BBL 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 09:57

Maartje1990 schreef:
Ik ben in januari gestart als verzorgende IG mbo niveau 3, dat na gestopt te zijn met hbo opleiding (lerarenopleiding engels) wil hierna graag direct door naar hbo-V. Bevalt heel erg goed. Ik heb klasgenoten van 55 jaar :)

Het zal wel een enorm verschil zijn zeker van hbo naar mbo 3? Mag ik vragen waarom je niet gekozen hebt voor mbo v? Kan me voorstellen dat dat nog beter aansluit op de hbo v namelijk.

Ik wil na mijn mbo v graag door voor hbo v en dit kan gelijk erachteraan in 1,5 jaar bij mijn werkgever.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 23:45

Ik heb ook weer wat meegemaakt vandaag.
Ben ik aan het werk (werk in een verzorgingshuis) en ik dacht op de vroege morgen: ik ga even bij een vrij zelfstandige bewoner langs om goedemorgen te wensen en te kijken of ik deze ergens mee kon helpen.
Kom ik binnen, tref ik die persoon niet.
Ik zoeken in het appartement, heel raar want deze persoon lag niet in bed en was niet in de huiskamer. Loop ik richting de badkamer die grenst aan de slaapkamer, tref ik diegene overleden op de grond aan in een hoek.
Ik heb wel vaker overleden mensen gezien, maar dit was zo geheel onverwacht dat ik er toch wel even van was geschrokken. Gelukkig bleef ik uit reactie wel heel rustig en heb ik de procedures gewoon gevolgd, maar het was wel rot om in je eentje ergens te staan en zo onverwacht iemand te vinden. Ik zie het maar als the circle of life en onderdeel van mijn leerproces, maar ik moest het toch even kwijt.

Charlottemv

Re: BBL 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 06:11

Ja ik snap dat je daar even van schrikt! In het ziekenhuis gebeurd het natuurlijk ook regelmatig, maar vaak zie je het wel een beetje aankomen. Vorige week echter ook een vrouw van 61 gehad waar ik gewoon nog een praatje mee maakte en ze liep over de afdeling. Ineens was ze er niet meer.
Ik heb soms ook dat ik naar werk ga met de gedachte ‘zou die er nog zijn?’ Hebben jullie dat ook wel eens?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:02

Pascalle90 schreef:
Ja ik snap dat je daar even van schrikt! In het ziekenhuis gebeurd het natuurlijk ook regelmatig, maar vaak zie je het wel een beetje aankomen. Vorige week echter ook een vrouw van 61 gehad waar ik gewoon nog een praatje mee maakte en ze liep over de afdeling. Ineens was ze er niet meer.
Ik heb soms ook dat ik naar werk ga met de gedachte ‘zou die er nog zijn?’ Hebben jullie dat ook wel eens?

Ja zeker, wij bieden ook palliatieve zorg dus die gedachte is er ook wel vaker. Echter was dit zo onverwacht.. Het verschil met een ziekenhuis vind ik dat je niet een vergelijkbare band opbouwt (deze mensen zie je langdurig, jaren lang dagelijks, zo bedoel ik het). De mensen die hiervoor 'gegaan' zijn heb ik niet zelf getroffen (wel nog gezien) en was meestal wel verwacht of met een aanleiding. Dit was nog een beetje een dingetje (arts heeft contact gehad met de FARR ivm wel of geen natuurlijke dood). Ze lag er ook niet echt plezierig bij zeg maar. Maar goed, hoop dat ze niet geleden heeft en met mij komt het wel goed.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 10:08

Jeetje wat heftig, Gowlan. Krijg je daar ook nog nazorg voor, als je dat zo willen. Om even je hart te luchten of zo?
Lijkt me naar om mee te maken, zeker als je het niet verwacht. Dan heb je je er mentaal ook niet op kunnen voorbereiden.

Hier vrijdag de eerste schooldag gehad. Moet er wel even aan wennen hoor. Kwam met hoofdpijn thuis, haha.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:54

Wat heftig Gowlan. Bij mij op de woonvoorziening komen ook wel eens mensen te overlijden. Ik weet ook dat de kans bestaat dat ik iemand dood aan kan treffen in bed bijvoorbeeld.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:33

Pascalle90 schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik ben in januari gestart als verzorgende IG mbo niveau 3, dat na gestopt te zijn met hbo opleiding (lerarenopleiding engels) wil hierna graag direct door naar hbo-V. Bevalt heel erg goed. Ik heb klasgenoten van 55 jaar :)

Het zal wel een enorm verschil zijn zeker van hbo naar mbo 3? Mag ik vragen waarom je niet gekozen hebt voor mbo v? Kan me voorstellen dat dat nog beter aansluit op de hbo v namelijk.

Ik wil na mijn mbo v graag door voor hbo v en dit kan gelijk erachteraan in 1,5 jaar bij mijn werkgever.

Ik wilde liever mbo 4. Maar toen ik ging sollicteren kreeg ik steeds "verpleegkundigr hebben we geen plekken, maar wel verzorgende ig" beperkte plekken voor niveau 4 die ik geprobeerd heb ben ik helaas niet aangenomen. Maar t bevalt me heel goed en ik kan gewoon doorstuderen als ik wil.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 20:27

Hoe gaat het inmiddels met je, Gowlan? Beetje naast je neer kunnen leggen?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 23:01

@Welmoed__: Ik hoop dat je (mocht je het eens meemaken) een 'goed' beeld zal treffen. Ik denk dat ik het persoonlijk minder heftig zal vinden om iemand in bed te treffen. Eerder nooit iemand zelf getroffen (behalve zaterdag dan) maar wel na overlijden opgebaard gezien en moeten controleren. Maar leuk is het natuurlijk nooit!

@Maartje1990: als er wellicht plek komt en je de kans krijgt om de overstap te maken, dan moet je er zeker voor gaan. :)

@Fee_: Lief dat je het vraagt. Ik heb op dat moment echt ondersteuning en vrijheid in het proces (de afhandeling zeg maar) gekregen van collega's waar ik toen mee werkte. Dat heeft wel enigszins geholpen. De zelfde avond kon ik alleen echt niet slapen omdat het beeld recht op mijn netvlies stond, alsof ik een foto voor me had. Best confronterend. Toen het 2 uur 's nachts was heb ik van ellende maar heel suf Pokemon opgezet en gevolgd, even weg uit de realiteit :+. Ben daarmee best snel in slaap gevallen. Half 6 ging de wekker toen weer en ondanks het kort was heb ik goed geslapen. Eenmaal op het werk was ik vrij snel op gang gekomen en ik moest iemand helpen een deur verderop. Toen ik daar was kwam ik er achter dat de handschoenen op waren. Ik wist dat we in het appartement van de overleden persoon nog een doos hadden staan dus overlegd met collega of ik die gewoon kon pakken. Dat was geen probleem dus toen ben ik die gaan halen en heb ik nog even stilgestaan in het betreffende appartement. Op 1 of andere manier voelde het toen goed en ben ik verder gegaan met mijn dienst. Einde van de zondagmiddag besefte ik me dat het 'beeld' wat ik voor me had steeds vager werd. Nu enkele dagen later kan ik nog precies omschrijven hoe het eruit zag, maar zie ik 'dat beeld' niet meer zo voor me, eerder als een heel vaag krantenartikel.
Dus met mij gaat het wel goed, volgens mij heb ik het wel afgesloten.

Ik krijg van collega's ook allemaal vragen van 'Gaat het? Ben je erg geschrokken? Als ik wat kan betekenen dan kom je maar.' en opmerkingen als 'Jeetje wat heftig, wat ik begreep was het een hele nare vondst. Ik hoop dat het met je gaat. Ik vind het in ieder geval knap hoe je hebt gehandeld.' Super lief dus.

Wat ik dan minder netjes vind is dat ik tot op heden geen reactie heb gekregen van leidinggevende en manager. Er is niks over genoemd, niks over gevraagd.
Mijn leidinggevende (is mijn 1e praktijkbegeleider) heb ik dan nog niet in persoon gezien, maar heeft wel over allerlei andere dingen gemaild wat hieraan niet gerelateerd is.
Mijn manager is mijn 2e praktijkbegeleider en die heb ik wel gezien, maar tevens heeft zij niks gezegd of gevraagd. Ergens vind ik dat enigszins vreemd, maar misschien heeft ze haar redenen daarvoor..
Of misschien dat ik te hoge en/of onterechte verwachtingen heb, ik weet het niet.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 08:06

Ik vind dat je wel mag verwachten dat iemand van hogerop even vraagt hoe het met je gaat. Vind het ook wel beetje vreemd dat je daar nog niks van gehoord hebt.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 20:07

Jeetje wat naar dat ze er dan niets over zeggen. Zou je toch wel van ze mogen verwachten inderdaad.
Maar wel fijn dat je je zelf goed voelt. Daar gaat het tenslotte om. Het is niet niks om zoiets mee te maken.

Ik heb het echt zo naar mijn zin op mijn werk. Ben echt blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Is een last van mijn schouders gevallen nu ik niet elke dag met tegenzin naar mijn werk hoef te gaan.
Vandaag ook extra gewerkt vanwege een zieke collega. Voor het grootste gedeelte van de dag stond ik zelfstandig op de groep. Met uiteraard mensen dichtbij om dingen aan te vragen. Maar wel echt fijn dat ze al zoveel vertrouwen in mij hebben.

Morgen tweede schooldag. Ben benieuwd.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 09:01

Zo eerste nachtdienst zit erop, erg druk gehad maar het was leuk!
Ik heb naast mijn bbl ook nog zelf een cliënt waarbij ik wekelijks wat uurtjes werk omdat ik het toch niet rond krijg van het minimumloon (iets met eigen paard, in de randstad).
Werd ik vanmorgen gebeld dat degene die om 8 uur zou komen ziek is en ik de enige optie nog ben. Ja dan ga je dus uit je nacht vandaan nog even een ochtenddienst doen omdat mevrouw anders de hele dag in bed moet blijven.
13.00 ga ik uiterlijk naar huis hebben we afgesproken dus uurtjes aftellen maar :wow:

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:20

Hoe is het hier? :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 17:32

Sta sinds 1 oktober op een nieuwe afdeling, somatiek. Echt de begeleiding is zoveel beter, echt een verademing. Nu werken aan de basiszorg, tilliften en steunkousen. Gisteren ook goed gesprek gehad met m'n praktijkopleider en werkbegeleider!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:23

Oh dat is positief! :)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 21:02

Wat fijn!

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 20:10

Wat fijn dat het zoveel beter is, fjordjes. Blijf je hier voorlopig ook staan?

Hoe gaat het met jou qowlan. Nog last (gehad) van die nare gebeurtenis?

Hier gaat het ook goed. Vorige week gesprek gehad met mijn studiebegeleider en werkbegeleider. Dat was een eerste gesprek om te kijken hoe het ging. Nou was een prima gesprek. Volgende week weer een gesprek met dezelfde mensen, om te kijken of ik intallig kan gaan werken. Maak me daar alleen echt niet druk om, want word nu al vaak intallig ingezet. Vandaag ook weer extra kunnen werken.

Wel was eerst voor mijzelf als voor mijn werkbegeleider niet duidelijk hoe en wat precies, maar dat is vandaag allemaal ingehaald en recht getrokken met info en documenten die ik al lang weet van had moeten hebben. Hopelijk blijft het nu gewoon zo goed gaan.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:21

Ja een half jaar dus tot volgend jaar april/mei. Ben ook heel blij dat ik nog steeds dezelfde praktijkopleider heb. En ze houden ook echt rekening met me. Had ook gedacht dat ik somatiek helemaal niet leuk zou vinden maar ik vind het net zo leuk als pg.