Kleine bouwkavels in buitengebied, woning bouwen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: Kleine bouwkavels in buitengebied, woning bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:22

Kun je in Oosterwold (Almere) niet iets doen? Daar staan ze wel open voor wat meer out of the box concepten.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:44

Ik kwam deze tegen, de Tiny Loft.
Prijzen vanaf € 72.000, en voldoen ook helemaal aan het bouwbesluit.
Ik heb begrepen dat zij ook kunnen helpen met het aanvragen van vergunningen etc.

https://www.millhome.nl/prijzen/

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 22:42

Kanzi schreef:
Ik kwam deze tegen, de Tiny Loft.
Prijzen vanaf € 72.000, en voldoen ook helemaal aan het bouwbesluit.
Ik heb begrepen dat zij ook kunnen helpen met het aanvragen van vergunningen etc.

https://www.millhome.nl/prijzen/

Niet aan "ons" bouwbesluit.
Daarvoor moet een woning op een fundering staan, een stenen buitenmuur en veel meer leefoppervlak hebben.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 23:27

@Tienus, dat ligt helaas ver buiten mijn budget.

@Karuna, dat is echt een rotsituatie! Is een project als Lievingerveld of wat Nelleke (en anderen) noemen; Oosterwold niet wat?

Speaking of which, voor mij is dat zeker wat, maar over 2 jaar zijn die kavels waarschijnlijk al verkocht. Desalniettemin een type project dat ik nauwlettend in de gaten houd en in de toekomst misschien wel gebruik van ga maken (al dan niet met het genoemde budget).

Mijn budget is sowieso stijgend. Het is natuurlijk wel afhankelijk van inkomen, maar omdat ik bezig ben met het opbouwen van een passief inkomen zal deze altijd progressief blijven. (Het langzame kwartje zegmaar).

@Kanzi, dat is er inderdaad één die ik in gedachten houd, samen met een aantal anderen. Thanks!

@Furious, ik schrok een beetje van wat ze vragen https://www.heijmansone.nl/prijsoverzicht/ dan ga ik liever voor een sustainer home voor ongeveer dezelfde prijs (als je koopt dan). Plus, de levensduur is beperkt dus de woning verliest alleen maar waarde. Maw: In mijn ogen is het alleen interessant om het tijdelijk te huren en ik kan daar nergens meer prijzen van vinden, ik heb het vermoeden dat het zo'n succes is dat ze dat stukje uitbesteden ofzo.
Ik heb inmiddels ook gekeken bij chaletten, woonwagens (van die wat luxere vaste) etc, tis de vraag of je dat moet willen ivm imago, maar dat is wel een betaalbare tijdelijke oplossing als huur en zelfs als koop, mits je een stuk land kan bemachtigen en je nog niet klaar bent om ook nog flink te investeren in een huis.

@Fitzroy, ik zie dat inderdaad in nu. Bepaalde projecten staan het dus wel toe, maar dan moet er maar net een project gaande zijn en de juiste regelgevingen hanteren. Maar dat is vooralsnog moeilijk te zeggen.

Q: Is er een website of plek waar projecten als Lievingerveld en Oosterwold worden gepresenteerd?

Q: De eisen die worden gesteld aan huizen, is dat voornamelijk te zien in en om de randstad/populaire gebieden en zijn ze wat makkelijker in minder dichtbevolkte gebieden? Of geldt dit meestal overal?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 23:48

Bouwen buiten de bebouwde kom is overal lastig, zoveel ruimte is er immers niet in Nederland.
Bestaande woning zal je meer kansen geven, zeker als je niet erg plaats/provincie gebonden bent. Je kan bv zoekopdracht vrijstaand en jouw budget ingeven op funda en kijken wat er beschikbaar is. Opknappers zitten daar ook wel eens tussen, wat mogelijkheden schept qua verbouwen al dan niet door deel woning af te sluiten als je toch aan een minimum oppervlakte vast zou zitten bij verbouw/afbreken & nieuwbouw. Het hangt er dus zeker van af welke oplossingen je kan bedenken en inpassen in lokale bestemmingsplannen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 07:32

Je zou deze site eens in de gaten kunnen houden, is wel vooral gericht op tiny houses maar ze zitten met hun neus bovenop dit soort projecten.
https://tinyfindy.nl/blog/

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 07:45

Waarom wil je trouwens bouwen en niet iets bestaands kopen?

Wij zijn nu aan het bouwen met een veel ruimer budget en het geld vliegt aan alle kanten eruit aan onvoorziene kosten, met name vergunningen maar ook de wateraansluiting en de elektra aansluiting zijn veel hoger uitgevallen dan gedacht omdat we in het buitengebied zitten.

Ik zou hier met een krap budget wel benauwd van worden.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 08:50

Zoek eens op mantelzorgwoningen. Bij de zoektocht naar een huis voor mijn schoonouders, zijn we hele mooie tegen gekomen. Kan helaas niet meer op de namen komen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:02

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:07

Deze is fraai:

https://cabinspacey.com

Op het moment is het voor huizen en grond gewoon geen gunstige markt. Alles is overpriced en volkomen overspannen.
Het rommelt al flink, dus dat de boel flink zal kelderen staat vast.
Veel mensen die zichzelf nu overstretched hebben zullen straks van de boel af moeten.... dat is het moment dat jij, of ik, kunnen instappen.

En dan met name omdat je geen slaaf van de bank wil zijn, maar gewoon zoveel mogelijk zelf iets wil kopen en daarmee klaar.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:09

Ninx schreef:
Deze is fraai:

Op het moment is het voor huizen en grond gewoon geen gunstige markt. Alles is overpriced en volkomen overspannen.
Veel mensen die zichzelf nu overstretched hebben zullen straks van de boel af moeten.... dat is het moment dat jij, of ik, kunnen instappen.

En dan met name omdat je geen slaaf van de bank wil zijn, maar gewoon zoveel mogelijk zelf iets wil kopen en daarmee klaar.

Dit kan je niet zomaar stellen.

De huizenmarkt blijft overspannen, de economie zit nog steeds in een groei. Er zijn nog steeds meer woningzoekenden dan woningen, daar gaat niet ineens iets aan veranderen. De huizenmarkt stabiliseert nu, dat is iets anders dan 'rommelen' en 'kelderen'. ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:15

_Nelleke_ schreef:
Ninx schreef:
Deze is fraai:

Dit kan je niet zomaar stellen.

De huizenmarkt blijft overspannen, de economie zit nog steeds in een groei. Er zijn nog steeds meer woningzoekenden dan woningen, daar gaat niet ineens iets aan veranderen. De huizenmarkt stabiliseert nu, dat is iets anders dan 'rommelen' en 'kelderen'. ;)

De economie groeit voor het maatschappelijk oog. In werkelijkheid niet.

Kunstmatig wordt de boel wel overeind gehouden een poosje. Maar we stevenen wel degelijk op een serieuzer broertje van 2008 af.
Iedereen die, zoals vroeger, gewoon geld heeft opgepot om iets te kopen heeft mazzel.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:57

Het zou kunnen, dat ontken ik niet, alleen jij zet het net alsof het een vaststaand feit is en dat is het niet. Niemand heeft een glazen bol en niemand weet exact hoe de huizenmarkt zich gaat ontwikkelen en op welke termijn dat gaat zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:04

_Nelleke_ schreef:
Het zou kunnen, dat ontken ik niet, alleen jij zet het net alsof het een vaststaand feit is en dat is het niet. Niemand heeft een glazen bol en niemand weet exact hoe de huizenmarkt zich gaat ontwikkelen en op welke termijn dat gaat zijn.

Mmm, analisten kunnen daar op basis van globale ontwikkelingen heel goed een redelijke voorspelling van maken.
Maar laat ik met dit onderwerp niet het topic kapen. Voor ts zou het goed nieuws zijn, want zij kan dan tegen die tijd zelfstandig een woning financieren en zich niet in de schulden steken links en rechts.

Zelf kijk ik ook uitsluitend naar opties om banken te kunnen omzeilen. Maar in de huidige markt is dat niet realistisch, dus geduld hebben.

Kleiner willen wonen met een kleinere voetprint is nog een hele toestand....
In minder drukke gebieden gaan straks ook weer veel huizen vrij komen wanneer de grijze golf hun huizen verlaat, maar ook dat duurt nog even.

Ik heb weinig nodig, en wil dus ook weinig bezitten.... maar aan weinig bezitten is weinig geld te verdienen, dus dat wordt je toch lastig gemaakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:32

IMO is Nederland gewoon doorgeschoten met bouwregeltjes. Natuurlijk moet er veilig gebouwd worden, maar als je zelf al niet meer uit kunt maken hoe groot (of eigenlijk hoe klein) je wilt wonen zonder dat daar uitzonderingen op een bouwbesluit voor genomen moeten worden is toch eigenlijk wel absurd !

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 14:36

Thanks allemaal voor de reacties en suggesties, erg fijn!

Ik heb eigenlijk meerdere redenen dat ik zelf wil bouwen;
- Ik kwam als eerste op dat idee vanwege het project in Lievingerveld, dat sprak mij erg aan maar kwam te vroeg.
- Ik hoef niet zo groot te wonen als de meeste huizen zijn.
- Ik heb graag een alleenstaand huis.
- Er zijn subsidies voor milleuvriendelijke huizen zoals sustainer homes.
- En ik wil graag een (redelijk) nieuw huis. Ik heb alleen maar in ouwe krotten gewoond en weet wat voor ellende dat met zich mee brengt. Daarnaast ben ik ook niet echt handig en maar alleen. Ik snap graag hoe iets in elkaar steekt (zelf bij zijn) zodat ik ook begrijp wanneer iets wel of niet een probleem is en hoe ik dat het beste kan aanpakken.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:11

Als particuliere bouwer is er best wel wat ruimte in het bouwbesluit om van de groter, groter, grootst woningbouw af te wijken. Het bouwbesluit uit 2012 kent namelijk sinds 2015 versoepelde eisen voor zelfbouwende particulieren, o.a. t.a.v. afmetingen. Bovendien komen m.i.v. de Omgevingswet per (zeer waarschijnlijk) 2021 de eisen t.a.v. bruikbaarheid te vervallen. Eisen t.a.v. isolatie blijven wel gelijk, wat invloed heeft op de dikte van je muren en dus de bruikbare oppervlakte. Dat levert vooral beperking op als je echt een tiny house (<25m2) wilt bouwen. Als je wat groter dan dat wilt, heb je echt wel mogelijkheden. Het loont sowieso om je licht op te steken bij tinyhousebouwers omdat die inmiddels ruime ervaringen hebben met de beperkingen in wet- en regelgeving.

Maar, zelf bouwen blijft duur. Wij zijn er nu zelf mee bezig, willen ook niet al te groot, max 100 m2 met 3 personen (maar wel een passiefhuis, dus zware eisen t.a.v. isolatie en we willen geen standaard huis uit een catalogus) en met 3 ton zijn we er echt niet. En dan hebben we het nog niet eens over de grond. Wat grond betreft zit je aan de grens in Groningen en Drenthe het best qua prijs In Friesland zie je ook nog wel eens een betaalbaar kaveltje langs komen.

Toevoeging: optie voor een huisje. Wij hebben recent in zo'n hut gelogeerd: https://www.trek-in.org/ In 1 woord fantastisch! Het is dat we een opgroeiende zoon hebben en het met 3 echt wel te klein is voor langere termijn, maar ging prima op vakantie. En met z'n 2en zouden we echt niet meer nodig hebben.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 25-09-19 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:15

Ik zou een bouwkavel niet afschieten, vaak zit er wel een bepaald termijn op wanneer je moet bouwen maar hoef je dit niet acuut te doen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:16

Wij wonen ( nu nog even ) in Ermelo en hier zijn afgelopen tijd wat vakantie woningen verkocht waar woonbestemming op zit. Die lagen rond de 125.000, maar moest je cash afrekenen. Een hypotheek daarop was niet mogelijk.

Oosterwold hebben we naar gekeken. Beiden jong in Almere komen wonen en lang gewoond, dus vonden we zeker interessant, maar er is heel veel animo en het duurt lang. OOk ben je wat afhankelijk van elkaar daar, dus daarvoor ben ik dan weer minder geschikt denk ik.

Ook naar kavels door heel Nederland gekeken en er zijn wel opties. Niet overal zijn de regels abnormaal, maar kosten ga je altijd krijgen.
Stel dat er veel mag, kan je bijv kijken naar iets als een huis van hennep. Grote kans dat de ontwikkelaars daarvan graag helpen met vergunningen.

Wij hebben nu vrij goedkoop iets in het Noorden gekocht en moeten het behoorlijk verbouwen. Wat net zoveel gaat kosten als de aanschaf van huis en grond. Maar als je mazzel hebt, het huis verbeterd en ook naar de toekomst verbouwd, kan het nog waarde vermeerderend worden.
Wij hebben dubbel laten taxeren voor wat extra's. Dus nu en wat het na onze verbouwing waard zal zijn.

Ondanks dat wij graag klein wonen, wordt het wel groter, omdat dat in de toekomst makkelijker verkoopt en meerwaarde heeft.