Als docent ziek tijdens lesweek 1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ginny135

Re: Als docent ziek tijdens lesweek 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:32

Ziek is ziek
En als leerling is het juist fijn als er in de eerste week wat extra uren uitvallen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:34

Waarom zou het fijn zijn als er uren uitvallen? Zeker in de brugklas zijn er nog genoeg kinderen die leren en nieuwe vakken leuk vinden en daar graag aan beginnen. En tussenuren vond ik al helemaal verschrikkelijk.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:36

Ginny135 schreef:
Ziek is ziek
En als leerling is het juist fijn als er in de eerste week wat extra uren uitvallen

Nou dat is toch echt niet zo.. zeker niet voor bruggers (en vooral hun ouders..) maar als nog is dat niet TS haar probleem.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:43

Straks val je flauw in de klas door de koorts. Nee, dat is lekker voor de leerlingen en voor het imago van de school. :roll:

Vervelend voor de brugklassen, maar dan leren ze maar gelijk wat het is om een tussenuur te hebben. Misschien wat eerder dan gewenst, maar jammer dan.

Ik weet niet of je al eerder docent bent geweest, maar het is belangrijk om gelijk in de eerste lessen je autoriteit neer te zetten. Doe je dat niet goed dan kun je daar het hele jaar en ook nog volgende jaren met dezelfde leerlingen heel erg last van houden. Het lijkt mij dus belangrijk dat je, juist de eerste lessen, op volle sterkte aanwezig bent. Dat komt de kwaliteit van je lessen voor de rest van het jaar alleen maar ten goede.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:07

LindyH schreef:
Vervelend voor de brugklassen, maar dan leren ze maar gelijk wat het is om een tussenuur te hebben. Misschien wat eerder dan gewenst, maar jammer dan.

Hoe eerder ze leren dat school er niet is om je te ontwikkelen of het leuk te hebben maar om je te vervelen en vooral te hopen op niet-school, hoe beter!
En daarna klagen over het gebrek aan motivatie bij leerlingen.

(Ik snap dus echt niet dat er zoveel mensen in het onderwijs op gebrand lijken te zijn om leerlingen vooral te laten voelen dat ze geen recht hebben op hun eigen gevoelens en frustratie. Je kunt je toch ook ziekmelden en erkennen dat tussenuren waardeloos zijn en dat het vervelend is dat er lessen uitvallen?)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:09

Shadow0 schreef:
LindyH schreef:

Hoe eerder ze leren dat school er niet is om je te ontwikkelen of het leuk te hebben maar om je te vervelen en vooral te hopen op niet-school, hoe beter!

(Ik snap dus echt niet dat er zoveel mensen in het onderwijs op gebrand lijken te zijn om leerlingen vooral te laten voelen dat ze geen recht hebben op hun eigen gevoelens en frustratie. Je kunt je toch ook ziekmelden en erkennen dat tussenuren waardeloos zijn en dat het vervelend is dat er lessen uitvallen?)

Het is ook waardeloos als je lessen uitvallen. Je loopt direct achter op je eigen programma en moet dat dus in minder lessen afwerken en zeker in die eerste week kan je gewoon onwijs veel bijdragen aan de start van de brugklassers.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:11

Bij ons worden lessen die uitvallen in klas 1 en 2 opgevangen, dus geen tussenuren. Hooguit wordt het dagrooster aangepast.

@shadow baseer je je mening nu echt op een opmerking hier? Dát snap ik niet.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:23

Ik snap sowieso niet hoe die conclusie te trekken valt uit mijn opmerking. Het is gewoon lastig als leerlingen die nog moeten wennen aan het hebben van een rooster al gelijk te maken krijgen met roosterwijzigingen.
In praktische zin dus. Daar hoort wat mij betreft helemaal geen waardeoordeel bij, laat staan gevoelens.

Het is heel begrijpelijk dat een school juist in de eerste week roosterwijzigingen voor de brugklassen zo veel mogelijk wil vermijden.

Maar wat niet gaat dat gaat niet. Ze overleven het wel.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:30

Ik ga er van uit dat dit Nl is. In België moet je hier mee oppassen in het onderwijs. Zeker als je het laatste voor de vakantie ziek was, en het eerste er na. Geen loon dan in de vakantie... Dan kan je beter 1 dag gaan 'werken'...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:32

Nou een tussenuur is ook weer niet zo dramatisch. Zolang het niet structureel is. Soms kan het juist fijn zijn om wat huiswerk te maken of even te leren voor een proefwerk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:37

Ik vind 'dan leren ze dat maar' en 'jammer dan' persoonlijk niet erg fijn of respectvol klinken. Ik hoop dat het onderwijs die houding ooit loslaat.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:43

Shadow0 schreef:
Ik vind 'dan leren ze dat maar' en 'jammer dan' persoonlijk niet erg fijn of respectvol klinken. Ik hoop dat het onderwijs die houding ooit loslaat.

Ik vind dit eerlijk gezegd wel het toppunt van betutteling.
In de brugklas vinden de leerlingen het vaak alleen maar fijn, een tussenuur. En groot gelijk toch? Alsof het vervelend is om een uurtje vrij te hebben op zo'n lange schooldag. :+

En ik vind het wel een goede om ze te laten wennen aan wisselende roosters tbh. Zo heftig is dat niet hoor. Met magister en groepsapps tegenwoordig kan het allemaal goed door gecommuniceerd worden. :) (Mits ze dat door communiceren natuurlijk)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:57

Shaggy09 schreef:
In de brugklas vinden de leerlingen het vaak alleen maar fijn, een tussenuur. En groot gelijk toch? Alsof het vervelend is om een uurtje vrij te hebben op zo'n lange schooldag. :+

Er zijn dus ook leerlingen, zeker in de brugklas, die graag leren, graag naar school gaan en liever een interessant vak hebben dan een ongebonden tussenuur. Ik denk zelfs dat het er vrij veel zijn. Zeker in de eerste tijd, waar de klas nog helemaal geen vertrouwde omgeving is, is een tussenuur naast saai en vervelend ook nog stressvol vanwege de onbekendheid met elkaar. Tussenuren zijn ook waar eventueel pesten en uitsluiten goed kan gedijen bijvoorbeeld. (Vandaar ook dat er gelukkig veel scholen zijn die als regel hebben dat brugklassen geen tussenuren krijgen.)

Citaat:
En ik vind het wel een goede om ze te laten wennen aan wisselende roosters tbh.

Da's ongeveer net zo zinloos als een paard proberen dressuur te leren met expres wisselende hulpen. En zeker in de eerste week. Ziek is ziek, en wat niet anders kan dat is zo, maar het verzinnen van onzinverhaaltjes om dat goed te praten, echt... -O- Leerlingen leren niks zinnigs van uitvallende lessen in de eerste week. Het is niet anders, maar het is geen 'goede'

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:03

Shadow0 schreef:
Shaggy09 schreef:

Er zijn dus ook leerlingen, zeker in de brugklas, die graag leren, graag naar school gaan en liever een interessant vak hebben dan een ongebonden tussenuur. Ik denk zelfs dat het er vrij veel zijn. Zeker in de eerste tijd, waar de klas nog helemaal geen vertrouwde omgeving is, is een tussenuur naast saai en vervelend ook nog stressvol vanwege de onbekendheid met elkaar. Tussenuren zijn ook waar eventueel pesten en uitsluiten goed kan gedijen bijvoorbeeld. (Vandaar ook dat er gelukkig veel scholen zijn die als regel hebben dat brugklassen geen tussenuren krijgen.)

Citaat:
En ik vind het wel een goede om ze te laten wennen aan wisselende roosters tbh.

Da's ongeveer net zo zinloos als een paard proberen dressuur te leren met expres wisselende hulpen. En zeker in de eerste week. Ziek is ziek, en wat niet anders kan dat is zo, maar het verzinnen van onzinverhaaltjes om dat goed te praten, echt... -O- Leerlingen leren niks zinnigs van uitvallende lessen in de eerste week. Het is niet anders, maar het is geen 'goede'

Nou ik denk dat dat wel meevalt eerlijk gezegd. :+ Ik zat 7 jaar geleden nog in de brugklas en ik kan me niet herinneren dat iemand op mijn school dat als vervelend heeft ervaart. Hooguit als het te vaak voorkwam, maar een keer een tussenuurtje was juist leuk. Even lekker niks, wat eten halen, met vriendinnen in de aula gaan zitten, of even snel een proefwerk doornemen. Nee hoor, zo dramatisch is dat allemaal niet. :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:09

Shaggy09 schreef:
Nou ik denk dat dat wel meevalt eerlijk gezegd. :+ Ik zat 7 jaar geleden nog in de brugklas en ik kan me niet herinneren dat iemand op mijn school dat als vervelend heeft ervaart. Hooguit als het te vaak voorkwam, maar een keer een tussenuurtje was juist leuk. Even lekker niks, wat eten halen, met vriendinnen in de aula gaan zitten, of even snel een proefwerk doornemen. Nee hoor, zo dramatisch is dat allemaal niet. :D

Ik ben blij dat jij het allemaal weet. Al die leerlingen die het vervelend vinden, gepest worden, buitengesloten, zich kapotvervelen: Shaggy weet dat het niet bestaat. Gelukkig maar.

(Ik denk dat het niet meevalt. Er verliezen ontzettend veel leerlingen hun motivatie tijdens de schooltijd, en zeker tijdens de middelbare schooltijd. De schooluitval is pittig, onderpresteren en uitstroom naar lagere niveau's ook. Er zitten behoorlijk wat leerlingen thuis die wel kunnen leren maar niet functioneren in een te chaotische omgeving. Nogmaals, niet de verantwoordelijkheid van TS, maar het begint wel met erkennen dat het factoren zijn die meespelen. Misschien niet voor elke leerlingen, maar ik denk dat er in iedere klas toch zeker zo'n 3 - 4 leerlingen zijn die er moeite mee hebben. En willen we daar weer wat ruimte voor maken, dan betekent dat ophouden met het idee dat 'ze het dan maar moeten leren' en ook ophouden met het idee dat tussenuren ofzo 'juist leuk' zijn. Erken ook de leerlingen waar dat niet zo voor is.)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:14

Joh, als je gepest wordt is school sowieso niet leuk. Maar daar heb ik het niet over.
Ik denk gewoon dat je je verkijkt op leerlingen die ervan balen dat ze een tussenuur hebben. Ik zit nog op school en weet gewoon dat een uurtje vrij tussendoor over het algemeen erg wordt gewaardeerd.

Ik snap dat wanneer je wordt gepest, of wanneer je je gauw verveelt zo'n tussenuur minder leuk is. Maar die groep is tamelijk klein. Gepest worden is sowieso not done en tja, vervelen dat gebeurd toch vaak meer in de klas dan erbuiten. :+

Edit: Om dan even terug te komen op de OP, ik vind het sowieso taak van school om hun roosters goed te managen. Wanneer er een docent ziek is zou ik wél voorrang geven op roosters van de eerstejaars. Ik denk namelijk wel dat eerstejaars een onregelmatig rooster minder goed kunnen hebben dan 2/3/4/5e jaars. Die weten inmiddels wel hoe het allemaal werkt.
Laatst bijgewerkt door Shaggy09 op 28-08-19 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:16

Hier ook een docent in VO.. En ik snap je probleem helemaal. Ik voel me ook altijd bezwaard als ik me ziek moet melden..
Iets wat ik ook vaker zou moeten denken, zoals velen hier al zeggen, ziek is ziek. Wat iemand anders zoals een roostermaker of teamleider er ook van vindt maakt niet uit. Als je niet in staat bent om normaal te werken (en dan bedoel ik niet met een halve stem en koorts) dan ben je ziek;) maar nogmaals, ik kan dit zelf ook niet zo goed haha dus ik snap je wel!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:18

Ziek is ziek

En inderdaad in tussenuren kan men gewon huiswerk oid maken, in het latere leven moet men zelf ook initiatief nemen

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:32

LindyH schreef:
Ik weet niet of je al eerder docent bent geweest, maar het is belangrijk om gelijk in de eerste lessen je autoriteit neer te zetten. Doe je dat niet goed dan kun je daar het hele jaar en ook nog volgende jaren met dezelfde leerlingen heel erg last van houden. Het lijkt mij dus belangrijk dat je, juist de eerste lessen, op volle sterkte aanwezig bent. Dat komt de kwaliteit van je lessen voor de rest van het jaar alleen maar ten goede.

Brrr ik krijg hier toch de kriebels van.. De leraren die dit deden tijdens de eerste les hadden het standaard heeul zwaar met mij :+ ( en nu nog, ondertussen weer in de schoolbanken)

Hopelijk doe je het niet zo als dat je het schrijft hier..

Verder vind ook ik ziek = ziek! Ik als brugpieper vond een tussenuur helemaaal niet erg +:)+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:40

Joliieeenn schreef:
LindyH schreef:

Brrr ik krijg hier toch de kriebels van.. De leraren die dit deden tijdens de eerste les hadden het standaard heeul zwaar met mij :+ ( en nu nog, ondertussen weer in de schoolbanken)

Verder vind ook ik ziek = ziek! Ik als brugpieper vond een tussenuur helemaaal niet erg +:)+

Oei ik had dat bericht even gemist.
Wat belangrijk is in de eerste periode is werken aan je relatie met de leerlingen, niet het neerzetten van je autoriteit. Leerlingen werken namelijk niet uit angst voor autoriteit, maar vanuit relatie (dat leer je overigens nadrukkelijk in je opleiding).

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:12

Goof schreef:
Wat belangrijk is in de eerste periode is werken aan je relatie met de leerlingen, niet het neerzetten van je autoriteit. Leerlingen werken namelijk niet uit angst voor autoriteit, maar vanuit relatie (dat leer je overigens nadrukkelijk in je opleiding).

Ben ik blij om dit te lezen! Ze zijn er jammer genoeg nog altijd ook in de opleiding die ik nu doe (jeugd&gehandicapten zorg, echt de opleiding om autoritair te zijn :+ ).. Jammer genoeg zijn wij allemaal volwassenen en werkt dit dus niet. Ik kan me echter nog heel goed herinneren dat als een leraar zo tegen mij deed als kind het absoluut niet fijn aanvoelde. Denk dat je veel verder komt met vertrouwen en begrip..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:19

Misschien wat off topic, maar je hoort zoveel docenten met een burn out, zorg goed voor jezelf.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:34

Shadow0 schreef:
LindyH schreef:

Ik was altijd blij als er wat uitviel, vooral als dat eerste of laatste uren van de dag waren.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 10:52

heel erg bedankt voor jullie reacties :) ben inderdaad braaf thuis gebleven vandaag. leek me zowel voor mij als voor de leerlingen beter, maar het voelde gewoon banketstaaf. Voor zover ik weet worden voor de onderbouw lessen inderdaad zoveel mogelijk overgenomen door een andere docent, of er worden dingen geschoven zodat geen tussenuren ontstaan.
Vervelend blijft het natuurlijk wel, maar m'n volgende werkdag is pas dinsdag en het moet wel heel raar lopen wil ik dan nog niet kunnen werken. Dus gelukkig gaat het uiteindelijk maar om 2 dagen (en ik werk weinig uren, dus eigenlijk zijn het maar 2 halve dagen :) )

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 11:35

Goof schreef:
Joliieeenn schreef:

Ik bedoel ook niet dat je de boeman uit moet gaan hangen en leerlingen bang moet maken. Ik bedoel dat je, zeker als beginnend docent, duidelijk neerzet hoe je wilt dat de leerlingen zich gedragen bij jou in de klas. Wat de omgangsregels zijn en wat jouw rol daarin is. Je hebt een groep te managen. Duidelijkheid is vooral belangrijk, en daar moet je in de eerste lessen niet zelf meteen al een loopje mee nemen.

Ga je er met je gewone eigen ik in, zonder de rol van docent aan te nemen, dan is het binnen de kortste keren chaos. En als je dán pas na gaat denken hoe je jezelf neer gaat zetten en wat je wil dat de 'gedragscode' bij jou in de klas is, dan ben je te laat.

Bij ervaren docenten speelt dit niet zo. Die hebben die rol van docent en het gedrag dat daarbij hoort tot hun tweede natuur gemaakt. Die hoeven er niet meer over na te denken hoe ze zichzelf neerzetten. Beginnende docenten wel, juist als je leerlingen heel leuk vindt, zoals ik, en ze het liefst allemaal persoonlijk, zoals in het normale leven, zou aanspreken. Maar dat kan helaas niet.

Ik heb zelf echt moeten leren dat leerlingen het prettig vinden als gedragsregels duidelijk zijn en ze weten waar ze aantoe zijn. De gedragsregels moeten dus ook gehandhaafd worden waar nodig. Je bewijst ze daarmee een dienst, juist ook de wat stillere leerlingen. Die vinden het niet prettig als de extraverte leerlingen de boel gaan beheersen. De autoriteit die je in theorie hebt om dat te managen, moet je ook nog némen. Het gedrag dat daarbij van een docent verwacht wordt heb ik mezelf echt moeten aanleren, en dus ook bewust moeten toepassen, zeker in de eerste lessen van het jaar. En dat kost heel veel energie.