Starten als poetsvrouw, how to?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Deoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:26

Hier ook een poetshulp gehad. Wat ik zelf belangrijk vind is communiceren. Daar liep het hier stuk omdat ik zelf niet duidelijk durfde te zijn. Stofzuigen doe ik zelf elke dag en dweilen ook, dit was voor mij dus niet noodzakelijk. Het ging mij om dingen als de badkamer, keuken, een keer de ramen, enz. Maar iedere week ging ze standaard het hele huis stofzuigen en dweilen, ondanks dat ik had aangegeven dat ik liever wilde dat ze dat zou laten en die tijd voor bijv de badkamer zou gebruiken.

Nu is dat zeker niet haar fout. Maar een communicatieprobleem. Ik heb dat nooit duidelijker durven zeggen en ben er dus mee gestopt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:29

Bij mij is het iets anders, ik ben thuis. :') Ik heb hulp, omdat ik het zelf niet kan vanwege gezondheid. Dus wij overleggen echt ter plekke en daarna laat ik haar met rust/haar gang gaan. Ik heb vanuit de organisatie wel een map waar we zulke dingen in zouden kunnen schrijven. :j Inderdaad dat vandaag de ramen gedaan zijn, dat product x bijna op is. Eventueel kan ik een app sturen als het nodig is.

Mijn ouders hadden een hulp, maar zij waren wel aan het werk. Daar was het inderdaad via een briefje wat zij wilden en de hulp schreef het op als ze iets extra's gedaan had of er iets bijna op was.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:33

Kwa werktijden is het wel echt prettig!
Ik heb adressen gehad waar ik wekelijks kwam en om de week maar dat vond ik niet fijn... als die mensen dan een keer afbelde zat er ruim een maand tussen en als je dan kwam zat je niet meer in een ritme... vond elk huis anders werken de ene begon ik boven de andere beneden.
Heb wel toen gemerkt dat ik wel vervelend vond als ik eerst alles aan de kant moest zetten als in tafel vol vloer vol douche vol dus wel gezegd eerst opruimen want als ik een uur bezig ben om het op te ruimen en terug te zetten schiet het niet op.
Ook duidelijk zijn wat je wel en niet wil want sommige vonden het heel normaal dat ik de luiers en vieze onderbroeken van de vloer ging opruimen ...
De meeste willen een schone keuken, badkamer en de vloer en zo kan je afwisselen in de ramen, keertje de kozijnen koelkast oven enz hangt erg af van het huis en de mensen. Heb mensen gehad die later nog alles naliepen met een handschoen nou doei!
Gaf altijd aan als ik een mindere dag had want soms heb je dat eenmaal en zei als ze iets op merkte wat niet goed was even laten weten dan pakte ik dat erbij. Als je bij 1 niet naar de zin heb dan moet je die zsm laten vallen want daar gaan de andere ook onder lijden in de zin van je gaat met tegen zin erheen dan denk je dat moet ik daar ook doen enz. Het duurt even voor je een ritme heb maar als je die eenmaal heb gaat het wel goed!
Succes alvast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:34

Nog een vraagje aan diegene die zelf een poetshulp hebben. Tussen welke uren willen jullie dat de hulp bereikbaar is? Bv, je ging normaal thuis zijn maar moet onverwachts weg. Je legt de sleutel op plaats x en stuurt daar een bericht voor om 21.30. Verwachten jullie dan nog antwoord? Of is het ook ok dat zoiets pas de volgende ochtend wordt beantwoord? Of je hebt liever dat er wat later/vroeger wordt begonnen die dag, indien mogelijk. Verwacht jij dat dit om 21.00 nog kan doorgegeven worden?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:41

Niet te druk in maken. Particulier wordt er wel verteld wat ze willen dat er gedaan wordt. Producten worden ook voorzien door het huishouden. Bepaalde dingen voorzie je uiteraard zelf (bv poetshandschoenen. goede waterdichte (propere) schoenen., maar dat zijn meer persoonlijke gadgets. Verbruiksdingen (schoonmaakproduct, doekjes, sponsjes etc) worden voorzien door het huishouden.
Vraag aan de mensen wat ze gedaan willen zien, of er specifieke dingen zijn waar je moet op letten.
Uiteraard eerst stof afdoen, stofzuigen en daarna dweilen met nat (Meestal ga je beginnen in badkamer en toilet, daarna stof afdoen en zuigen, na een paar keer kan je inschatten hoeveel tijd je nodig hebt om te dweilen en droog te dweilen, dit doe je best op het laatst zodat je er niet meer doorheen moet lopen, vaak krijg je enkele extra's (bv standaard badkamer-toilet-keuken-woonruimte, en iedere week neem je er iets extra bij, bv ramen lappen, slaapkamer poetsen, ...).
Vergeet niet om de plintjes af te nemen, bovenkanten van stopcontacten/drukplaatjes, bovenkanten van kasten en deuren, dat wordt vaak wel eens vergeten.
Overleg op voorhand of ze willen dat je meubels verschuift (en of dat mag over hun vloer).

Edit: qua bereikbaarheid verwacht ik wel een antwoord minstens een uur voor start werktijd. Indien ze eens niet kan komen bij voorkeur wel de dag ervoor of 's morgens ruim op tijd, want dan moet ik opvang voor de hond regelen.

luuntje

Re: Starten als poetsvrouw, how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:47

Wij hebben 2 buitenlandse dames die om de week komen poetsen.
Op vrijdag stuur ik hun manager een appje hoe laat ze op zaterdag komen.
Ik of mijn man is dan thuis.

Spullen die op zijn zetten ze de lege verpakkingen midden op de aanrecht of op tafel. Koop ik weer nieuw.
Geld leggen wij contant op tafel.
Als ze als laatste dweilen kunnen ze het pakken zonder weer over de vloer te lopen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:19

Bij ons doet de poetsvrouw vooral de grote dingen zoals de badkamers en de keukenkastjes, want daar heb ik een hekel aan. Stofzuigen en dweilen doe ik zelf.

Het zal vooral afstemmen met de klant zijn.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:24

Ik heb huishoudelijke hulp via de thuiszorg en bij mij gaat het ongeveer zo:

Strijken/was vouwen (ik ruim zelf op)
Bed verschonen
Stof afnemen (vochtig doekje, niet droog)
Stofzuigen, ivm de katten ook de banken en kussentje van de eetkamerstoelen (zakloos, dus ook de bak leegmaken)
Keuken (buitenkant kastjes, buitenkant apparaten, aanrecht, tafel wekelijks, overige dingen zoals bovenkant kastjes, koelkast, vriezer periodiek in overleg)
Badkamer/toilet poetsen; toilet, wastafel, plankje wekelijks, de muren ong eens per maand
Dweil door de hele tent

En dan zijn er nog dingen die periodiek terugkomen, zoals de ramen, deuren en kozijnen, al genoemd de koelkast, vriezer, binnenkant combi-oven etc.

Veel gaat gewoon in goed overleg. De laminaatvloer doen we hier met een scheutje schoonmaakazijn, allesreiniger of laminaatreiniger laat een laagje achter op de vloer, waardoor je alles ziet, ook mijn rolstoelwielstrepen. Maar in principe gebruik je gewoon wat de cliënt heeft. Vanuit de thuiszorgorganiatie zijn er wel wat voorwaarden aan wat je in huis moet hebben, de logische dingen hoor; doekjes, dweil, emmer, raamwisser, schoonmaakmiddelen en die laatste mogen niet agressief zijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:36

Hoeveel uur in de week wil je werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:38

Ik ga 25 uur doen :)

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 06:54

DeMolenhoek schreef:
En wat moet ik daar nu weer mee? :? Ben om te beginnen al van België en ik vraag om tips. Niet om een linkje waar ik mij kan inschrijven om te solliciteren ;)

wou je alleen maar helpen hoor!! op deze site kun je huishoudens vinden zodat je kunt beginnen. en dat je uit belgie komt had ik niet gezien

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 07:35

Ik heb 1 week bij de thujszorg gewerkt, poetsen bij cliënten thuis.
Sommige plekken zijn echt te ranzig, het is best zwaar en de middelen die je vaak krijgt zijn vaak kapot en versleten.
Mijn zusje daarintegen doet het al jaren en vind het geweldig, maar ook meer om de weekenden vrij te hebben.
Ik denk als je er nu al zo tegenaan kijkt, je er geen voldoening uit gaat halen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 07:38

DeMolenhoek schreef:
Hier in België werkt het gros van de poetsvrouwen voor organisaties of interim kantoren. De klanten worden voor mij gezocht. Ik krijg volgende week dus te horen om welk uur ik bij welk huis moet staan. Ik heb dan elke week dezelfde klanten om hetzelfde tijdstip.

Verder staat er ook ik mijn op: Dus nu denk ik vooral: Help! Ik weet niet hoe ik het bij een ander moet aanpakken!
Dus wie heeft er ook particulier gepoetst of poetst particulier?

Dus wat er dus staat. Hoe begin je bij iemand anders eraan? Wat poets je eerst, waar moet je zeker op letten etc. En particulier, dus bij mensen thuis :j

De opleidingen worden door de organisatie voorzien en zijn betaalde opleidingen. De mensen thuis moeten zelf materiaal voorzien :) Van mijn uurloon ben ik ook al op de hoogte, zie op :D : Uurloon? Goed. Ik mag zeker niet klagen over hoeveel ik krijg voor de uren die ik ga werken.

Vaak staat ergens beschreven wat ze het liefst hebben dat je doet en bij mensen thuis kun je dat een beetje in samenspraak doen.
Je werkt van boven naar beneden en zaken als niet eerst de wc en dan met hetzelfde doekje de rest, dat begrijpen de meesten wel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 08:19

Vaak zijn het wel dingen als stoffen, zuigen, dweilen, keuken & badkamer schoon.

Vraag vooral aan de cliënt hoe die iets wil. Wat ze er voor gebruiken en fijn vinden. Een goed gevoel met elkaar hebben is belangrijk voor beide partijen. Ga voorzichtig om met de spullen van een ander en zeg het gewoon als er toch iets stuk gaat.

Klinkt heel logisch he? Maar is in de praktijk helaas niet altijd vanzelfsprekend.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 08:21

Ja inderdaad, laatste opmerking van jesito! Werk hygiënisch. Ander doekje voor het aanrecht dan voor de wc etc. :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 08:28

Je zegt dat je poetsen haat
Hoe ga je je werk dan volhouden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 08:38

ik vind poetsvrouw zo’n leuk woord :D
ik doe het werk nu dik 30 jaar.
gewoon even vragen wat zij graag willen, heb respect voor hun spullen.
en koop goede handschoenen!

succes, komt vast goed. :j

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 08:46

Ik heb een hekel aan thuis poetsen, maar ben nu toch echt al 2 jaar poetsvrouw hahaha.
En het is best fijn werk hoor. Je eigen uren bepalen, verlof kunnen nemen wanneer je het wil, en leuk contact met mensen.
Wel belangrijk dat je je fijn voelt op je poetsadressen. Degene waar je je niet fijn voelt, zo snel mogelijk een ander adres vragen.

Hou ook in de gaten dat je niet met heftige schoonmaakspullen werkt, bv antikal, cillit bang, javel.
Dit pakt je echt op de luchtwegen als je meerdere badkamers per week poetst.

Bij sommige adressen is zelden iemand thuis, fijn om lekker door te kunnen werken. En bij andere adressen is altijd iemand thuis, fijn voor de gezelligheid.

Belangrijkste is inderdaad de communicatie. Vraag de eerste keer wat zij verwachten en net welke materialen je moet werken en met welke schoonmaakmiddelen.
Natuursteen mag bijvoorbeeld vaak niet met azijn of antikalk middelen worden gepoetst.

En bovenal, succes en veel plezier met je nieuwe job!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 09:21

rien10 schreef:

Tja, dat zie ik dan wel. Ik hoop genoeg voldoening te halen uit de zaken er rond. Bv geen stress ivm opvang voor onze dochter. Geen stress dat wij haar binnen anderhalf niet naar school gaan kunnen brengen omdat de uren zo slecht zijn. Eindelijk elk weekend thuis. Vandaar de keus voor ook maar 25 uur.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 09:52

Denk zelf dat het goed is dat je aan de mensen vraagt om een briefje te leggen met hun wensen. Kun je dan zelf iets opschrijven als er poetsgrief ontbreekt of als je er iets extra hebt bij genomen. Als jij bvb de bovenramen hebt gedaan en ze gaan steeds pas in en uit bed tijdens donker gaan ze het misschien niet merken. Lijstje vind ik dan toch wel een beter communicatiemiddel als helemaal geen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:38

Ga je bij gewoon gezonde mensen of bij zieke of oudere mensen poetsen??

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:41

Ik heb ook schoongemaakt bij mensen, en dan vooral bij ouderen. Zorg dat je je prettig voelt bij de mensen die er wonen.

Ik heb schoongemaakt bij een man die 2 politiehonden in de tuin had liggen, in zijn huis lagen overal messen (en nee, geen keuken/bestek messen) en van zijn badkamer ging ik bijna over m'n nek.
Na een uur ben ik weg gegaan en ben er ook nooit meer terug gekomen.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:46

Je wil niet een parttime opleiding doen zodat je iets kunt gaan doen wat je wel leuk vind?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:49

Wij hebben sinds kort iemand die komt poetsen. Zij doet het standaard werk, poetsen, stofzuigen en dweilen. Daarnaast geeft ze de planten water en doet ze af en toe iets extra's als de koelkast poetsen, magnetron, oven. Wij hebben een schriftje, daarin schrijf ik wat er er eventueel extra gedaan moet worden en zij laat het mij zo weten als het op is. Ik app haar zelf nadat ze geweest is of het allemaal gelukt is, en dan spreken we de dag voor de week er op af.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:59

DeMolenhoek schreef:
rien10 schreef:

Tja, dat zie ik dan wel. Ik hoop genoeg voldoening te halen uit de zaken er rond. Bv geen stress ivm opvang voor onze dochter. Geen stress dat wij haar binnen anderhalf niet naar school gaan kunnen brengen omdat de uren zo slecht zijn. Eindelijk elk weekend thuis. Vandaar de keus voor ook maar 25 uur.

Ik snap dat je de voordelen ziet en ook daadwerkelijk hebt van het werk. Maar 25 uur per week iets doen wat je haat is veel hoor. Maar wie weet, ga je het wel
Leuk vinden. Succes.