Ouders van volwassen kinderen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:09

Relaxed schreef:
Ik heb onwijs relaxte ouders en ik heb nooit aan ze gemerkt dat ze zich zorgen maakten, ze gaven mij altijd het vertrouwen dat ik mijn verstand zou blijven gebruiken. Ze hebben me ook nooit iets verboden, omdat ze er dan van overtuigd waren dat ik dingen stiekem zou gaan doen. En ik geloof heus wel dat ze zich zorgen hebben gemaakt, maar ik heb het nooit gemerkt en dat is fijn :j

Ja zo is het voor mij ook (ruim volwassen en geen kinderen). Ik heb me eigenlijk nooit zo gerealiseerd dat mijn moeder zich zorgen maakte, pas nu ik dit topic lees realiseer ik me dit. Soms zei ze wel dat ik voorzichtig moest doen (toen ik als 20er de wijde wereld introk met alleen een rugzak mee) maar meer ook niet. Terwijl ze zich echt wel zorgen gemaakt zal hebben. Ik wil niet dat mijn moeder zich zorgen maakt maar het is ook een fijn idee dat er iemand is die zoveel van je houdt dat ze deze zorgen heeft. Als jullie begrijpen wat ik bedoel. :) Maar alsnog: sorry mam! :* :Y)

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:13

little_birdy schreef:
Als kind zijnde wil ik even reageren ook .
Laat het los .
Ik zou het vreselijk vinden als mijn ouders zich continu zorgen over mij maken en daar wakker van liggen .
Lijkt me ook ontzettend ongezond om je zo druk te maken .
Je moet maar zo denken ook jou kan zomaar iets overkomen .
Je hebt het niet in de hand en we zijn volwassenen die zichzelf prima kunnen redden :D
Dat konden jullie toch ook toen jullie volwassen waren ;)

Dit heb ik ook altijd geroepen, begreep nooit waar mijn moeder zicht altijd druk om maakte en soms waren er zelfs momenten dat ik het irritant vond!
Maar nu ben ik zelf moeder van een prachtig meisje van 1,5 jaar en ohhhhhhh wat had mijn moeder gelijk :') .
Ik kan me niet eens meer voorstellen hoe mijn zorgen waren voor haar geboorte :') .
Nu besef ik mij pas dat je kind verliezen het ergste is wat je kan overkomen!

Mijn moeder zegt nu zelfs dat er voor hun nu dubbele zorgen zijn, hun eigen kinderen en de kleinkinderen hahaha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:14

Ik weet nog wel dat mijn vader het niet zo fijn vond dat ik tijdens mijn studie als bijbaantje op de taxi ging rijden, in de nacht :+ Maar dat snap ik ook wel heel goed als meid van begin 20 met allemaal dronken mensen op pad :') Dat vinden papa's niet leuk..
En ik weet ook nog dat ik een paard had die op concours heel bang was voor andere paarden en dat ik er op een gegeven moment iedere wedstrijd wel weer afviel of het 1 drama was. Dat mijn moeder wel zichtbaar opgelucht was toen ik zei dat ik ermee stopte :+

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:15

Even ook als kind zijnde reageren... vraag me af wat er dan scheeld met mijn ouders.
Toen ik een ongeluk kreeg met mijn fiets was ik te koppig om mijn ouders te bellen. Want ik had net straf gekregen dat ik een gsm had gekocht.
Wel had ik het verstand om tegen die vrouw te zeggen sorry ik mag niet met vreemde mee :+
Met mijn scooter ongeluk ... vader zijn reactie : oh ja dat heb je goed gedaan :') Had de scooter 4 maanden. Moeder haar reactie : oh wel zonde van dat mooi autootje. En ik stond daar mijn scooter is wel kapot -O-.
Ook als ze met mij naar spoed moesten vanwege het vallen van mijn paard was de reactie. Kom, we gaan weer wat tijd verspillen voor niks. Tot dat ik met gips buitenkwam. Dan verschrokken ze wel even _O-

Ofwel weten ze gewoon dat ik een brokkenpiloot ben >;) >;)

Boheme

Re: Ouders van volwassen kinderen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 13:25

Haha gelukkig ik ben niet de enige.. Ik heb nooit last gehad van zenuwen, eerste keren alleen naar school of speeltuin, neuh niets nada.. maar nu.. pfff net ook naast hem gezeten in de auto en ik moet zo opletten dat ik mijn mond hou.. haha.. en ja de zorgen nemen niet af. Ben zo blij dat mensen het herkennen..

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 13:30

little_birdy schreef:
Laat het los .
Ik zou het vreselijk vinden als mijn ouders zich continu zorgen over mij maken en daar wakker van liggen .
Je hebt het niet in de hand en we zijn volwassenen die zichzelf prima kunnen redden :D

Oh maar hij merkt niets aan mij, kreeg net nog het compliment dat ik zo lekker relaxed en rustig ben, beter dan de ouders van zijn vrienden..jeeh. en toen hij alleen op vakantie ging ook nergens last van.. Dus ik snap ook niet waar dit vandaan komt..

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:43

Kmbrly schreef:
Even ook als kind zijnde reageren... vraag me af wat er dan scheeld met mijn ouders.
Toen ik een ongeluk kreeg met mijn fiets was ik te koppig om mijn ouders te bellen. Want ik had net straf gekregen dat ik een gsm had gekocht.
Wel had ik het verstand om tegen die vrouw te zeggen sorry ik mag niet met vreemde mee :+
Met mijn scooter ongeluk ... vader zijn reactie : oh ja dat heb je goed gedaan :') Had de scooter 4 maanden. Moeder haar reactie : oh wel zonde van dat mooi autootje. En ik stond daar mijn scooter is wel kapot -O-.
Ook als ze met mij naar spoed moesten vanwege het vallen van mijn paard was de reactie. Kom, we gaan weer wat tijd verspillen voor niks. Tot dat ik met gips buitenkwam. Dan verschrokken ze wel even _O-

Ofwel weten ze gewoon dat ik een brokkenpiloot ben >;) >;)

Er scheelt niets met je ouders. Ze volgen gewoon basisregel nr1 : 'niet aan je kinderen laten merken hoe ongerust je bent ' {:}

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 14:42

little_birdy schreef:
Laat het los .

Heb je helemaal gelijk in en ik vond mijn ouders vroeger schijt irritant als ze weer eens liepen te zeuren.
Had me voorgenomen zo nooit te worden en dat lukte heel goed, totdat ik kinderen kreeg :D
En ik zeg dat ook tegen mijn kinderen, dat ik echt wel vertrouwen in ze heb ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:43

Je hoeft het ook niet te laten merken. Of zeker niet altijd. Maar je kan over dingen wel je zorgen uitspreken, zoals de eerste keer op vakantie alleen. En een kind ziet iets al snel als irritant. Maar later besef je toch wel waarom.

Als ik kijk wat ik allemaal heb gedaan en meegemaakt, dan ben ik echt blij met onze zoon.

Mijn ouders zijn midden in de nacht van hun bed gehaald, omdat ik was aangereden door een auto en in het ziekenhuis lag. Echt vreselijk als je daar achteraf aan denkt. Maar ze kwamen gewoon en hebben niks gezegd.

Maar nu laatst had een vriend van mn zoon een ongeluk. Ouders zaten in een ver land en wilden zo snel mogelijk komen, maar dat gaat niet 1,2,3. Die vriend was gelukkig aanspreekbaar, dus je hebt contact, maar voor de ouders echt heel naar.
En overigens voor die volwassen jongen ook. Die verging van de pijn en toen zijn ouders er waren, werd hij echt wel emotioneel.

Je moet een balans vinden. Denken dat het je ouders allemaal niks kan schelen, is ook niet wat je wil.

En net wat ik zeg. Het draait ook om. Als kinderen volwassen worden en ouders ouder, gaan de kinderen zich vaak zorgen maken om de ouders. Dat hoef je niet te laten merken, maar het gaat soms vanzelf.

Een stukje je zorgen maken is wel goed denk ik.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:13

Sclimpre schreef:
Er scheelt niets met je ouders. Ze volgen gewoon basisregel nr1 : 'niet aan je kinderen laten merken hoe ongerust je bent ' {:}

En toch zijn er genoeg ouders die zich geen zorgen maken.
Wel misschien denken... hoop dat alles goed gaat; maar echt zich zorgen maken niet.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:16

Cabarettiere Brigitte Kaandorp heeft in haar laatste show het ook over de zorgen die ze heeft over haar kinderen. Een item was echt hilarisch zo herkenbaar. Dochter belt vanuit Brazilie, mam ik stap zo in een taxi maar ik vind de chauffeur zo eng naar mij kijken. En vervolgens hoort ze niets meer, telefoon wordt niet meer opgenomen niets. De hele nacht loopt ze rond, kijkt nieuws en probeert een vlucht te krijgen om daar te gaan zoeken.
Uiteindelijk wordt de mobiele telefoon van dochter opgenomen en zegt dochter, Mams waarom bel je mij midden in de nacht wakker ?
Mijn telefoon was leeg en moest ik eerst opladen voor ik je weer kon bellen. :D :D :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:19

Mijn ouders waren ook heel makkelijk, wij mochten alles. Ik mocht als enige van mn schoolfietsgroepje alleen naar school fietsen (moesten door bos), kreeg toen ik net mijn rijbewijs had de auto van mn vader mee om midden in de grote stad te rijden, reed op mn pony alleen door het bos.

Sinds ik zelf kinderen heb leek me dat echt doodeng. Maar mijn moeder zei dat ze dat ook eigenlijk doodeng vond, blij was dat iedereen ‘s avonds weer thuis was.
Maar te beschermd opgroeien is ook niet goed.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:34

Ze kunnen ook hun nek breken als ze verkeerd van de stoep stappen... Kwestie van loslaten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:47

Divers schreef:
Ze kunnen ook hun nek breken als ze verkeerd van de stoep stappen... Kwestie van loslaten.

Ja, maar zo werkt het niet. Je kan het denken en zo handelen, maar wat je voelt is toch echt wat anders.

Ik zie hier altijd in een vrij drukke straat echt wel kleine kinderen alleen fietsen. Die moeten ook oversteken waar echt te hard gereden wordt. Tot nu toe zie ik ze met regelmaat en gaat het nog goed. Lijkt ook of het juist bij die mensen ook goed gaat.

Maar als die ouders hun kinderen vertrouwen en denken goed opgevoed te hebben, hebben ze het flink mis. Kinderen doen de gekste dingen steeds en de rest ziet het en houdt er rekening mee. Maar ik denk niet dat de ouders het gedrag van hun kinderen kennen.......

Overigens middelbare scholieren zelfde verhaal. We hebben hier van die rode stroken langs de weg die overal vrij smal is. Echt iedereen klaagt erover hoe de middelbare scholieren naast elkaar fietsen, slingeren, gek doen etc etc.
En die ouders maar denken dat ze hun kinderen goed hebben opgevoed en ze vertrouwen op hun kinderen dat die goed, netjes en veilig thuiskomen.

Er gaat natuurlijk vaak zat iets mis en dan zegt iedereen; dat is bij een ander, ver van mijn bed, of mijn kinderen doen dat niet.............

Je zorgen maken is echt heel normaal. Het is hoe je daarmee omgaat en dat uit of het een probleem is voor je kinderen of jezelf natuurlijk.

Maar ouders die loslaten en denken; het kan wel, leggen vaak het probleem en de verantwoordelijkheid bij anderen die dan wel moeten opletten.

Net als de nare auto ongelukken die hier zijn gebeurt. een bestuurder doet stuur en neemt de rest mee. Mensen die het zagen gebeuren zijn er doodziek van.
Een andere keer doen fietsers heel dom en de een sleurt de ander mee de dood in. Niet bewust, maar gebeurt. Auto bestuurder is getekend voor het leven en de rest die het zagen ook.

Loslaten betekent niet, stoppen met opvoeden of denken dat ze zich wel redden en er nooit iets kan gebeuren. En ja, een ongeluk kan altijd!! Maar uit stommiteiten of stoer doen, had het vaak voorkomen kunnen worden. En het is helemaal vreselijk als je daar ook anderen bij betrekt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 17:06

@Superpony
Citaat:
Maar ouders die loslaten en denken; het kan wel, leggen vaak het probleem en de verantwoordelijkheid bij anderen die dan wel moeten opletten

Het 1 sluit het ander niet uit.
Dat ouders zich geen/weinig zorgen maken wilt absoluut niet zeggen dat zij de verantwoordelijkheid bij een ander leggen.

je hebt (soms) geen keus om kinderen los te laten.. je kan moeilijk je kind tot 16 jaar naar school te brengen.
Elke ouder hoopt dat hun kind zich netjes gedraagt onderweg

1x per jaar is hier een fiets4daagse met bijna allemaal 60+ers.. die waren brutaler dan alle jongeren die ik tegen kom.
Voor het eerst een middelvinger gekregen van een fietser ... en die man was zeker 65 jaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 23:57

Nou, Brainless.........Ik maak hier dingen mee......Echt wel dat er geen ongelukken gebeuren, omdat andere mensen opletten. En ik heb het over ECHT kleine kinderen die over een veel te drukke weg fietsen. Dit is zelfs hier een uitzondering en alleen die 2 kleintjes zie je samen fietsen. eerst heel voorzichtig en netjes, amar het jongetje wordt wat baldadiger.

Ja, die middelbare scholieren zijn te groot. Maar dan nog, denken ouders dat ze hun kind hebben opgevoed of dat het wel goed zal komen.....Maar ook weer, moeten automobilisten 100x op de rem voor hun geslinger, net 3 of 4 naast elkaar etc etc.

Of wat dacht je van op de telefoon zitten? Je spreekt af dat ze het niet doen misschien, maar ze doen het wel. Of je spreekt het niet af en hoopt dat het vanzelf goedkomt??

En ja, die jongeren in ene groepje op de fiets zijn echt honds brutaal. En eens in de zoveel tijd komen ze ergens de verkeerde tegen en loopt het uit de hand.

Ouderen zijn inderdaad ook heel erg. Die hebben we in voor en na seizoen heel veel en die denken dat ze alleen zijn en alles mogen. Maar ze veroorzaken echt minder gevaarlijke situaties en bijna ongelukken.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 01:15

Ik zal wel een ontaarde moeder zijn, maar ik maak me eigenlijk bijster weinig zorgen over mijn 23-jarige. Niet als ze naar Thailand, Marokko of Kroatië gaat met vriendinnen, met vliegtuig of huurauto. Maar ook niet als ze gaat stappen of naar een festival gaat of wat dan ook.
Als er wat is, hoor ik het vanzelf. Me op voorhand zorgen maken over alles wat er allemaal zou kunnen gebeuren heeft weinig nut. Ik vertrouw op haar gezond verstand en inschattingsvermogen. Natuurlijk kan er wat gebeuren. Maar ja. Dat kan ook als ze veilig thuis in haar bed ligt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 06:32

Hier ook een moeder, mijn kinderen zijn nog niet helemaal volwassen, maar mogen al wel auto rijden. Hier mag dat op je 14e naast iemand met een volwaardig rijbewijs, ik heb mijn zoon dus zelf auto leren rijden. Op zijn 16e haalde hij zijn rijbewijs en kocht zijn eerste eigen auto. Ik had en heb nog steeds alle vertrouwen in zijn rijkunsten en dat ie niet in zeven sloten tegelijk zal lopen/rijden, moet dus eerlijk zeggen dat ik tot nu toe niet echt veel bezorgdheid heb gehad. Dat kan veranderen als mijn dochter over een paar maanden 16 wordt en af mag rijden, die is heel anders en veel minder bekwaam, dus als die een keer alleen of met vriendinnen op pad zal gaan zal dat wellicht anders zijn.

Mijn ouders waren wat dat betreft iets meer bezorgd, zelfs toen ik al jaren het huis uit was, getrouwd en met kinderen, vroegen ze of ik alsjeblieft even wilde bellen als ik weer thuis was...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 07:15

Ik heb ook volwassen kinderen, drie stuks.
Ik blijf het ook spannend vinden, deze zomer zijn ze alledrie op verschillende plekken in Europa. Ik volg elke (vlieg)beweging. :P
Maar ze appen keurig als ze net veilig geland zijn enz.
Mijn ouders zijn nog bezorgd om ons. Die zijn 70+. Dat houdt nooit op eigenlijk.
Autorijden is wel een dingetje maar we hebben een hele goede instructeur gehad voor ze. Dan zijn ze ieg goed afgeleverd qua verstandig rijgedrag. (nu de anderen op de weg nog := )
Sterkte (iedereen) met zich zorgen maken om zijn/haar kroost!

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 09:56

J_emma schreef:
Ik zal wel een ontaarde moeder zijn, maar ik maak me eigenlijk bijster weinig zorgen over mijn 23-jarige. Niet als ze naar Thailand, Marokko of Kroatië gaat met vriendinnen, met vliegtuig of huurauto. Maar ook niet als ze gaat stappen of naar een festival gaat of wat dan ook.
Als er wat is, hoor ik het vanzelf. Me op voorhand zorgen maken over alles wat er allemaal zou kunnen gebeuren heeft weinig nut. Ik vertrouw op haar gezond verstand en inschattingsvermogen. Natuurlijk kan er wat gebeuren. Maar ja. Dat kan ook als ze veilig thuis in haar bed ligt.

Nee, ontaard niet, hooguit nogal nuchter. Denk dat iedereen wel snapt dat het geen nut heeft om je druk te maken over 'wat als', het is alleen geen/niet altijd een keuze. Het gebeurt, de gedachten nestelen zich in mijn hoofd. En dan gooi ik er wat RET tegenaan om mezelf weer een beetje tot rede te brengen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:08

J-emma niet ontaard hoor.
Je ben prima zoals je ben.

Ik denk/hoop dat wanneer ons kind vaker alleen het vliegtuig neemt ik het minder spannend ga vinden.
Zo’n eerste keer vond ik best lastig.

Heb nu ouders en schoonmoeder die enige zorg nodig beginnen te krijgen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:17

Zo herkenbaar jullie verhalen....

Toen mijn zoon zijn rijbewijs haalde heb ik er een auto bijgekocht en hem in mijn oude, maar oh zo degelijke, Subaru laten rijden. Zo had enige zekerheid dat hij weer heelhuids thuis zou komen.
Tot hij heel zielig meldde dat hij een paaltje had geraakt... auto ter ziele, had het paaltje zo geraakt dat links voor alles stuk was.

Tja en dan zie hij zijn kans schoon, niks degelijk, kiest voor een Mazda MX5. Klein sportief cabriootje.
Doodsangsten heb ik uitgestaan, zag hem zo onder een vrachtwagen verdwijnen met dat platte ding. Inmiddels rijdt hij alweer een paar jaar in zijn buikschuiver en ben ik eraan gewend dat dat zo is, woont samen met zijn vriendin en zo lang zij niet belt dat hij niet thuis is gekomen slaap ik rustig.

Grote kinderen, grote zorgen, maar ik wil niet dat ze door mijn zorgen geremd worden in hun doen en laten. Laat ze genieten en hun eigen ding doen...

Wat hebben mijn ouders afgezien als ik op een jong paard stapte.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:14

Tiwi, hahahaha. Dat heb ik ook als ik een mazda MX5 zie dat ik denk, o, jee, niemand ziet zo een ding.....

Wij hebben een hyundai i10 en een USA Ford 4x4. Als mijn zoon de auto leent, krijgt hij wel altijd de Ford mee :) Vindt hij niet erg, alleen dat hij 1op5 rijdt is wat minder.

Qua uitgaan heb ik wel altijd gezegd; blijf samen. Wij komen uit een stad en hier in het dorp vinden ze dingen snel onzin.
Niet dat een stad slecht was, want ik mocht wel alleen even wat boodschappen doen op de Albert Cuijp. Of dat toen nog kon of mijn ouders geen gevaren zagen vanuit hun eigen ervaring of zich geen zorgen maakte????

Mijn vader was wel overbezorgd, maar niet op alles. Ik denk dat je toch ook denkt en handelt naar eigen ervaringen. Mijn ouders hadden zelf paard gereden, dus dat vonden ze nooit eng geloof ik.
En ze hielden allebei van auto's dus zagen in autorijden ook geen gevaar. Mijn vader was meer bang voor de mensheid en wat iemand je aan kan doen.