Hoe ziet/zag jouw bruiloft eruit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: Hoe ziet/zag jouw bruiloft eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 05:58

Van harte gefeliciteerd!

Wij zijn afgelopen juni getrouwd, heel klein, want eerst zou 't gratis trouwen worden maar wilde 't toch klein vieren met familie.

Klein is met 25 personen. Voor ons was het super geslaagd en de genodigden zeiden hetzelfde. Ik was 28 weken zwanger ook dus wilde geen lange dag en wilde avond graag thuis ivm 2 jarige peuter.

Wij trouwden om 1130 in gemeentehuis.
Om 07u werd ik thuis opgemaakt en m'n haar gedaan.
Ondertussen ging ML eten met peuter en hun aankleden etc.

Om 09u huis verlaten voor foto's aan een plas.

1130 gemeentehuis.

1300 locatie voor lunch/high tea/borrel

1700 naar huis.

We hadden 't feestje op een boerderij, 't was buiten onder party tent en 't was een koud buffet.
Hapjes werden later rond gebracht.

We hadden 3 2 jarige dus daarom een locatie met afgesloten tuin, die hebben heerlijk gespeeld.hwt was lekker klein en ongedwongen. Geen feest achteraf, hou ik sowieso niet van en met m'n bekken toen ook niet handig.

We kijken terug op een super fijne dag die is verlopen zoals wij het leuk vonden

En niet omdat het zo hoort.

Overigens geen huwelijksreis. Sterker nog ik ging volgende dag zelf weekend weg met paard en vriendin, haha. Dat was NL al 3 kwart jaar gepland en die bruiloft heb ik in 6 weken geregeld. :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 08:24

Amandavd schreef:
Cioccolato schreef:
Ik wil je graag meegeven, omdat ik hier lees dat mensen het fijn vinden om alles op 1 locatie te houden, ik zou het verschrikkelijk vinden. Zowel als gast als iemand die zelf trouwt. Zo saai.. Als het een hele dag duurt trouwens.

Voor de rest zijn er veel bruikbare tips gegeven. Bedenk voor je zelf wat je wil, ongeveer. Wil je foto's, ceremonie, kerk, diner, feest. Of ga je voor een ceremonie met een feest. Vanuit daar maak je een planning en zet je de eerste dingen vast.

Waarom zou dat saai zijn? Rare redenering. Wij doen ook alles op een locatie. Maar goed, wij zijn vast saaie mensen. :D

Waarom zou het niet saai zijn? Er zijn zoveel verschillende mensen en wensen :)
Een rare redenering bestaat dus niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 09:04

BrittS schreef:
Hoe zag jouw dagindeling eruit?
Ik had geen kapper, visagiste, foto's en trouwjurk, dus het was een kwestie van opstaan, ontbijten, douchen en aankleden in de ochtend. Rond half elf ontvingen we enkele mensen ( <10), hebben een kop koffie gedronken en zijn naar het gemeentehuis gelopen. Daar ringen uitgewisseld en getekend en toen terug naar huis waar we een lunch lieten komen. Daarna is dat groepje weg gegaan. Vanaf een uur of 8 in de avond gaven we een feestje voor ong. 35 man. Gewoon simpel; drankje, muziekje, snacks. Supergezellig omdat het zo kleinschalig was.
Hoe verliep jouw ceremonie?
Die was er niet. We zijn naar het gemeentehuis gelopen, hebben 'ja' gezegd, getekend en ringen uitgewisseld.
Wanneer doe je de foto's?
Niet, wij hechten daar allebei geen waarde aan
Wie was/waren jouw getuigen? En had je ook bruidsmeisjes?
Mijn ouders. En nee, ik snap het nut van bruidsmeisjes niet zo.
Hoe zag jouw feest eruit? Hoe was het ingericht?
Wij hadden een verdieping afgehuurd in een leuk tentje. Muziek, drankjes, hapjes. Kleinschalig, tijd om iedereen uitvoerig te spreken en lol te hebben met iedereen. geen officiële dingen, speeches, stukjes etc.
Wat voor lunch/diner werd er geserveerd?
Voor de lunch hebben we luxe broodjes laten komen, er was geen diner.
Ben je op huwelijksreis gegaan en zo ja, wanneer? (waarheen?) Meteen de dag er na? Of later?
Wij gingen de dag erna voor een lang weekend weg. We zijn allebei flink ziek geworden en hebben alleen maar in bed gelegen. Ik ben serieus 2 weken ziek thuis geweest :+
Huwelijksreis hebben we verder niet gedaan, we gaan al meerdere keren per jaar op vakantie, ik vond het best zo.

Wat moet ik vooral niet vergeten?
Om je geen bal aan te trekken van hoe een ander het doet of hoe het hoort. Er 'hoort en moet' helemaal niks, je kan doen en laten wat je wil en vergeet vooral niet heel veel tijd voor jezelf in te plannen en vrij te houden zodat je kunt genieten en niet geleefd wordt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 10:22

Wij zijn best wel afgeweken van de meeste bruiloften. Wij wouden echt een dag met wat wij leuk vonden en waar wij ons goed bij voelden, maar ook dat het praktisch was voor de gasten dus niet je mag om zo laat komen voor de ceremonie en dan in de avond weer voor het feest of deze mensen mogen alleen met de receptie dat vindt ik altijd zo'n enveloppe breng moment :') we kozen ook voor een locatie en beetje centraal want iedereen woont ook verspreid. En bijna iedereen mocht er de hele dag bij zijn.
we wouden het niet te duur maken of in ieder geval niet teveel geld uit geven aan dingen waar we zelf niks mee hebben zoals een grote auto alleen om mee aan te komen rijden en foto's te maken met een auto die niet van jou is. Bloemen leken me alleen maar onhandig dus die wou ik ook niet. Wij gingen de dag voor de bruiloft al naar een bed en breakfast in de buurt van de locatie. We kozen voor een B&B met twee slaapkamers zodat we wel apart komen omkleden. Voor de volgende ochtend hadden we ook ontbijt geregeld voor onze ouders.

Het zag er ongeveer zo uit qua planning:
Ontbijt met ouders in B&B
Apart omkleden
Hij stond al buiten en ik kwam van de trap konden we elkaar buiten echt goed zien en de fotograaf had alle ruimte om gelijk wat foto's te nemen
Een kennis had de hond langs gebracht zodat we daar nog een paar foto's met hem konden maken
Mijn man met zijn moeder in de auto en ik met mijn vader
Toen we aankwamen bij de locatie (een omgebouwde hooiberg met terras buiten en uitzicht over een weiland schapen) liep ik met mijn vader door de haag mensen en mijn man met zijn moeder.
Daarna iedereen zitten voor de ceremonie, wij zaten op een schommelbank <3 zo konden we ook iedereen zien.
Daarna iedereen binnen in een kring met wat drinken en ging ik nog wat zeggen en daarna de toast.
Daarna met gasten op de foto
Daarna pannekoeken lunchen
Daarna spelletjes zoals de bruidsquiz, maak een bucketlist voor het bruidspaar, ringwerpen, spreek een bericht in op de go pro en sjoelen.
Daarna mocht de winnaar van de quiz de taart aansnijden(ik lust geen taart dus dat werden verschillende Hema taarten ipv een dure bruidstaart).
Daarna gingen de meeste gasten naar huis en ging ik met mijn man foto's maken.
Met ouders, broers, zussen en beste vrienden zijn we daarna nog uit eten geweest in een restaurant waar je een aparte ruimte kon huren.

De avond werd prachtig afgesloten met een zonsondergang toen we in de auto zaten. Bij terug komst was de B&B versierd. We bleven daar ook nog twee nachten zodat het niet abrupt voorbij was. En dan kom je thuis kun je alle cadeaus nog uitpakken :D voor de cadeaus hadden we trouwens gewoon een tafel neergezet zodat niet iedereen in een rij hoefde te staan.

Lange tekst maar misschien heb je er wat aan, ik had echt niks anders gedaan aan de bruiloft. Iedereen vond het ook echt top omdat die spelletjes ook een ontspannen sfeer creërde en niemand zich hoefde te vervelen of verplicht lang stil te zitten en kletsen.

Ps. We hadden verder geen honeymoon gepland of althans ik niet, mijn man nam mij voor de verrassing mee naar Berlijn naar een concert van mijn favoriete artiest

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 10:30

Wij trouwen zaterdag!!!! <3

Onze planning :

09.30 visagist
10.00 kapper
11.00 jurk aantrekken, manlief pak in hotel
11.45 aankomst man met vervoer
12.00 lunch
12.45 vertrek naar locatie
13.15 fotoshoot
14.30 koffie voor ceremonie
15.00 ceremonie
15.45 proost
16.00 borrelen en foto's maken
17.15 voorgerecht
18.00 aan tafel voor diner
20.00 eerste gasten arriveren
20.30 start feest
23.30 late night snack
00.30 einde feest

Wij hebben alles op één locatie. Heerlijk zo. De locatie is alles behalve saai :') . Midden in het bos ook <3

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 10:34

Coconut schreef:
Wij trouwen zaterdag!!!! <3

Onze planning :

09.30 visagist
10.00 kapper
11.00 jurk aantrekken, manlief pak in hotel
11.45 aankomst man met vervoer
12.00 lunch
12.45 vertrek naar locatie
13.15 fotoshoot
14.30 koffie voor ceremonie
15.00 ceremonie
15.45 proost
16.00 borrelen en foto's maken
17.15 voorgerecht
18.00 aan tafel voor diner
20.00 eerste gasten arriveren
20.30 start feest
23.30 late night snack
00.30 einde feest

Wij hebben alles op één locatie. Heerlijk zo. De locatie is alles behalve saai :') . Midden in het bos ook <3

Jaa! En dan komt dit irritante meisje nog in de avond een feestje vieren met het bruidspaar *\o/*

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 10:36

Ja.... zucht :roll: -O-

:') *\o/* ^&+ *\o/* :+

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 11:11

Het gaat er voornamelijk om wat jullie graag willen! Ik ben 10 mei getrouwd en alles zelf uitgezocht en gepland. Veel van internet gelezen.
Onze planning:
We sliepen allebei gewoon thuis. Sochtends ging mijn mn met onze 2 kindjes naar zijn ouders om hun helemaal klaar te maken en om 10.30 kwamen degene waar ik mijn trouwjurk heb gekocht om mn haar en make up te doen en mijn jurk aan te trekken.
13.30 stond de trouwkoets met paarden voor mijn deur en ging ik met mijn vader in de koets naar de ceremonie. Daar zagen we mekaar voor het eerst en stonden onze daggasten klaar.
14.00 de ceremonie zelf. Wij hebben 2 elektrische autootjes voor onze jongens. Daar had mijn moeder een klein trouwboeketje op gemaakt. En met het ring moment kwamen hun 2 in die autootjes aangereden om de ringen te brengen. Daarna met koets en paarden, met mijn kinderen en man richting de andere locatie waar het toostmoment diner en feest was. Daar kwamen we rond 15.00 aan. Toen foto's gemaakt met gasten en daarna stond er voor hun een hapje en drankje klaar en hebben wij nog foto's gemaakt. Rond 16.00 was het taart moment. 17.30 het diner. Daarna was het moment dat alle kinderen van die dag opgehaald of weggebracht konden worden. Mensen die er waren kregen koffie of thee. En om 20.30 begon het feest.

Het was echt geweldig, en de dag is zo voorbij!
De avond ervoor hebben we de locatie versierd. En ons thema was blauw wit. En alle daggasten waren keurig blauw wit inclusief alle kinderen die erbij waren. Ppff als ik het zo typ wil ik nog wel een keer haha!
Oh ja, de bruidsmeisjes hadden wij niet, dat waren eigenlijk onze jongens, en die hadden de taak de ring te brengen ;)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 12:31

BrittS schreef:
Hoe zag jouw dagindeling eruit?
Hoe verliep jouw ceremonie? Ik zie dus voor me dat de bruid aan de hand van haar vader naar voren loopt op zo'n muziekje en dat je dan vooraan beide zo'n speech houdt.
Wanneer doe je de foto's?
Wie was/waren jouw getuigen? En had je ook bruidsmeisjes?
Hoe zag jouw feest eruit? Hoe was het ingericht?
Wat voor lunch/diner werd er geserveerd?
Ben je op huwelijksreis gegaan en zo ja, wanneer? (waarheen?) Meteen de dag er na? Of later?

Wat moet ik vooral niet vergeten?

Wat leuk! Gefeliciteerd!
Ik zat vorig jaar met hetzelfde probleem toen wij gingen trouwen. :+ uiteindelijk is het een soort blessing, want je kunt het doen zoals jullie willen. Lekker niet volgens de standaard.

Onze dagindeling:

Uitslapen.
10.30 uur T. bruidsboeket ophalen en naar zijn ouders om zich om te kleden (Wij woonden 300m bij elkaar vandaan.. Dus de fotografe kon op en neer tussen onze ouderlijk huizen voor foto's)
Ik naar mijn ouders voor kapper/make-up en jurk.
14.00 T. haalt me op met de trouwauto.
15.00 ceremonie (mijn vader gaf je inderdaad weg op een muziekje (here comes the sun - beatles), toen ging de trouwambtenaar een verhaaltje over ons vertellen. Daarna hadden wij onze eigen gelofte en was het tijd voor het ja woord en de kus *D en dan nog de papieren tekenen met een achtergrondmuziekje en dan is het wel zo'n beetje klaar)

16.00 foto's maken. Ik had hier een hele planning voor gemaakt (eerst groepsfoto, vrienden/vriendinnen, broers/zussen, ouders en dan wij alleen. Zo kon iedereen in groepjes vast naar de feestlocatie vertrekken en bleef niet iedereen hangen)

17.00u taart en koffie

Vanaf 18.00 was de pizzabakker er die voor iedereen pizza's bakte. En de DJ was er vanaf 17 uur voor de muziek.

Wij hadden het feest bij mijn ouders in de tuin met ongeveer 60 gasten. Onze gasten waren er allemaal de hele dag, omdat ik het stom vond om ze voor het eten naar huis te sturen. Dus we hebben gewoon gezellig pizza gegeten. Hele lekkere pizza trouwens!
Taart hadden we van de HEMA en donuts van de Lidl (Die kun je dus al weken vooraf bevroren ophalen, superhandig).

We hebben bij vrienden en familie 2 grote partytenten geleend, want huren vond ik veel te duur. We hadden een vuurkorf staan voor s avonds. En een LP DJ ipv een moderne DJ :+

Mijn zus was mijn getuige, T zijn zus was zijn getuige. We hadden mijn neefje van 11 en T's nichtje van 4 als bruidsmeisje en bruidsjonker.

We zijn in april verloofd, in augustus getrouwd (Ja ja, dat kan gewoon in dat tijdsbestek) en in februari op huwelijksreis naar IJsland geweest!

Oh, en om 12 uur was het feestje klaar! Manlief is geen avondmens en ik wilde hem niet zien knikkebollen op zijn eigen feestje. We zijn naar onze auto gewandeld, naar huis gereden en hebben in jurk en pak de hond nog uitgelaten :))

Waar je aan moet denken: boek een fotograaf waar je je goed bij voelt. En boek die op tijd. Want de lievelingetjes zitten vaak snel vol voor het trouwseizoen.
En regel wat mensen (Ik had 2 vrienden van mijn zus die ik goed ken) die achter de schermen dingen regelen als je het feest thuis doet. Zorgen dat de koffie klaar staat, de taart gebracht word, koelkasten aangevuld worden, glazen opgehaald... dat soort zaken. Daar wil je jezelf en niemand van je gasten mee belasten.

Ik heb foto's van hoe wij de boel versierd/aangekleed hadden. Lang leve onze liefde om tweedehandse spullen te verzamelen. Ik heb alles daarna ook weer verkocht en dus uiteindelijk geen kosten op gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als je nog iets wil weten, vraag maar raak.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-19 13:06

Bedankt allemaal voor jullie ervaringen! Daar heb ik veel aan! Ik weet nu in ieder geval hoe een bruiloft er zo'n beetje uit ziet kwa indeling.

Zaterdag gaan we bij een locatie in de buurt kijken (ook meteen de enige in de omgeving die ons aanspreekt). Ben benieuwd! Ik heb een lijstje met dingen die ik gewoon goedkoop wil houden en een lijstje met dingen waar ik meer voor uit wil geven, dus aan de hand daarvan maar eens gaan zoeken.

Sterkte Kabayo, wat een klap ;( Y;(

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:09

Heel klein, waren met 15 man. 25 juni was de dag

Mijn aanstaande sliep bij zijn ouders en mijn moeder en zoon bij mij.
08:00 eruit en ontbijten.
09:00 haar en make up, gedaan door mams.
11:00 jurk aan.
11:30 gezelschap en aanstaande komen aan.
11:50 foto's, familie ging koffie drinken.
12:45 naar gemeentehuis .
13:15 getrouwd.
14:00 Nog wat foto's en familie ging naar van der valk.
15:00 borrelen bij van der valk.
17:30 iedereen weg.

Nadat iedereen weg was zijn wij naar de hotelkamer gegaan en daar heerlijk samen de dag afgesloten, savonds nog met ze 2en uiteten.

Getuigen waren mijn moeder en haar man, mijn schoonmoeder en schoonzus..
Mijn zoon was manusje van alles, van ring aangever tot zit mijn jurk goed (hij is 18).
De dag was fantastisch en heul warm.. en duurde voor ons lang genoeg.Afbeelding

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:32

Mijn man heeft elders geslapen, een vriendin bij mij. Toen kwam onze ceremoniemeesteres en mijn moeder. Visagiste ook.

Toen die allemaal weg waren kwam mijn aanstaande om me op te halen voor de foto's. Hier was alleen ons fotografenechtpaar bij.

Op de fotolocatie kwamen onze daggasten. Die hadden zich verzameld op een andere locatie en daar samen koffie gedronken. Met busjes hebben we ze laten vervoeren de hele dag.
Ik wilde perse staatsieportretten van iedereen en achteraf was dat een zeer goede keus.
Nadat iedereen op de foto was geweest zijn ze voor een lunch vertrokken op de locatie waar de rest van de dag is doorgebracht. Man en ik hebben toen nog foto's gemaakt.

Om 14.00 kwamen wij aan op de trouw/feestlocatie. Hier waren bijna alle gasten aanwezig om ons op te wachten. Na het trouwen hebben we een receptie gehouden (ook dansen) met veel voedsel en drank, echt bourgondisch (geen dronken gedoe trouwens, zo'n afknapper) en daarna nog een diner met intimi. Om 22.00 waren we thuis.

We hadden geen taart, dat vind ik echt over de top qua prijs. Wel hadden we gepersonaliseerde gebakjes van de banketbakker. We hadden een logo gemaakt die in veel verwerkt is die dag. Ik heb het allemaal zelf gedaan en het was zeer persoonlijk.

Was echt een geweldige dag.

Een week na ons trouwen, tijdens onze huwelijksreis, overleed zeer plotseling mijn man's zus.
Ik ben ZO blij dat we filmpjes en prachtige foto's hebben. Alsof het zo heeft moeten zijn.

Tip: ceremoniemeester!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 14:19

In België is het toch vaak wel een feest tot in de kleine uurtjes. Grappig dat dat zo verschilt.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:51

poes schreef:
In België is het toch vaak wel een feest tot in de kleine uurtjes. Grappig dat dat zo verschilt.

Ik wilde dat niet. Vaak worden mensen toch dronken enzo. Ik vind dat zo gênant.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 17:10

Nabster schreef:
poes schreef:

Ik wilde dat niet. Vaak worden mensen toch dronken enzo. Ik vind dat zo gênant.

ik heb hier ook wel eens bruiloften meegemaakt die tot 4 uur doorgegaan zijn. En waarbij mensen met de ambulance afgevoerd werden vanwege te veel alcohol. :n Ik denk niet dat het land gebonden is, maar net waar je zelf zin in hebt.
Ik had geen zin in bovenstaande taferelen :roll:

Sterker nog, wij hadden helemaal geen alcohol op ons feestje. Drinken allebei niet en hadden echt geen zin in apezatte gasten. Er is maar 1 iemand boos naar huis gegaan en de rest zei: Ja dit is echt R en T. Dit is helemaal hun feestje. Geen moment spijt van gehad trouwens.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 17:24

Zelf nooit getrouwd maar wel veel bruiloftsfeesten gewerkt als horecakracht. Twee dingen die me zijn opgevallen:
- Regel gewoon een professionele fotograaf. Iemand uit de familie kan maar het is echt eeuwig zonde als je achteraf denkt "had ik toch maar even die investering gedaan". Ten eerste is het natuurlijk logisch dat de foto's dan ook echt goed zijn, ten tweede wil je hobbyfotograferende nichtje/broer/oom/schoonzus die het wel gratis wil doen misschien eigenlijk ook wel gewoon feesten/gezellig doen op de bruiloft en dan is het niet fijn als er van hem/haar wordt verwacht dat ie de hele tijd foto's maakt. Dus doe maar gewoon professioneel. Want om foto's te hebben lijkt nu misschien niet interessant maar in de toekomst ben je jezelf dankbaar!
- Regel een ceremoniemeester. Dat is zegmaar iemand (meestal een goede vriend(in) of uit de familie) die de hele dag het aanspreekpunt is voor allerhande zaken, zodat het bruidspaar de hele dag zorgeloos kan genieten zonder dat ze te horen krijgen dat die en die later is, en of het eten ook iets eerder kan, of wie die ene dinergast is met de notenallergie etc.

Veel plezier! Nog even dit leuke filmpje *\o/*

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 17:59

Wat leuk, gefeliciteerd!

Ik ben afgelopen mei getrouwd. Opgehaald vanuit huis, getrouwd in de kerk in het dorp en de rest van het feest bij ons op de boerderij gehouden in een prachtige feesttent met pagodetenten erbij om ook wat rustigere stukken te hebben voor de oudere gasten. Mijn man moest eerst nog melken en kleedde zich ook daar aan, dus qua planning moesten we ook even goed rekening houden met de fotograaf zodat die wel bij al dat soort momenten aanwezig kon zijn.

Onze dagindeling zag er als volgt uit:

07.30 visagiste
08.15 kapper
09.00 pak aantrekken.
09.30 jurk aantrekken.
10.00 ophalen vanaf huis.
10.30 trouwfoto's maken
13.30 trouwen
14.30 taart eten
15.00 familie/daggastfoto's
16.30 bbq (we hadden een cateraar met een hele grote Amerikaanse smoker <3 )
20.00 avondfeest
20.30 openingsdans
00.30 eindtijd voor de avondgasten, daarna alleen nog even met de band, de dj en een paar goede vrienden en familie nagepraat en gezeten. Belangrijkste reden daarvoor was dat wij sowieso al een hele lange dag achter de rug hadden en de meeste mensen dan toch wel vol genoeg zijn.

We hebben zelf een keer een bruiloft meegemaakt zonder eindtijd en dan is het hier in de buurt toch al snel zuipen tot je er niets meer van weet en dan kruipend naar huis gaan. De laatste paar uur waren er toen nog een mannetje of 10. Naja. Als je dan perse nog wat wil drinken, ga lekker bij iemand thuis zitten denk ik dan.

Paar tips: plan je dag niet te vol, alles gaat zo snel en ik zo indrukwekkend. Af en toe even een momentje voor jezelf of boor elkaar zonder iedereen is echt heel waardevol.

Dextro. Serieus, dat is een lifesaver als je eventjes een dipje krijgt.

Regel een fijne ceremoniemeester en spreek alles goed door van te voren. Dan kun je helemaal zonder zorgen genieten van jullie speciale dag!

Oh, de huwelijksreis deden wij 2 dagen na de bruiloft. Eerst thuis even bijkomen en genieten en daarna lekker er tussen uit. Veel te leuk om alle kaartjes en cadeautjes en dingen niet te openen omdat je snel op vakantie moet!

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 20:10

O,ja wij zijn 2 dagen later weekje naar center parcs geweest. Bedoeling was later grote reis naar Peru mijn geboorte land te maken. Maar helaas kwam de belastingdienst langs. Hou daar rekening mee. Dat mocht je door het gezamenlijk inkomen en omdat je toeslag partner word je van het hele jaar waarin je getrouwd bent de toeslagen terug mag betalen.
Wij kwamen daar te laat achter (toen we het dus terug moesten betalen.)

Wij zijn 7 juni getrouwd.

2 jaar terug met de kids de reis gemaakt.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:52

Ook ik lees alvast graag mee. Verwacht wel een aanzoek binnen een jaar en zijn al wel flink aan het ideeën opdoen.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:59

conejo schreef:
O,ja wij zijn 2 dagen later weekje naar center parcs geweest. Bedoeling was later grote reis naar Peru mijn geboorte land te maken. Maar helaas kwam de belastingdienst langs. Hou daar rekening mee. Dat mocht je door het gezamenlijk inkomen en omdat je toeslag partner word je van het hele jaar waarin je getrouwd bent de toeslagen terug mag betalen.

Rare vraag maar om welke toeslagen gaat dit dan?
Wij gaan volgend jaar trouwen, wonen al jaren samen, met zn 2. Geen kids.
Ben wel echt benieuwd om welke toeslagen dit exact gaat, dan kan ik er rekening mee houden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 15:13

Wat leuk dat jullie gaan trouwen! Proficiat met de verloving :D

Ik werk zelf als trouwvideograaf, dus ik heb er al heel wat meegemaakt, maar hoewel er meestal wel een standaard verloop is van de dag is wel elke bruiloft echt uniek. Qua decoratie, qua sfeer.. de ene enorm groots en de ander heel klein en intiem.
Qua locatie heb ik al vanalles meegemaakt, van een bruiloft op het strand en het bos tot in een kasteel tot gewoon heel gezellig bij mensen in de achtertuin.

De meeste bruiloften beginnen met de visagie en kapper, gevolgd door het aantrekken van de jurk, gewoon thuis of in het ouderlijk huis, of in een bruidssuite op de locatie van het feest.. terwijl de partner zich op een andere locatie aankleed.
Dan het ophalen en de first look, al zijn er ook mensen die elkaar in de kerk pas voor het eerst zien.
Soms wordt de fotoshoot voorafgaand aan de ceremonie gedaan, soms erna.
Na de ceremonie wordt meestal een toost uitgebracht, eventueel samen met het aansnijden van de bruidstaart.
Dan is er vaak een rustmomentje, en dan begint het diner, gevolgd door de openingsdans en het feest.

Zo'n dag kan best stressvol zijn natuurlijk, dus ik zou er in ieder geval door zorgen dat je alles heel ruim inplant. 2 tot 3 uur voor een fotoshoot lijkt misschien lang, maar beter iets te veel tijd dan iets te weinig. En tijdens de receptie en de aankomst van de avondgasten wil iedereen toch even een praatje maken en dat duurt al snel langer dan je zou verwachten.

De belangrijkste tip die ik altijd heb voor mensen is dat je vooral niet alles té perfect moet willen, maar gewoon lekker genieten, want zo'n dag is heel snel voorbij! Zorg dat je een ceremoniemeester hebt die de tijd een beetje in de gaten houdt. Liefst iemand van buiten je familie/vriendenkring, zodat je dierbaren gewoon de tijd hebben om te genieten van het feest.
En omdat alles zo snel voorbij is, is het echt fijn om alles op foto (en evt film) te laten vastleggen. Zoals hierboven al gezegd; een kennis die een camera vast kan houden is niet te vergelijken met een echt goede fotograaf. Het is veel geld, maar je hebt er wel de rest van je leven plezier van.
Zo krijg ik ook erg veel leuke reacties op mijn films, zelfs jaren later vaak nog. Geweldig is dat!

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 23:03

Vumana89 schreef:
conejo schreef:

Rare vraag maar om welke toeslagen gaat dit dan?
Wij gaan volgend jaar trouwen, wonen al jaren samen, met zn 2. Geen kids.
Ben wel echt benieuwd om welke toeslagen dit exact gaat, dan kan ik er rekening mee houden.

In ons geval huur en zorgtoeslag. Wij waren nog geen toeslag partner van elkaar voor het trouwen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 23:31

Hier ook een jaar zorgtoeslag terug moeten betalen dus idd even in de gaten houden :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 00:33

Ow, ik ben vast de verkeerde om het aan te vragen. Ben ook op weinig bruiloften geweest en het deed me nooit wat. Ook met barbies vroegen, was ik niet dat meisje die ze liet trouwen etc.

Ik was 19 en mijn man 21 toen we elkaar leerden kennen. Ik heb altijd gezegd; vraag me niet, want ik ga keihard lachen.

Toen we in 2011 gingen verhuizen en een ander huis kochten, zei de hypotheek man wel 10x dat we beter konden trouwen. Vast ook vanwege zijn geloof/gelovige omgeving, maar ging wel op grappige manier.

Mijn man heeft toen met onze zoon een dag samen verhuisd en hem gevraagd wat hij ervan zou vinden? Zoonlief vond het altijd al een ding dat ik een andere achternaam had. Toen hebben ze samen een ring gekocht.
We aten bij mijn moeder en broer. ML had een bord omgekeerd op mijn bord, dus ik reageerde; wie doet dat nou? Daaronder het doosje en toen zakte hij en pakte mijn hand. Mijn gehandicapte broer riep toen al jaaaaa jaaaa.

Ik wilde dan wel even gratis, in spijkebroek, gewoon zoals we zijn, maar dan kon mijn broer niet mee en dat was geen optie.
Dus we zaten daar voor het plannen en die man vroeg; welke dag willen jullie? Wij op kalander kijken en twijfelen. Zegt die man; moeten jullie er niet nog eens over nadenken anders? hahaha
Maar wij zagen ene vrijdag de 13e en we hebben elkaar ontmoet op vrijdag de 13e, dus die gekozen.

Zat denk ik een maandje tussen. Ik heb wel naar jurken gekeken online en mijn tante wilde shoppen, maar ik wilde die winkel niet eens in. Niks voor mij. Dus eenvoudig jurkje besteld en mijn tante heeft een mooi jasje gemaakt. Was in Januari. ook nog jurkje bewerkt.

Zaaltje vlakbij gehuurd, zelf uitnodigingen gemaakt door onze zoon. van tevoren tattoos op de vinger laten zetten.
Voorbereidend gesprek met trouw vrouw was ook leuk. Ze vond het leuk dat wij elkaar nog ¨ gewoon in de kroeg " hadden ontmoet, want ze trouwde vooral veel stellen die elkaar online hadden leren kennen.
Maar ze had nog nooit een bruid gehad die nog geen jurk had zo kort voor de bruiloft :)

Ik had gezegd; hou het kort, want ik hou er niet van.

Dag ervoor met mijn moeder en tante al het eten gekocht en voorbereid.
Dag zelf verder met voorbereiden en verdween mijn man opeens. Ik liep lekker met de hondjes, toen iedereen begon te zeuren dat we bijna weg moesten. Heb toen me omgekleed en mijn haar vast gebonden. heb krullen, dus lijkt al snel wel wat.

Ben vanuit ouderlijk huis opgehaald en ML kwam opeens toch met een mooie auto en boeket. Mijn neef was chauffeur. Aangekomen bij gemeente huis, vergiste hij zich nog, want reed nooit automaat, dus vloog ik nog alle kanten op, hahaha Ik was sowieso te klein voor die mega stoelen.

Voor de act en rol, omdat mijn broer geen getuige kon zijn en mijn vader leeft niet meer, hebben mijn broer en zoon me naar binnen geleid. Dat vond ik dan mooi.

De trouw vrouw hield alsnog een veeeeeeeeel te lang praatje. En mijn broer zat overal tussendoor te antwoorden als ze wat zei. Prachtig :)

Blijkbaar willen ze je dan buiten opvangen, maar ik was zo snel, dat ik al bij de auto stond :)

We zijn naar het zaaltje gegaan en daar hadden we buffet en wel heerlijke taart. Mijn andere neef draaide muziek, dus lekker gekletst en gedanst.
Daarna moest hij in een club draaien. We hebben na zaal dicht moest, ons omgekleed en zijn gaan stappen.

Het heeft echt maanden, misschien wel een jaar of zelfs langer geduurd voor ik na 18jr mijn man zei en ook zijn naam gebruikte.
Veel staat ook nog op mijn naam ingesteld en dat laat ik altijd zo, maar tegenwoordig gebruik ik wel zijn naam.

Het is niet de mooiste dag van mijn leven geweest en ik hecht er nog steeds weinig waarde aan. Heb toen ook gezegd; als jij wil trouwen, trouw ik met je. Maar van mij hoeft het niet. En ik zei; ik wil best getrouwd zijn, maar niet trouwen.....Dat heeft de trouwvrouw toen ook nog aangehaald. En zo voelt dat. Ik merk geen enkel verschil.
Nu ik het gewend ben, vind ik mijn man toch wel iets beter klinken na zoveel jaren dan mijn vriend, maar verder..........

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:13

Aha! Zorg-Huur-Kind toeslagen, wij krijgen niets :)
Wat prima is, dan hoeven we ook niets terug te betalen gelukkig.

Wij zijn zelf ook bezig. volgend jaar september is onze grote dag.
Wij doen alleen overdag.
Ceremonie, taart/toast, borrel en een diner.
Het feest leverde al zoveel enorm veel gedoe op (waar doen jullie het? ja maar dan moet ik een hotel nemen bladiebla) en wij hebben beiden de wens er geen kids bij te hebben, nou, dan werd ons ook niet in dank afgenomen.
We hebben toen besloten eens goed te kijken naar wat wij willen? Het is onze dag.
Nu doen we dus alleen een dagdeel tot en met het diner.

Het geld wat gereserveerd was voor het feest gaat nu naar onze huwelijksreis die ipv Thailand dan Amerika wordt. Lekker een paar weken rondreizen.