Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
LindyH schreef:Vervelend voor de brugklassen, maar dan leren ze maar gelijk wat het is om een tussenuur te hebben. Misschien wat eerder dan gewenst, maar jammer dan.
Shadow0 schreef:LindyH schreef:Vervelend voor de brugklassen, maar dan leren ze maar gelijk wat het is om een tussenuur te hebben. Misschien wat eerder dan gewenst, maar jammer dan.
Hoe eerder ze leren dat school er niet is om je te ontwikkelen of het leuk te hebben maar om je te vervelen en vooral te hopen op niet-school, hoe beter!
En daarna klagen over het gebrek aan motivatie bij leerlingen.
(Ik snap dus echt niet dat er zoveel mensen in het onderwijs op gebrand lijken te zijn om leerlingen vooral te laten voelen dat ze geen recht hebben op hun eigen gevoelens en frustratie. Je kunt je toch ook ziekmelden en erkennen dat tussenuren waardeloos zijn en dat het vervelend is dat er lessen uitvallen?)
Shadow0 schreef:Ik vind 'dan leren ze dat maar' en 'jammer dan' persoonlijk niet erg fijn of respectvol klinken. Ik hoop dat het onderwijs die houding ooit loslaat.

(Mits ze dat door communiceren natuurlijk) Shaggy09 schreef:In de brugklas vinden de leerlingen het vaak alleen maar fijn, een tussenuur. En groot gelijk toch? Alsof het vervelend is om een uurtje vrij te hebben op zo'n lange schooldag.
Citaat:En ik vind het wel een goede om ze te laten wennen aan wisselende roosters tbh.
Leerlingen leren niks zinnigs van uitvallende lessen in de eerste week. Het is niet anders, maar het is geen 'goede' Shadow0 schreef:Shaggy09 schreef:In de brugklas vinden de leerlingen het vaak alleen maar fijn, een tussenuur. En groot gelijk toch? Alsof het vervelend is om een uurtje vrij te hebben op zo'n lange schooldag.
Er zijn dus ook leerlingen, zeker in de brugklas, die graag leren, graag naar school gaan en liever een interessant vak hebben dan een ongebonden tussenuur. Ik denk zelfs dat het er vrij veel zijn. Zeker in de eerste tijd, waar de klas nog helemaal geen vertrouwde omgeving is, is een tussenuur naast saai en vervelend ook nog stressvol vanwege de onbekendheid met elkaar. Tussenuren zijn ook waar eventueel pesten en uitsluiten goed kan gedijen bijvoorbeeld. (Vandaar ook dat er gelukkig veel scholen zijn die als regel hebben dat brugklassen geen tussenuren krijgen.)Citaat:En ik vind het wel een goede om ze te laten wennen aan wisselende roosters tbh.
Da's ongeveer net zo zinloos als een paard proberen dressuur te leren met expres wisselende hulpen. En zeker in de eerste week. Ziek is ziek, en wat niet anders kan dat is zo, maar het verzinnen van onzinverhaaltjes om dat goed te praten, echt...Leerlingen leren niks zinnigs van uitvallende lessen in de eerste week. Het is niet anders, maar het is geen 'goede'
Ik zat 7 jaar geleden nog in de brugklas en ik kan me niet herinneren dat iemand op mijn school dat als vervelend heeft ervaart. Hooguit als het te vaak voorkwam, maar een keer een tussenuurtje was juist leuk. Even lekker niks, wat eten halen, met vriendinnen in de aula gaan zitten, of even snel een proefwerk doornemen. Nee hoor, zo dramatisch is dat allemaal niet.
Shaggy09 schreef:Nou ik denk dat dat wel meevalt eerlijk gezegd.Ik zat 7 jaar geleden nog in de brugklas en ik kan me niet herinneren dat iemand op mijn school dat als vervelend heeft ervaart. Hooguit als het te vaak voorkwam, maar een keer een tussenuurtje was juist leuk. Even lekker niks, wat eten halen, met vriendinnen in de aula gaan zitten, of even snel een proefwerk doornemen. Nee hoor, zo dramatisch is dat allemaal niet.

LindyH schreef:Ik weet niet of je al eerder docent bent geweest, maar het is belangrijk om gelijk in de eerste lessen je autoriteit neer te zetten. Doe je dat niet goed dan kun je daar het hele jaar en ook nog volgende jaren met dezelfde leerlingen heel erg last van houden. Het lijkt mij dus belangrijk dat je, juist de eerste lessen, op volle sterkte aanwezig bent. Dat komt de kwaliteit van je lessen voor de rest van het jaar alleen maar ten goede.
( en nu nog, ondertussen weer in de schoolbanken) Joliieeenn schreef:LindyH schreef:Ik weet niet of je al eerder docent bent geweest, maar het is belangrijk om gelijk in de eerste lessen je autoriteit neer te zetten. Doe je dat niet goed dan kun je daar het hele jaar en ook nog volgende jaren met dezelfde leerlingen heel erg last van houden. Het lijkt mij dus belangrijk dat je, juist de eerste lessen, op volle sterkte aanwezig bent. Dat komt de kwaliteit van je lessen voor de rest van het jaar alleen maar ten goede.
Brrr ik krijg hier toch de kriebels van.. De leraren die dit deden tijdens de eerste les hadden het standaard heeul zwaar met mij( en nu nog, ondertussen weer in de schoolbanken)
Hopelijk doe je het niet zo als dat je het schrijft hier..
Verder vind ook ik ziek = ziek! Ik als brugpieper vond een tussenuur helemaaal niet erg
Goof schreef:Oei ik had dat bericht even gemist.
Wat belangrijk is in de eerste periode is werken aan je relatie met de leerlingen, niet het neerzetten van je autoriteit. Leerlingen werken namelijk niet uit angst voor autoriteit, maar vanuit relatie (dat leer je overigens nadrukkelijk in je opleiding).
).. Jammer genoeg zijn wij allemaal volwassenen en werkt dit dus niet. Ik kan me echter nog heel goed herinneren dat als een leraar zo tegen mij deed als kind het absoluut niet fijn aanvoelde. Denk dat je veel verder komt met vertrouwen en begrip.. Shadow0 schreef:LindyH schreef:Vervelend voor de brugklassen, maar dan leren ze maar gelijk wat het is om een tussenuur te hebben. Misschien wat eerder dan gewenst, maar jammer dan.
Hoe eerder ze leren dat school er niet is om je te ontwikkelen of het leuk te hebben maar om je te vervelen en vooral te hopen op niet-school, hoe beter!
En daarna klagen over het gebrek aan motivatie bij leerlingen.
(Ik snap dus echt niet dat er zoveel mensen in het onderwijs op gebrand lijken te zijn om leerlingen vooral te laten voelen dat ze geen recht hebben op hun eigen gevoelens en frustratie. Je kunt je toch ook ziekmelden en erkennen dat tussenuren waardeloos zijn en dat het vervelend is dat er lessen uitvallen?)
ben inderdaad braaf thuis gebleven vandaag. leek me zowel voor mij als voor de leerlingen beter, maar het voelde gewoon banketstaaf. Voor zover ik weet worden voor de onderbouw lessen inderdaad zoveel mogelijk overgenomen door een andere docent, of er worden dingen geschoven zodat geen tussenuren ontstaan.
) Goof schreef:Joliieeenn schreef:Brrr ik krijg hier toch de kriebels van.. De leraren die dit deden tijdens de eerste les hadden het standaard heeul zwaar met mij( en nu nog, ondertussen weer in de schoolbanken)
Hopelijk doe je het niet zo als dat je het schrijft hier..
Verder vind ook ik ziek = ziek! Ik als brugpieper vond een tussenuur helemaaal niet erg
Oei ik had dat bericht even gemist.
Wat belangrijk is in de eerste periode is werken aan je relatie met de leerlingen, niet het neerzetten van je autoriteit. Leerlingen werken namelijk niet uit angst voor autoriteit, maar vanuit relatie (dat leer je overigens nadrukkelijk in je opleiding).