Wat zouden jullie doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 16:58

Je verdient maar iets van €3 per uur bij de groothandel? Dan moet je wel zwart werken, anders verdien je sowieso meer dan het dubbele... Ik zou ook bij beide bijbanen ontslag nemen en dan naar iets kijken wat wit is en beter betaald. Bijvoorbeeld bij een klantenservice.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:02

Yenni schreef:
Omdat ik zelf mijn zorgverzekering en telefoon moet betalen en zonder inkomen zal dat niet gaan....

Wat heftig dat je ouders je dat laten betalen, al helemaal in de wetenschap dat je ziek bent! Hoe oud ben je eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:04

Yenni schreef:
Omdat ik zelf mijn zorgverzekering en telefoon moet betalen en zonder inkomen zal dat niet gaan....

Nou... Het zal wel zijn omdat ik Belg ben maar dat vind ik echt niet ok. Dat je jou telefoon vanaf 18 zelf moet betalen snap ik nog, maar zorgverzekering? Jou ouders zijn er om voor jou te zorgen. Die verzekering hoort er in mijn eigen ogen toch echt bij zolang je gewoon als kind nog studeert. Zeker met zo een knullig bijbaantje. Je werkt dus nog niets eens voor iets extra te kunnen doen zoals eens een bios etc. Je werkt voor een basiszorg te kunnen betalen. Wat dus gewoon voor jou ouders hoort te zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:07

DeMolenhoek schreef:
Yenni schreef:

Nou... Het zal wel zijn omdat ik Belg ben maar dat vind ik echt niet ok. Dat je jou telefoon vanaf 18 zelf moet betalen snap ik nog, maar zorgverzekering? Jou ouders zijn er om voor jou te zorgen. Die verzekering hoort er in mijn eigen ogen toch echt bij zolang je gewoon als kind nog studeert. Zeker met zo een knullig bijbaantje. Je werkt dus nog niets eens voor iets extra te kunnen doen zoals eens een bios etc. Je werkt voor een basiszorg te kunnen betalen. Wat dus gewoon voor jou ouders hoort te zijn.

Helemaal mee eens!
Ik woon dan wel aan de Nederlandse kant van de grens, maar hoe noorderlijker hoe minder men voor de kinderen wil betalen lijkt soms wel.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:09

Toch kunnen we daar niet over oordelen, je weet niet hoe het verder in elkaar zit en hoe de portomonee van TS’ ouders eruit ziet. TS spreekt ook niet over collegegeld of kostgeld, dus als die twee dingen de werkelijke enige kosten zijn is dat best schappelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:13

elnienjo schreef:
DeMolenhoek schreef:

Helemaal mee eens!
Ik woon dan wel aan de Nederlandse kant van de grens, maar hoe noorderlijker hoe minder men voor de kinderen wil betalen lijkt soms wel.

Even inbreken...
Ik kom uit het noorden van het land. Mocht ik iets niet kunnen betalen wat wel belangrijk is, zoals zorgverzekering, extra zorgkosten, studie etc, springen mijn ouders bij. Locatie heeft niets met bereidheid tot betalen te maken. Daar zijn honderden andere factoren voor van belang ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:16

Yenni schreef:
goeroe schreef:
Of juist totaal over de andere boeg, als je al 18 bent en nu nog 6 jaar naar school moet met 3 uur reistijd is dat behoorlijk heftig. Houd je dat zolang vol? Blijf je al die tijd dan bij je ouders wonen? Wat voor opleiding is het? Maak je als je het hebt afgerond wel een goede kans op een beterbetaalde baan en is dat dan ook vol te houden met je chronische ziekte? Met andere woorden, is het die 6 jaar op een houtje bijten wel waard?

De bedoeling is dat ik nog thuis blijf wonen.. Dichter bij school wonen is geen optie helaas

Dat is precies de minst interessante vraag die je nu als enige beantwoordt. Moet je uiteraard helemaal zelf weten, maar als ik jou was zou ik over de rest toch ook even nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:17

@Rianne: Kostgeld en collegegeld hoort ook niet door het kind betaald te worden zolang het kind niet is afgestuurd en werkt.

Was hier onlangs nog op de tv. Een jonge meid van 19 ging naar een advocaat om raad te vragen wat te doen. Ze studeerde, zat op kot en werkte 7/7 erbij om alles bekostigt te krijgen. Ze kwam vaak niet toe (logisch, €400-600 huur, zonder eten, drinken en collegegeld etc) Nu kregen haar ouders geen kindergeld meer voor haar omdat zij als studente te veel uren werkte. Zij wou dus weten hoe haar ouders terug kindergeld konden krijgen zodat dat dan naar haar kon gaan zodat zij wel alles kon betalen.

Advocaat stond op haar achterste benen en wou haar daarin niet in adviseren. Sterker nog, zij raadde de beste meid aan om minder te gaan werken, te focussen op de studie’s en haar ouders duidelijk te maken dat de studie en kotgeld bekostigen hun zorg was. Dat valt hier namelijk onder de zorgplicht voor jou kind en het kind kan dit zelfs wettelijk opeisen als de ouders niet voorzien in het onderhoud hiervan.

En je hebt gelijk, wij weten de situatie niet. Maar het is niet eerlijk om jou kind hiermee op te zadelen op een zodanige manier dat ze, zelfs al werkt ze en heeft ze geen enkele vrije dag, ze financieel nog niet rondkomt. In mijn ogen is het ook belachelijk dat zij dan een lening moet aangaan om tenminste te kunnen garanderen dat, indien zij ziek wordt, de medische kosten worden vergoed.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:23

DeMolenhoek schreef:
@Rianne: Kostgeld en collegegeld hoort ook niet door het kind betaald te worden zolang het kind niet is afgestuurd en werkt.

Was hier onlangs nog op de tv. Een jonge meid van 19 ging naar een advocaat om raad te vragen wat te doen. Ze studeerde, zat op kot en werkte 7/7 erbij om alles bekostigt te krijgen. Ze kwam vaak niet toe (logisch, €400-600 huur, zonder eten, drinken en collegegeld etc) Nu kregen haar ouders geen kindergeld meer voor haar omdat zij als studente te veel uren werkte. Zij wou dus weten hoe haar ouders terug kindergeld konden krijgen zodat dat dan naar haar kon gaan zodat zij wel alles kon betalen.

Advocaat stond op haar achterste benen en wou haar daarin niet in adviseren. Sterker nog, zij raadde de beste meid aan om minder te gaan werken, te focussen op de studie’s en haar ouders duidelijk te maken dat de studie en kotgeld bekostigen hun zorg was. Dat valt hier namelijk onder de zorgplicht voor jou kind en het kind kan dit zelfs wettelijk opeisen als de ouders niet voorzien in het onderhoud hiervan.

En je hebt gelijk, wij weten de situatie niet. Maar het is niet eerlijk om jou kind hiermee op te zadelen op een zodanige manier dat ze, zelfs al werkt ze en heeft ze geen enkele vrije dag, ze financieel nog niet rondkomt. In mijn ogen is het ook belachelijk dat zij dan een lening moet aangaan om tenminste te kunnen garanderen dat, indien zij ziek wordt, de medische kosten worden vergoed.

Ik vind die wetten in Belgie dan een stuk beter. Ik lees te vaak dat Nederlanders hun 18 jarige al zelf laten werken voor levensonderhoud en studie ipv voor luxe.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:25

Maar TS werkt, weliswaar twee baantjes waarbij de opbrengst niet overeen komt met de uren die ze erin steekt, en dat is waar naar mijn mening het probleem ligt.
De enige vast kosten die ze heeft zijn 160-180,- per maand, waarvoor ze 90,- zorgtoeslag krijgt. Uiteraard zie ik graag dat dat wordt opgevangen door de ouders, maar als die al op een houtje bijten door het opvangen van de andere kosten van TS vind ik het niet gek dat ze haar in eerste instantie daar zelf voor laten betalen.

Ik vind het niet fair de ouders aan te vallen in een situatie waar we maar beperkte info van hebben, maar waar wel naar voren lijkt te komen dat TS niet door haar ouders in een gat is gegooid waar ze zich maar moet redden, nee, ze vangen nu ook al haar genoemde kosten op maar liever niet dus ze moet er wel bij werken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:28

Heb je wel zorgtoeslag aangevraagd? Maximale zorgtoeslag is 99 euro daarmee heb je al de helft van de kosten gedekt.

Amber_anne

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:39

Ts is 18 en ik vind dat je dan zelf wel redelijk je eigen zaken op orde kan hebben. Wel met hulp van je ouders met het organiseren.

Voor nu ts zou ik even wat orde aanbrengen in je leven. Hoe zit het met stufie en zorgtoeslag? Ik zou stoppen met de baantjes en opzoek gaan naar een baan waar je maar 1 dag hoeft te werken en genoeg verdient voor je vaste lasten.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:57

En je studiefinanciering? Die is toch ook iets van 82 euro per maand? Die je dus krijgt en niet terug hoeft te betalen mits je je diploma haalt binnen 10 jaar. Daarnaast kun je idd bijlenen maar ik bedoel de gewone stufi.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:23

mamamier schreef:
En je studiefinanciering? Die is toch ook iets van 82 euro per maand? Die je dus krijgt en niet terug hoeft te betalen mits je je diploma haalt binnen 10 jaar. Daarnaast kun je idd bijlenen maar ik bedoel de gewone stufi.

Dat bestaat sinds 2015 niet meer.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:32

Als je 18 bent en studeert heb je recht op studie financiering. Daar dan maar eens mee beginnen.
Stoppen met 2 slecht betaalde banen en een goeie bijbaan zoeken.
Met een paar uurtjes werken moet je gemakkelijk €200 in de maand kunnen verdienen.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:37

Zoek een baantje bij de supermarkt, vaak 200% verdienen op de zondag, verdien je voor 2 dagen, werk je er maar 1!

shampy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:42

En wie betaald de pony?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 19:02

Ik ga mee met mijn voorgangers. 2 banen die allebei veel te weinig betalen is niet haalbaar. Ik zou het bij 1 fatsoenlijk betaalde baan op zaterdag of zondag houden, waarbij je in de vakantie extra kunt werken. Het moment dat de vraag komt vind ik dan ook een beetje apart. Heb je deze zomervakantie niet gewerkt en een buffer opgebouwd?

Als de ouders de opleiding, eten, drinken, kleding etc betalen vind ik het niet meer dan normaal om ook een bijdrage in de vaste lasten van het kind te verwachten. Maar bij mijn ouders was het doei, jij wilt studeren veel succes. Ik heb dus alles zelf bekostigd.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 22:23

bcd94 schreef:
In ieder geval zou ik je zondag baantje opzeggen, je geeft aan er zeer weinig mee te verdienen en dat ze daar dan personeel tekort hebben is niet jou probleem. Als ze zo weinig betalen is het ook niet gek dat ze niemand kunnen vinden.
Dan kan je op zondag wat rust pakken en heb je ook is tijd om iets leuks te doen.

Ik zou het op school ook bespreken, soms is er wel iets te regelen als je het allemaal niet red vanwege ziekte, denk aan vrijstelling voor bepaalde dingen.
Een keer een uurtje weg als het iets is wat je kunt missen kan ook al schelen.

Heb je na school ook nog huiswerk te doen of lukt dat allemaal wel op school?
Evt in de trein huiswerk maken?

Huiswerk moet ik thuis nog maken. Ik moet veel overstappen waardoor huiswerk in de trein niet te doen is..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 22:24

Destination schreef:
Je verdient maar iets van €3 per uur bij de groothandel? Dan moet je wel zwart werken, anders verdien je sowieso meer dan het dubbele... Ik zou ook bij beide bijbanen ontslag nemen en dan naar iets kijken wat wit is en beter betaald. Bijvoorbeeld bij een klantenservice.

Ik verdien om precies te zijn bij mijn zaterdag baantje iets meer dan 4 euro per uur. En de lonen worden binnenkort nog meer omlaag gedaan

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 22:30

Klinkt als een onhoudbare situatie TS.

Waarom kijk je niet eens rond of er banen zijn die beter verdienen? Ik weet dat promotie werk of hostess werk vaak prima verdiend (ik verdiende als 18 jarige ong 10 p/u, bij verschillende bureaus). Dan hoef je enkel maar de zaterdag te werken of zelfs maar 2 zaterdagen per maand :$

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 22:30

Destination schreef:
mamamier schreef:

Dat bestaat sinds 2015 niet meer.

Dat is onzin, iedereen krijgt nog stufi die een opleiding volgt. (Wel een bol opleiding, bij bbl krijg je geen stufi). Dat bedrag is voor de meeste jongeren 80 euro, maar dat ligt eraan hoeveel het gemiddeld inkomen van je ouders is, als dat erg laag is krijg je meer stufi. En als je uitwonend bent krijg je ook meer stufi.
Dus 80 euro per maand krijg je sowieso, en daar kun je nog een lening bij nemen.

TS, dump allebei je baantjes en ga werken voor het bedrag wat je waard bent. Je bent 18 toch? Dan hoor je sowieso minimaal een euro of 4,50 te krijgen want dat is het minimumloon. Maar een normaal uurloon voor een 18-jarige ligt vaak rond de 5 tot 7 euro. Ligt aan het werk wat je doet. Dit is natuurlijk wel alleen van toepassing als je wit werkt.

Maar als je zwart wilt werken, dump die baantjes en ga als schoonmaakster werken bij mensen thuis. Kun je 10 euro per uur vragen en hoef je een stuk minder uren te maken om een centje bij elkaar te sparen.

En neem je rust want met het schema van jou had ik allang overspannen thuis gezeten denk ik.. :+

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 22:35

Goeroe: ik studeer nu dier en gedrag ik moet nog 6 jaar studeren en dan ben ik hopelijk dierenarts assistente. Reistijd heb ik nu eenmaal.. Mijn ouders gaan echt niet verhuizen voor mijn school en ik kan het huis nog niet uit..

Shampy: pony betalen mijn ouders nu ook nog omdat ik het niet kan..

Quickie: ik heb dit jaar vanaf mei vakantie gehad. En heb alleen maar gewerkt de hele vakantie.. Meestal 7 dagen per week en soms n vrije dag. Meeste staat op mn spaarrekening...

Hoop dat ik de meeste vragen heb beantwoord.. Zo niet sorry daarvoor..

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 23:19

Shaggy09 schreef:
Dat is onzin, iedereen krijgt nog stufi die een opleiding volgt. (Wel een bol opleiding, bij bbl krijg je geen stufi). Dat bedrag is voor de meeste jongeren 80 euro, maar dat ligt eraan hoeveel het gemiddeld inkomen van je ouders is, als dat erg laag is krijg je meer stufi. En als je uitwonend bent krijg je ook meer stufi.
Dus 80 euro per maand krijg je sowieso, en daar kun je nog een lening bij nemen.

Hbo en universiteit bestaan niet meer? Daar krijg je namelijk niks.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 00:52

Shaggy09 schreef:

TS, dump allebei je baantjes en ga werken voor het bedrag wat je waard bent. Je bent 18 toch? Dan hoor je sowieso minimaal een euro of 4,50 te krijgen want dat is het minimumloon. Maar een normaal uurloon voor een 18-jarige ligt vaak rond de 5 tot 7 euro. Ligt aan het werk wat je doet. Dit is natuurlijk wel alleen van toepassing als je wit werkt.

Maar als je zwart wilt werken, dump die baantjes en ga als schoonmaakster werken bij mensen thuis. Kun je 10 euro per uur vragen en hoef je een stuk minder uren te maken om een centje bij elkaar te sparen.

En neem je rust want met het schema van jou had ik allang overspannen thuis gezeten denk ik.. :+

Dit klopt niet, ik ben 3e jaars hbo student en heb geen recht op stufi. Ik ben gebonden aan een lening die ik volledig moet terug betalen. Sinds 2015 is inderdaad het recht op studiefinanciering vervallen.

TS ik zal inderdaad eens gaan kijken naar een studie lening en eventueel een ander baantje waarbij je met even veel uren meer verdient. Ik moet mijn schoolgeld zelf betalen (mijn ouders betalen de zorg kosten die overblijven na aftrek van de zorg toeslag en mijn telefoon). Om te zorgen dat ik me niet de benen uit mijn broek moet werken als ik ook nog een beetje leuke dingen wil doen en mijn paard wil kunnen blijven houden leen ik mijn schoolgeld bedrag plus een klein beetje. Ik moet dit dan wel allemaal terug betalen, maar ik weet uit ervaring dat ik dat 10x liever doe dan een burn-out krijgen.

Ik heb die burn out namelijk gehad, en sinds dien is mijn leven echt veranderd, in zowel positieve maar zeker ook in negatieve zin. Als het even kan: bespaar het jezelf!