32 uur werken of 36, dilemma.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:44

Dit is zo'n persoonlijk iets.. Als je het financieel aan kan zou ik voor 32 uur gaan, maar het is maar net waar je je goed bij voelt.
Ik zelf werk 4 dagen van 10 uur en dan nog variabel de zaterdag ochtend er bij. Ben op de dinsdag dan dus helemaal vrij terwijl mijn contract wel 40 uur is en ik regelmatig zelfs meer uur werk.
Het zijn wel lange dagen, maar die ene vrije dag heb je meer aan vind ik dan elke dag een uurtje eerder naar huis.
Echter als ik het financieel niet nodig zou hebben zou ik meteen stoppen met werken, kijk nu al uit naar mijn pensioen _O-

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:50

Mijn keuze zou simpel zijn, als je het financieel aankan, dan zou ik zo weinig mogelijk uren werken.
Ikzelf heb altijd "maar" 32 uur gewerkt, (wel in winkeluren dus ook zaterdag en zondagwerk, daardoor kortere dagen in de week en een tijd zelfs zo gewerkt dat ik de ene week 4 dagen werkte en de andere week 5 waardoor ik de ene week 2 losse vrije dagen had en de andere week was ik zaterdag tem dinsdag vrij, zalig!)

Nu werk ik wel weer fulltime (omdat het financieel interessanter is ivm koophuis), maar als ik niet zou moeten kijken naar geld ga ik zo weer terug naar 32 uur of minder.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:51

Geen ervaring vanuit buren-out maar ik ben recentelijk minder uren gaan werken. Ik heb bijna 4 jaar 40-uren gewerkt (vaak nog meer door overuren) en sinds kort werk ik 34-uren per week.

Ik ben 1x in de twee weken een dag vrij en ga iedere maandag al om 15.00 naar huis in plaats van 17.00. En het is heerlijk :')

Niet meer alles in de avond moeten proppen of in het weekend voelt echt fijn!

Ook kan ik wat meer afstand creëren tussen werk en mijn privé. Eerst leefde ik een beetje om te werken (het was werk voor en werk na). Nu heb ik het gevoel dat ik werk om te leven.

Mijn collega’s moeten mij soms op maandag om 15.00 even stimuleren mijn computer uit te zetten, maar als ik dan eenmaal de kantoordeur achter mij dichttrek... heeeeeerlijk! :')

Suuszels

Re: 32 uur werken of 36, dilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 10:28

Ik ben van 36 naar 32 gegaan maar merk te weinig verschil. Ik werkte altijd 4x 9 nu probeer ik 3x 9 en een halve dag (of 1x12 en de rest verspreid) maar kom toch vaak op 34-35 uur per week.
Het is dus echt wel afhankelijk van hoe je je tijden indeelt. Ik wil nu eigenlijk naar 28 uur, zodat ik 3 dagen in loondienst kan werken en 2 dagen voor mijzelf

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 10:39

Ik zou zeggen, ga even in je gevoel zitten, voel waar je behoefte aan hebt. Wat zou je graag willen?
Een dag in de week vrij? Welke dag dan, wat is handig / leuk / wat wil je die dag doen? Of liever kortere dagen maken zodat je nog wat aan je dag hebt na je werk, vooral in de winter dat het dan niet al donker is?

En wat is er mogelijk / handig op je werk? En qua inkomsten natuurlijk, er is wellicht een grens waar je rekening mee kan houden die belastingtechnisch handig is om in de gaten te houden :) Soms krijg je voor minder uren een beter inkomen als je alles meerekent.

En als je dan bedacht hebt wat je graag zou willen....dan hoef je dat nog niet meteen officieel vast te leggen maar zou je wellicht even kunnen proefdraaien door daar wat vrije dagen voor te gebruiken, kan je mooi vrijblijvend kijken hoe het bevalt :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 10:41

Heb je ook proberen uit te zoeken waar de onrust vandaan komt, op het werk gaat het prima zeg je dus zullen er ook andere factoren zijn.

Getup

Als het financieel kan: doen!! Ik werk om te leven en niet andersom.

Heb nu wat meer tijd voor mezelf en familie wn paarden. Heerlijk.

Celiien

pmarena schreef:
Ik zou zeggen, ga even in je gevoel zitten, voel waar je behoefte aan hebt. Wat zou je graag willen?
Een dag in de week vrij? Welke dag dan, wat is handig / leuk / wat wil je die dag doen? Of liever kortere dagen maken zodat je nog wat aan je dag hebt na je werk, vooral in de winter dat het dan niet al donker is?

En wat is er mogelijk / handig op je werk? En qua inkomsten natuurlijk, er is wellicht een grens waar je rekening mee kan houden die belastingtechnisch handig is om in de gaten te houden :) Soms krijg je voor minder uren een beter inkomen als je alles meerekent.

En als je dan bedacht hebt wat je graag zou willen....dan hoef je dat nog niet meteen officieel vast te leggen maar zou je wellicht even kunnen proefdraaien door daar wat vrije dagen voor te gebruiken :)

Dit wilde ik net ook zeggen. Ik heb in het begin 40u gewerkt, dat vond ik echt teveel. Overgestapt naar andere werkgever, daar heb ik in het begin 36u gewerkt. Vervolgens naar 32 ivm met een studie, maar ging er netto maar 60-80,- op achteruit..
Ik zit nu een beetje voor het dilemma of ik in januari terug naar 36 ga, maar wederom: ik ga er maar 80,- ofzo op vooruit.. dus neig naar 32uur en dan overuren kunnen draaien, die overuren zijn dan meer waard in het kader van tijd voor tijd :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 10:44

Ik ben om andere (fysieke) redenen steeds minder gaan werken. De stap van 40/36/32 was echt groot. 32 geeft een dag extra rust. 36 uur kan ook in 4 dagen maar dan 4 keer 9. Je zou kunnen kiezen voor een extra dag weekend of juist door de week een dag rust pakken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 10:45

Vooral het gat tussen fulltime en parttime is vaak in de portemonnee goed te voelen.
Het verschil tussen 32 en 36 uur is veel minder groot.

Ik zou voor 32 uur gaan TS, dan heb je een hele dag rust ipv toch elke dag op tijd er uit en naar je werk.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 10:46

zelf na een burn out maar 24 uur gaan werken, dit heeft bij mij goed gewerkt. In jouw geval zou ik inzetten op 32 tot je voelt dat dat goed gaat, pas dan terug naar 36. Eventueel goed bespreken met je werkgever dat je evalueert na zoveel tijd en aan kunt geven als 36 weer gaat. Mits financieel geen stress geeft uiteraard.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:03

Bij mijn werkgever ben ik gestart op 36 uur, dat is de standaard voor full time bij ons.
In het begin werkte 1 de ene week 4x8, de andere week 5x8.
Tot ik merkte dat ik na die weken van 5x8 wel heel erg moe was en in het weekend nergens meer toe kwam.
Toen heb ik het om kunnen zetten naar 4x9 en dat scheelde heel veel.
Elke week een dag pauze tussendoor.

Dit is jarenlang goed gegaan, maar (ook) na een burnout en weer opbouwen merkte ik dat ik continue op m'n max aan het werken was.
Een week die per ongeluk wat voller uitviel (drukte op het werk, paar dagen van 10 uur ertussen), dan was de batterij veel te leeg.
Inmiddels dus over naar 32 en dan verdeeld over 3x9 en 1x 5 uur.
Dit doe ik nu 1,5 jaar en merkte na een klein half jaar dat ik weer in balans kwam.
Er was weer energie over ipv voortdurend te kort.
En dat maakt mij ook voor mijn omgeving een veel leuker mens.
Ik ben er blij mee.

In jouw geval, TS, weet ik niet of 4x9 bespreekbaar is op je werk?
Dat zou nl erg fijn zijn, 4 uur minder werken, maar toch elke week een rustpunt in je week erbij.
Overigens is het mijn bewuste keus geweest om die ene dag vrij niet op maandag of vrijdag te plannen, aanvankelijk was die op dinsdag en nu heerlijk op de woensdag.
Dus echt een break in de week, ipv mijn weekend langer gemaakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:08

Dat is sowieso fijner vind ik, midden in de week even adempauze :j

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:13

Hoe houden jullie dat allemaal vol, ik werk 24 uur en vind dat mooi zat. Dus ik stem voor jou voor 32 uur of minder als dat kan. Succes met je keuze!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:31

Amalarab schreef:
Hoe houden jullie dat allemaal vol, ik werk 24 uur en vind dat mooi zat. Dus ik stem voor jou voor 32 uur of minder als dat kan. Succes met je keuze!

ik slaap erg weinig _O-

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:34

Dreamy schreef:
Goedemorgen :wave:

Momenteel werk ik 40u per week en dit heb ik altijd al gedaan, al werkte ik bij mijn vorige werkgever onregelmatig en waren dat zelden de normale 5 dagen achter elkaar. Bij mijn huidige werkgever is dit wel het geval.
Ik heb een verleden met een burn-out, nu ruim anderhalf jaar terug, en merk dat ik er toch nog erg stressgevoelig door ben.
Destijds is mij o.a. door maatschappelijk werk verteld dat ik, omdat ik toen zocht naar een nieuwe werkgever, het beste kon instappen/kon gaan werken op basis van 32 uur.
Dit heb ik niet gedaan onder het mom van “ik ben nog jong, nieuwe baan is regelmatige dagen en makkelijker werk”.

Nu heb ik op mijn huidige werk toch de onrust weer een beetje te pakken (niet de werkzaamheden zelf, die zijn prima, maar de hoeveelheid) en hoewel daar al over is gesproken en het nu beter verdeeld is en we inmiddels ook meer personeel hebben, ben ik daardoor gaan twijfelen of ik niet toch een extra rustdag tussendoor wil.
Maar, gaat dat helpen? Ik vraag me af of iemand met soortgelijk situatie hier ervaring mee heeft en hoor het graag!
En is dan 1 dag in de 2 weken ook al prima, of heeft 1 dag per week meer nut?

Uiteraard moet ik doen wat voor mij goed voelt, maar ik weet uiteraard nog niet hoe het daadwerkelijk is. Dus ik vind het best spannend om dat dan zomaar aan te gaan passen.
Wat betreft salaris heb ik alvast een afspraak staan om een indicatie op te maken, zodat ik ook kan zien wat dat verschilt.

Iig alvast bedankt!

Doe je al iets met ademhalingstechnieken en zo wat korte (adem)pauzes inlassen in je werk?
Dat heeft mij enorm geholpen.

Tegenwoordig ga ik ook met mijn collega´s mee, als ze een sigaretje gaan roken, ff lekker buiten en onzin kletsen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:35

Amalarab schreef:

Ik zou ook wel 24 uur willen werken, maar dan heb ik financieel toch mooi een probleem :+

Ik heb jaren 32 gewerkt en ben 1,5 jaar door baanwissel weer naar 36 gegaan. En dan 4x8 op kantoor en die andere 4 uur thuis. Op zich al beter, maar die halve dag thuis werd steeds langzamer toch de hele dag met werk bezig zijn, met name mentaal. Ik ben in overleg bij deze werkgever nu ook weer 32 uur gaan werken en wil niet anders meer. Ik ben op woensdag vrij, tenzij vergaderingen, dan ben ik op vrijdag vrij. Dus of een break of een lang weekend. En dat bevalt heel goed. Met name voor de rust in mijn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:45

Amalarab schreef:

Op een salaris van 24 uur niet kunnen rondkomen is wel een pracht van een motivatie toch?
Als het kon zou ik ook wel maar drie dagen willen werken hoor, maar helaas, ik wil ook nog eten en mijn rekeningen betalen enzo. :+
Ik werk 36 uur, elke week een wisselende middag roostervrij, soms 4 x 9 en ik zou het liefst nooit meer 5 hele dagen willen werken.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 12:49

bigone schreef:
Heb je ook proberen uit te zoeken waar de onrust vandaan komt, op het werk gaat het prima zeg je dus zullen er ook andere factoren zijn.

Op werk is juist de onrust, privé gaat juist alles echt prima momenteel :j heb ook net 3 weken rust gehad (vakantie) en de onrust kwam ook letterlijk weer toen ik weer aan het werk ging. Daarover ben ik open en eerlijk geweest naar mijn leidinggevende. Werkzaamheden zijn prima, ook echt niet moeilijk en passen ook goed in mijn straatje. De omgeving is echter wat chaotisch en de taken zijn daardoor ook soms wat onrealistisch verdeeld/worden vaak gewijzigd, waardoor ik geen goed overzicht meer heb en op tilt sla als het ware. Hier is inmiddels door mijn openheid wat meer structuur in gekomen :j dus wel al verbeterd. Echter nu ik de onrust eenmaal weer in m’n lijf heb gevoeld speelt dit idee toch in mijn hoofd.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-19 18:47

Ik ben eruit :D heb het weekend er goed over gepraat, de salarisindicaties bekeken en ook besproken met mijn vriend en de knoop doorgehakt. Vandaag doorgegeven en akkoord gekregen.
Het idee geeft me nu al rust :D bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 18:50

belle_boef schreef:
Ik werk 32 uur. En ben elke woensdag vrij. Ook een burn out gehad. En die dag vrij tussendoor vind ik heerlijk. Dan kan ik boodschappen doen, wat klusjes thuis. Dan zijn alle avonden gewoon vrij.

Dit! Ook burnout gehad en werkte eerst 40, toen 36 en nu 32 uur. 32 uur bevalt heel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:26

Ik werk zelf 4 x 9 uur (totaal 36) maar merk dat ik in de avond toch regelmatig nog 'dingetjes' doe. Mailtje, agenda, powerpoint.... Ik zou als het financieel haalbaar is ook graag 32 uur werken maar met mijn werk is 36 echt het minimum anders gaat de wereld te snel. :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:30

Dreamy schreef:
Ik ben eruit :D heb het weekend er goed over gepraat, de salarisindicaties bekeken en ook besproken met mijn vriend en de knoop doorgehakt. Vandaag doorgegeven en akkoord gekregen.
Het idee geeft me nu al rust :D bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

Wat heb je nu dan gekozen? :D Wat het ook is, fijn dat het je nu al rust geeft.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:39

ja haha ben ook benieuwd. Gok minder uren?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-19 20:49

Ja, 32 uur; dus een dag extra in de week vrij :j :D
En verdien dan nog steeds meer dan fulltime bij mijn vorige (tussen)baan, dus dikke prima!