu nog zien of de gemeente nog komt met een rekening voor berm en boom, ik begreep dat dat ook nog wel een leuk bedrag kan gaan worden...

Dat valt onder de WA verzekering.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 20:56

Volgens mij is het voor je auto zo dat de afsleep vanaf het ongeluk naar locatie 1 gratis is (valt onder de verzekering). Als je daarna je auto liever bij een andere garage laat maken, betaal je wel die kosten voor verplaatsen. Daarom is het handig om meteen aan te geven waar je auto heen moet.

Ze rijden je auto naar de dichtstbijzijnde garage/schadebedrijf.
Als jouw garage dichtbij is dan willen ze dat ook wel eens doen, maar alleen bij weinig schade.
Ze rijden niet naar de andere kant van Nederland.

Nee, zo heb ik het niet begrepen. Als ik in de algemene voorwaarden van Centraal Beheer kijk (ik pak even een willekeurige). Daar staat bij hetgeen waar je recht op hebt bij Een ongeval in Nederland

"Vervoer van je auto naar een adres in Nederland".

Bij een ongeval in het buitenland staat wel "vervoer van je auto naar de dichtsbijzijnde garage".

Ik heb bij een aanrijding ook mijn auto naar een paar garages verderop laten brengen, dat was geen probleem.

Hier wil ik even op inhaken.
Ik werk bij de alarmcentrale voor verzekeraars.
Binnen elke verzekering zit een berging (bergen vanaf ongeval naar depot Berger) hier mag ie max 3 dagen staan, daarna zijn er stallingskosten. Ben je afgevoerd met ambu en lig je in coma dan wil de verzekering uit coulance die stallingskosten nog wel eens op zich nemen. Maar ben je zelf nalatig dan moet je dit zelf betalen minus de eerste 3 dagen.
Daarna is er een transport wat ook onder de dekking valt.
Is er geen dekking voor de reparatie ansich dan mag de auto naar locatie keuze bestuurder (ergens in NL) is er wel dekking voor de schade/reparatie dan kun je beter naar een schadehersteller die aangesloten is bij je verzekeraar.

Laat je de auto bij garage A neer zetten maar toch liever naar garage B gaan, dan moet je dit zelf regelen/betalen.

De verdere hulpdiensten weet ik helaas niet maar dit weet ik wel in elk geval.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 21:31

Excuses als ik wat te stellig was wat betreft het eigen risico. Ik dacht echt dat het zo was en heb ook geen rekening gezien (en ER was niet opgebruikt).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 21:39

Silly1972 schreef:
Toen mijn vader een ongeluk had gekregen, kreeg ik een brief van de ziektekostenverzekering of hij even 600 euro wilde betalen. En een hele vragenlijst om te bepalen wiens schuld het was.
Heb die brief terug gestuurd met een post it dat hij was overleden bij dat ongeluk.
Gelukkig niets meer van vernomen.

Dit is ook mijn ervaring uit mijn omgeving idd.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 18:51

Nikass schreef:
Excuses als ik wat te stellig was wat betreft het eigen risico. Ik dacht echt dat het zo was en heb ook geen rekening gezien (en ER was niet opgebruikt).

Was bij mij ook zo...

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:14

MarlindeRooz schreef:
Mag hopen dat wanneer je bewust teveel zuipt je dat dan zelf mag dokken. Maar dat zal wel niet. Misschien leren mensen het dan eens. :o

Auto verzekeringen reken voordat dat soorten ongelukken de maximale premie en wisselen van zekering kan bijna niet. In ieder geval hoorde ik dat van iemand die eenzijdige auto ongeluk heeft gehad.