Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Relaxed schreef:Als een vriendschap mij meer energie kost dan het me oplevert.. Ik ga voor mensen door het vuur en verwacht dit ook in zekere mate terug. Als mensen geen moeite doen, mij als vanzelfsprekend ervaren, enz.. Dan bloedt het bij mij op een gegeven moment gewoon dood. Ik ben hier de laatste jaren steeds bewuster mee bezig, als iemand me energie kost kap ik er mee, geen zin meer in
Ik kan nu echt wel zeggen dat de vriendinnen die ik heb echt goud zijnDan gaat het ook vanzelf en is het ook goed. Soms spreek je elkaar een tijdje niet, maar dat is dan ook helemaal niet erg
Wennii schreef:Voor mij is een vriendschap klaar als er iets gebeurt waarbij er mij bewust onrecht (op wat voor manier dan ook) aangedaan wordt of als ik zie dat vriend/vriendin in kwestie dat bij een ander doet.
Vriendschappen veranderen constant, tenminste in mijn geval en wat ik zie bij mijn vrienden. Er zijn periodes dat ik vriendinnen maanden niet spreek en dan ineens lopen we weer een periode wekelijks bij elkaar binnen. Is maar net hoe het 'leven' op dat moment is. Ik hecht niet zoveel waarde aan dat ik 3 keer moet vragen aan vriendin x om af te spreken en zij vervolgens maar 1 x er zelf aan denkt. Ik weet hoe ze isdruk in het hoofd, maar harstikke blij om me te zien.
Het belangrijkste vind ik dat ik ze stuk voor stuk maar hoef te bellen als er iets is en ik weet dat ze er voor me zijn en andersom hetzelfde. Dat is voor mij de kern van vriendschap.
Ik heb best vriendschappen gehad die verwaterd zijn, maar ook dat gebeurt soms gewoon. No hard feelings hoor.
Ik kan me wel voorstellen, als een vriendschap zo is gegroeid dat je bijvoorbeeld standaard de deur bij elkaar plat loopt en 'ineens' verandert dat, dat je je wel afvraagt of er misschien iets aan de hand is. Maar ik vind ook dat je dat dan bespreekbaar moet kunnen maken samen.
edit: heel erg eens met wat Denise_storm zegt. Op die manier ben ik erin komen staan zoals ik nu sta. Scheelt enorm veel energie
Mars schreef:Hier is t vaak een kwestie van verwateren, levens veranderen, je krijgt andere interesses etc. En dat is ook okee, als ik dan zo iemand weer eens spreek is het ook prima maar de routine van vriendschap/contact raakt als het ware ‘uit het systeem’. Zonder dat er ruzie of iets speelt.
En zolang er verder niks ernstigs speelt zie ik daar het probleem niet van in.