Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
suikermeisje schreef:Mijn vriend en ik doen gewoon samen. Bijvoorbeeld dan wel voor €20 tegenwoordig aangezien we allebei werken. Maar beide €20 gaat mij ook te ver. Hij of ik word toegevoegd aan een app voor cadeau en ik regel het bij mijn familie en ga ik hem niet nog eens extra laten betalen.
Daantj__ schreef:mag schreef:Als jullie als stel naar een verjaardag gaan geven jullie dan een dubbel zo duur cadeau dan wanneer je alleen gaat?
Ehhm ikke wel ja. Ik vind dit eigenlijk ook niet meer dan logisch??? Een stel bestaat toch uit 2 personen. En je gaat daar ook heen met 2 personen en eet en drinkt ook voor 2 personen op (al zal het niet uit moeten maken wat je verbruikt als je wat geeft, maar toch).
Als ik een relatie heb dan geef ik 2 het bedrag aan geld of een cadeau dan wanneer ik vrijgezel ben. Hoezo hebben stelletjes opeens korting? Ik dacht dat per persoon gewoon logisch was
mag schreef:Zo lijkt het wel of je entree betaalt om op een feestje te mogen komen.
Als 1 van de 2 niet op de verjaardag kan komen geef je dus een goedkoper cadeau??
Ben het met Rakkie123 eens. Ik vind een cadeau waaruit blijkt dat ze hun best voor me hebben gedaan belangrijker dan wat het waard (in geld) is.
roxiie schreef:Ik geef altijd hetzelfde bedrag, of ik nu alleen ga of samen.
MissCharlie schreef:Hier geeft iedereen een bedrag naar keuze aan de 'kadokoper'. Die zoekt dan iets uit van het totaalbedrag. Waarom zou iedereen evenveel moeten inleggen?
quintusgl schreef:delen door het aantal personen. Gewoon in de app zetten: x-bedrag gedeeld door 6 is toch geen 18,-? rekenfoutje?. doen alsof je gek bent hihi
Zou lekker zijn dat de vrijgezel steeds de volle pond moet betalen met verjaardagen en de anderen de helft.... toch?
Daantj__ schreef:TS wat zouden jullie zelf uitgegeven hebben aan een cadeau? Is dat vergelijkbaar met die 18 of 36 euro? En zo niet vindt je het überhaupt een leuk cadeau om mee te doen en het het bedrag waard (je bent natuurlijk nergens toe verplicht om mee te doen). En kun je het geld missen?roxiie schreef:Ik geef altijd hetzelfde bedrag, of ik nu alleen ga of samen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar mensen die dit ook zo doen. Hoe is dit zo is ontstaan. Gewoon nooit over nagedacht of je eventueel meer moet betalen? Of kun je niet missen? Of weigerde de partner ooit in het begin mee te betalen aan jouw familie en vrienden? Of zie je jouw en je partner gewoon als één. Dus als wij komen samen als één. En als je mij uitnodigd dan nodig je ook mijn partner automatisch uit? Of het is mijn kant van de familie of vriendengroep?
mag schreef:Geen van bovengenoemde, je geeft een cadeau omdat iemand jarig is, omdat je die persoon waardeert (niet omdat je er drank en taart enz. voor terug krijgt).

Daantj__ schreef:mag schreef:Geen van bovengenoemde, je geeft een cadeau omdat iemand jarig is, omdat je die persoon waardeert (niet omdat je er drank en taart enz. voor terug krijgt).
Maar als je als stel naar een verjaardag gaat dan neem ik toch aan dat allebei die persoon waardeert. En dit wilt laten blijken? Dan is het toch niet gek dat je als stel, twee personen, allebei ieders laat zien. Dus meer of het dubbele geeft dan wanneer je alleen gaat?
mag schreef:Daantj__ schreef:Maar als je als stel naar een verjaardag gaat dan neem ik toch aan dat allebei die persoon waardeert. En dit wilt laten blijken? Dan is het toch niet gek dat je als stel, twee personen, allebei ieders laat zien. Dus meer of het dubbele geeft dan wanneer je alleen gaat?
Dat kun je ook andersom bekijken, ik geef niet minder als ik alleen ga (ook als partner verhinderd is waardeer je iemand nog). Ik geef ook niet een standaard bedrag uit. Is maar net wat ik tegenkom wat ik leuk vind voor die persoon. Ik ga dan niet denken Ooh ik ga maar alleen ik koop iets anders....
hwn schreef:x_Anne_x schreef:Haha goede.
Maar ik lees alleen staande die zeggen ok ga niet dubbel betalen. Maar ja tuurlijk wordt t dan voor anderen iets meer maar toch niet t dubbele?
Tuurlijk wel toch, de partner zal toch evenveel eten/drinken op 't feestje, dus moet toch evenveel bijdragen lijkt me logisch? Heb het hier in Belgie nog nooit anders geweten.
edit: sorry, ik herhaal mijn voorgangers, had gepost zonder helemaal bij te lezen.
ChantalSmook schreef:Ik baseer de waarde meer op de band die ik heb met een persoon of de reden van een feest. Verder ook op draagkracht. Nu ik werk geef ik meer uit aan cadeaus voor bv naasten dan toen ik studeerde. Daarnaast als ik iets specifieks in gedachten hebt maakt de waarde mij ook niet zoveel uit.
Vind daarom de hoogte van een bedrag ook niet zo relevant.
Je geeft een cadeau omdat iemand jarig is, omdat je die persoon waardeert, niet omdat je er iets voor terug krijgt of omdat je entree moet betalen.
Dan zou je ook je waarde af moeten gaan wegen als iemand A merken voor schotelt en meer kwijt is dan bv huismerk producten?
Toevallig een feestje vrijdag en we lappen allemaal wat geld, wat ik sowieso al niet leuk vind. (We lappen nu allemaal een tientje). Van vriendinnen haken de mannen af en mijn vriend gaat wel mee. Ik ga dan niet ineens nu 20 euro betalen.
Overigens vind ik een bruiloft of jubileum wel een ander verhaal omdat daar de kosten voor bv dag gast wel echt behoorlijk hoog liggen.
Overigens betaal ik ook vaak cadeautjes voor mijn familie en vrienden en mijn vriend vaker voor die van hem.
Ik heb ook geen standaard bedrag wat ik per gelegenheid uit geef.
In het geval van jou Anne snap ik jou vraag wel. Zou dan zeggen of deel het door 4 of door 6. Maar niet door 5. Ik zou het dan toch een beetje houden bij de directe gezinsleden of vrienden.
Tuurlijk ben je mt zn tweeen maar je hebt ook twee keer zo veel kosten aan dingen van schoon familie en vrienden dan dat je als singel hebt.
Overigens vind ik het wel een ander verhaal als je met een vrienden groep iets organiseert. Bijvoorbeeld eten of overnachting. Dan gewoon delen door het aantal personen.
Sowieso vind ik het bij grotere cadeaus ook vrij raar om de waarde voor iemand te bepalen. Iedereen heeft een andere portemonnee en prioriteiten. Lijkt mij netter om een open tikkie te sturen en van dat geld iets te kopen dan andersom.