Vastgelopen ... nog opnieuw laten omscholen of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 00:43

Ik ben 37 en ben onlangs de pabo begonnen. Ook omscholing (eigenlijk gewoon scholing, aangezien ik alleen havo-diploma heb). Om nu te beginnen aan een nieuwe opleiding is echt niet raar hoor! Mijn tante heeft op haar 50e nog een pittige opleiding afgerond.

Dus ga kijken wat je wilt en ga ervoor! *\o/*

_Nancy

Re: Vastgelopen ... nog opnieuw laten omscholen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:03

Toen in de opleiding tot doktersassistente volgde, had ik een klasgenoot die was 56.

Zij wilde na haar carrière als verloskundige wat meer regelmatig gaan werken en kwam dus uit op doktersassistente.

Als de tijd en geld aanwezig is, waarom zou je het niet doen? Je moet nog zo lang werken voor je pensioen, dus kun je beter iets doen wat je ook heel leuk vindt en goede (doorgroei)mogelijkheden in hebt.

Ik werk nu als assistent finance manager, zonder afgeronde opleiding wel.. Maar ook compleet anders als zorg.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:10

sunshine schreef:
JLLN_ : ik denk dat dat vooral in de thuiszorg is... ik werk als verzorgende IG in de thuiszorg en daar heb je soms veel dagen terwijl ik ook niet zo'n groot contract heb.
Collega's in het verpleeghuis maken vaak wel langere dagen en hoeven dus ook minder terug te komen.
Het verschilt dus wel echt waar je werkt.

In de meeste zorgorganisaties kun je eens een dagdeel of een dag mee lopen om te kijken of het iets voor je is. Misschien kun je dat doen.

Ik werk niet in de thuiszorg, ik werk bij een instelling in de gehandicapten zorg. Wij kennen ook geen nachtdiensten, daar hebben we een speciaal team voor.

Dus bij ons zijn mensen werkzaam op woonhuizen waar cliënten wonen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 13:32

Ondanks dat mijn reactie vrij laat ik, ben ik erg blij met jullie reacties en tips. Teveel om iedereen te quoten, maar ik heb besloten een jobcoach in de arm te nemen en dat te zien als investering in mezelf. Ik merk dat mijn interesses erg breed liggen, maar dat ik vooral iets zoek waarbij ik het gevoel heb dat ik iets bedraag. De geestelijke gezondheidszorg trekt mij bijvoorbeeld ook. Ik blijf toch terug komen op een stukje zorgverlening op wat voor vlak ook.

Ik las ook een reactie over mijn werk in het eigen bedrijf meenemen op je CV. Dat ga ik zeer zeker ook doen. Anders zit er een gat van 6,5 jaar. En inderdaad, het is ook gewoon werk geweest natuurlijk.

corine1981 schreef:
Ik vind vooral het: niet precies weten wat je wilt heel herkenbaar...

Is buschauffeur niets voor je?? Elke dag anders en ze zoeken er zat. Voor -relatief- ongeschoold werk betaald het goed en ze zoeken er héél veel...parttime werken is geen probleem en vaak kun je alles wel rondom je eigen wensen regelen...

Op zich is dit ook zeker een overweging waard.

Duhelo schreef:
Als de zorg je aantrekt en het financieel mogelijk is om in een opleidingstraject te stappen, dan zou ik dat zeker doen. Ze smeken overal om mensen in de zorg, ook op zzp basis. Heel vaak is het daar ook mogelijk om deeltijds te werken. Ook bv zorgkundige die bij de mensen thuis langsgaat op zelfstandige basis (kies je min of meer zelf je dagen en cliënten ) of op andere vlakken ondersteuning biedt.
Werk als ambulancier bv of bij de spoeddienst (telefoniste voor noodoproepen te ontvangen?). Of leerkracht worden?

Dikgedrukt zijn dan ook echt mijn droombanen, echter duurt het minimaal 8 jaar voor ik een kans zou kunnen maken om op de ambulance te komen. Als het al lukt.

Moska schreef:
Ten eerste, je bent nooit te oud om te leren en 35 is eigenlijk gewoon nog piepjong. Het is zeker niet te laat om het roer om te gooien!

Zelf ben ik 40 en heb ik onlangs een traject afgerond bij een soort loopbaancoach. Ik heb er ontzettend veel aan gehad (qua gedachten ordenen en van mezelf kunnen benoemen waar ik goed in ben en wat ik leuk vind) en ben nu bezig om de juiste stappen te zetten om mijn loopbaan een andere wending te geven. Als je nog niet goed weet wat je wilt is een traject bij iemand die je hierbij helpt erg nuttig. Mocht je willen weten waar ik ben geweest, dan mag je me wel een PB sturen.

En in de gevallen waarin je het al wel enigszins weet, gewoon doen. Stoppen kan altijd nog. Overigens vind ik niet dat je 6,5 jaar weggegooid hebt door in het eigen bedrijf te werken. Hoeveel kennis en vaardigheden heb je wel niet opgedaan in die periode! Onbetaalbaar gewoon!

Heerlijk om te horen dat 35 nog piepjong is :D :+ Je hebt gelijk hoor dat ik die 6,5 jaar niet weggegooid heb. Toevallig zit een vriendin in een traject bij een loopbaancoach en ik overweeg naar dezelfde te gaan. Fijn om te horen dat jij er heel veel aan hebt gehad. Soms is dat zetje in de rug of net een ander inzicht zo welkom.

Morganlefay schreef:
Heb tot 92 in de metaal gewerkt. daarna de Verzekeringen(Zorg) in gegaan. Vanaf 2017 draai ik in het museum wereldje met daarbij gebruik makend van mijn edelmetaal achtergrond.
Trek eens bij je Gemeente als NUGer zijnde aan de bel. Er zijn tot je 55ste mogelijkheden tot omscholen.

Hier ga ik inderdaad ook even naar kijken.

00000000 schreef:
TS in welke regio woon je?

Noord-Brabant in de buurt van Roosendaal.

SinneJ schreef:
dus ik ga jou hetzelfde zeggen als wat ik haar zeg: waarom zou je genoegen nemen met nog zoveel jaren ongelukkig zijn? Wat heb je te verliezen? Als het financieel haalbaar is, laat je dan alsjeblieft niet tegenhouden door je leeftijd.

Zeker de jobs die jij opnoemt vereisen vaak wat meer maturiteit. Gebruik dat in je voordeel. Als je het omscholen ziet zitten, laat je dan zeker niet tegenhouden door wat 'hoort'. Als je 35 bent, heb je nog 20-30 jaar carrière voor je, dat is een veel te lange tijd om ongelukkig te zijn.

Je hebt gewoon hartstikke gelijk :o

Chubby schreef:
Je mag nog 30 jaar werken! Je leeftijd is echt geen bezwaar om nu nog iets heel anders te gaan doen. En zo te lezen heb je ook genoeg tijd en zin in een studie oid naast je gezin en bezigheden.

Een jobcoach in de arm nemen om te onderzoeken welke kant je op wilt, is sowieso een goed idee en investering in jezelf.

Ik ga inderdaad gewoon eens in mezelf investeren en een jobcoach in de arm nemen. Naast de tijd en de zin heb ik er gewoon heel erg veel behoefte aan ''iets nuttigs'' te gaan doen. Ik dacht dat een paar maanden huismoeder heerlijk zou zijn, maar ik vind het echt verschrikkelijk :')

elnienjo schreef:
De zorg is toch hartstikke onpraktisch aangezien je ook nachten en weekenden moet werken.
Zolang je parttime werk nodig hebt is dan een kantoorbaan niet praktischer?

Klopt, dit speelt zeker mee in mijn twijfel hoor. Maar een kantoorbaan daar word ik echt heel erg ongelukkig van. Ik ben vaak voor het meest praktische gegaan en heb mezelf daarmee vaak weggecijferd. Ik wil nu ook echt iets waar ik zelf veel voldoening uit kan halen. Op financieel vlak heb ik het werk niet nodig. Dat zorgt er bij mij wel voor dat ik echt wil kijken naar een baan waar ik voldoening en plezier uit kan halen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:49

Ik ben 35, heb geen kinderen maar sta op het moment ook op de splitsing om een nieuwe weg in te slaan. Ik doe dit wel met begeleiding maar het is echt enorm leuk om te kijken wat bij je past en waar je goed in bent en aan de hand daarvan wat nieuws te zoeken. Ik ga vanaf half augustus bij een heel leuk bedrijf "stage lopen" en meekijken wat ze daar allemaal doen zodat ik ook kan kijken hoe andere functies mij bevallen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:52

Er zijn echt voldoende plekken om bbl te doen hoor! Of intern de opleiding vig. Denk dat je daar zo tussen kan schuiven!