Cadeaubon gekregen en door gever ingetrokken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:38

Als je 'bonus' een afdwingbaar inkomensbestanddeel is of was, mocht je werkgever deze niet intrekken en als hij dat toch doet, hou je recht op betaling van de bonus, met dien verstande dat daar de wettelijke verhoging overheen komt.
Als de 'bonus' een manier van je werkgever was om - zonder dat daarover afspraken zijn gemaakt - 'bedankt' te zeggen, dan is het niet fatsoenlijk om zo'n kaart weer in te trekken, zeker zonder het jou te laten weten, maar juridisch had je er geen recht op.

Ik ga ervan uit dat deze 'bonus' zwart betaald werd. Anders zou die namelijk wel in de loonbelasting zijn verwerkt, en had je er dus een inkomensspecificatie over moeten krijgen, en dan weet je werkgever ook wel dat hij het uiteindelijk moet betalen. Dit was meer zoals het bloemetje dat je krijgt bij bijzondere gelegenheden, met dien verstande dat het bedrag vrij hoog was. Dus ja, het is een relevante vraag hoe je recht op deze bonus is ontstaan voor de beantwoording of je baas mocht doen wat hij heeft gedaan en of je daar iets mee kan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:39

KarinLF schreef:
Maar zo'n giftcard moet je toch kopen en dan geef je hem toch weg?
Ik begrijp ook niet hoe hij het geld weer van die card af heeft kunnen halen.

Als ik een kadokaart voor iemand koop en geef hem kado (geef hem dus weg), dan heb ik de kaart niet meer dan kan ik het geld er toch ook niet meer er af halen?

Maar je krijgt er altijd twee bonnetjes bij toch, een waarbij je de kaart kan aantonen. Als hij die bon heeft gehouden, kan hij de boel zo weer intrekken.

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 20:41

Ik heb zwart op wit een mail met hierbij ontvang je de kaart met xxx er op.

Staat in de mail helaas niet waarom. Ik heb ook bevestiging van de betreffende webwinkel dat het geld er op gestaan heeft

Nog geen belasting aangifte dit jaar gedaan. Hij heeft igg niet op de loonstrook gezet

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:46

Dyanne_z schreef:
Ik heb zwart op wit een mail met hierbij ontvang je de kaart met xxx er op.

Staat in de mail helaas niet waarom. Ik heb ook bevestiging van de betreffende webwinkel dat het geld er op gestaan heeft

Nog geen belasting aangifte dit jaar gedaan. Hij heeft igg niet op de loonstrook gezet

Het hoeft ook niet per se op je loonstrook te staan. Als hij je dit betaald en vervolgens via de wkr opgeeft dat jij dit cadeau hebt gekregen is het gewoon wit ondanks dat niet op jouw loonstrook of in jouw aangifte zit.

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 20:56

Ik heb helaas geen toegang tot de boekhouding. Dat kan ik niet controleren. Werk er niet meer

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:00

GDG schreef:
Wat ik veel vreemder vind is dat bedrijf dat het saldo van de giftcard aanpast... wat staat daarover in de algemene voorwaarden?

Ik quote mezelf nog even want ik ben hier heel benieuwd naar.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:01

FloortjeM schreef:
<KNIP>
Ik ga ervan uit dat deze 'bonus' zwart betaald werd. Anders zou die namelijk wel in de loonbelasting zijn verwerkt, en had je er dus een inkomensspecificatie over moeten krijgen, en dan weet je werkgever ook wel dat hij het uiteindelijk moet betalen. <KNIP>

Behalve als de bonus gewoon betaald is uit de vrije ruimte van de werkkostenregeling.....wat zelfs heel waarschijnlijk is bij dit soort bonussen. Dan is je aanname ineens best tendentieus.

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 21:06

GDG schreef:
GDG schreef:
Wat ik veel vreemder vind is dat bedrijf dat het saldo van de giftcard aanpast... wat staat daarover in de algemene voorwaarden?

Ik quote mezelf nog even want ik ben hier heel benieuwd naar.

Voor wat ik begrepen heb van de klantenservice van de webwinkel

de creditcard afschrijving is gelukt maar achteraf teruggedraaid en hierom ook de kaart weer gedeactiveerd

Hoe dat gegaan is weet ik ook niet.

Amber_anne

Re: Cadeaubon gekregen en door gever ingetrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:12

Vind dit wel raar. Als je een briefje van 50 had gekregen en je baas neemt deze zonder het te zeggen weer van je terug mag dat dan ook?

Wanneer wordt een cadeau een eigendom van iemand?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 17:18

Cowboy55 schreef:
FloortjeM schreef:
<KNIP>
Ik ga ervan uit dat deze 'bonus' zwart betaald werd. Anders zou die namelijk wel in de loonbelasting zijn verwerkt, en had je er dus een inkomensspecificatie over moeten krijgen, en dan weet je werkgever ook wel dat hij het uiteindelijk moet betalen. <KNIP>

Behalve als de bonus gewoon betaald is uit de vrije ruimte van de werkkostenregeling.....wat zelfs heel waarschijnlijk is bij dit soort bonussen. Dan is je aanname ineens best tendentieus.

Hoe hoog is die vrije ruimte?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 17:44

Je hebt eigenlijk voor de gewerkte uren al gewoon loon gehad. Dit was een extratje, cadeautje voor het aanbrengen van een nieuwe klant.

Het verdient geen schoonheidsprijs maar ik vrees dat je hier niets mee kan doen.

Les voor de toekomst , direct een cadeaukaart verzilveren.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 17:48

Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 25-09-19 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 17:48

Tiggs schreef:
Cowboy55 schreef:

Hoe hoog is die vrije ruimte?

1,2% van de fiscale loonsom

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 17:52

Dyanne_z schreef:
Het extra werk deed ik in werktijd? Is het dan wit? Was een fee voor aanbrengen van nieuwe klanten.

We dwalen behoorlijk af. Mijn vraag Mag je een cadeau geven en het dan weer innemen? Kun je daarvoor aangifte doen? Ik heb het geld dus kort in bezit gehad

Ik denk dat je het antwoord daarop hier kan vinden:
https://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/34353/goedemorgen-mijn-ex-heeft-in-onze-verkeringstijd-een-hoop-cadeaus-gegeven-nu-ik-het-uit-heb-g.html

Alleen maakt t het in jouw situatie lastig aangezien het al teruggenomen is, én zakelijk. Ik zou het dus eerder aanpakken zoals beschreven in mijn eerdere post.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:30

Janine1990 schreef:
KarinLF schreef:
Maar zo'n giftcard moet je toch kopen en dan geef je hem toch weg?
Ik begrijp ook niet hoe hij het geld weer van die card af heeft kunnen halen.

Als ik een kadokaart voor iemand koop en geef hem kado (geef hem dus weg), dan heb ik de kaart niet meer dan kan ik het geld er toch ook niet meer er af halen?

Maar je krijgt er altijd twee bonnetjes bij toch, een waarbij je de kaart kan aantonen. Als hij die bon heeft gehouden, kan hij de boel zo weer intrekken.

Maar dan moet hij toch ook de giftcard ansich hebben?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 19:53

Maar TS werkt er nu niet meer, ik heb zo'n vermoeden dat er meer aan de hand is. Zeker omdat TS ook aangifte overweegt, en de raadselachtige manier van schenken.

Iets stinkt aan dit verhaal / zaakje, maar wat is mij niet helemaal duidelijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:06

KarinLF schreef:
Maar dan moet hij toch ook de giftcard ansich hebben?

Hmm, ja, goed punt... Ik heb nog nooit een mislukte giftcard gehad, dus heb het ook nog nooit hoeven aantonen. Daar is het in de eerste plaats voor bedoeld.

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:12

Kan het niet zijn dat de giftcard geblokkeerd is omdat er te weinig bestedingsruimte was op de cc?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:24

Wel of niet WKR is de verantwoording van de werkgever en heeft TS niet mee van doen. Als de werkgever tov de loonsom te veel uitgegeven heeft kan hij beboet worden :)

Ik zou even netjes met je oude werkgever in gesprek gaan. Afhankelijk hoe je de relatie tussen je oude baas wil behouden zou je alvast even wat navraag kunnen doen bij het juridisch loket. Als je zo’n proces in gaat kun je er alleen wel zo ongeveer vanuit gaan dat je oude werkgever je niet meer heel erg aardig vind.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:36

A_nouk schreef:
Wel of niet WKR is de verantwoording van de werkgever en heeft TS niet mee van doen. Als de werkgever tov de loonsom te veel uitgegeven heeft kan hij beboet worden :)

Zekers. 80% naheffing over elke te veel uitgegeven Euro onder het regime van de WKR. Zou onhandig zijn als ie al over die grens is. Het is pas september. Normaal bereik je max WKR budget in de bonusmaand december, toch? Maar dommere dingen komen voor. Meestal als ze in gang gezet zijn door Trump, maar dat terzijde. ;) Neemt niet weg dat ook anderen domme dingen kunnen doen.