Low-budget tuin inrichten en onderhouden voor hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 17:21

_Nelleke_ schreef:
Een veranda en houten vlonder is niet erg budget-proof ;)

Uhhh, nee, je hebt gelijk. :o Wellicht wel iets waar je voor kunt sparen om in de nabije toekomst toe te voegen.

beatje

Re: Low-budget tuin inrichten en onderhouden voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 17:35

Onze honden vinden het geweldig om te graven,ik heb een hoek met zand waar ze mogen graven.Verder hebben we gras en struiken,met mooi weer gaan ze graag onder de struiken.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-19 20:35

Het is hard gegaan met de reacties ineens, ik reageer even in het algemeen op dingen.

Ik overweeg om de parkeerplaatsen te overdekken. En de veranda is aan de bovenkant en zijkanten afgeschermd.

Een onzichtbare omheining wil ik niet.

Laurierhaag is niet geschikt voor ons als omheining denk ik.

Het huisje gaat er zo uit zien:

Afbeelding

De grond is zeer fijn zand en keileem.

Een schapenhek van kastanjehek vind ik mooi inderdaad.

Volgens mij is er geen verplichting voor het materiaal van de parkeerplaatsen. Ik zat eerst te denken aan grind, maar als ik er ook een terras van maak, kan ik het beter betegelen denk ik.

De betontegels zouden dan alleen voor de 25m2 van de parkeerplaatsen zijn. Dus valt mee met voor de wateroverlast denk ik. Hoewel ik wel rekening moet houden met waterberging en daar een plan voor moet maken. En er zit een overdekte veranda aan het huis.

Bedankt voor alle reacties!

Gras met stukken wilde bloemen klinkt als een goede optie. Misschien met een zandbak en een waterbak erbij. En toch minstens 1 'speeltoestel' waar ze op kan denk ik.

Iemand nog een suggestie voor een hondvriendelijke ondergrond voor paadjes? En andere ideëen zijn ook nog steeds welkom, voor tuininrichting of speeltoestellen oid.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 20:55

Gaaf! Ik zou grind ook wel passend vinden voor je parkeerplek, met van die honingroosters eronder. Wanneer start de bouw?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 20:57

Leuke cabin!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 20:58

Als je naaste buren krijgt zou ik wel voor hogere omheining gaan dan zo'n kastanjehekje trouwens, anders heb je geen privacy in je tuin.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 21:03

Grind zou kunnen, maar je blijft daarin met onkruid bezig (ook als je er worteldoek onder doet).

Je zou bijvoorbeeld stoeptegels neer kunnen leggen met voegen van een paar cm breed waar je gras in laat groeien. Water kan goed weg, je hebt een stevige ondergrond om op te parkeren en het gras kun je maaien.

De paadjes zou ik ook gewoon van gras houden. Met een maaimachine (of zo’n ouderwets duwding) kun je paadjes maaien.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-19 21:36

Bedankt!
Het wachten is nog tot de papieren geregeld zijn (bouwvergunning enz) en tot de weg is aangelegd :Y) Maar ik hoop begin volgend jaar (januari/februari?) te kunnen beginnen met bouwen.

De omheining mag niet veel hoger zijn denk ik. Het moet 'open en natuurlijk' zijn en geen schuttingen van 2 meter hoog (de woorden van de gemeente). Maar ik zit ook nog met de weg die voor mijn huis langs gaat. Die kant wil ik mijn veranda op hebben, want dat is de zuidkant. Misschien toch een hoge haag :+

En privacy heb ik een beetje doordat de veranda aan de zijkant dicht is en misschien kan ik ook de parkeerplaatsen (deels) afschermen.

Maar het is nog de vraag hoeveel geld er overblijft. De belangrijkste dingen moeten eerst.

Tegels lijken mij fijner voor een terras dan grind. Het afvoeren van water lijkt mij geen probleem, voor dat kleine stukje, als de rest gras is. Misschien dat er ook nog een sedumdak op het huis komt en planten tegen de gevels.

Ik kan zelf niet maaien denk ik. Misschien met een zitmaaier, maar sturen is ook pijnlijk.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 21:55

Wat een gave cabin! Ik zou geen grind nemen, want minder onderhoudsvriendelijk dan het lijkt. Tegels of je zou kunststof grastegels kunnen nemen. Maar gewone betonnen tegels zijn wel het goedkoopst. Ik zou veel werken met hogere grassen waar je paden doorheen maait. Dat lijkt me schitterend bij dit huis, heel natuurlijk en onderhoudsvrij. Misschien dat je een mannetje kan regelen om de oasen te maaien. Een zitmaaier voor deze grootte lijkt me een overkill. Voor de hond ook leuk. Dit sfeertje http://www.siergras.nl/prairietuin/
Een aantal haagbeuken en hij kan ook heerlijk inde schaduw liggen. Onze honden piesen regelmatig in de tuin en heel soms ook wel eens een kakje. Zo opgeruimd. We laten ze wel vier keer per dag uit.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 21:58

Hoge haag is toch gewoon natuurlijk?
Zou die oprit gewoon betegelen, zeker als je de rest gras houdt. Als je in de natuur woont is grind veel lastiger, want je kunt geen blad vegen, niet hogedrukspuiten, overal groeit onkruid etc.
En zo te zien staat je cabin op palen dus waterafvoer genoeg lijkt mij.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-19 22:21

Dank je! Een prairietuin had ik nog nooit van gehoord, maar dat klinkt goed. En ik zit inderdaad te denken om iemand anders te vragen om te maaien. Ik hoop dat ik haar op een vaste plek haar behoefte kan laten doen, dan kan ik het daar makkelijk opruimen. En dan komt ze alleen van de kavel voor het wandelen.

Elnienjo, maar niet open. Dus ik denk dat de gemeente dat niet goed vindt, maar ik weet niet hoe streng ze daarin zijn en of ze daadwerkelijk gaan handhaven. Ik denk dat ik het op 1 meter ofzo hou, dat mijn hond er niet overheen gaat. En misschien deels hoge stukken, als ik inkijk heb van de weg oid. Tegels lijkt mij ook makkelijker en waterafvoer genoeg idd.