Ex wil verhuizen, mag dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:18

Diddykong schreef:
Heeft je vriend gezag over de kinderen? Zo ja dan is er toestemming nodig van je vriend. Echter kan de ex van je vriend de rechter vragen om toestemming om te verhuizen. Het zal dan aan de argumenten liggen of de rechter daarin meegaat. Ik ben bang dat jullie dan misschien aan het kortste eind trekken, omdat er geen binding is met de huidige woonplaats van je vriend en 80 of 100 km uit elkaar wonen dan mogelijk niet als onoverkomelijk gezien wordt. Maar ik ben geen advocaat ;).
Ik zou een eigen familierecht advocaat in de arm nemen, zodat zij duidelijk jullie argumenten tegen de verhuizing kan overbrengen. Als jullie eerst zeggen het kan wel, maar op die en die voorwaarden bijv, dan is het argument om de verhuizing tegen te houden al bijna van tafel. Als je dan nog aankomt met argumenten dat je het niet wil, omdat je de verandering voor de kinderen niet goed vindt, komt dat niet meer geloofwaardig over. Ik zou dus niet verder onderhandelen, maar eerst even om de tafel gaan met een eigen advocaat om de mogelijkheden te bespreken.

https://www.echtscheidingswinkel.nl/ove ... n-notendop

Dit gaat over co ouderschap, maar er staat ook dat als beide ouders gezag hebben, ze beide toestemming moeten geven bij een verhuizing. Dit staat los van co ouderschap.

Familierecht advocaat, check. Gaan we eens naar informeren.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:32

Balenciaga schreef:
Mavelle schreef:
En dan ook nog weer zo’n verandering in gezinssamenstelling. Snap heel goed dat hij daar niet mee akkoord is.

Maar hij heeft zelf toch ook een nieuwe vriendin? Beetje hypocriet om daar dan over te vallen :+

Een nieuwe partner hebben is wat anders dan gaan samen wonen met je nieuwe partner en z’n kinderen. Ik lees nergens dat TS en haar vriend samen wonen of dat zij kinderen heeft, dus ik zou het nog niet direct hypocriet noemen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:34

De Hoge Raad heeft een hele serie van criteria bepaald waar je aan moet voldoen om toch te mogen verhuizen met je kind als de andere gezaghebbende ouder het daar niet mee eens is. Dat zijn er zo een stuk of tien. Ze mag zonder toestemming van de andere gezaghebbende ouder niet verhuizen of de kinderen op een andere school inschrijven.

Goed kijken naar het belang van de kinderen. Wat eerder ook al aangegeven is: de situatie bij opa en oma zal niet als eindsituatie bedoeld zijn. Onzekerheid is ook niet fijn. Aan de andere kant: hoe stabiel is de nieuwe relatie, ik begrijp dat er een samengesteld gezin gaat ontstaan - hoe gaan ze ervoor zorgen dat dat gaat werken? En inderdaad: hoe ga je het vervoer regelen zodanig dat de kinderen daar het minst last van hebben? Een vraag waar je ook over na kunt denken: heb je dan liever dat de kinderen bij jullie komen wonen en zo ja, hoe gaat de omgang met moeder er dan uit zien?

Dit is echt voer voor je advocaat. De ouder bij wie de kinderen woont heeft de vrijheid om zijn of haar leven opnieuw in te richten, maar moet daarbij wel heel goed de belangen van de kinderen in acht nemen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:38

Mavelle schreef:
Balenciaga schreef:
Maar hij heeft zelf toch ook een nieuwe vriendin? Beetje hypocriet om daar dan over te vallen :+

Een nieuwe partner hebben is wat anders dan gaan samen wonen met je nieuwe partner en z’n kinderen. Ik lees nergens dat TS en haar vriend samen wonen of dat zij kinderen heeft, dus ik zou het nog niet direct hypocriet noemen.

Maar ook niet direct een drama... Ik noem het verder leven na een scheiding.

Diddykong

Re: Ex wil verhuizen, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:51

Ik lees ook nergens dat de vriend van TS valt over dat zijn ex een nieuw leven met iemand gaat opbouwen. Echter vind ik 110 km uit elkaar gaan wonen ook echt wel veel! Zeker als je toch wat meer betrokken zou willen zijn. Oudergesprekken, sporten, vrienden, alles gaat dan wel zo'n beetje voorbij aan de vriend.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:52

Vind jullie eerder hondsbrutaal. Ex-vrouw zorgt grootste deel van de tijd voor de kinderen. Eén keer in de twee weken zijn ze een weekendje bij jullie en halve vakanties en dan gaan jullie nu serieus lopen miepen dat ex meer vakantieuren moet opnemen om bij zijn kinderen te zijn en meer benzinekosten moet maken :') ? En dan ook even eisen dat dat als ex een andere baan heeft dat zij de kinderen nog even haalt en brengt, terwijl zij praktisch alle zorg voor de kinderen heeft 8)7 ?

En je ex is niet zielig met dat hij naar haar pijpen danst. Hij had zelf ook voor zijn kinderen kunnen vechten en de zorg gedeeltelijk op zich kunnen nemen :) . En als hij de kinderen meer wil zien kunnen jullie toch ook de kant van ex op verhuizen? Zoveel mensen die dagelijks 100 km reizen naar werk.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:58

Mazida schreef:
Vind jullie eerder hondsbrutaal. Ex-vrouw zorgt grootste deel van de tijd voor de kinderen. Eén keer in de twee weken zijn ze een weekendje bij jullie en halve vakanties en dan gaan jullie nu serieus lopen miepen dat ex meer vakantieuren moet opnemen om bij zijn kinderen te zijn en meer benzinekosten moet maken :') ? En dan ook even eisen dat dat als ex een andere baan heeft dat zij de kinderen nog even haalt en brengt, terwijl zij praktisch alle zorg voor de kinderen heeft 8)7 ?

En je ex is niet zielig met dat hij naar haar pijpen danst. Hij had zelf ook voor zijn kinderen kunnen vechten en de zorg gedeeltelijk op zich kunnen nemen :) . En als hij de kinderen meer wil zien kunnen jullie toch ook de kant van ex op verhuizen? Zoveel mensen die dagelijks 100 km reizen naar werk.

+1
Dacht dat ik de enige was :')

Nee echt... voor iemand die zijn kinderen blijkbaar niet meer dan 2 dagen per 14 dagen hoeft te zien zijn dit naar mijn mening heel onredelijke eisen. Denk ook eens in haar standpunt, jullie maken het zo te horen voor haar wel echt onmogelijk. Ik hoop dan ook dat ex in haar gelijk wordt gesteld bij een zaak.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:03

Hoezo hondsbrutaal? Als de vriend van TS werkt, dan krijgt hij helemaal geen toestemming van de rechter om zijn kinderen meer te zien, hoe graag hij dit misschien ook wil. Je ontneemt wel vader nog meer de kans om betrokken te zijn bij zijn kinderen. Als moeder het belang van de kinderen voorop zou stellen, zou zij juist zo dicht mogelijk in de buurt gaan wonen bij vader. Die woont nu nog steeds in de plaats waar hij en zijn ex ook woonden met de kinderen. Volgens mij is het juist de moeder die enkel in haar eigen belang denkt op dit moment. De kinderen hebben niet gevraagd om een nieuwe relatie en verhuizingen. Die willen gewoon papa en mama kunnen zien. En de vriend van TS is niet degene die er nu voor zorgt dat dit niet kan. Moet hij dan maar de hele tijd zijn ex achterna verhuizen :'). En wat als ze over een jaar weer gaat verhuizen? Dat kan toch niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:12

Lastige situatie. Ik vind ook wel dat je vriend hier zelf zijn aandeel in heeft. Wat mij betreft mogen omgangsregelingen afgeschaft worden en anders moet de vader niet achteraf piepen dat zijn ouderschap wordt aangetast of het leven van de moeder niet op hem wordt aangepast.

Ik zat als kind vroeger zelf in een omgangsregeling waarin ik mijn vader veel te weinig zag naar mijn zin. En beide ouders die van hot naar her hun liefdes achterna verhuisden. Simpelweg omdat er in de constructie van omgangsregeling veel te weinig naar belang van het kind wordt gekeken en ouders moeilijker bij elkaar op de rem kunnen trappen.

Mijn man heeft met zijn ex wel een co-ouderschap voor hun 2 kinderen. Ze wonen 40km uit elkaar en dat is echt geen rozengeur en maneschijn en er is veel strijd (vooral omdat moeder een omgangsregeling wilde en de kinderen meenemen). Maar het belang van de kinderen is zo wel beter geborgd en beiden hebben een volwaardige rol als moeder en vader.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:12

Diddykong schreef:
Hoezo hondsbrutaal? Als de vriend van TS werkt, dan krijgt hij helemaal geen toestemming van de rechter om zijn kinderen meer te zien, hoe graag hij dit misschien ook wil. Je ontneemt wel vader nog meer de kans om betrokken te zijn bij zijn kinderen. Als moeder het belang van de kinderen voorop zou stellen, zou zij juist zo dicht mogelijk in de buurt gaan wonen bij vader. Die woont nu nog steeds in de plaats waar hij en zijn ex ook woonden met de kinderen. Volgens mij is het juist de moeder die enkel in haar eigen belang denkt op dit moment. De kinderen hebben niet gevraagd om een nieuwe relatie en verhuizingen. Die willen gewoon papa en mama kunnen zien. En de vriend van TS is niet degene die er nu voor zorgt dat dit niet kan. Moet hij dan maar de hele tijd zijn ex achterna verhuizen :'). En wat als ze over een jaar weer gaat verhuizen? Dat kan toch niet.

Misschien werkt ex ook wel fulltime? Of heeft zij juist haar job deels opgegeven voor de kinderen terwijl vriend dat niet zag zitten. Dat weet niemand en zijn ook onze zaken niet.

Maar regelingen als: 'jij komt ze maar altijd brengen en halen' zijn naar mijn mening uitermate egoistisch in dit geval, ja. Zij moet daar dan toch ook in 100 bochten voor wringen terwijl ze nu al met alle zorg belast wordt. Op zich probeert ze nu ook juist om de kinderen een stabielere thuis te geven dan in een soort lat relatie.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:13

Wat ik heel erg mis is het hele verhaal van moeders kant. We horen nu van de vriendin van papa hoe het(volgens hun) in elkaar zit. Eigenlijk onmogelijk om er iets zinnigs over te zeggen. Als ervaringsdeskundige kan ik wel zeggen dat de afstand niet op weegt tegen een goede verhouding met de moeder en kinderen. Dus liever wat verder moeten rijden dan het risico van een nare strijd over wel of niet verhuizen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:17

@diddykong; dat klopt niet helemaal. Mijn man werkt fulltime en zijn ex parttime. Toch zijn door de rechter de kinderen aan hem toegwezen. Hij wilde een co-ouderschap en zijn ex een omgangsregeling.

Maar voor een man is dit allemaal niet vanzelfsprekend dus hij heeft hier behoorlijk voor moeten knokken. In mijn omgeving zie ik veel dat gescheiden mannen de kinderen zonder slag of stoot meegeven aan hun ex en de mogelijke gevolgen niet overzien.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:30

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:34

Idee om ze de ene keer op te halen/brengen en de andere keer te laten brengen/ophalen
Als ze elke 2 weken bij pappa zijn is het voor pappa maar 1x halen en brengen en voor moeder ook. Als dat al niet zou kunnen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:36

ene week vrijdag ophalen door papa en zondag ophalen door mama andere week vrijdag brengen door mama en zondag brengen door papa.
op die manier worden de lasten gedeeld en is het fair voor allebei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:38

-O-
Poekkie schreef:
Mazida schreef:

+1
Dacht dat ik de enige was :')

Nee echt... voor iemand die zijn kinderen blijkbaar niet meer dan 2 dagen per 14 dagen hoeft te zien zijn dit naar mijn mening heel onredelijke eisen. Denk ook eens in haar standpunt, jullie maken het zo te horen voor haar wel echt onmogelijk. Ik hoop dan ook dat ex in haar gelijk wordt gesteld bij een zaak.

“Hoeft te zien”?
Ik vind dit een hele pijnlijke reactie van je naar mijn vriend toe. Wie zegt dat hij ze niet meer wilt zien? Wie zegt dat hij ze niet meer wou “hebben”? Wie zegt dat hij geen co-ouderschap wou?
Precies. Dat is wat jij nu uit je duim zuigt.

Diddykong schreef:

Dit inderdaad. Dankjewel!
Wat als ze volgend jaar weer 20 km verderop gaat? Nog ff en vriend moet 160 km rijden voor de kinderen. Wanneer houd het op?
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 24-07-19 17:43, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:39

Prrrr schreef:
De Hoge Raad heeft een hele serie van criteria bepaald waar je aan moet voldoen om toch te mogen verhuizen met je kind als de andere gezaghebbende ouder het daar niet mee eens is. Dat zijn er zo een stuk of tien. Ze mag zonder toestemming van de andere gezaghebbende ouder niet verhuizen of de kinderen op een andere school inschrijven.

Goed kijken naar het belang van de kinderen. Wat eerder ook al aangegeven is: de situatie bij opa en oma zal niet als eindsituatie bedoeld zijn. Onzekerheid is ook niet fijn. Aan de andere kant: hoe stabiel is de nieuwe relatie, ik begrijp dat er een samengesteld gezin gaat ontstaan - hoe gaan ze ervoor zorgen dat dat gaat werken? En inderdaad: hoe ga je het vervoer regelen zodanig dat de kinderen daar het minst last van hebben? Een vraag waar je ook over na kunt denken: heb je dan liever dat de kinderen bij jullie komen wonen en zo ja, hoe gaat de omgang met moeder er dan uit zien?

Dit is echt voer voor je advocaat. De ouder bij wie de kinderen woont heeft de vrijheid om zijn of haar leven opnieuw in te richten, maar moet daarbij wel heel goed de belangen van de kinderen in acht nemen.

Hier heb ik wat aan. Bedankt! +:)+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:43

Als je vriend echt co-ouderschap heeft(beide 50-50 de kinderen) waarom heeft hij haar dan 80km verderop laten verhuizen?
Dan heeft hij eigenlijk indirect daarvan afstand gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:46

Brainless schreef:
Als je vriend echt co-ouderschap heeft(beide 50-50 de kinderen) waarom heeft hij haar dan 80km verderop laten verhuizen?
Dan heeft hij eigenlijk indirect daarvan afstand gedaan.

Dat heeft ie niet, ook nergens gezegd. Dat kreeg hij niet van de rechter bij het scheiden omdat hij teveel werkte op tijden waardoor het echt niet lukt met kinderen als je alleen bent. Andere baan zoeken gaf de rechter toen geen tijd voor.

Hij heeft haar toen laten verhuizen om “het contact met moeder goed te houden” zoals in het convenant staat. Hier was zij anders een rechtszaak over begonnen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:48

LoesVDB schreef:
Dat heeft ie niet, ook nergens gezegd.

Stond wel in je OP.
Citaat:
Hij heeft twee kinderen en co-ouderschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:50

Brainless schreef:
LoesVDB schreef:
Dat heeft ie niet, ook nergens gezegd.

Stond wel in je OP.
Citaat:
Hij heeft twee kinderen en co-ouderschap.

Ja de nieuwe vriend van ex.
Citaat:
Inmiddels heeft zij een nieuwe man leren kennen die nog eens 30 km verderop woont. Hij heeft twee kinderen en co-ouderschap.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:53

ahhh zo..

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:58

LoesVDB schreef:
Marie111 schreef:
Kijk ook eens hier hier voor meer info en tips

https://www.ouders.nl/forum/echtscheiding-en-erna

Dit forum kende ik nog niet. Ga het eens doorspitten!

Ik denk dat het gezonder is dat jouw vriend dat doet. En dat hij het met zijn ex uitzoekt hoe ze het het best regelen met de kinderen. Samen geraken ze er hopelijk uit zodat de sfeer voor de kinderen een beetje goed blijft. Dat is tenslotte belangrijker dan een paar km extra rijden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:13

Ipv te miepen zou er misschien ook eens naar de kinderen gehoord kunnen worden. Hoe zijn zij met de 'nieuwe vader' en die kinderen? Komen ze goed overeen en kijken ze er naar uit om samen te wonen?

Zoja... wie zijn jullie om te miepen over afstand voor 1x per 2 weken? Dan blijf ik 1000% achter mijn 'hele nare reactie'.

Zonee... kan je verder kijken, maar wel meer in het belang van de kinderen dan wat je nu doet.

Maar van wat ik nu lees, wordt er echt nergens in het voordeel van de kinderen gedacht. En 110 km eens in de 2 weken... kom nou.. dat rijdt mijn vader elke dag naar zijn werk. Neem dan de trein en regel ophalen/afzetten bij het station ofzo.