"Omgekeerd" feminisme

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:21

Isabel_k schreef:
xU_Blinghx schreef:
Trotse feminist :+

Ik snap de denkwijze van je kennis zeker. Ik zie het om mij heen heel veel gebeuren dat vrouwen 'kiezen' om thuis te blijven en voor de kinderen te zorgen.
Waarom het 'kiezen' tussen aanhalingstekens? Omdat het in mijn ogen geen echte keuze voor ze is geweest.
Zowel man als vrouw zijn opgegroeid in een omgeving waar de traditionele rollen een sterke boventoon voerde. Ze zijn opgegroeid met de gedachte dat het zo hoort.

Een voorbeeld noemende: Een vriendin van mijn studeert, haar vriend werkt. Zij zorgt voor het huishouden (geen huisdieren/kinderen aanwezig), kookt en doet de boodschappen naast dat ze dagelijks naar school toe gaat en huiswerk moet maken. Haar vriend werkt 8 per dag komt thuis en gaat op de bank tv kijken. Hij verwacht van haar dat wanneer hij thuis komt het eten klaar staat of bijna klaar is zodat ze kunnen eten. Zij accepteert dit allemaal omdat hij de geld verdiener is. Hij heeft ook uitgesproken dat hij verwacht dat zij thuis blijft wanneer ze aan kinderen beginnen waar zij akkoord mee gaat.

Ja, het is haar keuze om hiervoor te kiezen. Maar in mijn ogen is het geen keuze. Zij weet niet beter dan dat het zo hoort. In gesprekken met haar merk ik irritaties hierover alleen zal zij het nooit zo uitten dat ze liever zou werken in plaats voor de toekomstige kinderen te zorgen.

Dan vraag ik mij af, in hoeverre is het een keuze?

Nu scheer je alle thuisblijvende moeders in mijn ogen wel over de één kam op basis van één situatie. Je zegt: "Ze weet niet beter dan dat het zo hoort", maar is dat wel zo? Is ze niet gewoon oprecht blij om thuis te zijn, voor haar vriend en kids te zorgen?

Het is altijd een keuze. Ze kan ook weggaan bij haar vriend of gewoon zeggen: "Nee, ik ga werken."

naar mijn scheer ik niet alle thuisblijvende moeders over een kam. Als dat zo wordt opgevat mijn excuses. Wat ik eerder probeer aan te halen is in hoeverre is iets een keuze?
Jenara verwoord goed wat probeerde te schetsen.
mylittlejoy schreef:
xU_Blinghx schreef:

Ik snap de denkwijze van je kennis zeker. Ik zie het om mij heen heel veel gebeuren dat vrouwen 'kiezen' om thuis te blijven en voor de kinderen te zorgen.
Waarom het 'kiezen' tussen aanhalingstekens? Omdat het in mijn ogen geen echte keuze voor ze is geweest.
Zowel man als vrouw zijn opgegroeid in een omgeving waar de traditionele rollen een sterke boventoon voerde. Ze zijn opgegroeid met de gedachte dat het zo hoort.

Een voorbeeld noemende: Een vriendin van mijn studeert, haar vriend werkt. Zij zorgt voor het huishouden (geen huisdieren/kinderen aanwezig), kookt en doet de boodschappen naast dat ze dagelijks naar school toe gaat en huiswerk moet maken. Haar vriend werkt 8 per dag komt thuis en gaat op de bank tv kijken. Hij verwacht van haar dat wanneer hij thuis komt het eten klaar staat of bijna klaar is zodat ze kunnen eten. Zij accepteert dit allemaal omdat hij de geld verdiener is. Hij heeft ook uitgesproken dat hij verwacht dat zij thuis blijft wanneer ze aan kinderen beginnen waar zij akkoord mee gaat.

Ja, het is haar keuze om hiervoor te kiezen. Maar in mijn ogen is het geen keuze. Zij weet niet beter dan dat het zo hoort. In gesprekken met haar merk ik irritaties hierover alleen zal zij het nooit zo uitten dat ze liever zou werken in plaats voor de toekomstige kinderen te zorgen.

Maar ben jij dan op de hoogte van alle ins en outs op basis waarvan zij als stel die keuze hebben gemaakt? Je ziet het veel gebeuren, maar dat wil niet zeggen dat jij van het hele verhaal op de hoogte bent. In het geval van jouw vriendin, is het alsnog haar keuze om ermee akkoord te gaan. Dát is waarvoor gestreden is; als het haar niet bevalt, dwingt niemand haar om thuis te blijven. In een relatie moet je echter compromissen maken en dit is blijkbaar waar zij als stel voor hebben gekozen en waar zij voor heeft gekozen om op "in te leveren". Zij heeft blijkbaar liever deze relatie waarbij ze een traditionele rol vervult, dan dat ze óf dat probeert te veranderen óf verder zoekt. Dat het niet jouw keuze is, maakt niet dat het geen keuze ís. Niet iedereen staat te springen om onafhankelijk en dominant te zijn; sommigen zijn heel gelukkig in een passieve afhankelijke rol.

Zou het mijn keuze zijn? Nee, maar tegelijkertijd weet ik ook niet hoe ik erin zou staan op het moment dat er kinderen bij komen kijken. Misschien vind ik het dan wel enorm fijn om te gaan moederen en thuis te blijven.

En dit is dus niet helemaal waar in mijn ogen. De sociale omgeving waarin zij functioneert past enigzins druk toe dat zij veel eerder opmerkingen krijgt wanneer ze dit niet zou doen.

Wat ik probeer te stellen is dat sommige keuze's geen keuzes zijn. zij het door sociale druk, zij het door het niet kunnen doorbreken van patronen. In hoeverre is het dan nog een keuze? Ondanks dat ze wel de 'vrijheid' heeft om een keuze te maken? (snappen jullie het nog met de keuzes :+ )

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:27

Wat ik wel grappig vind is dat kinderen hier zo veelvuldig voorkomen. Wie er thuis blijft, of minder gaat werken, wanneer er kinderen zijn.
Wie neemt de dagelijkse zorg op zich, etc etc.

Maar hoeveel vrouwen worden er wel niet raar op aangekeken als ze zeggen die kinderen helemaal niet te willen?
Hoeveel vrouwen geen vast contract krijgen 'want straks als er kinderen zijn zal je wel minder willen werken'
Het gaat niet alleen om kiezen wíe er voor de kinderen gaat zorgen, maar of er uberhaupt kinderen gaan komen.
Maar dat is zelfs voor veel vrouwen niet te begrijpen. Wie wil er nou geen kinderen?? Verrijking van je keven, geeft invulling en een doel, dan ben je later niet alleen, er wordt voor je gezorgd als je ouder bent etc etc.
Vooral door vrouwen lijkt er niet geaccepteerd te worden dat géén kinderen ook een optie is, niet alleen de rolverdeling

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:27

Ik vind het, voor mij in mijn leven op dit moment, niet meer dan logisch dat ik fulltime werk en vriendlief ook en dat wij samen het huishouden doen, boodschappen doen en koken. Ik ga het niet in mijn eentje doen, ik vind dit niet een keuze, maar gewoon vanzelfsprekend. Is dit feminisme? Geen idee, wij voelen ons hier goed bij en dat is het belangrijkste.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:30

Biologisch gezien komt het krijgen en voeden van kinderen toch wel op de vrouw neer.Dat is nu eenmaal zo. En dat, en dan ook nog het runnen van een huishouden,is meer dan een volledige dagtaak. Het is nl. nooit klaar.Als je dat echt niet ziet zitten zou je daar personeel voor moeten aannemen en dan zou je dus zelf buitenshuis kunnen gaan werken.Ik vind wel dat het beroep van "moeder"erg ondergewaardeerd wordt.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:35

anjali schreef:
Biologisch gezien komt het krijgen en voeden van kinderen toch wel op de vrouw neer.Dat is nu eenmaal zo. En dat, en dan ook nog het runnen van een huishouden,is meer dan een volledige dagtaak. Het is nl. nooit klaar.Als je dat echt niet ziet zitten zou je daar personeel voor moeten aannemen en dan zou je dus zelf buitenshuis kunnen gaan werken.Ik vind wel dat het beroep van "moeder"erg ondergewaardeerd wordt.

En ik vind dat moeder zijn erg overgewaardeerd wordt.
Je kiest er namelijk zelf voor, dan moet je daarna niet gaan miepen dat het altijd maar zo zwaar is. Dan had je er beter over na moeten denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:37

xU_Blinghx schreef:

Dit is zeker een goed punt. :j in de maatschappij hangt helaas nog steeds regelmatig het idee dat er een traditionele rolverdeling is, en daar moeten we vanaf. Hoe jij hier beschrijft dat de vriend verwacht dat zijn vriendin vanalles doet en verwacht dat zij thuisblijft; dat vind ik dan inderdaad absoluut geen keuze. Nog sterker; zo'n man zou ik verlaten. Bah.

Als een man vanalles van mij zou verwachten in de trand van die traditionele rolverdeling, zou hij echt een heel eind kunnen gaan fietsen. Ondanks dat het mij persoonlijk oprecht heel fijn lijkt om thuis te blijven. Maar dat is niet mijn rol; dat is mijn keuze. En op het moment dat dat geen keuze meer is doe ik precies het tegenovergestelde.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:39

anjali schreef:

Moeder worden hoeft niet hè ;) Gelukkig is dat een keuze die je maakt, of niet.
Ik ben dol op kinderen, ik ben een trotse tante die graag oppast en juf, heerlijk als ze weer naar hun moeder gaan. Ik vind het heerlijk om te kiezen om géén moeder te zijn en dat vinden mensen vreemd, maar ook dat is een keuze
En moeders worden niet ondergewaardeerd in mijn ogen, zij kiezen er toch bewust voor om die stap te nemen?

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:41

Ik ben het wel eens met Blingh.

In mijn geval gaat het om mijn ouders. Beide vrij traditioneel opgegroeid. Samen gaan wonen op de boerderij en kinderen gekregen. Zowel mijn moeder als mijn vader was aan t werk achter op het land en bij het vee, maar mijn moeder kreeg de opvoeding van de kinderen in handen, net als het huishouden. Toen mijn broertje en ik ouder werden, ging moeder weer meer buiten werken. Even veel als mijn vader, maar hij verwachtte nog steeds dat zij ook binnenshuis alle klussen deed. Ze heeft hem gevraagd mee te werken, maar als antwoord kreeg ze iets in de strekking van; we hebben beide onze eigen taken en die van jou zijn hier in het huis. Ze heeft aangegeven dat niet leuk te vinden, maar naar 26 jaar huwelijk denkt ze niet dat het nog gaat veranderen.

In dit geval is dit rol patroon gestart onder de noemer: het hoort zo, maar is het geen bewuste keuze geweest. Ondertussen is het rolpatroon er nog steeds, maar is het niet meer zoals mijn moeder dat graag zou zien.

Ander voorbeeld:
Ik woon in het buitenland en heb met mijn collega's hier meerdere malen gesprekken gehad over de verschillen tussen man en vrouw, rolverdelingen, gelijkheid en feminisme. Volgens mijn collega's (zowerl man als vrouw) waren er geen gender issues. Toen ik aankaartte waar ik mee te maken krijg als ik over straat ga (cat calling, prostitutie uitnodigingen etc) waren de eerste vragen van een (mannelijke) collega: "maar wat draag je dan als je over straat gaat? en hoe loop je?"

Vrouwen hier krijgen zeker niet dezelfde kansen als mannen. Ze krijgen lastiger een baan als ze pas getrouwd zijn omdat er binnenkort toch zeker een baby zal komen. Er wordt verwacht dat vrouwen er altijd tiptop uitzien en idd thuis zijn om op de kinderen te passen. Vruchtbaarheidsproblemen? Zal toch zeker aan de vrouw liggen en de familie van de man zal bij hem aandringen om te scheiden.

Dus die ongelijkheid is er zeker, maar omdat deze gang van zaken zo in de maatschappij opgenomen is, is hij lastiger te herkennen en zullen vrouwen dus zelf ervoor kiezen om thuis te blijven bij de kinderen, zich op te tutten en dergelijke. Ook omdat ze misschien niet weten dat er een andere optie is.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:41

anjali schreef:
Ik vind wel dat het beroep van "moeder"erg ondergewaardeerd wordt.

Ondergewaardeerd misschien niet, eerder onderschat denk ik.
Daarnaast vind ik het, zeker in onze overbevolkte wereld, absoluut niet verkeerd om geen kinderen te willen, man of vrouw. Dat hele beeld dat het "de ultieme verrijking van je leven is als vrouw" mag echt wel de wereld uit geholpen worden.

@marleen_88, ik vind dat ook gewoon vanzelfsprekend, maar dat was 50j geleden zeker nog niet zo, dus daar heeft de beweging van het feminisme zeker wel voor gezorgd.

En dat bedoelde ik hiervoor ook, de keuzemogelijkheid bestaat nu, nu moeten we alleen nog de maatschappij als geheel ervan overtuigen dat al die keuzes evenwaardig zijn, carriëre/thuisblijven en kinderen/geen kinderen.

fleurtjeuh schreef:
Je kiest er namelijk zelf voor, dan moet je daarna niet gaan miepen dat het altijd maar zo zwaar is. Dan had je er beter over na moeten denken

Dat vind ik persoonlijk een beetje kort door de bocht. Het is niet omdat je zelf voor iets kiest dat zwaar is, dat je daar nooit eens over mag klagen? Iedereen klaagt wel eens als het moeilijk is, dat is menselijk. En ouder zijn is ook gewoon niet gemakkelijk, net zoals er veel andere dingen niet gemakkelijk zijn.
Ik heb 100% voor mijn job gekozen en doe ze heel graag, maarja, ik klaag ook wel eens als ik 11/12u per dag heb gewerkt voor weken aan een stuk dat het zwaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:46

fleurtjeuh schreef:
anjali schreef:

Ondanks dat ik absoluut niet vindt dat iedereen maar kinderen moet nemen, ben ik het niet eens met het feit dat je niet mag miepen omdat het je eigen keus is.

Ik heb ook voor mijn studie gekozen die van tijd tot tijd ongelofelijk zwaar is. Over het algemeen vind ik het geweldig, maar soms miep ik ook even. Had ik dan maar niet moeten gaan studeren, ondanks dat ik het over het algemeen heel leuk vindt?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:47

Ladyson schreef:
Pfff ik word helemaal moe van alle reuring momenteel dat vrouwen bijv minder betaald krijgen en minder goede functies hebben, maar dat mijn vrouwelijke collega's wel om de haverklap niet komen werken omdat hun kind ziek is (en de vader dus gewoon doorwerkt) en ze ook tov van mannen minder ver bereid zijn om te reizen naar hun werk. Mijn man verdient ook meer dan ik. Hij doet er ook meer zijn best voor en hij reist ook verder daarvoor. Voor een lager salaris kan hij ook in de buurt werken. Dat er gelijke kansen moeten zijn, juich ik meer dan toe! Maar dat vrouwen bij een sollicitatie met een minder goed CV dan de eerstekeus mannelijke kandidaat maar worden aangenomen omdat ze vrouw zijn, vind ik maar bizar.

Dit inderdaad. Daarnaast lijkt het voor vrouwen ook een grotere drempel om te onderhandelen over salaris. Logisch dat je dan minder verdiend.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:09

Feminisme heeft sterk de neiging om de zeggen dat mannen en vrouwen 'gelijk' zijn. Dat is niet zo. Ze verschillen op heel veel punten, te beginnen met het krijgen van kinderen, maar ook de mindset van vrouwen is domweg anders dan die van mannen.
Het punt is, dat we 'gelijkwaardigheid' moeten nastreven. Er dáár zit 'm de crux, want thuisblijven en voor de kinderen zorgen wordt niet gelijkwaardig geacht aan werken, carriere maken en centen binnenharken. En zolang niet alleen mannen maar ook vrouwen zélf vinden dat thuisblijven niet gelijkwaardig is aan buitenshuis werken is er nog wel wat werk aan de winkel.

En daar ligt ergens ook het pijnpunt van topbanen en topsalarissen. Het zit niet in iedere vrouw om die ambitie te hebben (en trouwens ook niet in iedere man). Die ambitie wél hebben als vrouw betekent ook niet dat je opeens 'gelijk' bent, maar dat wordt wel als het ultieme na te streven doel gezien. Oók door vrouwen.

Heel veel topposities eisen daarnaast ook vaak gedrag (of eigenschappen) die vrouwen niet willen of kunnen vertonen. Dat zou best kunnen veranderen, als organisaties andere manieren van werken gaan hanteren. Maar dat is bv wel een reden waarom vrouwen die wél die race naar de top willen het zo moeilijk vinden. Ze vechten zich toch een cultuur in die niet vrouw-eigen is over het algemeen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:11

marleen_88 schreef:
Ik vind het, voor mij in mijn leven op dit moment, niet meer dan logisch dat ik fulltime werk en vriendlief ook en dat wij samen het huishouden doen, boodschappen doen en koken. Ik ga het niet in mijn eentje doen, ik vind dit niet een keuze, maar gewoon vanzelfsprekend. Is dit feminisme? Geen idee, wij voelen ons hier goed bij en dat is het belangrijkste.

Ik werk niet fulltime maar wij doen veel van de klussen ook samen. Ja als ik vrij ben doe ik veel klussen maar als hij vrij is verwacht ik dat ook van hem. Mijn vriend is daarin ook makkelijk die zou het liefst thuiszitten dat ik werk :').
Ik ben het eens met de stelling van ts, het gaat allemaal om de keuze die je hebt. Of je doet wat de 'norm' is of niet het gaat erom dat je zelf kan kiezen of je het doet.

En ik hou ook van galante mannen die de deur voor je open houden en iets tillen maar dat houdt op als ze ervan uit gaan dat ik het niet kan omdat ik een vrouw ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:19

Ibbel schreef:
Feminisme heeft sterk de neiging om de zeggen dat mannen en vrouwen 'gelijk' zijn. Dat is niet zo. Ze verschillen op heel veel punten, te beginnen met het krijgen van kinderen, maar ook de mindset van vrouwen is domweg anders dan die van mannen.
Het punt is, dat we 'gelijkwaardigheid' moeten nastreven. Er dáár zit 'm de crux, want thuisblijven en voor de kinderen zorgen wordt niet gelijkwaardig geacht aan werken, carriere maken en centen binnenharken. En zolang niet alleen mannen maar ook vrouwen zélf vinden dat thuisblijven niet gelijkwaardig is aan buitenshuis werken is er nog wel wat werk aan de winkel.

En daar ligt ergens ook het pijnpunt van topbanen en topsalarissen. Het zit niet in iedere vrouw om die ambitie te hebben (en trouwens ook niet in iedere man). Die ambitie wél hebben als vrouw betekent ook niet dat je opeens 'gelijk' bent, maar dat wordt wel als het ultieme na te streven doel gezien. Oók door vrouwen.

Heel veel topposities eisen daarnaast ook vaak gedrag (of eigenschappen) die vrouwen niet willen of kunnen vertonen. Dat zou best kunnen veranderen, als organisaties andere manieren van werken gaan hanteren. Maar dat is bv wel een reden waarom vrouwen die wél die race naar de top willen het zo moeilijk vinden. Ze vechten zich toch een cultuur in die niet vrouw-eigen is over het algemeen.

Dat vrouwen en mannen op veel punten ongelijk zijn heb je gelijk in.

Maar die cultuur is niet vrouw-eigen geworden omdat de vrouw vroeger (en soms nog steeds) gewoon onderdrukt werd. Een vrouw was dommer, alleen maar goed voor kinderen en koken, en moest vooral niet ergens iets van vinden; dat was een mannenzaak. Vrouwen werden niet serieus genomen en moesten vechten voor überhaupt een goede baan. De eerste vrouwen op de universiteit waren belachelijk voor vroegere tijden; die moesten maar gauw weer terug naar de keuken.

Het feit dat die mannencultuur op de top niet vrouw-eigen is komt dus niet door het feit dat vrouwen anders denken en zich anders gedragen en dat dat gedrag daar niet past; dat komt omdat vrouwen zo ongelofelijk lang geweerd zijn van de werkvloer, laat staan de top. Daar komt nu eindelijk verandering in, dus die cultuur gaat hopelijk mee veranderen. Maar om dan maar te zeggen dat vrouwen over het algemeen niet aan de top horen omdat hun gedrag anders is, is hetzelfde als zeggen dat bananen geen fruit zijn omdat ze niet rond zijn. Als vrouwen altijd al gewoon geaccepteerd werden als volwaardig mens wat ook kan werken, dan was de cultuur op de werkvloer heel anders geweest.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:22

Resistance schreef:
Maar om dan maar te zeggen dat vrouwen over het algemeen niet aan de top horen omdat hun gedrag anders is, is hetzelfde als zeggen dat bananen geen fruit zijn omdat ze niet rond zijn.

Ho, dát zeg ik niet.
Ik zeg dat heel veel vrouwen er geen trek in hebben, in die ratrace, omdat die cultuur nu eenmaal zo is op dit moment. Hoe die ontstaan is weet ik ook wel, maar je verandert 3000 jaar cultuur niet in 30 jaar.
En het feit dat veel vrouwen er geen trek in hebben, wordt ze dan ook nog eens verweten door vrouwen die het wél willen/al op die top zitten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:26

fleurtjeuh schreef:
anjali schreef:

Opvoeder zijn (zeg bewust geen moeder) lijkt me in de huidige tijd juist ontzettend belangrijk , toen onze jongste in groep 8 zat kwam het begrip sleutelkinderen bovendrijven. En van die sleutelkinderen is van een gedeelte geen reet terecht gekomen . Ligt niet alleen aan minder toezicht maar imo is iemand die met thee en een koekje op je wacht verdomd belangrijk.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:28

Bloodymary schreef:
Ik denk wel dat veel vrouwen die er voor kiezen om thuis te blijven en voor de kinderen te zorgen etc. niet in de gaten hebben hoe belangrijk het is om financieel onafhankelijk te zijn.

Dit! Ik noem mijzelf geen feminist, vind er zo'n nare bijsmaak aan zitten, maar dat ben ik natuurlijk wel :D . Ik snap ook echt de keuze niet om de financiële onafhankelijkheid op te geven op het moment dat er kinderen komen. En dat gaat dan vaak met het excuus "ja, maar mijn man verdiend meer dan ik, dus het is logischer dat ik thuis blijf".
Aangezien gemiddeld mannen een vrouw trouwen die a) jonger en b) lager opgeleid is, is het ook aannemelijk dat die vrouw minder verdiend. Al is het maar omdat ze minder carrière-jaren heeft. En het gaat voorbij aan het feit dat werk meer is dan alleen geld verdienen. Zelfstandigheid, je nuttig voelen in/voor de maatschappij, ontwikkeling, in aanraking blijven komen met opleidingen en veranderingen. Het houdt je als mens scherp en gemotiveerd.

Ladyson schreef:
Maar dat vrouwen bij een sollicitatie met een minder goed CV dan de eerstekeus mannelijke kandidaat maar worden aangenomen omdat ze vrouw zijn, vind ik maar bizar.

Tot voor kort zou ik het hiermee eens zijn geweest. Maar als je even zoekt op "gender bias" kom je veel informatie tegen over hoe het nou eigenlijk werkt. Kort gezegd: bij een sollicitatie (of start-ups die investeerders zoeken) is men onbewust vooral geneigd iemand aan te nemen, of te investeren in, iemand die op jezelf lijkt. En aangezien in veel aantal sectoren, danwel leidinggevende niveau's, de mannen nog steeds de overhand hebben, is men ook geneigd eerder een man aan te nemen. Of in mannen te investeren. Vrouwen zijn en doen sommige zaken gewoon anders dan mannen, maar dat is niet per sé slechter, en kan zelfs wel gewoon beter zijn. Dus dat "mindere CV" kan ook heel goed gebaseerd zijn op diezelfde gender bias.
Dus juist door het stellen van een quotum of duidelijk aan te geven dat er een voorkeur bestaat voor een vrouw kan je die onbewuste gender bias doorbreken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:33

Bij feminisme gaat het er niet om, om jullie vrouwen, sterker te maken. Jullie zijn al sterk. Het gaat er om dat de wereld deze kracht gaat erkennen. Althans, dat is mijn mening.

Ergens denk ik dat vrouwen het wat dit onderwerp betreft niet altijd juist aanpakken. Al moet ik toegeven zelf, na best wat jaren nadenken/discussiëren over feminisme, zelf ook niet met een oplossing kan komen. Wel denk ik dat er een verandering op gang is. Kan het effectiever, abosluut. Maar die verantwoordelijkheid ligt bij zowel vrouwen als mannen, elk op hun eigen manier.

Ik denk dat er wat meer gelijkheid nodig is om dit op te lossen, laat dat nu net zijn waar feminisme over gaat :)

akishino

Re: "Omgekeerd" feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:50

Ik zal nu wel de knuppel in het hoenderhok gooien, maar ik krijg de laatste tijd behoorlijk de kriebels van het woord feminisme. Een hele horde vrouwen die het nodig vind om mannen in een slecht daglicht te plaatsen en de pik hebben op vrouwen die niet streven naar een werkende carriere. En dat noemt zich feminist.
Ik ben voor het maken van eigen keuzes en gelijkheid op gebied van geslacht, huidskleur, leeftijd enz. Maar juist die groep (extreme) feministen willen zichzelf boven anderen plaatsen en maken van het woord feminisme een negatief woord waardoor ze meer weerstand opwekken dan medewerking.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:53

anjali schreef:

Maar de man kan dat toch ook doen? Zorgen voor kinderen, huishouden en boodschappen doen kan ieder mens. Geen personeel voor nodig joh :D

Mijn lief en ik hebben gekozen om allebei part time te werken :) Fulltime is niet nodig met zijn tweeen. Ideaal, en we hebben ook nog meer tijd voor elkaar.

Azmay

Re: "Omgekeerd" feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:55

Mijn man noemt zich vol trots feminist, ik zeg eerder dat ik "voor gelijkheid" ben.
Is in feite hetzelfde maar feminisme heeft in mijn ervaring ook een nare bijsmaak wat echt af doet aan hetgeen ze proberen te bereiken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:57

Ailill schreef:
Bij feminisme gaat het er niet om, om jullie vrouwen, sterker te maken. Jullie zijn al sterk. Het gaat er om dat de wereld deze kracht gaat erkennen. Althans, dat is mijn mening.

Ergens denk ik dat vrouwen het wat dit onderwerp betreft niet altijd juist aanpakken. Al moet ik toegeven zelf, na best wat jaren nadenken/discussiëren over feminisme, zelf ook niet met een oplossing kan komen. Wel denk ik dat er een verandering op gang is. Kan het effectiever, abosluut. Maar die verantwoordelijkheid ligt bij zowel vrouwen als mannen, elk op hun eigen manier.

Ik denk dat er wat meer gelijkheid nodig is om dit op te lossen, laat dat nu net zijn waar feminisme over gaat :)

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 17:17

Ik denk dat als je dit wil veranderen, je meer moet weten van de psyche.
Dat zoveel keuzes, niet echt vrije keuzes zijn, maar gewoon een menselijke reactie op een situatie.

Wanneer je de situatie verandert, zal de keuze ook anders kunnen uitpakken.

Dan heb je idd nog "het moeder zijn", waarbij ik als moeder kan zeggen dat ik andere keuzes maak dan ik had verwacht voordat ik moeder was.

Wel vind ik het slecht dat er voor hetzelfde werk vaak meer aan mannen wordt betaald en dat is niet alleen voor topfuncties.
Maar ook daar zit volgens mij een stukje psychologie (ook/juist) bij mannem) die voor vrouwen tegen werkt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 17:21

xU_Blinghx schreef:

In hoeverre is het keus van moslima’s in Arabische landen om zo te leven als ze doen?
Toch roepen er een heleboel dat ze niet anders willen. ;)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 18:39

Asciugamano schreef:
Toch roepen er een heleboel dat ze niet anders willen

Denk dat ze ook niet beter weten.

Ik ben in een nogal orthodoxe kring opgegroeid. En ik was het met best veel dingen eens. Ik had niet anders gewild.

Totdat..... ik trouwde. Mijn ex was een monster.

Maar...... ik mocht niet scheiden. Anticonceptie was geen optie. Abortus ook niet. Maar als ik kinderen van hem zou hebben, zou ik er levenslang aan vast zitten......
Ik heb een spiraaltje laten plaatsen. Ook al was dat zogenaamd 'abortus'. Bij navraag bleek het iets anders te werken, en ik dacht niet dat dat verkeerd was. Ik heb er niemand over verteld, maar was wel heel blij.

Na verloop van tijd werd ik depressief. Zwaar depressief. Het spiraaltje eruit laten halen was geen optie, want zwanger worden was dat niet. Maar ik gaf het spiraaltje de schuld, want verder was het toch goed? Dat er een heleboel niet goed was, was iets dat ik intuitief wel wist, maar geen woorden aan kon geven.

Zo is dat nog een hele tijd doorgegaan.
En toen ontmoette ik iemand, die wel heel respectvol met mij omging, die luisterde als ik wat aangaf, die luisterde naar mijn nee. Die persoon werd een goede vriendin. En toen wist ik wel wat er mis was. Nog later, toen ik me in ging lezen en situaties herkende, begreep ik dat dit huiselijk geweld was, dat het niet oke was, dat het niet aan mij lag. Dat er echt heel veel niet goed was.

Uiteindelijk ben ik weggegaan. Midden in de nacht met niets dan een weekendtas en doodsbang. Tot mijn stomme verbazing leef ik nog steeds.

Ik ben altijd pro life geweest. Tot mijn huwelijk. Ik wist niet beter, ik had een ideaalbeeld van een huwelijk in mijn hoofd, en braaf meisje als ik was, ben ik getrouwd met mijn verloofde, want zomaar afbreken kon niet.......
Later pas besefte ik dat een relatie helemaal zo niet hoorde te zijn.

Ik wist ook neit beter, en heb heel lang geroepen dat ik niet anders wilde.