Stage uren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Re: Stage uren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 16:05

Vreemd verhaal. Ik geloof echt niet dat ze 12 uur zonder pauze alleen op een groep zal komen te staan.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:50

School wil niet zeggen hoeveel stage uren? Dat is toch gewoon wettelijk geregeld en moet je gewoon aan het begin van het leerjaar op papier en in je stageovereenkomst hebben staan? Voordat die bij ons getekend was, mocht je niet beginnen van school.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:55

gabyfedde schreef:
Vreemd verhaal. Ik geloof echt niet dat ze 12 uur zonder pauze alleen op een groep zal komen te staan.

En als het wél zo is moet dat kinderdagverblijf ergens worden gemeld. Mensen laten hun kroost daar achter in de veronderstelling dat er goed voor gezorgd zal worden.

Er hoeft maar iets te gebeuren...

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 23:55

Bedankt voor de vele reacties ook namens zus.

Het gaat om een mbo opleiding niveau 3. School regeld de stages en vorig jaar is er ook al het een en ander misgegaan. Waaronder dat ze haar stage opdrachten niet mocht doen van de stage. Dus was ze eigenlijk gezakt want opdrachten niet gedaan. Heel gezeur geweest en uiteindelijk moest roc inbinden.
School is nogal pissig op het moment en hebben de mentaliteit zoek het maar uit jij wil deze opleiding dan moet je gewoon niet zo zeuren. Ze hebben haar dan ook schoorvoetend toegelaten in het tweede jaar. Vandaar waarschijnlijk dat ze nu zo moeilijk doen.

Ze mag van haar begeleider het contract niet in zien want dit zou zijn tussen school en de stageplek. Er wordt niks gezegt over het aantal uren, je moet meedraaien met hoe ze je inplannen.

Vind de uren sowieso niet matchen met wat de realiteit is want hier zijn de diensten bij het kinderdagverblijf gewoon van 8 tot 5. Dus zal ze nooit 12 uurs diensten draaien.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 08:57

@alice0cullen

Mag ze het contract niet inzien van de begeleider op school of de begeleider op het kinderdagverblijf?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:04

Heeft ze wel op tijd op de opleiding aan de bel getrokken dat ze haar stageopdrachten niet kon doen? Of pas na de deadline? Er moet toch ergens vast staan hoeveel stage uren er gemaakt moeten worden en welke opdrachten??

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:06

Beetje raar dat je je eigen contract niet mag inzien. Ik zou een klacht neerleggen bij een vertrouwenspersoon of schoolhoofd. Dit kan echt niet.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:13

In het opleidingsprogramma of de vakbeschrijving zou gewoon moeten staan hoeveel ECTS het vak is en hoeveel uren ze stage moet lopen. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat niet gewoon te vinden is ergens in de online omgevibg van de school.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:24

Beetje apart aangezien ze haar eigen bpv moet tekenen..

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:25

Ik neem aan dat ze zelf ook het stagecontract heeft getekend? Normaal gesproken als je contract wordt geregeld is dit over het algemeen in 3-voud gedaan. Een voor school, een voor de stage en eentje voor jezelf.
Ik zou voet bij stuk houden en eisen dat ze vertellen hoeveel uren je moet maken. Dat is heus wel ergens bekend. Vraag een andere docent? Klasgenoten? Zoek het hoger op bij de directie/coördinator als school geen antwoorden geeft. Misschien kunnen die je meer vertellen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:26

Beetje apart inderdaad, bij mbo 3 (3jarige opleiding bol) moet je in totaal 1000 uren hebben gelopen aan het einde

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:43

alice0cullen schreef:
Ze mag van haar begeleider het contract niet in zien want dit zou zijn tussen school en de stageplek. Er wordt niks gezegt over het aantal uren, je moet meedraaien met hoe ze je inplannen.
.

Dit kan toch helemaal niet? Zij zal het contract zelf ook moeten tekenen, dus hoe kan ze het dan niet inzien?
Dit gaat tussen school, de stageplek én de student, want die moet er immers stage lopen :?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:53

En je zou toch zeggen dat school na het "gedoe" van vorig jaar alles op papier wil hebben/van tevoren duidelijk wil hebben hoe en wat :+
Zou dat dan ook als argument gebruiken naar school.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:00

En inderdaad, normaal moet de student toch ook het contract teken?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:14

Echt niet ok hoor! Wees maar lastig. Maar ik zou dus echt jobmbo aanschrijven, omdat die ook daadwerkelijk de regels en wegen kennen.
(En er zijn regels. Als een ongediplomeerde stagiare werkelijk 12 uur op de groep staat en geen pauze kan nemen omdat er iemand bij de kinderen moet zijn, dan lijkt me dat in elk geval een grote overtreding van de regels rondom kinderopvang. Dit kan gemeld worden bij de gemeente, die moet daarop toezien.)

Ook richting school zou ik eens doornemen wat de klachtenprocedures zijn. Ik weet niet of stages onder het OER vallen, lees de regels. Maar de stappen zijn dan:
- een vriendelijk doch heel dringend verzoek om het contract over de stage, het stageplan, de eisen die er aan gesteld worden en de eisen waaraan jij moet voldoen op korte termijn te zien (en indien van toepassing, te ondertekenen.)
- zo niet, keurige klachtbrief naar de Opleidings- en examencommissie, en daarna naar de klachtencommissie met een cc'tje aan de onderwijsinspectie: aandachtspuntje bij hun volgende accreditatie.

(laat je niet te snel intimideren door het idee dat school dan lastig kan zijn... jullie kunnen ook lastig zijn voor de school.)

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:46

Ze zal nooit alleen op de groep staan dus zal er voldoende ruimtes zijn om pauzes te nemen. Ik vind twee dagen nog wel meevallen, je kan in twee hele dagen per week heel veel praktijkervaring opdoen. Wellicht is er ook nog ruimte ingepland om aan de stageopdrachten te werken. Bij ons is het zelfs zo dat wanneer je je uren niet haalt je deze extra draait in de vakanties maar dit is dan ook BSO opvang dus andere tijden.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 23:09

Ze heeft in ieder geval nog niks getekend, vorig jaar ook niet. Het is op het moment school en hun begeleiders die vaag doen en rare eisen stellen.

Vorig jaar heeft ze ook meerdere keren aan de bel getrokken maar school vond haar een zeikerd, ze was niet assertief genoeg of had dan weer een te grote mond.
En nu moet ik toegeven dat mijn zus niet de makkelijkste is :o .
Maar hoe ze daar vanuit school behandeld werd en vanuit stage vond ik toen al idioot.
Maargoed dat is gebeurd, ze heeft er voor gekozen verder te gaan met de opleiding die ze echt graag goed wil afmaken.
Maar dat je een stage contract moet ondertekenen is voor mij wel nieuw, heb zelf ook stages gelopen en alleen mijn snuffelstage in de brugklas heb ik voor moeten tekenen.
Ze gaat in ieder geval maandag iemand van school aanspreken of hoe en wat en hoeveel uur en als ze dan nog niks willen zeggen zal ze contact opnemen met de site hier boven genoemd.

Dat er nu voor dit jaar dingen op papier moeten komen is wel duidelijk in ieder geval, dat het nu voor beide kanten dan maar duidelijk is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 23:19

Er moet een stagecontract zijn, anders is ook het stagebedrijf in overtreding.
Je mag nl niet mensen gratis (en zonder) contract laten werken, alleen met een erkend stagecontract.
Ook is stagiaire daardoor verzekerd als er wat mocht gebeuren.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 23:30

Ze heeft nog niets getekend, zouden de uren dan vermeld moeten staan in het contract?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 23:40

Ook verzekeringstechnisch moet ze een contract hebben ( dat mag een onbetaald stage contract zijn) tot die tijd moet ze er überhaupt geen uren lopen. Als er iets gebeurt ben je persoonlijk aansprakelijk.
Heeft ze de werkplekngoed begrepen dar ze 12 uur moet draaien? Is ze al begonnen? Ik kan me namelijk voorstellen dat er een rooster is met verschillende diensten.
Tevens is een stagiaire boventallig. Afspraak met werkplekbegeleider en tijden afspreken.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 01:15

Zonder getekende stage contracten heb je straks een probleem bij het aanvragen van diploma.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 06:22

Op de scholen waar ik heb gezeten waren de gelopen uren geeneens geldig zonder een getekend contract door school, bedrijf en student

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 06:44

Het grootste probleem vind ik nog dat ze zonder contract niet verzekerd is, zonder contract dus niet alvast beginnen!!

Verder vind ik het moeilijk te geloven dat een geaccrediteerd leerbedrijf zulke uren zou verlangen. Ik zou met zowel de school als het stagebedrijf in gesprek gaan over de uren die je moet maken en het contract. Het lijkt me dat het toch gaat om beschikbaarheid tussen 7 en 19, niet werktijden van 7 tot 19.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 13:17

Ze heeft vandaag een gesprek met school, en aan de hand van dat gaat ze in gesprek met de stageplek.

Eens kijken of ze in ieder geval alles op papier kan krijgen met uren en natuurlijk voor de verzekering.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 19:50

Niet gewoon kijken, gewoon eisen. Ze hoort een stagecontract vanuit school te krijgen. Anders zou ik kijken of je een klacht kan indienen bij de inspectie ofzo