Huis verhuren, hoe dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:25

Is wel belast, ik was van onze situatie uitgegaan, tweede woning. Daarvan is de huur onbelast en van eigen woning is 70 % belast en mag je verder alle gemaakte kosten aftrekken.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:44

Shadow0 schreef:
santie schreef:
Verhuren met toestemming van de hypotheek verstrekker gaat meestal op basis van de leegstands wet. Dit houd in dat je de woning voor max 6 maanden aan een en de zelfde huurder mag verhuren en ook nog alleen als de woning te koop staat.

Die zes maanden klopt niet, zie de link die ik gaf.

Citaat:
Je zou kunnen verhuren aan een uitzendbureau. En dan ook echt aan het uitzendbureau en niet aan het werkvolk.

En zo die uitbuiting in stand houden? Ik zou dat niet willen in elk geval.

Sorry, max, moet min zijn. Hoe bedoel je uitbuiting? Ik heb het over uitzndbureaus die voldoen aan de regels, van de ABU en SNF. Deze regels zijn zeer streng en worden ook gehandhaafd. Niet over de "sjofele" uitzendbureauws, veelal gerund door mensen die de nederlandse taal niet machtig zijn.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:56

carika schreef:
bigone schreef:
Wanneer je wil verhuren dan zorgen voor echt waterdichte contracten. Verhuren heeft de bank/hypotheek niets mee te maken en zolang jij je verplichtingen nakomt is er niets aan de hand. De inkomsten uit verhuur zijn onbelast voor zover ik weet. Afhankelijk waar je woning staat en wat de grootte is zou je ook aan expats kunnen denken, dan is de opbrengst een stuk hoger. Zou met die jonge dame uitkijken, kleine kinderen, gescheiden, onder de grens blijven, logisch dat ze weinig geld heeft op het moment maar kan ze het ook blijven betalen? Zet vooral in het contract dat het maandelijks opzegbaar is, want gaat jouw relatie uit heb je zelf een plekje nodig.

Als je het niet weet waarom adviseer je TS dan? De bank heeft er juist wel mee te maken. Ook fiscaal is het niet zo makkelijk te zeggen dat de inkomsten onbelast zijn.

Zoalng de huuropbrengst alleen de hypotheek dekt, is belasting betalen niet nodig. Wel zal de rente aftrek komen te vervallen.

Waterdicht contract bestaat niet! Een rechtbank zal deze altijd toetsen aan de wettelijk regels en gaat uit van redelijkheid en billijkheid, dus daar vanaf wijken heeft helemaal geen zin. Een bank heeft wel degelijk inspraak, zolang de hypotheek loopt ben jij nog een eigenaar van het huis en blijft het voor de bank onderpand vergis je daar niet in. In de kleine lettertjes van de hypotheek overeenkomst staat ook dat verhuren niet is toegestaan.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 21:06

bigone schreef:
Is wel belast, ik was van onze situatie uitgegaan, tweede woning. Daarvan is de huur onbelast en van eigen woning is 70 % belast en mag je verder alle gemaakte kosten aftrekken.

Een eigen woning waar je niet in woont is geen eigen woning en die gaat dus naar box 3, net als een tweede woning. Voor de heffing daarover, zie mijn eerdere post.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:43

veerledec schreef:
Een woning waar je niet in woont is box 3. Je betaalt dus een heffing over een forfaitair rendement over het saldo van de waarde van de verhuurde woning minus je hypotheek. Minus een stempel. Dus vaak nul per saldo. De huurinkomsten zijn niet separaat belast dus.

Inderdaad staat in veel hypotheekakten dat verhuur een reden is om de hypotheek op te zeggen.

Om de lening op te eisen, om precies te zijn... Maar ik vermoed dat jij dat ook bedoelde.
Let heel goed op wat je doet TS: het is niet zo dat als jij bijvoorbeeld in een contract zet dat de opzegtermijn een maand is, dat dat dan ook zo is. Huurbescherming is echt goed dichtgetimmerd in de wet.

daantjuhhh

Re: Huis verhuren, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 23:02

In mijn akte staat ook dat ik niet mag verhuren.

Vaak gaat een bank daarmee pas akkoord als je een behoorlijk deel hebt af betaald.