Vriendin komt niet op deel bruiloft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 18:29

Maar jij nodigt haar niet uit als daggast, als het dan al gaat over signalen afgeven of waarde aan een vriendschap toekennen, dan is dat natuurlijk evenmin sympathiek.

Wat gaan jullie overdag doen, dat het te duur zou worden haar ook overdag uit te nodigen (ik dacht dat diner en drank het duurste waren (en de locatie natuurlijk)?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 18:30

Art_ofLiving schreef:
Femke_Tweety schreef:
Ik vind het wel logisch eigenlijk.

Haar levenspartner is vanaf het diner welkom, niet eerder.

Zij zijn graag samen, bovendien makkelijker qua rijden enzo.

Dus besluit ze gelijk met haar vriend te komen.

Ik vind daar niets vreemd aan.

Ze zijn allebei dinergast ;) Dus zijn al samen tegelijk uitgenodigd. Het gaat over hun 2 vrienden waarvan er 1 alleen op de feestavond is uitgenodigd. Dat ze daarom ("omdat het makkelijker met meerijden is") alleen bij het feest komt.

Er was toch ook een verjaardagsdiner aan de kant van A haar schoonfamilie?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 18:32

Mijn beste vriendin zou bij mij echt wel daggast zijn, met haar man/vriend/vrouw whatever.
Ik zou wel teleurgesteld zijn als ze zou zeggen alleen op het feest te komen omdat ze dan kan meerijden met iemand anders, maar ik zou haar de hele dag erbij willen hebben.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 18:32

Art_ofLiving schreef:
Dit vind ik een rare reactie, niemand heeft het over een snackbar. Op onze bruiloft sturen we geen enkele soort gast naar huis. Meisje dat 's avonds mag komen is niet echt een vriendin dus vind het alleen maar leuk dat ze toch mag komen. En A. weet niet dat we hebben gekozen tussen haar als daggast of beiden als dinergast, als je een bruiloft plant moet je die afwegingen toch maken? En er zijn weinig bruidsparen die geen limiet hebben qua budget hoor, een bruiloft is gewoon erg duur.

Ik kan me ook wel voorstellen dat als je als erg goede vriendin alleen als dinergast wordt uitgenodigd, ze misschien zelf ook wel even achter dr oren gekrabd heeft... Daar geef je dan zelf natuurlijk ook wel een signaal mee af..
Tenminste, zou mijn beste vriendin dat doen, zeker zonder toelichting, dan zou ik toch ook wel even gaan twijfelen aan onze vriendschap..

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 18:34

Het is een uitnodiging, geen dienstbevel. Zij komt nog, ik heb zo'n hartgrondige schurfthekel aan bruiloften en zo mogelijk nog meer aan vrijgezellenfeesten, dat ik er vriendelijk voor bedank en het feestelijk aan me voorbij laat gaan. Als je dan geen vriendjes meer wil zijn, so be it. Jouw mening is niet belangrijker dan de mijne. Ik zou er in ieder geval geen gesprek over aangaan (lees: vriendin op het matje roepen). Het is feest, ze komt, hoezee!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 18:36

Sunnda schreef:
Mavelle schreef:
Maak er niet zo’n ding van. Je hebt er zelf voor gekozen om ze zo verspreid uit te nodigen. Daar geef je zelf ook een signaal mee af.

Het zou echt niet in mij hoofd opkomen om een vriendengroepje zo te spreiden op een bruiloft, ongeacht of ik met iedereen even goed kan. Als je er voor kiest om het wel te doen moet je (vind ik) ook niet zeuren als ze besluiten gewoon gezamenlijk te komen op het moment dat ze alledrie welkom zijn.

Dat is toch niveau van groep 3.
Ik kan alleen als mijn beste vrienden mijn hand vasthouden.
Je gaat toch geen mensen uitnodigen als 'handjesvasthouder' van mensen met sociale angst terwijl je ze zelf kent als vage kennissen maar zr toevallig bevriend zijn met goede vrienden. :D

Daar heeft het absoluut niets mee te maken. Maar als je anders met zn drieeen optrekt en voor de bruiloft een uitzondering maakt vind ik dat behoorlijk asociaal.

Babootje

Re: Vriendin komt niet op deel bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 18:38

Ik zou me er ook niet zo druk over maken. Nu na 30+ jaar zijn nog maar weinig van degenen die ik toen (tijdens mijn trouwdag) had uitgenodigd nog echte vrienden. Dingen veranderen, ook vriendschappen. Het gaat erom dat jij met je man straks een leuke dag hebben. Wat zij er verder van vinden, lekker boeien.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 18:38

Misschien zit ze wel krap bij kas en probeert ze zo de reiskosten te beperken. Misschien zit die andere vriendin wel krap bij kas en probeert ze haar te helpen. Misschien heeft ze een ontzettend drukke periode op het werk en kan ze het er even niet bij hebben om ook als dinergast te komen. Misschien hadden ze het familielid van haar partner al beloofd dat ze zouden komen eten en hebben die er ook al op gerekend.

Ik zou er gewoon met haar over praten

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 18:39

Babootje schreef:
Ik zou me er ook niet zo druk over maken. Nu na 30+ jaar zijn nog maar weinig van degenen die ik toen (tijdens mijn trouwdag) had uitgenodigd nog echte vrienden. Dingen veranderen, ook vriendschappen. Het gaat erom dat jij met je man straks een leuke dag hebben. Wat zij er verder van vinden, lekker boeien.

Dat is een goed perspectief, thnx :D Ik hoor het wel vaker ja.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 18:45

En toch vind ik het kinderachtig van jou vriendin.
Waarom zou zij alleen kunnen komen als dat andere stel meegaat? Ze zijn toch volwassen mensen, dat samen in een groepje gaan vind ik wel wat apart. Dat is iets wat je deed toen je 16 was, niet op deze leeftijd meer..

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 18:49

Ik snap TS wel! Het gaat om het gevoel dat A. haar niet belangrijk vindt ("We zien elkaar weinig, want zij heeft een groot sociaal netwerk"), dat wordt bevestigd door deze actie (A. vindt het kunnen carpoolen belangrijker dan aanwezig zijn op het huwelijksdiner).

Ik zou daar met A. open het gesprek over aangaan. Niet beschuldigend m.b.t. de bruiloft, maar meer in de trant van "Ik heb het gevoel dat we wat uit elkaar drijven, wat vind jij?"

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:01

Nah, ik zou dat gewoon open doen. Niet erom heen draaien met: ik heb het gevoel dat we wat uit elkaar drijven, gewoon zeggen:

Joh, ik merk dat ik het toch een beetje vervelend vind dat je alleen op het feest wilt zijn, is daar een reden voor? Niet omheen gaan draaien, dat maakt een gesprek nodeloos ingewikkeld. Ook niet allerlei aannames gaan doen of invullen, gewoon vragen. De kans is heel groot dat er niets aan de hand is, en als het echt gewoon om het vervoer gaat (wat kan, ik ben 38 en heb ook geen auto, ik heb daar nooit de noodzaak van ingezien) is er misschien wel iets te regelen :)

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 19:06

Avalanche81 schreef:
Nah, ik zou dat gewoon open doen. Niet erom heen draaien met: ik heb het gevoel dat we wat uit elkaar drijven, gewoon zeggen:

Joh, ik merk dat ik het toch een beetje vervelend vind dat je alleen op het feest wilt zijn, is daar een reden voor? Niet omheen gaan draaien, dat maakt een gesprek nodeloos ingewikkeld. Ook niet allerlei aannames gaan doen of invullen, gewoon vragen. De kans is heel groot dat er niets aan de hand is, en als het echt gewoon om het vervoer gaat (wat kan, ik ben 38 en heb ook geen auto, ik heb daar nooit de noodzaak van ingezien) is er misschien wel iets te regelen :)

Thanks Avalance & VogeltjeM, goed advies, wellicht heb ik veel aannames. A. & haar partner hebben trouwens wel een auto en en de locatie is ook goed met OV te bereiken (ik heb zelf geen auto btw, dus ik kan me voorstellen dat meerijden soms handig is). :D Die andere 2 uit hun vriendengroep kunnen vaak een auto lenen van een ouder, maar misschien willen A en partner hen helpen of vinden ze het gewoon leuk om met z'n 4en te gaan. Wanneer ik weer de kans heb om met haar af te spreken zal ik het bespreekbaar maken, telefonisch lijkt me een minder goed idee.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:13

Ik zou haar gewoon ff bellen en erheen gaan :) kop koffie erbij en bespreekbaar maken :) dan blijf je er ook niet mee zitten. Jij kan dit!!!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:18

Ik begrijp je teleurstelling heel goed hoor TS. Heeft mijns inziens niets met kinderachtig te maken. Ik denk dat je zo reageert omdat je het zelf nooit zo zou doen. En eerlijk is eerlijk, verjaardag van familie partner A is elk jaar, jij trouwt maar één keer. Ik denk toch dat de vriendschap voor jou belangrijker is dan voor je vriendin. Denk dat je dat zal moeten accepteren en je conclusies maar uit moet trekken.
Wat dat betreft heeft Babootje helemaal gelijk.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:03

Nou ja, je hebt het over het gevoel dat de vriendschap misschien minder voor haar betekent, maar hiermee geef je toch zelf net zo goed een signaal af?

En een goede vriendin uitnodigen zonder de partner vind ik ook vreemd, om eerlijk te zijn. Als ik zou trouwen zouden mijn vriendinnen dus wel mogen komen, maar de mannen alleen maar 's avonds opdraven? :+ Gezellig joh.

Als het je dwarszit, doe je er beter aan om gewoon met haar persoonlijk over te hebben. Neem aan dat jullie oud genoeg zijn om het er als volwassenen over te hebben.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:19

Niniane schreef:
Nou ja, je hebt het over het gevoel dat de vriendschap misschien minder voor haar betekent, maar hiermee geef je toch zelf net zo goed een signaal af?

Inderdaad zeg. Ik ben ook wel eens niet als daggast uitgenodigd door iemand waar ik het wel van verwacht had. Wist ik ook meteen waar ik stond in de rangorde..

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:24

Leest iedereen wel? TS schrijft duidelijk dat A en haar partner samen zijn uitgenodigd. Dat 2 vrienden, zal ik ze even B en C noemen?, met ze carpoolen. B is ook uitgenodigd voor het diner, maar vriendin C alleen bij het feest.
Dus zoals ik het begrijp zijn A+partner en B uitgenodigd, maar ze komen pas na het diner zodat ze samen met C kunnen rijden.

TS: ik snap dat je ervan baalt. Zou het met haar bespreken en vragen wat erachter zit. Soms heel simpel, soms wat meer.
Ik beschrijf mij leven altijd als een trein. Ik ben een trein en mensen stappen in en uit op de perrons. Allebei is goed, maar ik ga niet op een perron staan wachten omdat er iemand beslist om uit te stappen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:29

Art_ofLiving schreef:
Waves schreef:
Ik begrijp niets van jouw manier van uitnodigen en ik zou als vriendin licht beledigd zijn als mijn partner niet mag komen. Ze hebben al een jaar wat en het is serieus, wat maakt het uit dat je hem niet kent? Je leert hem dan toch kennen?
Het is vrij onfatsoenlijk om maar 1 helft van een stel uit te nodigen.

De een wel overdag, de ander niet voor het diner, de derde weer wel voor het feest. Het komt enorm ongastvrij en raar over. Nodig iedereen uit of niet, geef een buffet als je geen geld hebt of spaar wat langer door maar dit vind ik echt heel raar. Welke boodschap geef je zelf op deze manier?

Ik snap je vrienden heel goed dat ze allemaal alleen naar het feest komen. Verwacht je dat ze allemaal opsplitsen en de een in de snackbar gaat zitten en de ander bij jou aan het diner? Nee, ik kan er met mijn verstand niet bij.

Dit vind ik een rare reactie, niemand heeft het over een snackbar. Op onze bruiloft sturen we geen enkele soort gast naar huis. Meisje dat 's avonds mag komen is niet echt een vriendin dus vind het alleen maar leuk dat ze toch mag komen. En A. weet niet dat we hebben gekozen tussen haar als daggast of beiden als dinergast, als je een bruiloft plant moet je die afwegingen toch maken? En er zijn weinig bruidsparen die geen limiet hebben qua budget hoor, een bruiloft is gewoon erg duur.

Er is geen land ter wereld waar je mensen deels uitnodigt en al helemaal niet dat je stellen of reisgenoten opsplitst. Ik heb het nog nooit meegemaakt. Het schijnt iets typisch hollands te zijn maar gelukkig niet in mijn sociale kring. Integendeel, de singles krijgen bij ons de optie om een +1 mee te nemen. En zo hoort het. Gastvrij, met oog voor het plezier van de gasten.

Daar hoef je geen ongelimiteerd budget voor te hebben, alleen andere keuzes maken is voldoende. Ik serveer zelf liever een eenvoudig buffet voor iedereen, inclusief partners die ik (nog) niet ken, of ik doe geen diner maar alleen een receptie.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:37

Even wachten hoor, begrijp ik het nu goed dat je je bruiloft in 3 delen hebt opgesplitst of in 2?

1.Dag (huwelijksvoltrekking en receptie ofzo?)
2. Diner
3. Feest

En dag is dan voor 1e rangs vrienden en familie?
Diner voor de 1e en 2e rang?
Feest voor iedereen plus 3e rang?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:52

Jongens we dravsn lekker door.

Soms heb je als daggasten alleen familie en dan bij het diner vrienden en dan feest de kennissen en alles erbij.

A en B zijn uitgenodigd voor het diner. Dat C niet naar het diner gaat omdat D niet mag komen, kan ik me wel voorstellen. Maar A en B niet.

Zoals aangegeven gewoon overleggen hoe het met jullie vriendschap zit en hoe dit op te lossen.

Praktisch zijn er een paar oplossingen:
Je nodigt D ook uit voor het Diner.
Je accepteert dat ze alleen naar het feest komen
Ze komen met apart, 2 auto's heen 1 terug?

Succes

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:54

0091 schreef:
Leest iedereen wel? TS schrijft duidelijk dat A en haar partner samen zijn uitgenodigd. Dat 2 vrienden, zal ik ze even B en C noemen?, met ze carpoolen. B is ook uitgenodigd voor het diner, maar vriendin C alleen bij het feest.
Dus zoals ik het begrijp zijn A+partner en B uitgenodigd, maar ze komen pas na het diner zodat ze samen met C kunnen rijden.

Lezen is zooo 1950, tegenwoordig reageer je gewoon als je nog geen 10% hebt gelezen

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:03

Inderdaad heel erg vervelend dat er zo selectief gelezen wordt.

Allereerst gefeliciteerd TS!
Ik zou het rustig met A. bespreken. Wellicht heeft ze er een goede reden voor in haar ogen en misschien kun jij het ook begrijpen.
En zo niet, dan is het tijd om realistisch te zijn en weet je hoe het ervoor staat.

Fijne dag alvast!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:11

Waves schreef:
Even wachten hoor, begrijp ik het nu goed dat je je bruiloft in 3 delen hebt opgesplitst of in 2?

1.Dag (huwelijksvoltrekking en receptie ofzo?)
2. Diner
3. Feest

En dag is dan voor 1e rangs vrienden en familie?
Diner voor de 1e en 2e rang?
Feest voor iedereen plus 3e rang?

Die rangen maak je er nu zelf van. Niet iedereen heeft het budget om voor alle +1's en kennissen ook diner en receptie te verzorgen.

Dat je nu een paar moet opsplitsen is natuurlijk wel minder handig van TS, maar ik vind het erg apart dat de vriendin van TS per se met het andere stel zou moeten komen. Het zijn toch gewoon volwassen mensen, die prima zonder groepje kunnen komen of ben ik nou gek?

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:15

A slaat een deel over van je bruiloft dat maakt dat jij voelt dat het voor haar niet zo belangrijk is. Dit kan je benoemen want je houdt het bij jezelf en dan kan zij daar op reageren. Nu doe je aannames. Ik zou je er of nu meteen over heen zetten en niet teveel achter zoeken of het benoemem. Maak het niet groter dan het is bespreek het zonder oordeel of wees blij dat ze iig komt. Er is geen goed of fout maar je moet doen wat voor jou goed voelt/nodig is.