Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Dorien66 schreef:Jammer toch dat iedereen altijd roept dat 'ie geen belasting wil betalen, of dat de fiscus 'zijn handje ophoudt' of nog erger, 'graaier' noemt.
Vanuit het belastinggeld worden ook heel veel goede dingen gedaan, waar je vaak zelf ook wat aan hebt. Denk bijvoorbeeld aan aanleg en onderhoud van stadsparken (best fijn nu met dit weer) of het in stand houden van het openbaar vervoer, scholen en ziekenhuizen. Ik ontken niet dat er ook veel misgaat bij dit soort zaken, en ik begrijp ook wel dat mensen het soms niet eerlijk verdeeld vinden, maar in de basis levert belasting betalen ook wat op. Je bent niet alleen maar verliezer.
Maar om on topic te blijven: ik zou spreiden, zoals eerder werd geadviseerd. In ieder geval (deels) aflossen en sparen, en als je durft/kunt ook wat beleggen. Aflossen geeft overwaarde en komt altijd terug op het moment dat je je huis verkoopt. Dat kun je ook doen om vervolgens goedkoper te kopen, wie weet zit je dan lastenvrij, of hou je een klein hypotheekje. Je kunt ook aan het eind van de rit omzetten naar een opeet-hypotheek.
Brainless schreef:Na 30 jaar looptijd moet je je aflossingsvrije hypotheek opnieuw oversluiten.
je hebt gelijk, de rente is bijna (wel iets hoger) dan een normale hypotheek en niet meer aftrekbaar.
Bedenk wel dat je niet meet dan 50% van de waarde aan aflossingsvrije hypotheek mag hebben (nu nog wel als dat al liep), maar dat je strak de rest in 1 keer moet betalen.
Stel je hebt een aflossingsvrije hypotheek van 200.000.
Je aflossingsvrije hypotheek loopt nog 15 jaar.... mag je dus bij oversluiten maar max 50% van de woning hebben als aflossingsvrij.
Is je woning dan 250.000 waard, dan moet je dus 75.000 direct aflossen.
Wij willen onze hele hypotheek straks oversluiten, maar mogen dan dus max 50% van de waarde aflossingsvrij hebben.
moonsparkle schreef:Hoe werkt zo'n opeethypotheek? Hoef je dan niet je huis te verkopen om er toch van te profiteren?
verootjoo schreef:Ik vind belasting betalen niet zo heel erg verschrikkelijk hoor, maar probeer toch wel altijd de regelgeving zo te gebruiken dat het voor mij het gunstigste uitkomt.
Volgens mij doet iedereen dat toch?
bigone schreef:Bij elke hypotheek mag min 10 % van de hoofdsom jaarlijks aflossen. Vooral verstandig wanneer je jaren geleden voor in hogere rente hebt gekozen, of oversluiten maar dat kost wel geld.
Almighty schreef:Kortom pensioen pfff....gezien de start vraag blijkt wel hoe lastig het is. En zelfs experts maken regelmatig een inschatting s fout. Onze eigen overheid komt er niet eens uit wat beste is. Onze eigen fondsen vinden het moeilijk en onze belasting dienst ook. Te complex te groot geworden. En nee zeg niet dat die geen goede dingen doen. Maar onder de streep staat heel de wereld rood kwa geld.
moonsparkle schreef:Hoe hebben jullie het als zzper dan geregeld mag ook per pb
Dorien66 schreef:Maar om on topic te blijven: ik zou spreiden, zoals eerder werd geadviseerd. In ieder geval (deels) aflossen en sparen, en als je durft/kunt ook wat beleggen. Aflossen geeft overwaarde en komt altijd terug op het moment dat je je huis verkoopt. Dat kun je ook doen om vervolgens goedkoper te kopen, wie weet zit je dan lastenvrij, of hou je een klein hypotheekje. Je kunt ook aan het eind van de rit omzetten naar een opeet-hypotheek.

Brainless schreef:Na 30 jaar looptijd moet je je aflossingsvrije hypotheek opnieuw oversluiten.
je hebt gelijk, de rente is bijna (wel iets hoger) dan een normale hypotheek en niet meer aftrekbaar.
Bedenk wel dat je niet meet dan 50% van de waarde aan aflossingsvrije hypotheek mag hebben (nu nog wel als dat al liep), maar dat je strak de rest in 1 keer moet betalen.
Stel je hebt een aflossingsvrije hypotheek van 200.000.
Je aflossingsvrije hypotheek loopt nog 15 jaar.... mag je dus bij oversluiten maar max 50% van de woning hebben als aflossingsvrij.
Is je woning dan 250.000 waard, dan moet je dus 75.000 direct aflossen.
Wij willen onze hele hypotheek straks oversluiten, maar mogen dan dus max 50% van de waarde aflossingsvrij hebben.
Faelynn schreef:Ik kom volgen.
Werk gewoon in loondienst, maar helaas zonder cao en dus ook zonder pensioenopbouw. Zal toch zelf een keer iets moeten gaan regelen dus..
bigone schreef:Faelynn schreef:Ik kom volgen.
Werk gewoon in loondienst, maar helaas zonder cao en dus ook zonder pensioenopbouw. Zal toch zelf een keer iets moeten gaan regelen dus..
Bestaat dat nog? Dacht dat de meeste bedrijven hun werknemers wel een voorziening boden om voor pensioen te sparen, heb je dan ook een hoger salaris aangezien er geen pensioenpremie af hoeft?
moonsparkle schreef:Ik zou liever voor mezelf sparen, kreeg een maand geleden een brief dat mn pensioen met 9% was gedaald