Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
oji schreef:Maar de tijd is nu toch echt gekomen om door te gaan. Jij bent 27, hij heeft wettelijk niets over jou te zeggen, jij maakt jouw keuzes. En hoe moeilijk het nu ook lijkt, ook voor hem zal het beter zijn, want ook voor hem zal het een trigger zijn om eindelijk zijn leven na zijn vrouw op te gaan pakken.
Wat je voor hem kan doen is
1. Hulp in de huishouding regelen
2. Hem inschrijven voor een kookcursus. (ga vooral niet dagelijks een prak voor hem maken en bezorgen! Jij moet uit die zorg-rol)
3. hobbies of interesses die hij heeft, verenigingen van opzoeken en hem daarop wijzen.
4. Vrienden van hem/familie inlichten dat de situatie en vragen of ze hem wat extra aandacht willen geven op het moment dat jij verhuist.
5. Als de relatie het toelaat, betrek hem evt bij de verhuizing. Laat hem helpen het huis te schilderen/klussen of verhuizen. Wie weet vindt hij het fijn te merken dat jij hem wel wilt blijven betrekken bij jouw leven.
6. Ik ben indertijd op 1 vaste dag in de week alleen bij mijn vader gaan eten, zonder partners. Gewoon even tijd samen en de vorderingen in zijn kookkunsten te proeven.
Wat hij er verder mee doet, dat is geheel aan hem. Jij biedt hem de mogelijkheid. Maar echt, hoe moeilijk het lijkt, ook voor hem kan het veel beter uitpakken als de huidige, toch deprimerende, situatie. Hij moet dit alleen gaan zien. Zal niet tijdens het gesprek zelf zijn, maar waarschijnlijk vrij vlot nadat de nieuwe situatie van kracht is wel.
Mijn vader bv kon nog net een ei bakken, maar ontpopte zich tot een ware zeer goede hobby kok die graag enorme maaltijden voor gezelschappen in elkaar zette. Ging schilderen, ging zeilen, en had binnen no time een vriendin.
Avanti schreef:Sorry Oji maar hoezo zou ze dit allemaal voor hem doen. Hij heeft zo te lezen geen moment met ts rekening gehouden en zo met haar omgegaan dat ze psychische hulp nodig heeft.
De vader kan alleen zichzelf helpen, ts heeft al genoeg gedaan.
Vertel het pas bij het vertrek zelf, om manipulatie en drama te voorkomen. Zorg dat je vriend er bij is. Voel je niet meer verantwoordelijk voor je vader, en blijf hem niet helpen. Anders kom je nooit helemaal los.
Veel sterkte, ik vind het erg rot voor je.
oji schreef:Ik herken de situatie enigszins, met dat verschil dat bij mij de relatie met mijn vader wel heel goed was.
Mijn moeder ook te vroeg overleden, vader intens verdrietig en als thuiswonende dochter kruip je snel in de rol het voor hem zo makkelijk mogelijk te willen maken en je verantwoordelijk te voelen voor zijn welzijn.
Ik vind het wel kwalijk dat iemand maar meteen weer in de hoek narcist wordt gedrukt! Dat is kennelijk hip op bokt. Je vader is waarschijnlijk gewoon wanhopig aan het proberen de tijd stil te doen staan en jou "16" jaar te laten blijven met de daarbij behorende regels. Gewoon om maar te voorkomen dat het moment komt dat jij een andere wereld gaat ontdekken en verder gaat met je leven. Jij hebt hem die ruimte gegeven door je studie te staken en de rol van je moeder over te nemen. Niet goed, maar een valkuil waar zo makkelijk door beide partijen ingestapt wordt.
Maar de tijd is nu toch echt gekomen om door te gaan. Jij bent 27, hij heeft wettelijk niets over jou te zeggen, jij maakt jouw keuzes. En hoe moeilijk het nu ook lijkt, ook voor hem zal het beter zijn, want ook voor hem zal het een trigger zijn om eindelijk zijn leven na zijn vrouw op te gaan pakken.
Wat je voor hem kan doen is
1. Hulp in de huishouding regelen
2. Hem inschrijven voor een kookcursus. (ga vooral niet dagelijks een prak voor hem maken en bezorgen! Jij moet uit die zorg-rol)
3. hobbies of interesses die hij heeft, verenigingen van opzoeken en hem daarop wijzen.
4. Vrienden van hem/familie inlichten dat de situatie en vragen of ze hem wat extra aandacht willen geven op het moment dat jij verhuist.
5. Als de relatie het toelaat, betrek hem evt bij de verhuizing. Laat hem helpen het huis te schilderen/klussen of verhuizen. Wie weet vindt hij het fijn te merken dat jij hem wel wilt blijven betrekken bij jouw leven.
6. Ik ben indertijd op 1 vaste dag in de week alleen bij mijn vader gaan eten, zonder partners. Gewoon even tijd samen en de vorderingen in zijn kookkunsten te proeven.
Wat hij er verder mee doet, dat is geheel aan hem. Jij biedt hem de mogelijkheid. Maar echt, hoe moeilijk het lijkt, ook voor hem kan het veel beter uitpakken als de huidige, toch deprimerende, situatie. Hij moet dit alleen gaan zien. Zal niet tijdens het gesprek zelf zijn, maar waarschijnlijk vrij vlot nadat de nieuwe situatie van kracht is wel.
Mijn vader bv kon nog net een ei bakken, maar ontpopte zich tot een ware zeer goede hobby kok die graag enorme maaltijden voor gezelschappen in elkaar zette. Ging schilderen, ging zeilen, en had binnen no time een vriendin.
Waar je wel op moet letten TS, jij hebt nu 10 jaar je leven on hold gezet, maar ook je gevoel. Bereid je er op voor dat mogelijk het verlies van je moeder straks nog als een klap in je gezicht komt.
Heel veel sterkte!
NatasjavE schreef:Avanti schreef:Sorry Oji maar hoezo zou ze dit allemaal voor hem doen. Hij heeft zo te lezen geen moment met ts rekening gehouden en zo met haar omgegaan dat ze psychische hulp nodig heeft.
De vader kan alleen zichzelf helpen, ts heeft al genoeg gedaan.
Vertel het pas bij het vertrek zelf, om manipulatie en drama te voorkomen. Zorg dat je vriend er bij is. Voel je niet meer verantwoordelijk voor je vader, en blijf hem niet helpen. Anders kom je nooit helemaal los.
Veel sterkte, ik vind het erg rot voor je.
Als haar vader dit zelf allemaal zou kunnen dan zou hij al heel lang hebben ingezien dat hij dit niet van zijn dochter mag vragen.
Maar hij vraagt het wel van haar en dan vermoed ik op grond van het verhaal van TS dat hij ergens toch hulpbehoefend is.
oji schreef:Ik vind het wel kwalijk dat iemand maar meteen weer in de hoek narcist wordt gedrukt! Dat is kennelijk hip op bokt. Je vader is waarschijnlijk gewoon wanhopig aan het proberen de tijd stil te doen staan en jou "16" jaar te laten blijven met de daarbij behorende regels. Gewoon om maar te voorkomen dat het moment komt dat jij een andere wereld gaat ontdekken en verder gaat met je leven. Jij hebt hem die ruimte gegeven door je studie te staken en de rol van je moeder over te nemen. Niet goed, maar een valkuil waar zo makkelijk door beide partijen ingestapt wordt.