Pensioen sparen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:39

Jammer toch dat iedereen altijd roept dat 'ie geen belasting wil betalen, of dat de fiscus 'zijn handje ophoudt' of nog erger, 'graaier' noemt.
Vanuit het belastinggeld worden ook heel veel goede dingen gedaan, waar je vaak zelf ook wat aan hebt. Denk bijvoorbeeld aan aanleg en onderhoud van stadsparken (best fijn nu met dit weer) of het in stand houden van het openbaar vervoer, scholen en ziekenhuizen. Ik ontken niet dat er ook veel misgaat bij dit soort zaken, en ik begrijp ook wel dat mensen het soms niet eerlijk verdeeld vinden, maar in de basis levert belasting betalen ook wat op. Je bent niet alleen maar verliezer.

Maar om on topic te blijven: ik zou spreiden, zoals eerder werd geadviseerd. In ieder geval (deels) aflossen en sparen, en als je durft/kunt ook wat beleggen. Aflossen geeft overwaarde en komt altijd terug op het moment dat je je huis verkoopt. Dat kun je ook doen om vervolgens goedkoper te kopen, wie weet zit je dan lastenvrij, of hou je een klein hypotheekje. Je kunt ook aan het eind van de rit omzetten naar een opeet-hypotheek.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 12:47

Hoe werkt zo'n opeethypotheek? Hoef je dan niet je huis te verkopen om er toch van te profiteren?

BigOne

Re: Pensioen sparen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:55

In geval van eigen woning, zoveel mogelijk aflossen, dat levert het meeste op. Geen eigen woning dan zelf producten uitzoeken. Mijn man had vroeger jaren gespaard voor extra pensioen om er met 63 uit te kunnen. Regeling is van overheidswege de nek omgedraaid dus we hebben zelf veel afgelost en sparen nu nogal veel zodat hij toch met 63 kan stoppen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:00

Dorien66 schreef:
Jammer toch dat iedereen altijd roept dat 'ie geen belasting wil betalen, of dat de fiscus 'zijn handje ophoudt' of nog erger, 'graaier' noemt.
Vanuit het belastinggeld worden ook heel veel goede dingen gedaan, waar je vaak zelf ook wat aan hebt. Denk bijvoorbeeld aan aanleg en onderhoud van stadsparken (best fijn nu met dit weer) of het in stand houden van het openbaar vervoer, scholen en ziekenhuizen. Ik ontken niet dat er ook veel misgaat bij dit soort zaken, en ik begrijp ook wel dat mensen het soms niet eerlijk verdeeld vinden, maar in de basis levert belasting betalen ook wat op. Je bent niet alleen maar verliezer.

Maar om on topic te blijven: ik zou spreiden, zoals eerder werd geadviseerd. In ieder geval (deels) aflossen en sparen, en als je durft/kunt ook wat beleggen. Aflossen geeft overwaarde en komt altijd terug op het moment dat je je huis verkoopt. Dat kun je ook doen om vervolgens goedkoper te kopen, wie weet zit je dan lastenvrij, of hou je een klein hypotheekje. Je kunt ook aan het eind van de rit omzetten naar een opeet-hypotheek.

Ik vind belasting betalen niet zo heel erg verschrikkelijk hoor, maar probeer toch wel altijd de regelgeving zo te gebruiken dat het voor mij het gunstigste uitkomt.
Volgens mij doet iedereen dat toch? :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 13:05

Dus het lijkt slim om extra af te lossen ook als je nog een ander wat duurder huis wilt kopen daarna want dan kan je al een deel extra afbetalen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:07

Brainless schreef:
Na 30 jaar looptijd moet je je aflossingsvrije hypotheek opnieuw oversluiten.
je hebt gelijk, de rente is bijna (wel iets hoger) dan een normale hypotheek en niet meer aftrekbaar.
Bedenk wel dat je niet meet dan 50% van de waarde aan aflossingsvrije hypotheek mag hebben (nu nog wel als dat al liep), maar dat je strak de rest in 1 keer moet betalen.

Stel je hebt een aflossingsvrije hypotheek van 200.000.
Je aflossingsvrije hypotheek loopt nog 15 jaar.... mag je dus bij oversluiten maar max 50% van de woning hebben als aflossingsvrij.
Is je woning dan 250.000 waard, dan moet je dus 75.000 direct aflossen.

Wij willen onze hele hypotheek straks oversluiten, maar mogen dan dus max 50% van de waarde aflossingsvrij hebben.

Dat was niet het geval toen ik een hypotheek afsloot en er is mij dat nooit verteld. Dus ik ga me er geen zorgen om maken. Wie dan leeft, die dan zorgt. Het lukt mij gewoon niet om wat af te lossen. Elk jaar denk ik en nu lukt het om 1000 euro af te lossen en telkens als ik dat denk gaat de auto stuk, heb ik ergens lekkerij, of andere financiële tegenslagen. En ook sparen is gewoon lastig. Ik heb te vaak pech met dingen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:10

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:35

verootjoo schreef:
Ik vind belasting betalen niet zo heel erg verschrikkelijk hoor, maar probeer toch wel altijd de regelgeving zo te gebruiken dat het voor mij het gunstigste uitkomt.
Volgens mij doet iedereen dat toch? :)

Eens hoor. Maar dit klinkt ook wel anders dan
- lekker belasting smakker
- vind de belasting dienst je heel gezellig
- Hoe eerder je aflost hoe meer de belasting in je nek komt
- dan komt de belastingdienst ook weer een handje ophouden
Om maar een paar voorbeelden uit dit ene topic aan te halen...

Mensen hebben altijd hun mond vol over vermogensbelasting, maar weet iedereen eigenlijk wel hoeveel dat dan is?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -over-2019

Hier staat een rekenvoorbeeld voor een alleenstaande met iets meer dan 130.000 euro vermogen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -spaargeld
Belasting: 2,6%

En hier een voorbeeld voor een vermogen van 1.255.000:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... mogen-2019
Belasting 4,5%

Ik betaal met liefde 4,5% (sweet dreams :D

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:45

Nog een vraag iedereen heeft het over versneld aflossen. Banken zijn niet zo happig op versneld aflossen. Je mag er toch best vaak extra geld bij doen als je lost extra . Dus betaal je extra op de hypotheek die je al hebt slim bedacht bank. Want die dacht 40 jaar en meer aan je te verdienen met je huis als onderpand vaak hypotheek. Als je gaat rekenen denken mensen vaak dat ze goed wegkomen maar vaak blijft een kleinere schuld hypotheek houden interessanter dan volledig vrij.

je leeft ook nu en als je aflost uiteindelijk wel geld over maar dan moet je vaak je huis ook nog onderhouden dus over is het dan nog niet. En moet wel dak boven mijn hoofd maar om daar nu heel mijn leven aan te besteden om te lossen en niet meer leven enof ik heel mijn l ven blijf in het huis waar ik nu zit? Of niet al niet meer ben.

Het blijft raar dat het huis je grootste schuld is en zwaarste kosten post. Of je nu huurt of koopt je moet best wat binnen brengen. Al is het voor onderhoud erna.

Of je moet net voor je pensioen nog flink renoveren of verhuizen naar nieuw. Of nieuw bouwen tegen die tijd van je geld. Zodat je weer tijd over hebt en hopelijk geld. Hoe zijn we geprogrammeerd. Werken werken om huis te betalen als je geluk hebt kun je nog wat over houden om te genieten. En als je lang genoeg leeft houdt je wat over aan geld en tijd om te doen wat je leuk vind mits je daar nog in staat voor bent.

Als we logisch denken zijn veel dingen erg raar en ingewikkelde opgezet. Pensioen is ooit verkeerd begonnen daarom hebben we nu het er over. Nergens staat dat vrouwen ook al veel zijn gaan werken buitenhuis voor geld om te staan. En ook binnen brengen pensioen. Ja we worden ouder maar werken ook met meer mensen dan als ik in mijn vaders tijd waar vrouw thuis was zonder geld maar wel pensioen mocht houden man als hij er niet meer was. Nu is het zo pittig gemaakt dat maar weinig mensen weten wat voor later echt goed is voor jou. En niemand ziet nog toekomst want tegen die tijd is alles weer veranderd.

Kortom pensioen pfff....gezien de start vraag blijkt wel hoe lastig het is. En zelfs experts maken regelmatig een inschatting s fout. Onze eigen overheid komt er niet eens uit wat beste is. Onze eigen fondsen vinden het moeilijk en onze belasting dienst ook. Te complex te groot geworden. En nee zeg niet dat die geen goede dingen doen. Maar onder de streep staat heel de wereld rood kwa geld.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 14:28

Ik heb nog even gecheckt maar het aanvullend pensioen sparen komt echt pas vrij op de aow leeftijd dus ik ga daar denk ik niks meer naartoe storten. Ik denk toch inderdaad aan privé sparen, ik heb inderdaad gekeken en de vermogensbelasting is niet heel veel, en extra aflossen op ons huis.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 14:40

Bij elke hypotheek mag min 10 % van de hoofdsom jaarlijks aflossen. Vooral verstandig wanneer je jaren geleden voor in hogere rente hebt gekozen, of oversluiten maar dat kost wel geld.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:06

bigone schreef:
Bij elke hypotheek mag min 10 % van de hoofdsom jaarlijks aflossen. Vooral verstandig wanneer je jaren geleden voor in hogere rente hebt gekozen, of oversluiten maar dat kost wel geld.

Er zijn hypotheekverstrekkers waarbij je zelfs 20% boetevrij mag aflossen. Gewoon even navragen/nakijken als je dat wilt.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:14

Almighty schreef:
Kortom pensioen pfff....gezien de start vraag blijkt wel hoe lastig het is. En zelfs experts maken regelmatig een inschatting s fout. Onze eigen overheid komt er niet eens uit wat beste is. Onze eigen fondsen vinden het moeilijk en onze belasting dienst ook. Te complex te groot geworden. En nee zeg niet dat die geen goede dingen doen. Maar onder de streep staat heel de wereld rood kwa geld.

Zeker is het een lastige kwestie.
Echter, bijna nergens is het zo goed geregeld als hier. Misschien kun je de zaken accepteren als feit en je er niet zo druk om maken, maar het binnen de mogelijkheden die er wel zijn voor jou zo aanpakken dat het jou goeddunkt?

Ons huishouden bestaat uit twee zzp'ers en we hebben het bij tijd en wijle niet makkelijk. Onze toekomst - oude dag - is behoorlijk onzeker. Daar kan ik me heel druk om maken, of ik doe wat ik kan en accepteer wat er voor me in het verschiet ligt. Wel zo relaxt ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 15:16

Hoe hebben jullie het als zzper dan geregeld mag ook per pb

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:22

moonsparkle schreef:
Hoe hebben jullie het als zzper dan geregeld mag ook per pb

Zo:
Dorien66 schreef:
:D

Daarnaast heeft mijn man ook een behoorlijke tijd in loondienst gewerkt en hebben we zicht op een beetje pensioen daarvan. Mede door de overwaarde die we op dit moment hebben, vertrouw ik erop dat het wel goedkomt. En zo niet... Dan verkopen we de boel over 15 jaar en dan zie ik wel weer.
Duidelijk: bij mij is het glas eigenlijk altijd halfvol :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 15:36

Ah sorry ik onthoud niet zo wat van wie af komt :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 18:31

Hier ook een deel aflossingsvrij maar daar probeer ik elk jaar echt wel zelf op af te lossen. Ik wil over een tijd gewoon een vrij huis hebben. Dan hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 18:50

Brainless schreef:
Na 30 jaar looptijd moet je je aflossingsvrije hypotheek opnieuw oversluiten.
je hebt gelijk, de rente is bijna (wel iets hoger) dan een normale hypotheek en niet meer aftrekbaar.
Bedenk wel dat je niet meet dan 50% van de waarde aan aflossingsvrije hypotheek mag hebben (nu nog wel als dat al liep), maar dat je strak de rest in 1 keer moet betalen.

Stel je hebt een aflossingsvrije hypotheek van 200.000.
Je aflossingsvrije hypotheek loopt nog 15 jaar.... mag je dus bij oversluiten maar max 50% van de woning hebben als aflossingsvrij.
Is je woning dan 250.000 waard, dan moet je dus 75.000 direct aflossen.

Wij willen onze hele hypotheek straks oversluiten, maar mogen dan dus max 50% van de waarde aflossingsvrij hebben.

Vergeet niet dat inflatie je grootste vriend is. Over 25 jaar met 1,5 of 2% inflatie per jaar
is dat reuze leuk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 19:03

Brainless, je hoeft de helft niet meteen af te lossen, dat word een annuïteiten hypotheek of wat je ook kiest. En heb je heel veel overwaarde aangezien je al 20 jaar een woning hebt, dan doen ze echt niet zo moeilijk.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 19:19

Ik kom volgen.
Werk gewoon in loondienst, maar helaas zonder cao en dus ook zonder pensioenopbouw. Zal toch zelf een keer iets moeten gaan regelen dus..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 19:39

Faelynn schreef:
Ik kom volgen.
Werk gewoon in loondienst, maar helaas zonder cao en dus ook zonder pensioenopbouw. Zal toch zelf een keer iets moeten gaan regelen dus..

Bestaat dat nog? Dacht dat de meeste bedrijven hun werknemers wel een voorziening boden om voor pensioen te sparen, heb je dan ook een hoger salaris aangezien er geen pensioenpremie af hoeft?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 19:57

bigone schreef:
Faelynn schreef:
Ik kom volgen.

Bestaat dat nog? Dacht dat de meeste bedrijven hun werknemers wel een voorziening boden om voor pensioen te sparen, heb je dan ook een hoger salaris aangezien er geen pensioenpremie af hoeft?

Nee helaas, ik verdien zelfs onder het minimumloon van de cao, al zal er misschien wel minder van mijn bruto loon afgetrokken worden omdat ik natuurlijk niks afdraag aan mijn pensioen, maar hoe dat precies zit weet ik niet.
Er is ooit een adviseur ingeschakeld door het bedrijf om medewerkers te adviseren over de mogelijkheden van lijfrente sparen voor het pensioen, helaas was mijn advies dit niet te doen omdat ik al dusdanig weinig verdien dat het als starter niet verstandig is daar nog wat van af te halen, zeker als je er niet vroegtijdig bij kan.
Maarja, uiteindelijk moet ik iets :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 20:04

Ik zou liever voor mezelf sparen, kreeg een maand geleden een brief dat mn pensioen met 9% was gedaald |o

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 20:13

moonsparkle schreef:
Ik zou liever voor mezelf sparen, kreeg een maand geleden een brief dat mn pensioen met 9% was gedaald |o

Als je niet binnen korte tijd met pensioen gaat is dat allemaal niet zo spannend. Alleen voor de mensen die nu pensioen hebben/gaan krijgen is dat minder.

Over een paar jaar kan het weer omgedraaid zijn, vergeet niet dat de rentes ook wel eens op 15 procent gestaan hebben.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 20:19

Ah ik dacht het is nu juist een goede tijd althans geen crisis dus het wordt vast alleen minder :+