Doen makelaars aan 'gatekeeping'?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Re: Doen makelaars aan 'gatekeeping'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:26

Hahaha, ja dat is briljant. doen! :-D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:27

In limburg ook bij elke bezichtiging naam, Adres en tel nr moeten doorgeven

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:32

Heel erg bekend, en ook op de asociale manier tegen ons gebruikt. Mijn vriend had een klein appartement waar hij al 15 jaar woonde, en wat voor hem alleen prima voldeed. Wij wilden samen gaan wonen (2 huizen verkopen en 1 nieuwe) en moesten ook huisnummer en postcode doorgeven toen wij de vraagprijs van een huis wilden weten. Daarop kregen wij een email dat dit huis waarschijnlijk ver buiten ons budget lag....

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:38

Merel_Brit schreef:
Heel erg bekend, en ook op de asociale manier tegen ons gebruikt. Mijn vriend had een klein appartement waar hij al 15 jaar woonde, en wat voor hem alleen prima voldeed. Wij wilden samen gaan wonen (2 huizen verkopen en 1 nieuwe) en moesten ook huisnummer en postcode doorgeven toen wij de vraagprijs van een huis wilden weten. Daarop kregen wij een email dat dit huis waarschijnlijk ver buiten ons budget lag....

Pff.. Dit doet me denken aan een kennis van ons. Hij is eigenaar van een bedrijf voor visverwerking, en staat zelf ook dagelijks op de werkvloer in overal en laarzen. Echt een nuchtere werkman, máár.. elk jaar koopt hij een gloednieuwe mercedes.

Bij de mercedes dealer was een nieuwe verkoper aangenomen, en toen de kennis daar binnen kwam in zijn werkkleren kreeg hij ook de mededeling: "Meneer, ik denk niet dat u dit kunt betalen."
Hij is omgedraaid, weggelopen, en overgestapt naar Audi. De volgende dag meteen belletjes van de dealer met excuses. _/-\o_

Tot op heden nog steeds geen Mercedes.

Moraal: "Don't judge a book by it's cover". Zegt meer over de makelaar dus ..

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:57

Merel_Brit schreef:

Ajoo wat is dat voor onbeschofte onzin. Ik weet niet of ze nvm makelaar zijn zoja dat zou ik eens een melding maken. Wat maakt het uit wat je vorige huis was. Ik woonde echt rete klein hier voor en voor echt weinig geld. De makelaar die ik had besprak netjes wat plus minus de onkosten waren en of dit binnen ons budget viel op een nette vriendelijke manier. Maar haar zorgen kwamen meer vanuit het oogpunt dat we net student af waren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 14:23

Matheno, herkenbaar. Wij kennen ook zo een verhaal.

Maar weet je wat het erge is, dat het een beetje went. Je krijgt al geen zin meer om te bellen.

Wij weten ook een huis wat we wilden bekijken, maar mochten niet als we niet eerst een hypotheek gesprek wilden........
Huis bleef maar te koop staan en wij baalden wel. Hoorden toen van mensen uit de omgeving dat de eigenaren het ook niet snapte. Achteraf heeft een makelaar het voor bekende achtergehouden die wat tijd nodig hadden voor financiele deel. En die konden het leuk kopen, omdat de verkopers dachten dat er niemand interesse had.

Hypotheek adviseurs net zo. Wij hebben ons goed laten informeren bij meerdere. Kozen er eentje en alles kon wat we wilden + meer.......
Hebben ons over laten halen om verbouwing deels te financieren, maar dan kon het maar bij 1 bank.....
Die weigerde na een slechte taxatie en daarna moest het bij een ander geregeld worden en kon het opeens bij meerdere......

Dan vraag je je wel af, waarom ze eerst alleen die ene bank naar voren duwen. Ik snap het wel, maar we hadden niet veel tijd, dus wilden niet te moeilijk doen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 14:33

Wat een onbeschofte makelaars zeg! :oo Ik heb dit nog niet meegemaakt gelukkig.

Ik krijg wel direct flashbacks naar dit filmpje :=

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 14:35

Ik krijg die vraag hier ook regelmatig.
Mijn tegenvraag is dan altijd... waarvoor hebben jullie deze gegevens nodig want ik beneen beetje allergisch voor het onnodig verstrekken van gegevens...

De standaard reactie: o als u niet wenst te delen hoeft dat niet hoor :=
Laatst bijgewerkt door SjonnieZ op 27-09-23 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:14

Postcode en adres vragen ze misschien omdat ze je toch binnenlaten in het huis van een ander.
Postcode alleen vragen ze ook vaak in winkels, daar denk ik dat het is om inzicht te krijgen in waar hun klanten vandaan komen om te weten of ze enkel heel lokaal reclame moeten maken of het ook iets verderg aan zoeken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 15:48

Sclimpre schreef:
Postcode en adres vragen ze misschien omdat ze je toch binnenlaten in het huis van een ander.
Postcode alleen vragen ze ook vaak in winkels, daar denk ik dat het is om inzicht te krijgen in waar hun klanten vandaan komen om te weten of ze enkel heel lokaal reclame moeten maken of het ook iets verderg aan zoeken.

Ja ze laten me binnen in het huis van een ander, maar ze laten me er niet alleen. Ik loop keurig met een makelaar rond, waarom hebben ze dan mijn adres nodig?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:52

superpony schreef:

Maar weet je wat het erge is, dat het een beetje went. Je krijgt al geen zin meer om te bellen.

Wij weten ook een huis wat we wilden bekijken, maar mochten niet als we niet eerst een hypotheek gesprek wilden........
Huis bleef maar te koop staan en wij baalden wel. Hoorden toen van mensen uit de omgeving dat de eigenaren het ook niet snapte. Achteraf heeft een makelaar het voor bekende achtergehouden die wat tijd nodig hadden voor financiele deel. En die konden het leuk kopen, omdat de verkopers dachten dat er niemand interesse had.

Hypotheek adviseurs net zo. Wij hebben ons goed laten informeren bij meerdere. Kozen er eentje en alles kon wat we wilden + meer.......
Hebben ons over laten halen om verbouwing deels te financieren, maar dan kon het maar bij 1 bank.....
Die weigerde na een slechte taxatie en daarna moest het bij een ander geregeld worden en kon het opeens bij meerdere......

Dan vraag je je wel af, waarom ze eerst alleen die ene bank naar voren duwen. Ik snap het wel, maar we hadden niet veel tijd, dus wilden niet te moeilijk doen.

Waarom zijn jullie niet gewoon naar dat huis gegaan, aangebeld en gezegd dat jullie zeer veel interesse hebben, maar de makelaar heel raar doet. Je hoeft het niet verplicht via de makelaar te doen...

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:56

Kaitlyn schreef:
superpony schreef:

Waarom zijn jullie niet gewoon naar dat huis gegaan, aangebeld en gezegd dat jullie zeer veel interesse hebben, maar de makelaar heel raar doet. Je hoeft het niet verplicht via de makelaar te doen...

Dat zou ik dan weer niet doen, komt ook weer niet heel betrouwbaar over naar de verkoper. Sommige mensen zitten daar ook totaal niet op te wachten..

Het idee van het paleis vind ik dan wel weer briljant :')

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:01

Nee heb je, ja kun je krijgen. Je kunt het in ieder geval uitleggen toch?

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:04

speedfiets_2 schreef:
Merel_Brit schreef:

Ajoo wat is dat voor onbeschofte onzin. Ik weet niet of ze nvm makelaar zijn zoja dat zou ik eens een melding maken. Wat maakt het uit wat je vorige huis was. Ik woonde echt rete klein hier voor en voor echt weinig geld. De makelaar die ik had besprak netjes wat plus minus de onkosten waren en of dit binnen ons budget viel op een nette vriendelijke manier. Maar haar zorgen kwamen meer vanuit het oogpunt dat we net student af waren.

Helaas geen nvm makelaar, maar ik stond echt wel even scheeft te kijken toen ik het las...Het verhaal van Matheno is bij familie ook al eens voorgekomen. Verschrikkelijk eigenlijk dat je zo op uiterlijk/materieel eigendom beoordeeld wordt....

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:08

Kaitlyn schreef:
Nee heb je, ja kun je krijgen. Je kunt het in ieder geval uitleggen toch?

Ook weer waar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:15

GreaseMonkey schreef:
Heb die vraag 1x gehad toen ik onilne een bezichtiging ging aanvragen (in het aanvraagformulier). Heb toen postcode en huisnummer van Paleis Soestdijk ingevoerd. Bij de bezichtiging toen geen opmerkingen over gehad trouwens

Geniaal :')

Ga dan meteen weer doordenken.....andere leuke opties ~~}>
- penitentiaire instelling Vught
- 2de kamer Den Haag
- Pieterbaan centrum

Bijbehorende postcodes vrij verkrijgbaar via Google :+

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:16

Gloa schreef:
GreaseMonkey schreef:
Heb die vraag 1x gehad toen ik onilne een bezichtiging ging aanvragen (in het aanvraagformulier). Heb toen postcode en huisnummer van Paleis Soestdijk ingevoerd. Bij de bezichtiging toen geen opmerkingen over gehad trouwens

Geniaal :')

Ga dan meteen weer doordenken.....andere leuke opties ~~}>
- penitentiaire instelling Vught
- 2de kamer Den Haag
- Pieterbaan centrum

Bijbehorende postcodes vrij verkrijgbaar via Google :+

Ik zou de postcode en het nummer van de Autoriteit persoonsgegevens opgeven :=.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:26

Kaitlyn schreef:

Omdat verkopers in principe een makelaar aannemen om dat uit handen te nemen. We wisten eerst niet helemaal hoe of wat en keken gewoon verder.
Zelf zou ik mensen niet binnen hebben gelaten eigenlijk.

Toen hier foto's werden gemaakt zag iemand dat en die had gelijk interesse. Mee staan praten, maar naar de makelaar gestuurd.

Heb wel echt getwijfeld om erlangs te gaan of de eigenaren een brief te sturen, hun nummer te achterhalen etc toen we vermoedens hoorden.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:28

Zouden ze op basis daarvan in willen schatten in hoeverre ze de prijs omhoog kunnen drijven?

Ik woon nu nog in een sociale huurwoning (flat) en die ligt niet in een topwijk := . Je moet ergens beginnen als je net klaar bent van school toch. Zou het raar vinden als dat tegen mij wordt gebruikt. Wordt al moeilijk genoeg gemaakt op dit moment als starter.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:32

Vjestagirl schreef:
Sclimpre schreef:

Ja ze laten me binnen in het huis van een ander, maar ze laten me er niet alleen. Ik loop keurig met een makelaar rond, waarom hebben ze dan mijn adres nodig?

Misschien omdat er als het volledig anoniem is ook mensen met minder fraaie bedoelingen het huis komen bekijken? Niet elk huis staat leeg en zelf als het leeg staat zal het hopelijk achteraf snel bewoond zijn.
Bekijk het ook eens van de andere kant, als verkopende partij/klant van de makelaar zou je het misschien ook waarderen dat de makelaar de gegevens heeft van degenen die jouw huis bezoeken.
Mij lijkt het eigenlijk geen probleem je adres te geven.
Maar als je het echt wil weten kan je misschien zoiets als een federatie van de makelaars contacteren en hen de vraag stellen.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 27-09-19 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:32

ChantalSmook schreef:
Zouden ze op basis daarvan in willen schatten in hoeverre ze de prijs omhoog kunnen drijven?

Ik woon nu nog in een sociale huurwoning (flat) en die ligt niet in een topwijk := . Je moet ergens beginnen als je net klaar bent van school toch. Zou het raar vinden als dat tegen mij wordt gebruikt. Wordt al moeilijk genoeg gemaakt op dit moment als starter.

Kan ik me niet echt voorstellen aangezien er meestal al een vraagprijs is als het huis te koop staat

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 17:40

Ik denk dat het simpelweg is omdat makelaars in de huidige markt kritisch kunnen zijn aan wie ze hun tijd spenderen. Als ze vooraf al denken dat het niets wordt en er staan 10 anderen te trappelen, waarom dan een paar uur in een niet serieuze klant steken? Er zijn echt wel mensen die huizee bezichtigen als 'hobby' hebben: "kijken kijken niet kopen" op een wat grotere schaal.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 18:11

Ik heb 3 jaar bij een makelaar gewerkt maar wij vragen nooit meer dan naam en telefoonnummer, voor het geval er wat tussenkomt. Maar adres ed is niet nodig om een afspraak in te planenn

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 18:53

Hier werd alleen naar de huidige woonplaats gevraagd. Dat vond ik niet zo'n probleem al zag ik het nut er niet zo van in omdat wij er zelf niet gingen wonen. Heb wel gemerkt dat de woorden 'onze aankoopmakelaar' en 'geen voorbehoud van financiering' wonderen verrichten!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:23

Ibbel schreef:
Ik denk dat het simpelweg is omdat makelaars in de huidige markt kritisch kunnen zijn aan wie ze hun tijd spenderen. Als ze vooraf al denken dat het niets wordt en er staan 10 anderen te trappelen, waarom dan een paar uur in een niet serieuze klant steken? Er zijn echt wel mensen die huizee bezichtigen als 'hobby' hebben: "kijken kijken niet kopen" op een wat grotere schaal.

Hoe zouden ze aan de hand van je huidige adres kritisch kunnen zijn of denken dat het niets wordt? (voor een doorsnee betaalbare woning)