Cruelty free leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 12:31

Sheran schreef:
Zeker waar, en zeker een goed punt! Zelf wil ik het liefst de focus houden op dieren, omdat dat ook minder zichtbaar is en die naar mijn mening niet genoeg aandacht krijgen, maar ook zéker bij mensen is het een heel groot probleem!

Veel producten worden overigens geïmporteerd uit of verkocht in China, waar er vrijwel geen regels zijn wat betreft dierenleed. Het is dus helemaal niet zo dat onze producten dierenleedvrij zijn.

Ik weet niet of het bij dieren minder zichtbaar is.. Als je kijkt hoeveel mensen (alleen al hier op Bokt in het kledingtopic) heel trots vertellen over hoe goedkoop ze iets hebben gescoord bij Wish of de Primark.

Verder vind ik het een goed topic! Overigens wil dierproefvrij nog niet zeggen dat het ook duurzaam is.. Er is wel een website over duurzaamheid van een aantal merken, ik zal even zoeken!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 12:34

Supervixen schreef:
Ik ben benieuwd hoe je dit met medicatie aanpakt. Neem je dan bijvoorbeeld ook geen of minder paracetamol of andere medicatie als je ergens pijn hebt? Serieuze vraag hoor, niet aanvallend bedoeld.

Bij medicatie let ik er niet op. Ik gebruik op dit moment helaas best wel wat medicijnen en op dat punt kies ik toch echt voor mezelf.

Nala

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 12:46

Ik leef zo Vegan en cruelty free mogelijk :D super om alle extra tips hier te lezen.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 13:11

Direct kunnen we er zeker wat aan doen (bijvoorbeeld geen vlees eten), en dat steun ik ook. Indirect kan het "gewone volk" er denk ik weinig aan doen. Bijvoorbeeld de massaproductie in China en dergelijke landen. Hoeveel afval en troep daar de zee in wordt gegooid is gewoon inmens. En dan hebben we nog geeneens over het o zo schone overbevolkte India gesproken. Niet dat het topic hierover gaat, maar indirect beter zijn voor dieren lukt niet ,tenzij je een ideaalbeeld hebt dat als we met zn allen stoppen die bdrijven te stoppen, ze niet meer verdergaan, maar persoonlijk vind ik dat niet realistisch.
Zoals ik al zei, is het direct voorkomen van ene hoop leed natuurlijk hartstikke goed. Iedereen moet eigenlijk vegetariër worden als haar/zijn lichaam het aankan. K ben er echt wel klaar mee dat we als consumerende maatschappij de halve wereld lopen uitmoorden. Dus ik ben echt wel Pro-cruelty free.
Alleen 100% gaat gewoon niet lukken; chocomelk en dergelijke moeten dan ook geschrapt worden, vanwege de slaven op de cacaoplantages, mensenleed telt natuurlijk ook.
Ik snap trouwens niet dat mensen zomaar een hele lap spek door hun strot kunnen gooien zonder ook maar enige emoties te voelen van zo'n dier. In dat geval mag ik hopen dat ze een dag lang bij het slachthuis mogen werken. Ik bedoel dit niet aanvallend; maar sommige mensen mogen echt veel bewuster omgaan.
Maar laten we beginnen met het stoppen van het moorden, wat echt nodig is.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 13:24

Ik meld mij ook. Ik koop best veel via biggreensmile.nl daar kun je cruelty free aanvinken, scheelt weer zoeken :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 13:35

Laten we eerder stoppen met zoveel mensen fokken. Want de doorgaande groei van het aantal mensen samen met de (noodgedwongen door economish model) groeiende "welvaart" maakt alles funest.

Bottleneck zit hoe dan ook in het aantal mensen, want veel dingen die nu op een gruwelijke manier gemaakt worden (vervuiling, uitbuiting, verbouwen gewassen die daar zonder de gebruikte kunstgrepen niet zouden groeien, etc.) zijn grotendeels veroorzaakt door de totale aantallen in kg/volume dat er gevraagd wordt. Zat van deze producten kunnen op fors kleinere schaal gemaakt worden door goed behandelde en genoeg verdienende mensen zonder mishandeling, vervuiling, enz. maar door de grote vraag en het economisch systeem kan zo'n kleine producent, vakman/vrouw niet concurreren of er een toereikend inkomen uit halen. Het is bv niet voor niets dat ook in NL de oude ambachten eigenlijk enkel nog te zien zijn op een jaarmarkt waar het de oude, semi-gepensioneerde vakman is die het enkel voor de hobby doet, want 1+ uur werken voor 5 euro (incl. materiaal) kan je hier gewoon niet van leven.

En qua dieren, vleesvee zeker hoort gewoon gras en hooi te vreten, zat land wat niet te ploegen valt (en ploegen zelf valt ook veel op aan te merken op dit punt trouwens), maar wel voeding (mest, want veel niet te ploegen land is heuvels en plantvoeding spoelt naar beneden, grazers brengen het weer omhoog) zodat alles blijft groeien en regenwater niet de dalen laat overstromen waar de mensen wonen. Problemen komen van de productiemethodes, niet van het product zelf.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 13:37

Palmera schreef:
Azmay schreef:
Heel eerlijk denk ik bij de titel vooral aan uitbuiting van mensen, dat is alleen nog veel lastiger te omzeilen -O-

Daar heb ik minder moeite mee. Dat we elkaar naar de mallemoeren helpen is een.

Maar dat we op grond van onze schoonheidsidealen, gemakzucht en zogenaamd hoge intelligentie het lef hebben weerloze dieren zo te misbruiken gaat me echt te ver.

Ik lees ook graag mee!

Sluit me helemaal aan bij Palmera. Ik heb ook minder moeite met de mensenkant, des te meer met de dierenkant. :j

charlie_x schreef:
Goed topic! Ik ben er zelf erg mee bezig.
Huismerken van de Hema, Etos etc. zijn ook proefdiervrij. En sommige merken hebben ook het logo van proefdiervrij er op staan.
Ik vind zelf de producten van Love Beauty Planet ook erg fijn. Te koop bij AH en Etos :j

Edit: check zeker deze lijst waar met merken die wél proefdiervrij zijn:

https://www.shoplikeyougiveadamn.nl/ned ... st/bl-167/

Ik gebruik deze lijst ook regelmatig!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 13:44

Ik meld me!

Wel veganist ook... maar los daarvan dus ook altijd wel alert op wat het minste ellende oplevert voor mens, dier en milieu...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 13:52

Myfairytale schreef:
Sluit me helemaal aan bij Palmera. Ik heb ook minder moeite met de mensenkant, des te meer met de dierenkant. :j

Bedenk je wel dat voor de producent de medewerkers bijna nog minder waard zijn dan de dieren en dat het psychisch net zo goed slopend is om zulk werk te doen. Je schakeld emoties noodgedwongen uit, totdat het de vraag is of je ze ooit weer in kan schakelen en ook nog zonder dan aan het schuldgevoel te bezwijken. Het is een in elkaar grijpend systeem, er 1 element uit halen levert dan wel voor jouw een goed gevoel op, maar in de realiteit veranderd er weinig tot niks. Vergis je ook niet hoeveel van de keurmerken eigenlijk marketing zijn en controle (ook door producenten trouwens) lang niet altijd afdoende is. Om over de werkelijke vooruitgang van zo'n keurmerk maar te zwijgen, want dat hangt nogal af van de eisen en hoe daar aan voldaan kan/mag worden.

Het is en blijft een heel lastig probleem, dat niet zomaar werkelijk op te lossen is. Op onderdeeltjes verbetering vragen kan helpen, maar dan is het kritisch kijken naar de oplossingen net zo belangrijk. Veel oplossingen zullen elders in het systeem weer een negatieve impact hebben en dat kan wel eens veel meer kosten dan hoe ook niet acceptabel het nu gebeurt. Nogal catch 22 verhaal dus.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 15:01

tamary schreef:
Myfairytale schreef:

Bedenk je wel dat voor de producent de medewerkers bijna nog minder waard zijn dan de dieren en dat het psychisch net zo goed slopend is om zulk werk te doen. Je schakeld emoties noodgedwongen uit, totdat het de vraag is of je ze ooit weer in kan schakelen en ook nog zonder dan aan het schuldgevoel te bezwijken. Het is een in elkaar grijpend systeem, er 1 element uit halen levert dan wel voor jouw een goed gevoel op, maar in de realiteit veranderd er weinig tot niks. Vergis je ook niet hoeveel van de keurmerken eigenlijk marketing zijn en controle (ook door producenten trouwens) lang niet altijd afdoende is. Om over de werkelijke vooruitgang van zo'n keurmerk maar te zwijgen, want dat hangt nogal af van de eisen en hoe daar aan voldaan kan/mag worden.

Het is en blijft een heel lastig probleem, dat niet zomaar werkelijk op te lossen is. Op onderdeeltjes verbetering vragen kan helpen, maar dan is het kritisch kijken naar de oplossingen net zo belangrijk. Veel oplossingen zullen elders in het systeem weer een negatieve impact hebben en dat kan wel eens veel meer kosten dan hoe ook niet acceptabel het nu gebeurt. Nogal catch 22 verhaal dus.

Ik denk dat je dat goed zegt inderdaad; bijna.

Iedereen maakt natuurlijk zijn/haar eigen keuzes gebaseerd op eigen motieven. En voor mij is dat dus de dierenkant.

En wat bedoel je met 1 element eruit halen? Kan helaas niet in mijn eentje dr wereld veranderen en dan begin je ergens en dan kijk je volgens mij naar wat je zelf het belangrijkst vind en wat je aan kunt/wilt passen.

Eens wat betreft de keurmerken, maar de lijst die al eerder genoemd werd, werd eerst door Naoki gedaan en is wel eerlijk. Doe mijn best, meer kan ik helaas niet doen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 15:13

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 15:17

Ik vind het toch wel een beetje schokkend dat er mensen zijn die dieren belangrijker vinden dan mensen :o

Hoe meer ik over het probleem lees hoe meer ik overtuigd ben dat het individueel aanpassen van gewoontes heel weinig uit maakt op het geheel. Het hele systeem van zo snel mogelijk zo veel mogelijk winst maken moet er uit. Als dat er uit is gaat het voor mens, dier en milieu pas rooskleuriger worden.

Alsnog eet ik zoveel mogelijk plantaardig en koop ik veel tweedehands.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 15:19

Azmay schreef:
Ik vind het toch wel een beetje schokkend dat er mensen zijn die dieren belangrijker vinden dan mensen :o

Hoezo? We planten ons bewust in grote getale voort terwijl we weten dat dat honger en ellende oplevert.
Wie zijn billen brand mag van mij op de blaren zitten, maar dat varken heeft er niet omgevraagd om in de bioindustrie gefokt en geboren te zijn puur en alleen om gegeten te worden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 15:22

Palmera schreef:
Azmay schreef:

Hoezo? We planten ons bewust in grote getale voort terwijl we weten dat dat honger en ellende oplevert.
Wie zijn billen brand mag van mij op de blaren zitten, maar dat varken heeft er niet omgevraagd om in de bioindustrie gefokt en geboren te zijn puur en alleen om gegeten te worden.

Hier in Nederland wellicht nog een beetje, maar grote delen van de mensen heeft niet zo zeer meer keuze dan de gemiddelde melkkoe. Keihard werken om niet te verhongeren, kinderen krijgen om te zorgen dat ze later kunnen werken zodat je niet verhongert -O-

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 15:27

Azmay schreef:
Palmera schreef:

Hier in Nederland wellicht nog een beetje, maar grote delen van de mensen heeft niet zo zeer meer keuze dan de gemiddelde melkkoe. Keihard werken om niet te verhongeren, kinderen krijgen om te zorgen dat ze later kunnen werken zodat je niet verhongert -O-

Dit... Ik geloof echt dat in sommige delen van de wereld mensen net zo weinig keuzes hebben als het gemiddelde dier.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 15:34

Goh, mag iedereen dat zelf weten? Ik ben niet zo erg van de menselijke superioriteit. En ik vind het vreselijk dat wij dieren geen intelligentie of gevoel toedichten. Behalve als het om je huisdier gaat.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 15:36

Palmera schreef:
Azmay schreef:

_/-\o_

Eerlijk gezegd vind ik het schokkend dat dieren zo makkelijk als wegwerp en vanzelfsprekend worden gezien. Zij zijn compleet afhankelijk van de grillen van de mens en dat de mens zo egoïstisch is door zichzelf mijlenver boven dieren te plaatsen, waar we immers vanaf stammen. Bijvoorbeeld het eten van vlees, maar ook bijvoorbeeld het doen van de dierproeven, alleen omdat we "mooier" willen zijn.
Van mensen verwacht je dat ze verstand hebben om beter voor zichzelf en de wereld te zorgen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 16:40

Sheran schreef:
Goh, mag iedereen dat zelf weten? Ik ben niet zo erg van de menselijke superioriteit. En ik vind het vreselijk dat wij dieren geen intelligentie of gevoel toedichten. Behalve als het om je huisdier gaat.

Dat mag iedereen zelf weten.. Maar vind dat je nogal fel reageert en jammer dat het hier blijkbaar alleen over cruelty free bij dieren mag gaan. Terwijl cruelty free in mijn ogen net zoveel met mensen als met dieren te maken heeft.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 17:11

Ik doe mijn best. Make up en verzorgingsproducten alleen van Hema of Etos. Liever geen leer, absoluut geen bont. Eet bijna helemaal geen dierlijke producten meer, op een enkele keer biologische kaas na. (Liefst ook nog van kalfjes bij de koe boer)
Ben er wel altijd mee bezig maar 100% lukt mij nog niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 17:23

Tiggs schreef:
Sheran schreef:

Dat mag iedereen zelf weten.. Maar vind dat je nogal fel reageert en jammer dat het hier blijkbaar alleen over cruelty free bij dieren mag gaan. Terwijl cruelty free in mijn ogen net zoveel met mensen als met dieren te maken heeft.

Sorry, waar reageer ik fel? Serieuze vraag.

Verder is het naar mijn mening niet meer dan normaal dat je een focus mag leggen in je eigen topic. Uiteraard mag het ook over mensen gaan, maar waarom mag de focus niet op dieren liggen?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 17:32

Jessix schreef:
Ik doe mijn best. Make up en verzorgingsproducten alleen van Hema of Etos. Liever geen leer, absoluut geen bont. Eet bijna helemaal geen dierlijke producten meer, op een enkele keer biologische kaas na. (Liefst ook nog van kalfjes bij de koe boer)

Kaas is hier ook een favoriet. Wij kopen het veel bij de lokale boer, waarbij de kalveren wel bij de koeien blijven. Echt de lekkerste kaas ever, vooral de f(o)enegriek versie. :9

Probeer er ook zoveel mogelijk mee bezig te zijn, maar lukt me ook nog niet altijd. :(
Wel steeds meer gelukkig.

Echt fijn een topic zoals dit. :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:04

Myfairytale schreef:
Jessix schreef:

Kaas is hier ook een favoriet. Wij kopen het veel bij de lokale boer, waarbij de kalveren wel bij de koeien blijven. Echt de lekkerste kaas ever, vooral de f(o)enegriek versie. :9

Probeer er ook zoveel mogelijk mee bezig te zijn, maar lukt me ook nog niet altijd. :(
Wel steeds meer gelukkig.

Echt fijn een topic zoals dit. :j

Oh dat is fijn als je zoiets in de buurt hebt. Voor mij is dat een iets grotere zoektocht maar het lukt wel steeds beter. Ik koop dan een stukje, peuzel het lekker op en doe het dan vervolgens weer maanden zonder. Alle andere zuivel is vervangen door plantaardig. Alleen hier afstand van doen valt me zwaar... ;)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:08

Sheran schreef:

Omdat ik denk dat het niet bij iets als 'geen dierproeven' ophoudt. Stel dat je goedkoop kinderspeelgoed via Ali koopt, gemaakt van goedkoop, chemisch ruikend plastic. Dan kan je zeggen -kort door de bocht- 'boeit me niet, komt geen dier aan te pas'. Maar de wijze van productie en het transport hebben wel invloed op het milieu en daarmee dus ook op dieren.

Verder denk ik dat het ook deels hand in hand gaat. Producten die in Nederland worden gemaakt bijvoorbeeld, impliceren ook goede/betere arbeidsomstandigheden.

Voor mij is het niet iets wat ik los kan zien van elkaar. Ik vind het belangrijk dat een product diervriendelijk is geproduceerd, maar als het ontzettend niet-duurzaam is of op een manier gemaakt waarvan je weet dat de boeren, werknemers etc. er niets aan overhouden, dan hoef ik het niet. En wellicht dat ik dan niet op m'n plek ben in jouw topic, excuses.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:18

Leuk topic.
Alhoewel er wordt gesteld dat cruelty free niet perse vegan hoeft te zijn, waar ik het niet mee eens ben.
Dierproefvrije make up wordt ook cruelty free genoemd. Echter zitten er nog steeds bestanddelen in van dieren die uitgebuit, mishandeld en vermoord worden, al dan niet direct voor het product. Valt ook onder cruelty. Dat kan je niet ontkennen?

Zelf ben ik veganist sinds 1,5/ 2 jaar en ik merk dat het eigenlijk vrij eenvoudig is om diervriendelijk te kopen. Steeds meer mensen worden wakker en realiseren zich dat veganisme de toekomst is, als we een toekomst willen en het winkelaanbod past zich er op aan. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:38

In mijn ogen is stap 1 dat mensen ook dieren zijn. Dus cruelty-free leven zonder daarbij ook mensen mee te nemen, is in mijn ogen onmogelijk. Juist daarmee onttrek je mensen aan de natuur, of je ze daarmee superieur maakt of juist untertier, maakt voor mij niet uit.

Ik denk inderdaad niet dat veganistisch per se nodig is. Eieren eten van eigen kip vind ik prima, schapenwol van lokale schapen ook, net als honing van een lokale (hobby of biologische) imker. Ik ben overigens niet tegen vlees eten, want ook dat is in mijn ogen heel natuurlijk en ik zie de dood an sich niet als leed. Maar ik heb wel wat tegen de gangbare veehouderij en zal daar zo min mogelijk van afnemen.