Waspoeder of vloeibaar wasmiddel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Veriye

Re: Waspoeder of vloeibaar wasmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 18:55

Ik maak mijn waspoeder zelf en wissel af met zelfgemaakt vloeibaar wasmiddel. Nog nooit problemen gehad.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 18:57

Ik gebruik waspoeder. Geen specifieke reden, gewoon overgenomen van bij moeders thuis en ik heb frisse was, dus ook nooit in vraag gesteld.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:02

Ik gebruik al járen het waspoeder van de Aldi. Niet duur, fijn in gebruik, schone was.

De handdoeken gaan op 60º dus dan heeft vetluis weinig kans. Af en toe een was op 90º om eventuele hardnekkige restjes weg te wassen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:06

Ik sla waspoeder altijd in in de aanbieding, 5 pakken voor een tientje. Daarnaast Robijntje wasverzachter, ook in de aanbieding. Nog nooit muffe geurtjes gehad.
Ik draai mijn wasmachine eens in de maand op 90 graden met soda, dan is hij weer als nieuw.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:20

Je kunt anders altijd de reiniger van HG proberen als het weer terug komt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:23

Ons mannetje bij de elektronica zaak geeft aan dat als je tijdens het wassen schuim in de trommel ziet je te veel wasmiddel hebt gebruikt.

In gebruik nu maar de helft van wat op de verpakking staat en sindsdien geen stinkende was meer.

Leo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:24

Hier ook een miele, geurtjes aan de was en ik maar opnieuw wassen en van alles proberen, bleek dat er troep in het manchet achterbleef.... Nu dat steeds extra schoonhouden maar klopt niet natuurlijk. We hebben een veel goedkopere Bosch voor de paardenspullen en die is altijd schoon....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:32

De nieuwe generatie wasautomaten gebruiken maar een fractie van het water dan de oudere. En gebruik je dan dezelfde hoeveelheid wasmiddel , vooral vloeibare of redelijk wat verzachter dan heb je veel sneller last van geurtjes.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:48

ik dacht eigenlijk dat het algemeen geweten was dat waspoeder veeeel beter is voor je machine dan vloeibaar wasmiddel?

hier daarom dus altijd poeder en om de zoveel tijd een legen kookwas-machine met een liter azijn.
(en onze machine moet echt heel wat aan kunnen qua vuil en hondenspul enzo)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 19:53

zonnebloem18 schreef:
Ons mannetje bij de elektronica zaak geeft aan dat als je tijdens het wassen schuim in de trommel ziet je te veel wasmiddel hebt gebruikt.

In gebruik nu maar de helft van wat op de verpakking staat en sindsdien geen stinkende was meer.

Goede tip, want ik zie echt wel schuim!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 08:34

Ik las iets over geld besparen. Het loont echt om de aanbiedingen in de gaten te houden. Voorbeeld met de pods, die koop ik alleen als ze 1+1 gratis zijn. Die aanbiedingen komen geregeld voorbij bij AH of Kruidvat. Je kan echt veel geld besparen op wasmiddel op die manier.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 08:57

Ik had was luis en dat kreeg ik niet weg, advies van de witgoedzaak was 2 eetlepels waspoeder bij de was te doen en geen vloeibaar middel.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:11

Altijd met poeder hier, en maar de helft of een kwart van de dosering die de fabrikant aangeeft. Heb je het filter trouwens al een keertje schoongemaakt? Dat kan ook nog helpen

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:15

Hier zowel wasmiddel al wasverzachter van Robijn (vloeibaar). Ik sla in als er bij de supermarkt een aanbieding is. Alles op 40 graden. Alles is altijd schoon em fris.

Eens per 15 wasbeurten een kookwas met een vaatwastablet erbij. Ik heb deze machine nu 6 (of 7?) Jaar en niks geen viezigheid of stank.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:17

Wat bij mij hielp is de machine standaard extra laten spoelen. De nieuwe machines verbruiken gewoonweg te weinig water, daardoor blijven er teveel zeepresten achter. Sinds ik dit doe nooit meer nare geurtjes in de was gehad. Ik heb verder niks veranderd aan temperaturen,type wasmiddel of dosering.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:23

Mijn 2 jaar oude LG krijgt meestal naast wasgoed, vloeibaar Formil (Lidl), vloeibaar Loveables en schoonmaakazijn of wasverzachter van Loveables, of wasnoten gevoerd.

En zelfs met wasnoten zonder olietje erbij ruikt mijn was altijd zaaaalig <3

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:36

Ik was met minimaal waspoeder en azijn als wasverzachter. Heel af en toe met soda.
Heb je het water al eens uit de machine laten lopen en het filter gereinigd? En inderdaad het deurtje open laten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:38

Hier vloeibaar van de lidl.
Echt maar heel klein beetje, misschien 10 ml ofzo.
Bij sommige wat wasverzachter, maar niet bij alles.

Eens in de zoveel tijd lege trommel met vaatwastablet op 90 graden.
Wasmachine verbruiken te weinig water, bij sommige wassen doe ik altijd water erbij als ik denk dat het nodig is.
Plus dat je schrikt hoeveel wasmiddel sommigen gebruiken :wow:

Indien je poeder gebruikt via het bakje, deze regelmatig uitnemen en schoonmaken.
Poeder wil nog weleens aankoeken.
Rubber onderin droogmaken na de was en deurtje iets open laten.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:50

Ik gebruik altijd die van albert heijn merk waspoeder zo'n roze zak. Ruikt lekker, ideaal verder

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:21

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn nieuwe dure Miele. Opvallend, dat lees ik nu al een paar keer: Miele... Anyway, na tips van Internet (te weten: minder schoonmaakmiddel gebruiken, rand bij opening goed schoonmaken en regelmatig azijn & soda erbij) nu geen probleem meer. Met vloeibare Robijn heerlijk frisse was.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:24

Ik gebruik altijd vloeibaar. Maar denk erover om over te stappen voor de witte was op poeder omdat dit toch beter wit maakt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 12:57

EvelienKiss schreef:
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn nieuwe dure Miele. Opvallend, dat lees ik nu al een paar keer: Miele... Anyway, na tips van Internet (te weten: minder schoonmaakmiddel gebruiken, rand bij opening goed schoonmaken en regelmatig azijn & soda erbij) nu geen probleem meer. Met vloeibare Robijn heerlijk frisse was.

Ga ik even meenemen als tip, ik heb sinds deze week ook een nieuwe Miele, die moest een keer op kookprogramma draaien zonder was of wasmiddel, voordat je ermee ging wassen.
Ik moet zeggen, ik vond de trommel al niet fris ruiken bij de eerste keer deur openen, dacht ik nog, dat is het nieuwe eraan. Maar dat heb ik bij andere merken wasmachines zo tot nog toe nog niet gehad.

De was komt er goed schoon en fris uit, maar er blijven wel pluisjes en haar in de rubber rand zitten, meer als bij een andere wasmachine vind ik.
Goed schoonhouden dus is denk ik de truc.

In mijn oude (Hoover, hoofdzakelijk voor het hondenspul, dekbedden e.d. vanwege de grote trommel) gebruikte ik regelmatig soda en schoonmaakazijn, ik gebruik afwisselend waspoeder, pods en vloeibaar, al naar gelang wat ik was. Met waspoeder wassen is wel beduidend goedkoper, en beter te doseren.
Nooit was gehad die niet fris rook eerlijk gezegd.

Onze andere wasmachine, een goedkope Indesit, die ik tot dato voor onze kleding gebruikte ook altijd frisse was, die gebruik ik dan nu voor de hondenspullen, en de Miele voor ons wasgoed.
In de Indesit machine losten de pods niet altijd even goed op moet ik zeggen, zeker op de kortere programma's.

Zeker bij spul waar veel haar inzit gebruik ik regelmatig soda, ook bij de was, gaan de haren er beter uit.
In een huishouden met (vroeger) paarden en honden geen overbodige luxe.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:10

IsabelleN schreef:
Die pods ruiken lekker! Kijk wel uit met zwemkleding en de Ariel Pods .... De badpakken kwamen er heel raar gerimpeld en totaal niet meer elastisch uit (al jaren probleemloos met Aldi poeder gewassen)

@Amber Anne; wat zijn wasnoten? :o

Zwemkleding mag helemaal niet in de wasmachine!
Dan gaat het lubberen.
Laatst bijgewerkt door Marie111 op 29-09-19 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:12

Waarom niet
Doe ik mijn hele leven al

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:14

[***] schreef:
Waarom niet
Doe ik mijn hele leven al

Ook met dure wedstrijdbadpakken, die vier keer per week gebruikt worden?