Hoe cadeaukosten verdelen stellen/vrijgezellen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel betalen?

1/4
68 (47%)
2/5
76 (52%)

Totaal aantal stemmen: 144

Bagheera_206

Re: Hoe cadeaukosten verdelen stellen/vrijgezellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:54

Ik reken ook altijd per persoon. Soms vind ik het wel irritant dat mensen voor stellen even veel rekenen als singles.

Als single is sowieso alles duurder dan wanneer je samen zou zijn en dan komen die cadeautjes er ook nog een keer bij. Hahaha!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:55

suikermeisje schreef:
Mijn vriend en ik doen gewoon samen. Bijvoorbeeld dan wel voor €20 tegenwoordig aangezien we allebei werken. Maar beide €20 gaat mij ook te ver. Hij of ik word toegevoegd aan een app voor cadeau en ik regel het bij mijn familie en ga ik hem niet nog eens extra laten betalen.

Maar dan geef je aan wat je voor een cadeau wilt uitgeven. (dat doe ik trouwens meestal ook hoor). Maar mocht een cadeau bv totaal 18 euro zijn met 5 personen (2 stel en 1 vrijgezel, dan is het toch raar als de stellen 6 euro met zn 2en betalen en de vrijgezel ook 6,-??

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:56

Daantj__ schreef:
mag schreef:
Als jullie als stel naar een verjaardag gaan geven jullie dan een dubbel zo duur cadeau dan wanneer je alleen gaat?

Ehhm ikke wel ja. Ik vind dit eigenlijk ook niet meer dan logisch??? Een stel bestaat toch uit 2 personen. En je gaat daar ook heen met 2 personen en eet en drinkt ook voor 2 personen op (al zal het niet uit moeten maken wat je verbruikt als je wat geeft, maar toch).

Als ik een relatie heb dan geef ik 2 het bedrag aan geld of een cadeau dan wanneer ik vrijgezel ben. Hoezo hebben stelletjes opeens korting? Ik dacht dat per persoon gewoon logisch was

Zo lijkt het wel of je entree betaalt om op een feestje te mogen komen.
Als 1 van de 2 niet op de verjaardag kan komen geef je dus een goedkoper cadeau??

Ben het met Rakkie123 eens. Ik vind een cadeau waaruit blijkt dat ze hun best voor me hebben gedaan belangrijker dan wat het waard (in geld) is.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:56

Hier geeft iedereen een bedrag naar keuze aan de 'kadokoper'. Die zoekt dan iets uit van het totaalbedrag. Waarom zou iedereen evenveel moeten inleggen?

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:03

Wij doen vaak naar wat eenieder (alleen dan wel stel) wil inbrengen.
Mijn (half)zusje en (half)broertje waren tot voor kort nog student en wederhelftloos Mijn andere broer en ik een vaste baan en partners. Wij droegen meer bij aan kado‘s aan vaders en moeders verjaardagen jubilea etc. We legden dat wat we wilden spenderen bij elkaar en zochten een passend kado. Als er een groot kado (voor 40 jaar of zóveel jaar huwelijk) gekocht moest worden, deelden mijn broer en ik de extra kosten.
Inmiddels verdient mijn (half)broertje meer dan ik, en legt hij ook vaak meer in.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:05

Als ik met mijn partner naar een verjaardag ga kopen we 1 cadeau van niet meer dan waarde x.

Als wij gevraagd worden mee te doen in een groter cadeau overwegen we wat we zelf zouden uitgeven en afhankelijk daarvan doen we mee of niet.

Wel vind ik dat dit iets is dat je met zn allen overlegd, niet iets dat even wordt meegedeeld ...

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 21:10

Het werd ook wel gewoon gevraagd hoor. Willen jullie hier aan mee doen. Zo ja dan wordt t 18 euro pp.

Maar idd als we zelf een cadeau zouden kopen zou het ook maar 1 cadeau zijn en niet twee.

Nu viert mn schoonzusje verder haar verjaardag niet dus qua kosten feestje is Verder niet aan de orde.

En een strijd wordt t sowieso niet hoor. Kan gelukkig heel goed met mn schoonfamilie.
Maar vroeg me vooral af hoe anderen dit zien.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:11

Ik geef altijd hetzelfde bedrag, of ik nu alleen ga of samen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:12

mag schreef:
Zo lijkt het wel of je entree betaalt om op een feestje te mogen komen.
Als 1 van de 2 niet op de verjaardag kan komen geef je dus een goedkoper cadeau??

Ben het met Rakkie123 eens. Ik vind een cadeau waaruit blijkt dat ze hun best voor me hebben gedaan belangrijker dan wat het waard (in geld) is.

Volgens mij is het een andere discussie hoe duur een cadeau moet zijn. Ik ben het met je eens dat een cadeau waaruit blijkt dat mensen hun best gedaan hebben belangrijker is dan de prijs die eraan hangt.

Maar het gaat hierom of een 1 persoon net zo veel moet betalen dan een stel.
Tja en dan mag het wel op entree lijken. Mensen die een feest geven met warm- & koudbuffet en eventueel een band of dj (vaak bruiloften of speciale verjaardagen) krijgen bij ons ook een duurder cadeau dan 'gewoon' een verjaardag. Zo heb ik het van huis uit meegekregen. Je past het cadeau een beetje aan aan de grootte/waarde van het feest. Maar ook aan met hoeveel mensen je komt. Als jij met 2 personen komt, verbruik je ook ongeveer 2 x zoveel dan 1 persoon. Hoezo mag je als stel hetzelfde betalen als een singel. Sinds wanneer krijg je bij een relatie ook 50% korting op cadeautjes cadeau? Dus waarom dan niet ook wat meer geven met het cadeau (als je het kan missen natuurlijk).
En dan kun je wel zeggen dat is maar familie of vriend van 1 van de 2. Maar als mijn schoonmoeder jarig is dan wil ik haar ook een cadeau geven ook al is zijn niet mijn echte familie. En als ik naar de verjaardag van een vriend van mijn vriend mee ga, dan mag ik die persoon ook en wil ik die ook gewoon een cadeau geven. Als ik zelf niet bevriend ben met de vrienden van mijn vriend dan ga ik ook niet mee naar verjaardagen. En geeft alleen mijn vriend één cadeau, dus maar voor 1 persoon. Mocht het wel een vriend zijn dat een gezamenlijke vriend is geworden maar één van ons kan niet bij de verjaardag zijn. Dan geven we alsnog het cadeau met de waarde voor 2 personen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:17

Dit is ook exact de reden waarom ik al jaren niks meer geef aan mijn broer en schoonzus. Zij zijn met zn 4tjes en ik ben alleen.
Dat zijn dus 4 verjaardagen en Sinterklaas x2 en ik krijg enkel 1 ding van hun.
Tsja dan kom ik dus met lege handen aan bij hun verjaardagen, alleen de kids krijgen iets.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:31

TS wat zouden jullie zelf uitgegeven hebben aan een cadeau? Is dat vergelijkbaar met die 18 of 36 euro? En zo niet vindt je het überhaupt een leuk cadeau om mee te doen en het het bedrag waard (je bent natuurlijk nergens toe verplicht om mee te doen). En kun je het geld missen?

roxiie schreef:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar mensen die dit ook zo doen. Hoe is dit zo is ontstaan. Gewoon nooit over nagedacht of je eventueel meer moet betalen? Of kun je niet missen? Of weigerde de partner ooit in het begin mee te betalen aan jouw familie en vrienden? Of zie je jouw en je partner gewoon als één. Dus als wij komen samen als één. En als je mij uitnodigd dan nodig je ook mijn partner automatisch uit? Of het is mijn kant van de familie of vriendengroep?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:35

Ik had gereageerd met 2 /5 Maar die zesde persoon die niet mee doet zou eigenlijk normaal dan 2 /6 worden.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:38

1/4 of 2/6. 2/5 vind ik dan weer heel krom.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:39

MissCharlie schreef:
Hier geeft iedereen een bedrag naar keuze aan de 'kadokoper'. Die zoekt dan iets uit van het totaalbedrag. Waarom zou iedereen evenveel moeten inleggen?

Dat is wat ook vaak gedaan word nu ik het lees. Dat bijvoorbeeld de ouders al meer geven vrienden iets minder en de broer weer meer en de man ook weer meer of hoe dan ook

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:40

quintusgl schreef:
delen door het aantal personen. Gewoon in de app zetten: x-bedrag gedeeld door 6 is toch geen 18,-? rekenfoutje? ;-). doen alsof je gek bent hihi 8-)
Zou lekker zijn dat de vrijgezel steeds de volle pond moet betalen met verjaardagen en de anderen de helft.... toch?

Ik moet toch beter voor mezelf opkomen haha. Hier gaat het per stel. Dus als je alleen bent heb ne pech en met 2 mazzel

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:41

Daantj__ schreef:
TS wat zouden jullie zelf uitgegeven hebben aan een cadeau? Is dat vergelijkbaar met die 18 of 36 euro? En zo niet vindt je het überhaupt een leuk cadeau om mee te doen en het het bedrag waard (je bent natuurlijk nergens toe verplicht om mee te doen). En kun je het geld missen?

roxiie schreef:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar mensen die dit ook zo doen. Hoe is dit zo is ontstaan. Gewoon nooit over nagedacht of je eventueel meer moet betalen? Of kun je niet missen? Of weigerde de partner ooit in het begin mee te betalen aan jouw familie en vrienden? Of zie je jouw en je partner gewoon als één. Dus als wij komen samen als één. En als je mij uitnodigd dan nodig je ook mijn partner automatisch uit? Of het is mijn kant van de familie of vriendengroep?

Geen van bovengenoemde, je geeft een cadeau omdat iemand jarig is, omdat je die persoon waardeert (niet omdat je er drank en taart enz. voor terug krijgt).

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:49

mag schreef:
Geen van bovengenoemde, je geeft een cadeau omdat iemand jarig is, omdat je die persoon waardeert (niet omdat je er drank en taart enz. voor terug krijgt).

Maar als je als stel naar een verjaardag gaat dan neem ik toch aan dat allebei die persoon waardeert. En dit wilt laten blijken? Dan is het toch niet gek dat je als stel, twee personen, allebei ieders laat zien. Dus meer of het dubbele geeft dan wanneer je alleen gaat?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:53

Ik geef geen ander kado aan mijn broers of ouders als mijn man toevallig moet werken op de dag dat het gevierd wordt en ik dus alleen ga, of wanneer hij vrij is en mee gaat :n

In mijn familie zijn we kwa volwassenen gelijk, beide broers getrouwd, wij ook, mijn ouders ook.
Dus bij gezamenlijke kado's voor m'n ouders bv gaat het bedrag gewoon door 3.
En dan tellen we de kinderen van mijn broers niet mee, beide broers hebben 2 kinderen, wij hebben samen geen kinderen.

In geval van TS zou ik of delen door 6 of delen door 4 eerlijk vinden, delen door 5 lijkt me een beetje vreemd.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:54

Ik bepaal zelf hoeveel ik aan iemand wil bijdragen.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:01

Daantj__ schreef:
mag schreef:

Maar als je als stel naar een verjaardag gaat dan neem ik toch aan dat allebei die persoon waardeert. En dit wilt laten blijken? Dan is het toch niet gek dat je als stel, twee personen, allebei ieders laat zien. Dus meer of het dubbele geeft dan wanneer je alleen gaat?

Dat kun je ook andersom bekijken, ik geef niet minder als ik alleen ga (ook als partner verhinderd is waardeer je iemand nog). Ik geef ook niet een standaard bedrag uit. Is maar net wat ik tegenkom wat ik leuk vind voor die persoon. Ik ga dan niet denken Ooh ik ga maar alleen ik koop iets anders....

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:15

mag schreef:
Daantj__ schreef:

Dat kun je ook andersom bekijken, ik geef niet minder als ik alleen ga (ook als partner verhinderd is waardeer je iemand nog). Ik geef ook niet een standaard bedrag uit. Is maar net wat ik tegenkom wat ik leuk vind voor die persoon. Ik ga dan niet denken Ooh ik ga maar alleen ik koop iets anders....

Ik heb eerder al aangegeven dat ik dat ook doe. Als het een verjaardag is waar zowel ik als vriend heen wil, maar 1 van de 2 kan niet. Dan wordt gewoon het cadeau gegeven wat we normaal zouden geven als we met zijn 2en kwamen. En als het dan in een groep is waarbij er geld ingelegd moet worden. Leggen wij dat dan 2 x keer in. Ook al gaat er maar 1.

Maar als maar 1 persoon uit de relatie naar die verjaardag gaat. Of ik ben vrijgezel dan leg ik ook maar in voor 1 persoon of koop een iets goedkoper cadeau. (En wij zijn echt niet zuinig met wat we geven hoor, dus het niet om te beknibbelen. Als stel verdubbelen we het ruime bedrag wat wij als singel zouden geven. Maar dat doet er niet toe).

Ik vind het gewoon een beetje gek dat je als vrijgezel het dubbele moet betalen. Of anders bekeken, als stel krijg je 50% korting.

Die gedachtegang kan ik niet goed begrijpen. Komt misschien omdat ik het zo niet 'geleerd' heb van huis uit. En ook niet ken binnen de familie en vriendengroep. Wij doen eigenlijk altijd per persoon. Of anders niet de helft maar dat een vrijgezel wel minder betaald dan een stel. Maar ieder zo zijn ding en mening

Ik weet nog wel van 'vroeger'. Als we met een paar bevriende stellen van mijn ouders en hun kinderen een dagje uit gingen. Dan werd het bedrag vaak door het aantal gezinnen gedaan. Of binnen de familie een cadeau gegeven moest werden legde elk gezin ongeveer hetzelfde in. Maar dan zat iedereen in een soort gelijke situatie. Dus in een relatie met een kind of meerdere kinderen. Of een stel dan 1 of 3 kinderen had deed er niet echt toe omdat die vaak niet de grootste kostenposten zijn. En je anders wel echt pietlullig moet gaan zitten rekenen per persoon. Maar hier gaat het om vrijgezellen en stelletjes. Dan vind ik de situatie niet meer echt vergelijkbaar. Want het aantal (volwassen) personen verdubbeld gewoon.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:23

Ik baseer de waarde meer op de band die ik heb met een persoon of de reden van een feest. Verder ook op draagkracht. Nu ik werk geef ik meer uit aan cadeaus voor bv naasten dan toen ik studeerde. Daarnaast als ik iets specifieks in gedachten hebt maakt de waarde mij ook niet zoveel uit.

Vind daarom de hoogte van een bedrag ook niet zo relevant.

Je geeft een cadeau omdat iemand jarig is, omdat je die persoon waardeert, niet omdat je er iets voor terug krijgt of omdat je entree moet betalen.

Dan zou je ook je waarde af moeten gaan wegen als iemand A merken voor schotelt en meer kwijt is dan bv huismerk producten?

Toevallig een feestje vrijdag en we lappen allemaal wat geld, wat ik sowieso al niet leuk vind. (We lappen nu allemaal een tientje). Van vriendinnen haken de mannen af en mijn vriend gaat wel mee. Ik ga dan niet ineens nu 20 euro betalen.

Overigens vind ik een bruiloft of jubileum wel een ander verhaal omdat daar de kosten voor bv dag gast wel echt behoorlijk hoog liggen.

Overigens betaal ik ook vaak cadeautjes voor mijn familie en vrienden en mijn vriend vaker voor die van hem.

Ik heb ook geen standaard bedrag wat ik per gelegenheid uit geef.

In het geval van jou Anne snap ik jou vraag wel. Zou dan zeggen of deel het door 4 of door 6. Maar niet door 5. Ik zou het dan toch een beetje houden bij de directe gezinsleden of vrienden.

Tuurlijk ben je mt zn tweeen maar je hebt ook twee keer zo veel kosten aan dingen van schoon familie en vrienden dan dat je als singel hebt.

Overigens vind ik het wel een ander verhaal als je met een vrienden groep iets organiseert. Bijvoorbeeld eten of overnachting. Dan gewoon delen door het aantal personen.

Sowieso vind ik het bij grotere cadeaus ook vrij raar om de waarde voor iemand te bepalen. Iedereen heeft een andere portemonnee en prioriteiten. Lijkt mij netter om een open tikkie te sturen en van dat geld iets te kopen dan andersom.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:34

Bij ons zou het eigenlijk altijd gedeeld worden door vader/moeder/zus/zus. Dat zijn de familieleden die sowieso op de verjaardag komen. Als die dan toevallig wel of geen partner hebben doet er niet toe. Anders zouden straks de eventuele neefjes/ nichtjes ook nog meegeteld worden. Een gezin/huishouden/stel/persoon telt allemaal als 1 keer betalen dus.
Maar van dit soort dingen is er eigenlijk alleen sprake binnen familie, niet bij vrienden in ons geval (of bijna nooit).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:45

hwn schreef:
x_Anne_x schreef:
Haha goede.
Maar ik lees alleen staande die zeggen ok ga niet dubbel betalen. Maar ja tuurlijk wordt t dan voor anderen iets meer maar toch niet t dubbele?

Tuurlijk wel toch, de partner zal toch evenveel eten/drinken op 't feestje, dus moet toch evenveel bijdragen lijkt me logisch? Heb het hier in Belgie nog nooit anders geweten.

edit: sorry, ik herhaal mijn voorgangers, had gepost zonder helemaal bij te lezen.

Ik denk dat de TS bedoelt dat als je het deelt door aantal personen het niet het dubbele wordt.
Stel je bent met drie personen, waarvan één stel. Als je deelt door aantal personen wordt het:

Single: 1/3e
Stel: 2/3e

Als je deelt door aantal 'stellen' krijg je:

Single: 1/2e
Stel: 1/2e

Dus het wordt niet het dubbele. Je gaat (in dit voorbeeld) van 1/3e naar 1/2e als single. Dat is 1/6e meer, niet het dubbele.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:01

ChantalSmook schreef:
Ik baseer de waarde meer op de band die ik heb met een persoon of de reden van een feest. Verder ook op draagkracht. Nu ik werk geef ik meer uit aan cadeaus voor bv naasten dan toen ik studeerde. Daarnaast als ik iets specifieks in gedachten hebt maakt de waarde mij ook niet zoveel uit.

Vind daarom de hoogte van een bedrag ook niet zo relevant.

Je geeft een cadeau omdat iemand jarig is, omdat je die persoon waardeert, niet omdat je er iets voor terug krijgt of omdat je entree moet betalen.

Dan zou je ook je waarde af moeten gaan wegen als iemand A merken voor schotelt en meer kwijt is dan bv huismerk producten?

Toevallig een feestje vrijdag en we lappen allemaal wat geld, wat ik sowieso al niet leuk vind. (We lappen nu allemaal een tientje). Van vriendinnen haken de mannen af en mijn vriend gaat wel mee. Ik ga dan niet ineens nu 20 euro betalen.

Overigens vind ik een bruiloft of jubileum wel een ander verhaal omdat daar de kosten voor bv dag gast wel echt behoorlijk hoog liggen.

Overigens betaal ik ook vaak cadeautjes voor mijn familie en vrienden en mijn vriend vaker voor die van hem.

Ik heb ook geen standaard bedrag wat ik per gelegenheid uit geef.

In het geval van jou Anne snap ik jou vraag wel. Zou dan zeggen of deel het door 4 of door 6. Maar niet door 5. Ik zou het dan toch een beetje houden bij de directe gezinsleden of vrienden.

Tuurlijk ben je mt zn tweeen maar je hebt ook twee keer zo veel kosten aan dingen van schoon familie en vrienden dan dat je als singel hebt.

Overigens vind ik het wel een ander verhaal als je met een vrienden groep iets organiseert. Bijvoorbeeld eten of overnachting. Dan gewoon delen door het aantal personen.

Sowieso vind ik het bij grotere cadeaus ook vrij raar om de waarde voor iemand te bepalen. Iedereen heeft een andere portemonnee en prioriteiten. Lijkt mij netter om een open tikkie te sturen en van dat geld iets te kopen dan andersom.

Ik vind bij mijn naaste familie en vrienden het bedrag van het cadeau ook niet van belang. Ik wil die personen graag een bijzonder en passend cadeau geven. En ik merk inderdaad ook dat wanneer mijn draagkracht toeneemt de cadeaus ook duurder worden. Maar ik merk onbewust ook dat ik in een relatie nog makkelijker duurdere cadeaus geef. Tenminste dat denk ik. Ik heb de afgelopen jaren o.a. mijn ouders toch wel cadeaus gegeven dat financieel aardig aantikt. Ik denk dat als ik vrijgezel was geweest ik daar toch langer of na had moeten denken of wat anders ging bedenken. En dan niet gelijk iets voor de helft van die prijs. Maar gewoon een klein stukje minder. Heb jij dat niet?

In geval van jouw feestje vrijdag had ik dus wel 20 euro gelapt. Of nouja ik denk dat mijn vriend zelf al met die 10 euro op de proppen was gekomen. Want hij wil de jarige waar hij te gast is ook gewoon een cadeau geven. Of dat ik wel die 20 had betaald. En hij bij zijn vriendengroep in een soort gelijke situatie voor mij. Dat zou elkaar wel een keertje quitte spelen. Maar wij hadden dat wel dubbel gedaan. Maar goed dat ik die mening had, had je misschien al door. Ik heb inmiddels door dat het ook wel anders gaat. En dat respecteer ik.