Fiscaal partner, toeslagpartner?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:27

Nickolay schreef:
Dan is het vanaf 18 jaar, niet van af 28 jaar

Niet volgens de belastingdienst:

Citaat:
Als u samenwoont met uw kind of ouder, moet u allebei 27 jaar of ouder zijn. Anders bent u niet elkaars toeslagpartner.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:12

verootjoo schreef:
Nickolay schreef:
Dan is het vanaf 18 jaar, niet van af 28 jaar

Niet volgens de belastingdienst:

Citaat:
Als u samenwoont met uw kind of ouder, moet u allebei 27 jaar of ouder zijn. Anders bent u niet elkaars toeslagpartner.

Tenzij je fiscaal partner bent. Dat gaat voor het leeftijdscriterium.

Je kunt niet 123 zeggen of je recht hebt op een toeslag of juist niet. Dat is iets complexer. Feit is wel dat als je fiscaal partner bent, je vrijwel altijd ook toeslagpartner bent. Dus als TS een fiscaal partner heeft, heeft ze ook een toeslagpartner. En dan zou ik de accountant toch heel snel aan z'n jas gaan trekken.

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:53

Wij hebben een fout gemaakt in 2014 waar ze dit jaar pas achter zijn gekomen.

Wij hebben samenlevingscontract en samen een woning sinds 2014. Bij de belastingdienst was dit wel bekend maar bij de toeslagendienst niet. Daar kwamen ze nu achter omdat wij in maart 2019 geregristreerd partnerschap hebben gedaan. Wij moeten dus alles terug betalen van 2019 en 2018 aan zorgverzekering. We zatten/zitten nu dus met een schuld van €2800 bij de zorgverzekering. En met nog veel meer pech moeten we die van de jaren ervoor 2014/15/16/17 ook nog terug gaan betalen.

Snap niet waar het zo lang fout heeft kunnen gaan want wij doen al sinds 2014 elk jaar samen aangifte en bij de een was het dus wel bekend en bij de ander niet. Denk je alles mooi op orde te hebben, altijd netjes alles meteen de betalen en dan krijg je dit opeens op je dak. Maar het is onze eigen schuld want wij hebben dat zelf door moeten geven, gebeurd niet automatisch. Wij hebben een regeling getroffen om elke maand wat af te betalen maar leuk is het zeker niet. Ben nu 38 weken zwanger en je zit alleen maar met die schuld in je achterhoofd.

Wij hebben nu dus ook alle toeslagen per direct op 0 gezet zodat het igg niet nog verder op kan lopen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:00

Toeslagen en Belastingdienst zijn aparte takken. Ze geven de info onderling wel door, maar daar houdt het op. Het is aan de belastingplichtige om ervoor te zorgen dat er een juiste aangifte gedaan wordt (en dat de juiste info aan de Toeslagen doorgegeven wordt). Klinkt heel l*llig, maar zo werkt het nou eenmaal...

Net zoals dat ze 5 jaar terug mogen.

De ellende met die toeslagen is stomweg dat het altijd om heel veel geld gaat. Ik heb de toeslagen bij mijn klanten ook zoveel mogelijk stop gezet en aan het eind van het jaar kijken we waar ze recht op hebben. Dan is het een leuke meevaller in plaats van een risico of een tegenvaller.

Ik zou in het geval van TS geen slapende honden wakker gaan maken, maar ik zou wel zorgen dat je het bedrag opzij gaat zetten. De kans dat ze het ontdekken is nl groot. Vooral omdat ze 2019 nu al gaan corrigeren.

marlonFloris

Re: Fiscaal partner, toeslagpartner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:24

Ja klopt sylvia het is onze eigen schuld geweest zoals ik ook aangaf. Alleen komen ze er nu pas achter soor het partnerschap. Had liever gehad dat hun er gelijk achter kwamen in 2014 of 2015.
Het is nu niet anders maar wel heel zuur. Van 2019 ging het gelukkig nog maar om €400 toen we er achter kwamen maar van heel 2018 dus bij elkaar €2200. Als we dat van de andere jaren ook nog kunnen verwachten dan weet ik niet hoe we dat moeten gaan betalen.

Ik wilde er idd ook mee zeggen dat je beter alles op 0 kan zetten en mocht je toch ergens recht op hebben dan is het een leuke meevaller wanneer je wat terug krijgt.